Islamistkaos i sossestyret

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
garozzo

Re: Islamistkaos i sossestyret

Inlägg av garozzo » lör 20 apr 2013, 12:25

Visserligen ot men jag kan inte låta bli att ta upp det.
En hisnande liknelse av religionshistorikern Thurfjell.
Alla kämpar för förändring av samhället, men vissa gör det med våld och andra med reformer. Det är väldigt stor skillnad på Baader-Meinhofligan och Stefan Löfven, även om det finns vissa idémässiga likheter i deras ideologier.
Här skulle man ju kunna leka lite och ersätta paret Baader Meinhof och Stefan Löfven men något annat.
Min första tanke är Breivik och Göran Hägglund.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » sön 21 apr 2013, 12:40

Jan Guillou beskriver hur borgarpressen huffar och puffar hål på det socialdemokratiska gris hönshuset.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 6640797.ab
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » sön 21 apr 2013, 20:01

garozzo skrev:Min första tanke är Breivik och Göran Hägglund.
Det kanske beror på att den memen redan planterats där av Åsa Linderborg:
Göran Hägglund dundrade mot den marxistiskt och feministiskt anfrätta kulturvänstern långt innan Anders Behring Breivik tog till vapen. Jämförelsen kan tyckas halsbrytande, men man måste sätta in varje enskilt exempel i ett större ideologiskt sammanhang.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 21 apr 2013, 20:18

Suresh skrev:Jan Guillou beskriver hur borgarpressen huffar och puffar hål på det socialdemokratiska gris hönshuset.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 6640797.ab
Jan Guillou skrev:Det började som vanligt med att antisemiteterna i Svenska kommittén mot antisemitism gick ut och anklagade...
Jan Guillou skrev:Den typen av ytterst billig demagogi borde inte vara så svår att ­bemöta.
Även författare och samhällsdebattörer har ett "bäst-före-datum".
They don't like it up'em, you know!

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » tor 25 apr 2013, 10:24

Oavsett vad nu Mustafa sagt eller inte sagt eller vilka han bjudit in, så kan man väl bara konstera att hela förfarandet har varit otroligt dåligt skött av SAP från första början. Det är väl rätt uppenbart att det hela egentligen handlar om en intern maktkamp, och att den - som vanligt när det gäller dessa inom partiets ledning - sker inför öppen ridå, om än att alla aktörer kanske inte spelar ut alla sina kort.
Samtidigt visar hela affären på en rätt obehaglig syn på muslimer, som en homogen grupp som behöver en "officiell" talesperson. Om man granskar den kritik som väckts mot Mustafa från personer med muslimsk bakgrund, så verkar just detta vara huvudpoängen, de vill inte bli sammankopplade med varken Mustafa eller IFiS. Vad såväl Mustafa eller IFiS står i en rad frågor är för mig oklart, men att det otvivelaktigt rör sig om en organisation som väcker känslor, och att många muslimer inte vill kännas vid den.
Brain: I thought you were dead...
Snake: Yeah, you and everybody else!

Användarvisningsbild
Live

Inlägg av Live » fre 26 apr 2013, 14:38

Vet någon vad OM brukar säga på mer interna möten, om han verkligen kritiserat de han bjudit in mm, jag tvivlar då det jag hört har varit helt andra tongångar.

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » fre 26 apr 2013, 14:53

Live skrev:Vet någon vad OM brukar säga på mer interna möten, om han verkligen kritiserat de han bjudit in mm, jag tvivlar då det jag hört har varit helt andra tongångar.
Känns väl rätt tveksamt, har svårt att tro att enda orsaken till varför de bjöds in var för att "bredda dialogen".
Vad som också vore intressant, skulle vara att klargöra IFiS kopplingar till islamisterna i det Muslimska brödraskapet, något som bl.a. Pekgul tog upp i sin debattartikel för någon vecka sedan. Satt och lyssnade på OM:s presskonferens tidigare i veckan och alla frågor rörande kopplingarna till brödraskapet viftades konsekvent bort, och har så gjorts under hela den här affären. Sen vore det intressant att få klarhet i "Socialdemokrater för tro och solidaritets" roll i hela den här soppan, och varför de konsekvent hållit OM under armarna. Är de kristna socialdemokraterna en utdöende art, och att de därför blivit så desperata att de nu försöker snärja muslimer och därför studsar i säng med vem som helst?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 26 apr 2013, 15:04

