Kapitalstyrda skolor

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Bibron
Avstängd

Kapitalstyrda skolor

Inlägg av Bibron » tor 11 apr 2013, 23:21

Baylan och Björklund debatterade friskolor. De var i stort sett överens att det kan fortsätta som nu men med bättre kontroll, som även Löfven sa nyligen.
Att tjäna pengar är inte fult men på barns skolgång genom att snåla och ta ut vinster kan bestridas. Varför är profiten på skolor så viktig här som är förbjuden i andra stora länder?

Ergo Sum

Re: Kapitalstyrda skolor

Inlägg av Ergo Sum » fre 12 apr 2013, 18:43

Fast kan det bli privat kapital till skolor i någon summa att tala om, om vinstutdelning blir förbjudet? Det kanske inte är så viktigt i och för sig, med privat kapital just till skolor. Men ståndpunkten, att privata skolor ska få finnas och de ska få gå med vinst, men de får inte dela ut vinsten, verkar som en ganska obehövlig tredje vägen-ståndpunkt.

Inte heller förstår jag varför segregationen skulle bli mindre i offentliga skolor med geografiska upptagningsområden. I USA höll man länge på med bussning. Det verkar ändå som ett radikalt förslag mot just segregering.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 12 apr 2013, 21:01

Ergo Sum skrev:Inte heller förstår jag varför segregationen skulle bli mindre i offentliga skolor med geografiska upptagningsområden. I USA höll man länge på med bussning. Det verkar ändå som ett radikalt förslag mot just segregering.
Ideen är väl att tvinga barn gå i skola i just det område dom bor i. Det kan iofs göras även om det finns privata skolor, men vad är då nyttan med olika skolor?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Bibron
Avstängd

Inlägg av Bibron » fre 12 apr 2013, 22:02

Det lite märkliga är att vinster som tas ut på att snåla här, satsas i England där de inte får ta ut vinster.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 13 apr 2013, 09:45

Om nu utbildning, allmänt, tar skada av vinstintressen, borde då inte även kursverksamhet och bokutgivning, som görs i någon form av vinstintressen också förbjudas. Eller finns det en åldergräns för kunderna när vinsintresset slutar påverka?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » lör 13 apr 2013, 12:23

Anders skrev:
Ergo Sum skrev:Inte heller förstår jag varför segregationen skulle bli mindre i offentliga skolor med geografiska upptagningsområden. I USA höll man länge på med bussning. Det verkar ändå som ett radikalt förslag mot just segregering.
Ideen är väl att tvinga barn gå i skola i just det område dom bor i. Det kan iofs göras även om det finns privata skolor, men vad är då nyttan med olika skolor?
Fast boendet är väl så pass segregerat, så om det är segregering man vill motverka, skulle man väl tvinga barnen till skolor i andra områden än där de bor.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » lör 13 apr 2013, 12:34

Nu tror jag att medelklassen gärna vill att deras barn går i så bra och trygga skolor som möjligt, så jag tvivlar på att det skulle vara politiskt genomförbart att tvångsbussa barn till sämre skolor i mindre trygga områden. Det är nog ganska få som vill "offra" sina barn för den goda sakens skull, liksom att Lars Ohlys barn gått/går i privata friskolor.
Om problemet är att friskolor där ägarna tar ut vinst är mycket sämre än andra, så borde det visa sig på betygen också, antar jag och ingen vilja skicka sina barn dit längre. Men är det verkligen det största problemet med den svenska skolan, att privata friskolor med vinstintresse är dåliga?
Blir det mycket bättre om man tar bort aktieägarna, eller är det bara en reflexåsikt ifrån de vanliga högljudda vänstermänniskorna som skriker så fort någon har kapitalinkomster?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » lör 13 apr 2013, 12:43

Jag inser givetvis att det är politiskt omöjligt med bussning, men frågan kvarstår ändå om det är ett bra medel mot segregering att tvinga barnen till en skola nära bostaden.

Bibron
Avstängd

Inlägg av Bibron » lör 13 apr 2013, 13:32

Anders skrev:Om nu utbildning, allmänt, tar skada av vinstintressen, borde då inte även kursverksamhet och bokutgivning, som görs i någon form av vinstintressen också förbjudas. Eller finns det en åldergräns för kunderna när vinsintresset slutar påverka?
Jag känner inte till att liknande bolag har kurser eller sysslar med böcker. Vad som händer är att de skär ner på allt de kan i elevvård.
Vilka andra länder har förbud eller fritt fram när det gäller att leva på skattepengar och barn?

Istället kan det drivas ideellt men man kan ta ut en god lön etc.
Är det skillnad på for profit och nonprofit i amerikansk vård ex?

När vi har klasser med 28 barn på en lärare och kommunerna har det svårt, behöver det hela styras upp tycker alla partier.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 13 apr 2013, 15:32

Bibron skrev:Jag känner inte till att liknande bolag har kurser eller sysslar med böcker. Vad som händer är att de skär ner på allt de kan i elevvård.
Vilka andra länder har förbud eller fritt fram när det gäller att leva på skattepengar och barn?

När vi har klasser med 28 barn på en lärare och kommunerna har det svårt, behöver det hela styras upp tycker alla partier.
Du är med säkerhet medveten om att det finns privata företag som erbjuder utbildning i olika ämnen, dock inte riktade mot skolbarn. Eller så är du så ung att du inte känner till det. Jag har gått många utbildningar på dylika utbildningsföretag. Det kostar pengar. Men ingen verkar se några problem när det gäller vuxna elever.

