Baronessan Thatcher har gått bort

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
mkad
Avstängd

Re: Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av mkad » tor 18 apr 2013, 12:57

Anders skrev:Jag har uppfattningen att ju artigare man är, desto bättre tar kritiken och argumenten.
Ditt slingrande i den här tråden tyder i alla fall på att du är oemottaglig för "kritik och argument".
Så sluta låtsas att du här med "öppet sinne".

Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Baronessan Thatcher har gått bort

Inlägg av herj » tor 18 apr 2013, 13:07

Anders skrev:
herj skrev:
Anders skrev:Dels svarade du inte på min fråga, och dels tycker jag att det är oerhört dålig debattstil att använda nedsättande och oartiga uttryck för motståndaren. Vanligtvis är detta forum ett under av artighet, men när det gäller motstånd mot liberalismen i allmänhet och nyliberalism i synnerhet så verkar allt gå för sig, häcklande, namnkallande, svordommar. Du tycker det är OK, jag tycker det inte. Så må det vara, men förvänta dig inga svar från mig om du har en sådan debattstil.

Fast gäller inte det lite åt båda hållen. För jag har då sett ett och annat negativt ord om både vänster i helhet och enskilda personer?
Självklart, men inte tillnärmelsevis som det sett ut i denna tråd. Jag försöker på senare år vara väldigt artig i min kritik. Jag har uppfattningen att ju artigare man är, desto bättre tar kritiken och argumenten.
Jag vet inte men där har vi nog olika åsikter i den frågan. Jag anser att det generella att man kan håna vänster och personer som är vänster. Men jag håller med om att man ska vara artig i sin kritik. Gäller alla egentligen. Förhoppningsvis kan diskussionen här fortsätta i god ton och att man kan argumentera i frågan om tatcher på ett bra sätt. Både genom att vara artig men utan att man ska behöva hålla inne på kritik bara för att hon är död.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tor 18 apr 2013, 13:14

Anders skrev:Dels svarade du inte på min fråga, och dels tycker jag att det är oerhört dålig debattstil att använda nedsättande och oartiga uttryck för motståndaren.
Din fråga har ingen relevans i sammanhanget. Därför fick den inget svar. Debattstil och argumentation är inte heller av intresse, i den här kontexten. Vi, eller åtminstone jag - du verkar hålla på med något annat - diskuterar en moralisk fråga; varför det eventuellt skulle vara fel att häckla någon. Visst. Att häckla någon, bara för häcklandets skull, verkar ju inte särskilt rimligt. Men att häckla någon som faktiskt har begått hemska handlingar? Eller, mer exakt - att häckla någon, som häcklaren själv åtminstone tror har begått hemska handlingar? Är det fel? Moraliskt fel? Nej, det tycker inte jag. Men du verkar ju tycka det. Ja, med undantag för statsledare som inte har blivit 'demokratiskt' folkvalda.
Anders skrev:Vanligtvis är detta forum ett under av artighet, men när det gäller motstånd mot liberalismen i allmänhet och nyliberalism i synnerhet så verkar allt gå för sig, häcklande, namnkallande, svordommar. Du tycker det är OK, jag tycker det inte. Så må det vara, men förvänta dig inga svar från mig om du har en sådan debattstil.
Har jag en sådan debattstil? Var har jag häcklat och svurit? Jag har länkat till Hefners låt och Chumbawambas EP. Båda är superbra, eller åtmistone Hefner-låten och Waiting For Margaret To Go - sista låten på Chumbawamba-EP:n. Ser jag det som moraliskt förkastligt att lyssna på dessa låtar? Nej, inte direkt. I synnerhet som både Hefner och Chumbawamba faktiskt betraktar Thatchers tid vid makten som något förödande. Sen så sjunger ju även Darren Hayman de exakta orden 'We will laugh the day that Thatcher dies, even though we know it's not right, we will dance and sing all night'. I övrigt bryr jag mig, som sagt, inte tillräckligt mycket om Thatcher för att ha några starka åsikter om henne. Jag är inte särskilt intresserad av personkult över huvud taget - historien styrs av samhällen, kollektiva krafter, överindividuella mekanismer. Inte enskilda personer. Det är bara världsfrånvända och historielösa liberalister som tror annat... (och DÄR kom förolämpningen, är du förnärmad?). Thatchers påverkan var, eller är, mest av symbolisk karaktär. I den mån hon över huvud taget hade en påverkan...
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 18 apr 2013, 13:34

Anders skrev:Vanligtvis är detta forum ett under av artighet, men när det gäller motstånd mot liberalismen i allmänhet och nyliberalism i synnerhet så verkar allt gå för sig, häcklande, namnkallande, svordommar.
Jag tror det är så enkelt som att du uppfattar kritik som mer häcklande när den drabbar dig själv. Prova att gå in som kreationist under ett annat alias så skall du få se på att bli häcklad :-) Annars föreslår jag att du tittar på hur Matte med jämna mellanrum blir bemött om vi skall hålla oss inom politik.
Demokratiskt valda har jag mycket svårt att kalla svinpälsar, även Hugo Chaves.
Finns det någon objektiv definition på "svinpäls" och hur den relaterar till om någon är demokratiskt vald eller inte?

