Baronessan Thatcher har gått bort

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
AndersY
Kontakt:

Re: Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av AndersY » ons 17 apr 2013, 00:31

kipphebel3 skrev:
Ska man ha mer respekt för ett lik, än för en levande person?
Beror på sammanhanget, men levande personer kan ge igen, det kan inte de döda...
Det är väl kanske även främst av hänsyn till de närmaste som sörjer den som dött. Då är det lättare att höra på hyllningarna av den som försvunnit och inte behöva höra en massa elakheter över hur hemsk kärringen/gubbjäveln var och vilken glädjens dag det är när hen dog. Även om det ger en ensidig bild av vad folk verkligen ansåg om den döde. Om folk t.ex. hade jublat och uttryckt hat över hur vidrig de tyckte att min far var, i samband med att han dog, så hade det nog känts ganska jobbigt. Liksom jag kan tänka mig att det kändes för palmes söner när folk jublade över hans död.

Det är ju en sak att en stund efter personens död komma med kritiska filmer/böcker/artiklar, etc., men att jubla och komma med en massa hårda ord om någon som nyss dött känns lite osmakligt, speciellt om man når ut i offentligheten. På ett okänt litet forum i ett annat land är det kanske inte hela världen.

Å andra sidan är det skönt att få mina fördomar om vänstern bekräftade, så jag skall väl inte klaga.
Gärna lite fler inklistrade bilder och länkar av mkad, de bidrar så väldigt mycket till diskussionen, om jag får önska något.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 17 apr 2013, 09:15

Anders skrev:När det gäller Margaret Thatcher så har hon inte kunnat säga något de senaste åren och knappt något vettigt de senaste 10 åren. Ni som har dementa far och morföräldrar vet hur det är.
Det handlar väl om ett slags symboliskt 'firande'. Och Thatcher betraktas som en symbolisk figur. Det är inte nödvändigtvis personen Margaret Thatcher som folk har uppfattningar om - det är istället politikern, premiärministern, nyliberalen Margaret Thatcher som förekommer i deras tankar.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 17 apr 2013, 09:19

AndersY skrev:Det är ju en sak att en stund efter personens död komma med kritiska filmer/böcker/artiklar, etc., men att jubla och komma med en massa hårda ord om någon som nyss dött känns lite osmakligt, speciellt om man når ut i offentligheten. På ett okänt litet forum i ett annat land är det kanske inte hela världen.
Nonsens. Det är väl tvärtom något man får vänta sig, om man är en offentlig person - och i synnerhet om man är en kontroversiell premiärminister.
Anders skrev:Å andra sidan är det skönt att få mina fördomar om vänstern bekräftade, så jag skall väl inte klaga.
Gärna lite fler inklistrade bilder och länkar av mkad, de bidrar så väldigt mycket till diskussionen, om jag får önska något.
Vilka fördomar skulle det vara? Att folk på vänsterkanten är förmögna att skriva sånt här, exempelvis?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 11:28

dogmatisk ikonoklast skrev:
Anders skrev:När det gäller Margaret Thatcher så har hon inte kunnat säga något de senaste åren och knappt något vettigt de senaste 10 åren. Ni som har dementa far och morföräldrar vet hur det är.
Det handlar väl om ett slags symboliskt 'firande'. Och Thatcher betraktas som en symbolisk figur. Det är inte nödvändigtvis personen Margaret Thatcher som folk har uppfattningar om - det är istället politikern, premiärministern, nyliberalen Margaret Thatcher som förekommer i deras tankar.
Så det ursäktar häcklingar?!? Märklig resonemang.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » ons 17 apr 2013, 11:44

AndersY skrev:Å andra sidan är det skönt att få mina fördomar om vänstern bekräftade, så jag skall väl inte klaga.
Men då skall du få det, AndersY...

Denna är bara till dig. Tack så hemskt mycket för att du gillar mina bilder.
I <3 U
mk

Bild

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 17 apr 2013, 12:32

Anders skrev:Så det ursäktar häcklingar?!? Märklig resonemang.
Det ursäktar att man inte behandlar henne som ett okränkbart helgon.

Dessutom. Varför skulle det vara moraliskt förkastligt att häckla en person som, enligt häcklaren själv, har bidragit med stor förödelse och många andra ovälkomna element i samhället? Är döden ett så heligt fenomen, att vi aldrig någonsin, under några som helst villkor, får häckla en död person? Eller drar du gränsen någonstans? Var det okej att häckla Bin Ladin, efter att han blivit skjuten?