Att böcker ges ut av privata företag känner du säkert till. Jag är dock inte medveten om någon statligt bokförlag, så när det gäller självlärande så verkar det vara OK med privat utbildning.

Bibron
Avstängd

Inlägg av Bibron » lör 13 apr 2013, 15:54

Anders skrev:
Bibron skrev:Jag känner inte till att liknande bolag har kurser eller sysslar med böcker. Vad som händer är att de skär ner på allt de kan i elevvård.

Du är med säkerhet medveten om att det finns privata företag som erbjuder utbildning i olika ämnen, dock inte riktade mot skolbarn. Eller så är du så ung att du inte känner till det. Jag har gått många utbildningar på dylika utbildningsföretag. Det kostar pengar. Men ingen verkar se några problem när det gäller vuxna elever.

Att böcker ges ut av privata företag känner du säkert till. Jag är dock inte medveten om någon statligt bokförlag, så när det gäller självlärande så verkar det vara OK med privat utbildning.
Vuxna går på fortbildning, i regel frivillig och inte betald med skattemedel, möjligen avdragsgill. Barn har skolplikt, för det mesta finansierad med skattemedel. Vuxenutbildning är något annat än när vi ser hur det fattas pengar till barnen, pengar som delvis flödar ur landet då det skärs guld med täljknivar. Partierna verkar eniga att det måste skärpas.

Samma situation råder inte för böcker vad jag vet.
Skolorna är kommunala, inte statliga.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 13 apr 2013, 19:06

Bibron skrev: Vuxna går på fortbildning, i regel frivillig och inte betald med skattemedel, möjligen avdragsgill. Barn har skolplikt, för det mesta finansierad med skattemedel. Vuxenutbildning är något annat än när vi ser hur det fattas pengar till barnen, pengar som delvis flödar ur landet då det skärs guld med täljknivar. Partierna verkar eniga att det måste skärpas.

Jag använder ofta ordet "staten" för all offentlig verksamhet, möjligen något oprecist, men jag tycker det räcker bra.

Jo, skärpningar för alla riskapitalbolag är på väg. Och jag tycker också utbildning bör prioriteras, även om mer pengar kanske inte alltid är lösningen.

Men jag fortfarande nyfiken på var gränsen går när privatägd utbildning inte längre är skadlig för eleverna?

Ang böcker: Om statligt ägd utbildning är så bra, borde inte också läromedel från statligt ägda förlag vara mycket bättre?

Bibron
Avstängd

Inlägg av Bibron » lör 13 apr 2013, 21:22

Anders skrev:
Bibron skrev: Vuxna går på fortbildning, i regel frivillig och inte betald med skattemedel, möjligen avdragsgill. Barn har skolplikt, för det mesta finansierad med skattemedel. Vuxenutbildning är något annat än när vi ser hur det fattas pengar till barnen, pengar som delvis flödar ur landet då det skärs guld med täljknivar. Partierna verkar eniga att det måste skärpas.

Jag använder ofta ordet "staten" för all offentlig verksamhet, möjligen något oprecist, men jag tycker det räcker bra.

Jo, skärpningar för alla riskapitalbolag är på väg. Och jag tycker också utbildning bör prioriteras, även om mer pengar kanske inte alltid är lösningen.

Men jag fortfarande nyfiken på var gränsen går när privatägd utbildning inte längre är skadlig för eleverna?

Ang böcker: Om statligt ägd utbildning är så bra, borde inte också läromedel från statligt ägda förlag vara mycket bättre?
Mer pengar är inte lösningen, det är att de pengar som finns för skolor ska användas till skolverksamhet. Om staten är bäst ska de ta över allt men bara vissa verksamheter behöver övergripande lösningar och skolor ska ev. inte styras kommunalt, när ex. Danderyd har Sveriges bästa och det är olika vad som satsas på skolan.
Ser lika illa ut i förskolan där de kan tigga saker och hjälp av föräldrar, för att därpå ta ut miljoner som vinst.
Vi har ex. 28 barn i en klass i åk. 2 och i förskolan har de gjort en avd. i en korridor för att få plats med alla barn.

Gert

Inlägg av Gert » sön 14 apr 2013, 03:01

Anders skrev:Men jag fortfarande nyfiken på var gränsen går när privatägd utbildning inte längre är skadlig för eleverna?

Bra väl fungerande konkurrens bygger på att aktörer kan komma och gå på marknaden när det gäller skolor är det en komplex verksamhet där en stor inte föraktlig del av kostnaderna ligger i lokaler och väl inkörd verksamhet. Snabba förändringar och volymförändringar kostar, skulle det dessutom bli fråga om tvister så kan resurser bindas upp. Staten måste dessutom garantera plats åt samtliga barn på rimligt avstånd det kan bli kostsamt om skolor kommer och går hela tiden. Det kommer att behövas en viss procent lokalöverskott om vi tänker att elever ska röra sig mellan aktörerna fritt.

Att producera och distribuera litteratur är en betydligt enklare lättrörligare verksamhet.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » mån 15 apr 2013, 09:49

Fungerande konkurrens bygger också på att den som tar emot tjänsten kan bedöma kvalitén på den. Det är barnen som är den direkta mottagaren av tjänsten, föräldrarna står längre ifrån. Det är ingen ideal förutsättning för fungerande konkurrens. Jag tror dock att en statlig - inte kommunal - myndighet för att bedöma kvalitén, tillsammans med konkurrens är det bästa alternativet. Men segregeringen är ett extra problem.

Låst