Jag har en, som säkert märks i mina inlägg, en viss aversion för socialitiska/kommunstiska diktaturer. Där är det både brist på politisk demokrati och ekonomisk framgång. I diktaturer som Taiwan och Sydkorea för 30 år sedan, och några på arabiska halvön, fanns/finns i varjefall det senare.
Så dagens Kina är OK? Så tolkade jag det inte riktigt när du tidigare i tråden drog upp en förvanskad version av Göran Perssons citat. Kan du också se Kubas höga medellivslängd som bevis på att det finns något positivt även där?

yaspls
Avstängd

Inlägg av yaspls » tor 18 apr 2013, 13:46

Labour-MP berättar om vad Thatcherism egentligen är: http://www.youtube.com/watch?v=XDtClJYJBj8

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 apr 2013, 15:17

dogmatisk ikonoklast skrev: Det är bara världsfrånvända och historielösa liberalister som tror annat... (och DÄR kom förolämpningen, är du förnärmad?).
Nej, jag har hört samma sak många gånger förut. Och jag vet att det inte är sant, så det bekommer mig inte.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 18 apr 2013, 15:19

Slaskat.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 apr 2013, 15:35

Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tor 18 apr 2013, 15:49

Anders skrev:Nej, jag har hört samma sak många gånger förut. Och jag vet att det inte är sant, så det bekommer mig inte.
Du är en konsekvent liberalist, med andra ord. Du är konsekvent i din liberalism - för att vara mer exakt.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 18 apr 2013, 21:29

dogmatisk ikonoklast skrev:
Anders skrev:Nej, jag har hört samma sak många gånger förut. Och jag vet att det inte är sant, så det bekommer mig inte.
Du är en konsekvent liberalist, med andra ord. Du är konsekvent i din liberalism - för att vara mer exakt.
Jag försöker så gott jag kan. Ibland kommer jag på mig själv med att ha socialliberala tankar. Men längre vänster än så sträcker jag mig mycket sällan.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 19 apr 2013, 06:50

Det var väl med Thatcher som med Alliansregeringen. De kom till makten pga sosseregeringarnas oförmåga att ta tag i några grundläggande missförhållanden i de egna leden vilka med rätt motpropaganda kunde skapa ett allmänt missnöje(Sverige bidragsfusket, Storbritannien hämmande fackföreningar) Efter att ha skjutit på de bekymren med luftvärnskanoner ett tag övergick de till att på heltid utarma statsapparaten och gynna överklassen, tills väljarkåren fått nog för den här gången. Ingen av dem lyckades öka BNP (I Thatchers fall finns en ökning av BNP som kan tillskrivas oljeupptäckter i Nordsjön ), men de var flitiga på omfördelningar. Det pikanta i Thatchers fall är hennes svassande för massmördare och fascistdiktatorer, något som Reinfeldt hållit sig från, annat än att han håller jämna steg med husse på sina utrikespromenader.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 19 apr 2013, 08:23

Suresh skrev:Det var väl med Thatcher som med Alliansregeringen. De kom till makten pga sosseregeringarnas oförmåga att ta tag i några grundläggande missförhållanden i de egna leden
Jag vill bara påpeka att lika lite som att Socialdemokratisk regering är en naturlag i Sverige är en Labourregering det in Storbritannien.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 19 apr 2013, 13:45

Anders skrev:
Suresh skrev:Det var väl med Thatcher som med Alliansregeringen. De kom till makten pga sosseregeringarnas oförmåga att ta tag i några grundläggande missförhållanden i de egna leden
Jag vill bara påpeka att lika lite som att Socialdemokratisk regering är en naturlag i Sverige är en Labourregering det in Storbritannien.
Nej , det är väl mer som K-skalet i en väteatom.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 07 maj 2013, 06:48

Vidugavia skrev:Som Thatcherhatare kan jag åtminstone erkänna hennes bidrag till mjukglassens uppkomst.
Det bidraget förefaller vara en faktoid.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 07 maj 2013, 11:26

Thomas P skrev:
Vidugavia skrev:Som Thatcherhatare kan jag åtminstone erkänna hennes bidrag till mjukglassens uppkomst.
Det bidraget förefaller vara en faktoid.
“An oft-told anecdote in British left circles associates Thatcher with the invention of soft ice cream, which added air, lowered quality and raised profits.” In other words, it wasn’t Thatcher’s supporters who spread the soft-serve myth; it was the left-wingers, who saw in it a suitable metaphor for her policies.

Låst