Den här tråden påminner mig om Hitchens reaktion på Jerry Falwells död. Jag är inte särskilt intresserad av Hitchens, han är ganska platt och uttjatad, liksom de övriga poppis-ateisterna - men han gjorde sig rätt så bra på kamera, ibland. Ur ett underhållningsperspektiv, alltså. Och jag antar att du sällar dig till Hannity och hans kristna kompis, i den här frågan.

Play the world's smallest violin...

EDIT: Jag är inte särskilt intresserad av Thatcher, heller. För den delen... Hon får vara död bäst hon vill.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 13:28

dogmatisk ikonoklast skrev:Dessutom. Varför skulle det vara moraliskt förkastligt att häckla en person som, enligt häcklaren själv, har bidragit med stor förödelse och många andra ovälkomna element i samhället? Är döden ett så heligt fenomen, att vi aldrig någonsin, under några som helst villkor, får häckla en död person? Eller drar du gränsen någonstans? Var det okej att häckla Bin Ladin, efter att han blivit skjuten?
Allvarligt, du jämför en demokratiskt vald premiärminster med en terrorist?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 13:32

Anders skrev:Så det ursäktar häcklingar?!? Märklig resonemang.
Det ursäktar att man inte behandlar henne som ett okränkbart helgon.
Citera gärna ett passage när jag gör det, så kanske vi kan diskutera det.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 17 apr 2013, 14:02

Anders skrev:Allvarligt, du jämför en demokratiskt vald premiärminster med en terrorist?
Det är en jämförelse, i den meningen att båda två är döda. Du måste dra gränsen någonstans. Men var, undrar jag? Och Thatcher var knappast en ängel i mångas ögon.
Anders skrev:Citera gärna ett passage när jag gör det, så kanske vi kan diskutera det.
Det framstår som att du är väldigt känslig för hårda ord mot döda personer, och att du betraktar döden som en i det närmaste sakral företeelse. Att du även ser Thatchers brister som huvudsakligen oundvikliga tillfälligheter, är väl också att snudda på gränsen till heligförklarande...

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 17:14

Anders skrev:Citera gärna ett passage när jag gör det, så kanske vi kan diskutera det.
Det framstår som att du är väldigt känslig för hårda ord mot döda personer, och att du betraktar döden som en i det närmaste sakral företeelse. Att du även ser Thatchers brister som huvudsakligen oundvikliga tillfälligheter, är väl också att snudda på gränsen till heligförklarande...
Jag har inget emot att sakligt kritik framförs. De ord som vädrats i denna tråd låter som de kommer direkt från Authur Scargills mun, det är det jag vänder mig emot. Jag vidhåller att det mesta Thatcher anklagas för bottnar i uppfattning att hon "hatade" arbetare. Vilket naturligtvis inte är sant. Hon stängde kolgruvor som var olönsamma. Det gjorde väldigt många arbetare i norra England och Skottland arbetslösa och väldigt sura. Det har visat sig att hon inte var för varken att ta bort mjölk från skolbarn, att stifta anti-gay lagar, och stödet till rebeller i Kambojda var stöd till icke-KR rebeller, som visserligen slogs sida vid sida under den tiden. Vad finns det kvar då? Att hon tackade Pinochet för stödet under Falklandskriget och hade honom som personlig vän? Nej, många är sura för att hon sålde ut det statliga Rolls Royce, och British Telecom. Popmusiker som Morrisey skrattar hela vägen till banken och jublar i hemlighet över att Thatcher revatiliserade Storbritannien, som gjorde det möjligt för folk att köpa han skivor.

Men jag är övertygad om att du och några till i tråden återigen kommer hävda att stödet till rebeller i Kambojda var värre än USAs stöd till mujahedin, att det visst var hon som var ansvarig för Section 28, och att Pinochet visst är en slaktare som var och är MYCKET värre än Castro. Det är liksom sakens natur, och jag tror inte vi kommer närmare.

För mig var det hon som drog upp Storbritannien och troligen indirekt en stor del av Europa ut ur det Keyneska/planekonomiska träsket.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 17 apr 2013, 19:11

Återigen - jag är inte särskilt intresserad av Thatcher. Och jag är inte heller speciellt angelägen om att bekräfta dina fördomar. Vill folk häckla Castro, efter hans död - så fritt fram! Varför skulle jag bry mig? Han får gärna brinna i helvetet vid sidan av Pinochet.

