Islamistkaos i sossestyret

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Islamistkaos i sossestyret

Inlägg av Knurd » tis 16 apr 2013, 14:30

Thomas P skrev:Då kan man undra om han är riktigt klok givet hur många attackplan Israel redan har och hur ofta de bombar Palestina.
Om JAS-tweeten ska tolkas som ett tecken på psykisk instabilitet eller vanföreställningar, så spelar det nog ännu större roll i bedömningen av Omars politiska kompetens, än vad synen på Palestinakonflikten skulle göra.
Thomas P skrev: Att i affekt twittra om att man borde bomba ockupationsmakten Israel på samma sätt som man bombat Serbien, Libyen m fl är mer begripligt. Den som har twitter kanske vill kolla om det var efter någon speciell israelisk attack han twittrade som han gjorde.
Utan att gå in in ännu en meningslös diskussion om vilken sida som beter sig värst, så finns det gott om skäl för Israelvänner i Sverige att bli affekterade över konflikten. Däremot är det ovanligt att de uttrycker sig så odiplomatiskt som den internationella Palestinarörelsen brukar göra.
Thomas P skrev:Omar: "Jag tror på och försvarar den svenska äktenskapslagstiftningen som bland annat ger rätt till homosexuella par att ingå äktenskap samtidigt som den ger rätt till religiösa församlingar att själva definiera sina riter och vigseltraditioner, så länge de inte strider mot svensk lag."
Frågan är inte hur Omar förhåller sig till svensk lag (gissningsvis skulle även en konservativ kristen böja sig för Socialdemokraternas partipiska) utan vilka rättigheter som han i egenskap av förbundsordförande vill unna homosexuella muslimer.
Thomas P skrev:Som att vara pappaledig?
De flesta män i Sverige lyfter föräldrapenning någon gång i livet; det är ingen extraordinär uppoffring. Ger det carte blanche för ställningstaganden som dessa?
Islamiska förbundets familjestadga skrev:För att etablera rättvisa och uppnå ömsesidig respekt, måste de naturligt medfödda karaktärerna hos mannen och kvinnan tas hänsyn till när man överväger ansvarsfördelningen samt plikterna hos respektive kön. Denna nödvändighet leder till skillnader i varje köns lagliga status, hursomhelst är denna skillnad begränsad till vissa situationer. Familjen är en av den viktigaste platsen där skillnader, förmågor och fysiska samt psykologiska sammansättningar hos varje kön utmärks.
Thomas P skrev:Jag antar att du tänker dig någon parallell till vad Omar tycker, men jag kan då inte se vad du syftar på. Vad jag vet har hans organisation varken talat om att rensa ut kristna eller judar ur Europa vilket är den parallell jag kan tänka mig.
Strävan att rensa Europa på muslimska invandrare är en grundläggande åsikt i den antimuslimska rörelsen i Europa. Salah Sultan och Azzam Tamimi, som föreläst på Islamiska förbundets konferenser under Omars ledarskap, ligger på samma nivå eller värre, när det handlar om antisemitism.
Thomas P skrev:Nej, men så har du också skapat en ovanligt grov nidbild. Kan någon av dem som är kritiska mot Omar komma med exempel på vad han själv sagt och gjort som gör honom olämplig, inte bara alla dessa guilt by association!
Skandalen handlar inte i första hand om Omars personliga åsiktsbagage. Många politiker har begått ungdomssynder, men det går i de flesta fall att sona dem. Det handlar om att Omar vid dags dato är sittande ordförande för en organisation, och därmed har han ett direkt ansvar för organisationens verksamhet.

Valet av partistyrelse är i första hand en fråga för partiets medlemmar. Men det är ändå riksdagens största parti, det utgör stödparti till regeringen idag, och kommer enligt nuvarande opinionsläge ta över regeringsmakten om drygt ett år.

