Hemlösa

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Hemlösa

Inlägg av L. Mäkinen » tis 16 apr 2013, 13:46

Det finns nog ganska många olika orsaker till att folk blivit hemlösa och behoven ska nog bemötas individuellt. Det har varit en del diskussioner i media om "lågtröskelboenden" där man kan vara garanterad tak över huvudet trots drogproblem, men de icke drogberoende som hamnar på ett sånt ställe kanske riskerar att falla för nya frestelser.
Ställer man kravet på drogfrihet missar man ganska många som även de behöver tak över sin skallar. Rainbow Sweden verkar göra en hel del, men jag vet inte hur det är med vetenskapligheten i deras verksamheter. De olika ställena (som Krinolinen i Sthlm) har ganska få platser också.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 16 apr 2013, 15:09

Anders skrev:Vad skulle hända, tror ni, om helt plötsligt alla hemlösa och uteliggare hade en lägenhet att gå hem till?

Skulle det lösa alla de sociala problem som hemlösa har.
Nej, psykisk ohälsa t.ex (både bidragande orsak och effekt av att vara hemlös).
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 10 maj 2013, 09:03

Miljöpartiet tycker det har med själva bristen på bostad att göra.
– Hemlösheten har legat runt 3.000 personer i Stockholm i gans­ka många år. Den minsta gemensamma nämnaren för dem är att de inte är välkomna på bostadsmarknaden. Och det gäller även andra stockholmare som har en vräkning bakom sig och som har en hyresskuld eller en betalningsanmärkning, säger MP:s gruppledare i Stadshuset Stefan Nilsson.

Partiet har tagit fram ett program i tio punkter för att bekämpa hemlösheten.

– Den första och viktigaste punkten är allas rätt till en fast bostad, säger Stefan Nilsson.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » fre 10 maj 2013, 10:31

Anders skrev:Miljöpartiet tycker det har med själva bristen på bostad att göra.
– Hemlösheten har legat runt 3.000 personer i Stockholm i gans­ka många år. Den minsta gemensamma nämnaren för dem är att de inte är välkomna på bostadsmarknaden. Och det gäller även andra stockholmare som har en vräkning bakom sig och som har en hyresskuld eller en betalningsanmärkning, säger MP:s gruppledare i Stadshuset Stefan Nilsson.

Partiet har tagit fram ett program i tio punkter för att bekämpa hemlösheten.

– Den första och viktigaste punkten är allas rätt till en fast bostad, säger Stefan Nilsson.
Tänk om världen var så enkel som politikerna ibland verkar tro att den är.
Problemet är väl i grund och botten att hemlösa, precis som alla andra grupper i samhället, inte är en homogen grupp, utan består av allt från arbetslösa, personer med varierande grader av missbruksproblem, unga utan bostad, personer som lider av psykisk ohälsa o.s.v. Många kanske skulle hjälpas av en bostad, andra skulle förmodligen ha mer hjälp av att få bukt med sitt missbruk eller vård för sina psykiska problem istället för att placeras i en bostad.
Brain: I thought you were dead...
Snake: Yeah, you and everybody else!

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » fre 10 maj 2013, 16:32

Hur många är hemlösa är, och har alltid varit, helt fria från missbruksproblematik?
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 10 maj 2013, 17:58

Beror på om man räknar genomsnittlig svensk alkoholkonsumtion som "missbruksproblematik".
Adrumdrum.

Tubba

Inlägg av Tubba » tis 14 maj 2013, 22:57

En dellösning MÅSTE vara ett återutbyggande av psykvården och dylika institutioner. En del av dessa människor borde inte få virra runt i världen, jag har t.ex. stött på en och annan (förmodad) hemlös som är uppenbart förståndshandikappad.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » ons 15 maj 2013, 13:58

Tubba skrev:En dellösning MÅSTE vara ett återutbyggande av psykvården och dylika institutioner. En del av dessa människor borde inte få virra runt i världen, jag har t.ex. stött på en och annan (förmodad) hemlös som är uppenbart förståndshandikappad.
Jag tvivlar på att s.k. förståndshandikappade satt på psyket förr i tiden. Blandar du månna ihop utvecklingsstörningar med psykiatriska åkommor?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 15 maj 2013, 14:05

Tubba skrev:En dellösning MÅSTE vara ett återutbyggande av psykvården och dylika institutioner. En del av dessa människor borde inte få virra runt i världen, jag har t.ex. stött på en och annan (förmodad) hemlös som är uppenbart förståndshandikappad.
Borgarpacket gav ju öronmärkta pengar till psykvården, eller var den kallas, en miljard. Behövs det ännu mer? Det var 2,7 miljarder på 3 år.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Tubba

Inlägg av Tubba » fre 17 maj 2013, 10:16

Urquhart skrev:
Jag tvivlar på att s.k. förståndshandikappade satt på psyket förr i tiden. Blandar du månna ihop utvecklingsstörningar med psykiatriska åkommor?
Jo, det var slarvigt uttryckt av mig. Men saker som förståndshandikapp, psykisk sjukdom och missbruksproblematik hänger givetvis ihop (en stor andel förståndshandikappade är psykiskt sjuka, etc); vartill jag tillade "dylika institutioner". Över huvud taget behövs det ett bättre omhändertagande av individer med, så att säga, påtagliga riskfaktorer. Det är ju inte så många som blir hemlösa bara sådär, som en blixt från klar himmel.
Anders skrev:
Borgarpacket gav ju öronmärkta pengar till psykvården, eller var den kallas, en miljard. Behövs det ännu mer? Det var 2,7 miljarder på 3 år.
Säg till mig när Lillhagens allmänpsykiatri öppnar igen.
// L. C. Nielsen

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 17 maj 2013, 10:31

Tubba skrev:Säg till mig när Lillhagens allmänpsykiatri öppnar igen.
Kräver du att allt återställs till hur det såg ut förr, oklart när dock.

Tubba

Inlägg av Tubba » fre 17 maj 2013, 13:16

Anders skrev:
Tubba skrev:Säg till mig när Lillhagens allmänpsykiatri öppnar igen.
Kräver du att allt återställs till hur det såg ut förr, oklart när dock.
Jag tycker inte om socialstyrelsens avvecklande av psykvården, nej.
// L. C. Nielsen

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 17 maj 2013, 14:08

Tubba skrev: Jag tycker inte om socialstyrelsens avvecklande av psykvården, nej.
...eller landstingen och kommunernas dito? Psykvården är annorlunda nuförtiden. Att låsa in "dårarna" på livstid i långa nakna korridorer med låsta kala rum var inte något framtidsrecept. Att spritt språngande medmänniskor lämnas med för lite stöd i "eget boende" är inte heller bra.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 17 maj 2013, 14:28

Anders G skrev:
Tubba skrev: Jag tycker inte om socialstyrelsens avvecklande av psykvården, nej.
...eller landstingen och kommunernas dito? Psykvården är annorlunda nuförtiden. Att låsa in "dårarna" på livstid i långa nakna korridorer med låsta kala rum var inte något framtidsrecept. Att spritt språngande medmänniskor lämnas med för lite stöd i "eget boende" är inte heller bra.
Menar du rentav att man ska ge de behövande vård baserad på deras egen situation? O_o
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Tubba

Inlägg av Tubba » fre 17 maj 2013, 14:39

L. Mäkinen skrev:
Anders G skrev:
Menar du rentav att man ska ge de behövande vård baserad på deras egen situation? O_o
Vilket kräver resurser.
// L. C. Nielsen

Låst