Du verkar framställa häcklandet av Thatcher som något moraliskt förkastligt. Och min fråga var - på vilket sätt är det fel att häckla en person som, enligt häcklaren själv, har bidragit med stor förödelse och många andra ovälkomna element i samhället? Visst, du kan påstå att själva premissen bygger på felaktiga uppgifter, men det i sig är ju inget argument mot häcklarens beteende, som sådant. Vill du vara indignerad, så är det kanske bäst att rikta indignationen mot den eventuella okunskapen - inte häcklandet. Om nu inte häcklandet görs enbart för häcklandets skull.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 19:14

dogmatisk ikonoklast skrev:Återigen - jag är inte särskilt intresserad av Thatcher. Och jag är inte heller speciellt angelägen om att bekräfta dina fördomar. Vill folk häckla Castro, efter hans död - så fritt fram! Varför skulle jag bry mig? Han får gärna brinna i helvetet vid sidan av Pinochet.

Du verkar framställa häcklandet av Thatcher som något moraliskt förkastligt. Och min fråga var - på vilket sätt är det fel att häckla en person som, enligt häcklaren själv, har bidragit med stor förödelse och många andra ovälkomna element i samhället? Visst, du kan påstå att själva premissen bygger på felaktiga uppgifter, men det i sig är ju inget argument mot häcklarens beteende, som sådant. Vill du vara indignerad, så är det kanske bäst att rikta indignationen mot den eventuella okunskapen - inte häcklandet. Om nu inte häcklandet görs enbart för häcklandets skull.
Det är, som någon nämt ovan, svårt för en död att försvara sig. Sedan är det helt enkelt vanlig hyfs att inte häckla någon. Skulle aldrig få för mig, tex, att förolämpa Göran Persson trots att han står sånt som jag avskyr. Han var bland det finaste man kan vara, demokratiskt vald av folket.

Sedan håller jag definitift inte med om att hon skapade "stor förödelse". Vad syftar du på då?

Wierd Al Haglund

Inlägg av Wierd Al Haglund » ons 17 apr 2013, 19:48

Anders skrev: Sedan håller jag definitift inte med om att hon skapade "stor förödelse". Vad syftar du på då?
Jag gissar att dogmatisk ikonoklast syftar på den stora arbetslöshet som uppstod i de områden i England där det innan de stora nedläggningarna hade funnits mycket kolgruvor. Visst var nedläggningarna oundvikliga, men det blev ändå svårt för många före detta kolgruvearbetare att hitta nya jobb eftersom att de aldrig hade gjort något annat än grävt kol i generationer. Så på sätt och vis kan jag därför förstå varför dessa människor tycker väldigt illa om Thatcher, även om denna ovilja mot henne ofta tycks ta sig väldigt otevliga uttryck som jag absolut aldrig skulle kunna tänka mig att försvara (så som firande av Thatchers död).

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » ons 17 apr 2013, 20:01

Vad är det för häcklande som har varit i tråden?

Hon tycker ju Pinochet var demokrat och att Mandela var terrorist.
Detta är ju hennes egna ord & tankar och då är det väl ett bra sätt att minnas henne.

Sedan kan man ju även funderar över om ett ohämmat rövslickeri samt ett kontinuerligt bortförklarande & bagatelliserande hör hemma på ett s.k. skeptiskt forum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 20:05

Wierd Al Haglund skrev:
Anders skrev: Sedan håller jag definitift inte med om att hon skapade "stor förödelse". Vad syftar du på då?
Jag gissar att dogmatisk ikonoklast syftar på den stora arbetslöshet som uppstod i de områden i England där det innan de stora nedläggningarna hade funnits mycket kolgruvor. Visst var nedläggningarna oundvikliga, men det blev ändå svårt för många före detta kolgruvearbetare att hitta nya jobb eftersom att de aldrig hade gjort något annat än grävt kol i generationer. Så på sätt och vis kan jag därför förstå varför dessa människor tycker väldigt illa om Thatcher, även om denna ovilja mot henne ofta tycks ta sig väldigt otevliga uttryck som jag absolut aldrig skulle kunna tänka mig att försvara (så som firande av Thatchers död).
Det är ju det jag har sagt hela tråden! NUM tog en meningslös fight, trots att det troligen visste, de var väl inte dumma, att kolet var på tillbaka gång och att gruvorna drevs enbart mha av statsbidrag. Sedan kan man ju fråga sig hur klyftigt det är att uppfostra sina barn till att bli kolgruvearbetare.

Ingen regering i Storbritannien hade kunna göra annurlunda utan att riskera total kolapps av landet. Som när Göran Persson sparade oss ur 90-tals krisen.

Låst