Baronessan Thatcher har gått bort

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 18:46

Vidugavia skrev:
Anders skrev:Jag har aldrig kallat Chaves för något nedvärderande, jag har aldrig förolämpat hans namn efter hans död.
Anklagar du mkad för att vara för diktatur eftersom han kallar Thatcher för kärring? Vad har detta med diktatur och demokrati att göra?
Jag skrev att OM han är demokrat så bör han acceptera att andra har olika åsikter. Han håna människor efter deras död som nu sker med Margaret Thatchers namn tycker jag är tråkigt och onödigt. Men jag är gammal, ni ungdomar har väl andra värderingar än en 42-åring.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 16 apr 2013, 18:52

Anders skrev:Jag skrev att OM han är demokrat så bör han acceptera att andra har olika åsikter.
Om man accepterar andras åsikter får man nog även acceptera att några kallar Thatcher för kärring.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 19:03

Thomas P skrev:
Anders skrev:Jag skrev att OM han är demokrat så bör han acceptera att andra har olika åsikter.
Om man accepterar andras åsikter får man nog även acceptera att några kallar Thatcher för kärring.
Acceptera det ja, tydligen, vad kan jag göra annat än att debattera. Tycka om det och uppmuntra till det, nej.

Men vi har alla olika värderingar. Jag skulle aldrig säga så, andra har andra uppfattningar i det. Jag tror du vill att jag ska kalla någon död vänsterledare för svin eller nåt sånt. Det kommer inte hända. Jag har respekt för de döda. Det kan inte sägas om alla på detta forum.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tis 16 apr 2013, 19:22

Ska man ha mer respekt för ett lik, än för en levande person?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 19:27

dogmatisk ikonoklast skrev:Ska man ha mer respekt för ett lik, än för en levande person?
Är det verkligen så främmande att har respekt för de döda? Finns det någon stor trend mot att ha mindre respekt för de döda?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 16 apr 2013, 19:41

Ska man ha mer respekt för ett lik, än för en levande person?
Beror på sammanhanget, men levande personer kan ge igen, det kan inte de döda...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tis 16 apr 2013, 19:51

Döden är ett naturligt fenomen. Vi borde därmed också betrakta - och behandla - det som ett sådant. Att göra det till en mystisk och helig, och oantastlig företeelse, är enbart att främja sig från verkligheten.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 16 apr 2013, 19:54

För min del ser jag ingen särskild anledning till att hålla ner tonen om någon bara för att de har dött. De har slutat med sin gärning då, men det jag har åsikter om är oftast det de har gjort. Jag skulle dock inte jubla för att någon har dött. Då har de missat chansen att bättra sig om de nu händelsevis haft en anledning till det.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 20:06

När det gäller Margaret Thatcher så har hon inte kunnat säga något de senaste åren och knappt något vettigt de senaste 10 åren. Ni som har dementa far och morföräldrar vet hur det är.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 16 apr 2013, 21:07

kipphebel3 skrev:Beror på sammanhanget, men levande personer kan ge igen, det kan inte de döda...
Nå, sannolikheten att Thatcher läst detta forum och gett igen är inte nämnvärt mindre nu än när hon levde. Annars tycker jag att det är ärligare att angripa folk som är närvarande på ett forum och kan bemöta kritiken än att ge sig på tredje part, men det är det många som inte håller med om. De säger gärna grova elakheter om frånvarande men tycker man är väldigt obehaglig om man kritiserar någon på forumet. Märks mindre här än på en del andra forum som TCS.
Anders skrev:När det gäller Margaret Thatcher så har hon inte kunnat säga något de senaste åren och knappt något vettigt de senaste 10 åren.
Nej, och det gör det lite extra obehagligt att glädja sig över hennes död. Det handlar ju inte om att man blir av med en aktiv "fiende" som man anser fortfarande kan göra skada. Om man anser en ledare eller f d ledare varit en skurk vore det rimligare att glädja sig om denna ställs inför rätta och bli besviken om hen hinner dö en naturlig död innan så sker. Dö skall vi trots allt alla oberoende av vad vi gjort.

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » tis 16 apr 2013, 21:24

Anders skrev:Jag skrev att OM han är demokrat så bör han acceptera att andra har olika åsikter. Han håna människor efter deras död som nu sker med Margaret Thatchers namn tycker jag är tråkigt och onödigt. Men jag är gammal, ni ungdomar har väl andra värderingar än en 42-åring.
Fan vad du gnäller.
Det är väl snarare jag som bör undra OM du är demokrat. Du som svassar så mycket för en kä...kvinna som har stött både Pinochet och apartheidregimen i Sydafrika.

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » tis 16 apr 2013, 21:28

Bild

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » tis 16 apr 2013, 21:33

Martin Bashir om Thatchers syn på Mandela: http://www.youtube.com/watch?v=YUy7qwAKwks

Bra kommentar:"Remembering Margaret Thatcher: Mandela, a Terrorist; Pinochet, a Democrat."

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 16 apr 2013, 21:49

Anders skrev:När det gäller Margaret Thatcher så har hon inte kunnat säga något de senaste åren och knappt något vettigt de senaste 10 åren. Ni som har dementa far och morföräldrar vet hur det är.
Hon är som ett högklassigt vin - hon blir bara bättre med åren.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » tis 16 apr 2013, 22:18

Suresh skrev:]Hon är som ett högklassigt vin - hon blir bara bättre med åren.
lulz!

Låst