Baronessan Thatcher har gått bort

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 20:11

mkad skrev:Vad är det för häcklande som har varit i tråden?

Hon tycker ju Pinochet var demokrat och att Mandela var terrorist.
Detta är ju hennes egna ord & tankar och då är det väl ett bra sätt att minnas henne.

Sedan kan man ju även funderar över om ett ohämmat rövslickeri samt ett kontinuerligt bortförklarande & bagatelliserande hör hemma på ett s.k. skeptiskt forum.
Det här är politik, har inget med skepticism att göra.

Nu är du ju inte du som bestämmer på forumet. Du får väl kontakta en moderator och fråga om de kan stänga av mig om du tycker att jag inte hör hemma här. Men innan du gör det, kom ihåg vem som kallat vem "rövslickare".
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Wierd Al Haglund

Inlägg av Wierd Al Haglund » ons 17 apr 2013, 20:21

Anders skrev: Sedan kan man ju fråga sig hur klyftigt det är att uppfostra sina barn till att bli kolgruvearbetare.
Fast på den här tiden viste nog inte alla att kolets tid var över, och det är mänskilgt att felprioritera om man inte korrekt kan förutsäga hur framtiden kommer se ut .Och att korrekt förutsäga hur framtiden kommer se ut är en svår sak för de flesta människor(detta kan man tydligt se i framtidsvisioner från t,ex, femtiotalet, där man på fullt allvar tycks ha trott att man kring år 2000 skulle leva som i Star Trek).

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 20:26

Wierd Al Haglund skrev:
Anders skrev: Sedan kan man ju fråga sig hur klyftigt det är att uppfostra sina barn till att bli kolgruvearbetare.
Fast på den här tiden viste nog inte alla att kolets tid var över, och det är mänskilgt att felprioritera om man inte korrekt kan förutsäga hur framtiden kommer se ut .Och att korrekt förutsäga hur framtiden kommer se ut är en svår sak för de flesta människor(detta kan man tydligt se i framtidsvisioner från t,ex, femtiotalet, där man på fullt allvar tycks ha trott att man kring år 2000 skulle leva som i Star Trek).
Sant. Thatcher hade kanske varit lite mer smidig och fasat ut gruvorna under några år och på så sätt kanske fått folk att vidareutbilda sig. Men med NUM så hade det nog varit svårt.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » ons 17 apr 2013, 22:07

Anders skrev:Sedan kan man ju fråga sig hur klyftigt det är att uppfostra sina barn till att bli kolgruvearbetare.
Klyftigt?
Du kan inte tänka dig att det är andra faktorer som har gjort "kolgruvebarn" till "kolgruvearbetande barn".

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » ons 17 apr 2013, 22:18

Anders skrev:Det här är politik, har inget med skepticism att göra.
Nej, det är väl rätt tydligt här på forumet.
Religion skall fullständigt malas sönder. Men nyliberal och kommunistisk dito skall tydligen inte röras.

Och nog fan har skepticism med politik att göra.
Var verkligen kommunismen vetenskaplig? (Inte enligt Popper.)
Hade Lysenko rätt bara för att hans teorier stödde någon "marxistisk världsbild"?
etc.
Anders skrev:Nu är du ju inte du som bestämmer på forumet. Du får väl kontakta en moderator och fråga om de kan stänga av mig om du tycker att jag inte hör hemma här. Men innan du gör det, kom ihåg vem som kallat vem "rövslickare".
Det var jag som kallade dig "rövslickare".
Nu när jag har skrivit ned det kommer vi inte att glömma det.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » ons 17 apr 2013, 22:54

Thatcher var klassfienden. Men även en blind höna osv. Så kudos för kolkraftsmotståndet.

Men... omskolning och lära hela livet är det som gäller. Arbetsmarknadsutbildning etc. Vi är alla i detta tillsammans.

Solidarity!
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 18 apr 2013, 06:32

Wierd Al Haglund skrev:Fast på den här tiden viste nog inte alla att kolets tid var över, och det är mänskilgt att felprioritera om man inte korrekt kan förutsäga hur framtiden kommer se ut .
Thatcher fasade inte ut något kol. Samtidigt som traditionella kolgruvor stängdes övergick man till dagbrott.

Wierd Al Haglund

Inlägg av Wierd Al Haglund » tor 18 apr 2013, 08:40

Thomas P skrev:
Wierd Al Haglund skrev:Fast på den här tiden viste nog inte alla att kolets tid var över, och det är mänskilgt att felprioritera om man inte korrekt kan förutsäga hur framtiden kommer se ut .
Thatcher fasade inte ut något kol. Samtidigt som traditionella kolgruvor stängdes övergick man till dagbrott.
Jodå, hon fasade visst kolet som energikälla. Det var ju pågrund av att Thatcher ville lägga ner de gruvor som inte längre behövdes för att tillfredsställa energisektorns behov av kol efter att man hade hittat nordsjöoljan som den den stora gruvarbetarstrejken började.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 18 apr 2013, 09:28