Live skrev:Vet någon vad OM brukar säga på mer interna möten, om han verkligen kritiserat de han bjudit in mm, jag tvivlar då det jag hört har varit helt andra tongångar.
Med tanke på den närmast totala frånvaron av kontroversiella uttalanden från Omar som någon lyckades gräva fram under drevet misstänker jag att där inte finns mycket att hämta.
Snake Plisken skrev:Känns väl rätt tveksamt, har svårt att tro att enda orsaken till varför de bjöds in var för att "bredda dialogen".
Det kan ju också handla om att de inbjudna ansågs ha intressanta saker att säga i helt andra frågor än de som drogs upp i påföljande drev.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 26 apr 2013, 15:14

Bild
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » fre 26 apr 2013, 15:47

Thomas P skrev:Med tanke på den närmast totala frånvaron av kontroversiella uttalanden från Omar som någon lyckades gräva fram under drevet misstänker jag att där inte finns mycket att hämta.
Fast i ärlighetens namn var det väl knappast frågan om något speciellt avancerat och djupgående grävande, och handlade egentligen inte så mycket om OM i sig, utan har allt sedan han nominerades handlat om interna uppgörelser inom SAP. Tittar man på vad hans företrädare i IFiS den moderate politikern Abdirizak Waberi ska ha sagt, så har väl inte dess renderat i några större rubriker eller omfattande krav på att han ska lämna sina uppdrag. Med andra ord så får jag i alla fall uppfattningen att det inte handlade om OM som person, utan var bara ytterligare en av alla interna maktkamper som förs inför öppen ridå.
Thomas P skrev:Det kan ju också handla om att de inbjudna ansågs ha intressanta saker att säga i helt andra frågor än de som drogs upp i påföljande drev.
Fullt möjligt, de har ju även figurerat i andra sammanhang utan att någon brytt sig eller anklagat dessa för antisemitism.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 26 apr 2013, 16:52

Snake Plisken skrev:Tittar man på vad hans företrädare i IFiS den moderate politikern Abdirizak Waberi ska ha sagt, så har väl inte dess renderat i några större rubriker eller omfattande krav på att han ska lämna sina uppdrag. Med andra ord så får jag i alla fall uppfattningen att det inte handlade om OM som person, utan var bara ytterligare en av alla interna maktkamper som förs inför öppen ridå.
Som jag följde kampanjen var det Expressen som drog igång den, och det kan ju tänkas att de har större anledning att sätta dit socialdemokrater än moderater. Visst fanns det drag av intern maktkamp, men alla som uttalade sig var inte socialdemokrater.

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » fre 26 apr 2013, 17:12

Thomas P skrev:Som jag följde kampanjen var det Expressen som drog igång den, och det kan ju tänkas att de har större anledning att sätta dit socialdemokrater än moderater. Visst fanns det drag av intern maktkamp, men alla som uttalade sig var inte socialdemokrater.
Det var väl ändå Expo och Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) som drog igång det hela, där man i en artikel på Expos hemsida den 8 april beskrev hur MO bjudit in kända antisemiter.

Att sedan personer som inte är kopplade till SAP uttalat sig, är väl kanske inte så underligt, så var ju även fallet med Håkan Juholt.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 26 apr 2013, 18:49

(s): Nej, nu måste vi hugga ner på all rasism för att vara trovärdiga, även om det innebär att vi hugger oss själva i foten och varandra i ryggen.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Live

Inlägg av Live » fre 26 apr 2013, 19:25

Ulf Bjereld och andra kristna aktivister inom S har alltid varit flummigt naiva och dumsnälla emot islamismen som på sikt kan förgöra dom. KD är lika och flummar även om klimatet de inte prioriterar http://www.foraldravralet.se/politik-oc ... rnas-svar/ i sällskap med SD!

Låst