Ser du själv något som skulle kunna skära sig mellan Socialdemokraterna och Islamiska förbundet, eller hade allt varit frid och fröjd med Omar på båda stolarna?
Adrumdrum.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 16 apr 2013, 15:25

Knurd skrev:Om JAS-tweeten ska tolkas som ett tecken på psykisk instabilitet eller vanföreställningar, så spelar det nog ännu större roll i bedömningen av Omars politiska kompetens, än vad synen på Palestinakonflikten skulle göra.
Det där förstår jag inte.
Utan att gå in in ännu en meningslös diskussion om vilken sida som beter sig värst, så finns det gott om skäl för Israelvänner i Sverige att bli affekterade över konflikten.
I så fall knappast över Israels brist på vapen. Visst är det meningslöst att ge sig in i en debatt där somliga inte kan skilja på ockupant och ockuperad, så långt kan jag dock hålla med.
Däremot är det ovanligt att de uttrycker sig så odiplomatiskt som den internationella Palestinarörelsen brukar göra.
Varför skall de göra det? Det är ju fortfarande så att Israel ockuperar Palestina, inte tvärtom. Israelvänner kan möjligen tycka att palestinierna borde finna sig lite bättre i detta, men har i övrigt all anledning att känna sig nöjda med status quo. Israel *behöver* inte militär hjälp så varför tala om sådan? Palestina har i princip inget näringsliv att bojkotta så varför tala om bojkott osv.
Frågan är inte hur Omar förhåller sig till svensk lag (gissningsvis skulle även en konservativ kristen böja sig för Socialdemokraternas partipiska) utan vilka rättigheter som han i egenskap av förbundsordförande vill unna homosexuella muslimer.
Eftersom du ställer frågan har du kanske ett svar också? Vad jag vet behöver dessutom inte muslimer följa annat än svensk lag i Sverige.
Ger det carte blanche för ställningstaganden som dessa?
Var hittade du den texten eftersom den är borttagen från deras hemsida. Är du ute och tittar på nationalistiska sidor månne? Här har du i alla fall en förklaring:
http://www.svt.se/nyheter/kritiserad-te ... iljestadga
"De så kallade ”familjestadgarna” är i själva verket en översatt religiös text som vi tidigare hade på vår hemsida i en avdelning bland massor av andra artiklar - både artiklar vars åsikter vi delar och sådana vars åsikter vi inte delar. Artikeln fanns helt enkelt i vårt nätbibliotek."

Jag bad sen också speciellt om vad Omar sagt. Jag VET att det finns en massa konservativa muslimer.
Strävan att rensa Europa på muslimska invandrare är en grundläggande åsikt i den antimuslimska rörelsen i Europa. Salah Sultan och Azzam Tamimi, som föreläst på Islamiska förbundets konferenser under Omars ledarskap, ligger på samma nivå eller värre, när det handlar om antisemitism.
Om du inte fattar skillnaden mellan att driva ut flyktingar som bara vill leva ifred och att inte acceptera en grupp utländska erövrare är det sorgligt. Om det vore så att muslimerna öppet krävde och kämpade för att skapa en islamsk stat i hela Europa och driva ut större delen av ickemuslimerna på det sätt sionisterna agerade i Palestina tror jag både du och jag skulle ha en hel del att säga om saken på samma sätt som t ex Tamimi haft att säga om erövringen av hans land. Men det är fortfarande vad Tamimi, inte Omar sagt!
Ser du själv något som skulle kunna skära sig mellan Socialdemokraterna och Islamiska förbundet, eller hade allt varit frid och fröjd med Omar på båda stolarna?
Det är klart det kan uppstå konflikter, men det finns gott om politiker som är med i olika organisationer, t ex fackföreningar, som kan ha andra åsikter än det parti de företräder. Det är helt enkelt sådant man får lära sig hantera. För en partiledare är det nog omöjligt, men för en av många i styrelsen ser jag inga problem. Ser du själv att han skulle ha någon chans att driva igenom de islamiska frågor du oroar dig över i styrelsen?

Kontentan av det här är att som muslim i Sverige är man bara välkommen i samhällslivet om man totalt skär av alla band med den internationella muslimska rörelsen eftersom där förekommer gott om folk som inte delar svenska uppfattningar. Tanken på dialog och att reforminriktade muslimer kan göra nytta om de samtidigt har kvar sådana band faller inte somliga in.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 16:35

Thomas P skrev:Vad jag vet behöver dessutom inte muslimer följa annat än svensk lag i Sverige.
Jag tror att du är mycket medveten om att det inte alltid är sant. Grupptryck, hot om våld, familjegemenskap, religion, och heder gör att det inte bara är Svea Rikes lag som styr många muslimers liv.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 16 apr 2013, 17:01