Wierd Al Haglund skrev:Jodå, hon fasade visst kolet som energikälla. Det var ju pågrund av att Thatcher ville lägga ner de gruvor som inte längre behövdes för att tillfredsställa energisektorns behov av kol efter att man hade hittat nordsjöoljan som den den stora gruvarbetarstrejken började.
Vid närmare titt på siffrorna var det en dramatisk nedgång under ett par strejkår men annars fortsatte mest en långsam nedgång som inletts långt innan Thatcher, så hon kanske inte hade så mycket betydelse trots allt:
https://www.gov.uk/government/statistic ... 53-to-2011

mkad
Avstängd

Inlägg av mkad » tor 18 apr 2013, 11:19

Nu kommer en bild...
Bild

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tor 18 apr 2013, 11:50

Anders skrev:Det är, som någon nämt ovan, svårt för en död att försvara sig. Sedan är det helt enkelt vanlig hyfs att inte häckla någon. Skulle aldrig få för mig, tex, att förolämpa Göran Persson trots att han står sånt som jag avskyr. Han var bland det finaste man kan vara, demokratiskt vald av folket.
Återigen - var drar du gränsen? Eller, menar du att det är fel att häckla någon, oavsett vem denna någon är? Sen är väl 'demokratiskt vald' ett diskutabelt uttryck i sammanhanget - hon hade ju aldrig en majoritet av rösterna.
Anders skrev:Sedan håller jag definitift inte med om att hon skapade "stor förödelse". Vad syftar du på då?
Jag tror inte att du begriper min fråga, eller? Själv ser jag inga moraliska felaktigheter i att häckla någon, om man på riktigt tror att denna någon har varit ett förödande inslag i samhället.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 apr 2013, 12:07

dogmatisk ikonoklast skrev:Jag tror inte att du begriper min fråga, eller? Själv ser jag inga moraliska felaktigheter i att häckla någon, om man på riktigt tror att denna någon har varit ett förödande inslag i samhället.
Dels svarade du inte på min fråga, och dels tycker jag att det är oerhört dålig debattstil att använda nedsättande och oartiga uttryck för motståndaren. Vanligtvis är detta forum ett under av artighet, men när det gäller motstånd mot liberalismen i allmänhet och nyliberalism i synnerhet så verkar allt gå för sig, häcklande, namnkallande, svordommar. Du tycker det är OK, jag tycker det inte. Så må det vara, men förvänta dig inga svar från mig om du har en sådan debattstil.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 apr 2013, 12:16

dogmatisk ikonoklast skrev:
Anders skrev:Det är, som någon nämt ovan, svårt för en död att försvara sig. Sedan är det helt enkelt vanlig hyfs att inte häckla någon. Skulle aldrig få för mig, tex, att förolämpa Göran Persson trots att han står sånt som jag avskyr. Han var bland det finaste man kan vara, demokratiskt vald av folket.
Återigen - var drar du gränsen? Eller, menar du att det är fel att häckla någon, oavsett vem denna någon är? Sen är väl 'demokratiskt vald' ett diskutabelt uttryck i sammanhanget - hon hade ju aldrig en majoritet av rösterna.
En tråd om Storbritanniens valsystem kanske du kan starta om det intresserar dig. Var min gräns går? Demokratiskt valda har jag mycket svårt att kalla svinpälsar, även Hugo Chaves. När det gäller enpartistyren och dikataturer så är det lättare. Jag har en, som säkert märks i mina inlägg, en viss aversion för socialitiska/kommunstiska diktaturer. Där är det både brist på politisk demokrati och ekonomisk framgång. I diktaturer som Taiwan och Sydkorea för 30 år sedan, och några på arabiska halvön, fanns/finns i varjefall det senare.

Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av herj » tor 18 apr 2013, 12:46

Anders skrev:
dogmatisk ikonoklast skrev:Jag tror inte att du begriper min fråga, eller? Själv ser jag inga moraliska felaktigheter i att häckla någon, om man på riktigt tror att denna någon har varit ett förödande inslag i samhället.
Dels svarade du inte på min fråga, och dels tycker jag att det är oerhört dålig debattstil att använda nedsättande och oartiga uttryck för motståndaren. Vanligtvis är detta forum ett under av artighet, men när det gäller motstånd mot liberalismen i allmänhet och nyliberalism i synnerhet så verkar allt gå för sig, häcklande, namnkallande, svordommar. Du tycker det är OK, jag tycker det inte. Så må det vara, men förvänta dig inga svar från mig om du har en sådan debattstil.

Fast gäller inte det lite åt båda hållen. För jag har då sett ett och annat negativt ord om både vänster i helhet och enskilda personer?

Användarvisningsbild
Anders

Re: Sv: Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av Anders » tor 18 apr 2013, 12:55

herj skrev:
Anders skrev:

Fast gäller inte det lite åt båda hållen. För jag har då sett ett och annat negativt ord om både vänster i helhet och enskilda personer?
Självklart, men inte tillnärmelsevis som det sett ut i denna tråd. Jag försöker på senare år vara väldigt artig i min kritik. Jag har uppfattningen att ju artigare man är, desto bättre tar kritiken och argumenten.

Låst