Anders skrev:Jag tror att du är mycket medveten om att det inte alltid är sant. Grupptryck, hot om våld, familjegemenskap, religion, och heder gör att det inte bara är Svea Rikes lag som styr många muslimers liv.
För all del, men menar du att Omar Mustafa har någon del i detta?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 16 apr 2013, 18:47

Thomas P skrev:
Anders skrev:Jag tror att du är mycket medveten om att det inte alltid är sant. Grupptryck, hot om våld, familjegemenskap, religion, och heder gör att det inte bara är Svea Rikes lag som styr många muslimers liv.
För all del, men menar du att Omar Mustafa har någon del i detta?
Det vet/tror jag inte. Handlade det verkligen om Omar i detta fall?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 17 apr 2013, 15:34

Thomas P skrev:En rolig detalj som jag missat tidigare framkom här.
Jag antar, att till styrelsen i ett politiskt parti brukar man välja personer som bedöms vara särskilt bra på att företräda partiet, eller t.o.m. lämpliga för att leda det. Att någon inte är sämre än vi andra, verkar inte riktigt vara ett argument för en styrelspost.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 17 apr 2013, 15:50

Ergo Sum skrev:Att någon inte är sämre än vi andra, verkar inte riktigt vara ett argument för en styrelspost.
Att slänga ut någon som redan blivit vald är exceptionellt och kräver starka skäl.

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 17 apr 2013, 16:00

Att slänga ut, är väl i det här fallet bara en metafor för att uppman honom att avgå. Att verkligen slänga ut någon ur styrelsen kan säkerligen bara en kongress göra.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 17 apr 2013, 16:33

Ergo Sum skrev:Att slänga ut, är väl i det här fallet bara en metafor för att uppman honom att avgå. Att verkligen slänga ut någon ur styrelsen kan säkerligen bara en kongress göra.
Menar du att det gör någon skillnad eller ville du bara märka ord?

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 17 apr 2013, 16:57

Skillnaden är enorm. Ett parti där någon annan än en kongress kan slänga ut styrelseledamöter är ett odemokratiskt parti. Att vem som helst får uppmana vem som helst annan att avgå är helt i sin ordning. Om Stockholms arbetarekommun kom fram till att deras nominering vilade på bristfälligt underlag, och att Omar Mustafa vid närmare påseende inte platsar i partiets styrelse, så är det helt naturligt att de ber honom att avgå.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 17:24

Kräver i brev att Palm står till svars
Härifrån
Protesterna mot att Omar Mustafa tvingades bort från Socialdemokraternas partistyrelse växer. Nu ifrågasätts Veronica Palm, den ansvariga, av sina egna partikamrater. I ett brev, som SvD har tagit del av, riktar Södermalms socialdemokrater tung kritik mot henne.
*mumsar popcorn* XD

Användarvisningsbild
Live

Inlägg av Live » fre 19 apr 2013, 05:01

För islamisterna måste det vara en seger när Omar Mustafa beskrivs som representant för en stor grupp muslimska väljare i Sverige. Men vi andra muslimer känner oss omyndigförklarade när vi blir pådyvlade islamisten Mustafa som vår företrädare, skriver förra riksdagsledamoten Nalin Pekgul (S).
http://www.dn.se/debatt/mustafa-represe ... s-muslimer

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 19 apr 2013, 13:49

Jag frågade just kompisarna på mosken i Alingsås om de visste vem Omar Mustafa var. Never heard of him , svarade de, fast på bruten svenska. Jag frågade också om de visste något om tumultet inom socialdemokratiska arbetarepartiet eller om islamska förbundet. De bara skakade på huvudet tills jag visade förbundets logga, då nickade de och sade att de hade sett det på nätet.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 19 apr 2013, 15:11

Gentlemen. Please.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Live

Inlägg av Live » lör 20 apr 2013, 10:09

Muslimska brödraskapets globala nyhetssajt hävdar att Islamiska förbundet och Omar Mustafa har nära kopplingar till den islamistiska organisationen i Europa. Man påstår också att Sveriges muslimska råd är direkt knutet till brödraskapet, men detta tillbakavisas bestämt.
http://www.dagen.se/nyheter/muslimska-b ... l-mustafa/

Låst