Positivt med invandring?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Tompavan

Positivt med invandring?

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 18:52

Behöver lite hjälp med att hitta argument för det positiva med invandring. På vilka sätt gynnar olika "invandartyper" landet och gör vi i Sverige allt vi kan/vårt bästa för att ta hand om invandrare av olika slag? Med invandrartyper menar jag olika orsaker för att komma till Sverige, inte vilken hud-/hårfärg de har.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Positivt med invandring?

Inlägg av Moridin » ons 17 apr 2013, 20:10

På rak arm:

- Arbetskraftsinvandring.
- Betalar skatter och moms.
- Motverkar samhällsofördelaktig ålderspyramid.
- Humanare samhälle.
- Fördelaktiga smältdeglar av olika kulturer.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 20:16

Moridin skrev:På rak arm:

- Arbetskraftsinvandring.
- Betalar skatter och moms.
- Motverkar samhällsofördelaktig ålderspyramid.
- Humanare samhälle.
- Fördelaktiga smältdeglar av olika kulturer.
Mmm, men argumenten man får emot sig då är ju att vi ju har arbetslöshet. Arbetskraft finns utan invandring. Den som inget arbete har betalar ingen skatt. Humanare samhälle och fördelaktigare smältdeglar är mjuka värden och inget man kan argumentera med.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 17 apr 2013, 20:22

Jag tycker frågan är lite konstigt ställd. Vill du ha en lång tabell, eller räcker det med några mer generiska gruppindelnigar, typ:
1) Arbetsinvandring
2) flyktingar
3) anhöriga

Det är väl för stat och kommun en falland skala för "lönsamheten".

Men både 2) och 3) kan mycket väl och så är det i de allra flesta fall, jobba och betala skatt och handla saker som är bra för näringslivet. Det är väl bara i fallet när 2) och 3) är äldre och inte hinner jobba innan de går i pension som det är "olönsamt". Men det är svårt att prata om olönsamhet när det handlar om flyktingar. De flyr ju från något så då har vi ett moraliskt ansvar för att ta hand om dem.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 17 apr 2013, 20:26

Tompavan skrev:Mmm, men argumenten man får emot sig då är ju att vi ju har arbetslöshet. Arbetskraft finns utan invandring. Den som inget arbete har betalar ingen skatt.
Så hur ska dessa personer ha det? Kommer invandrarna hit och "tar våra jobb" eller tar de inga jobb och bara går på socialbidrag? Dessutom så finns det faktiskt brist på arbetsföra personer och du glömmer problemet med ålderspyramiden.
Humanare samhälle och fördelaktigare smältdeglar är mjuka värden och inget man kan argumentera med.
Nej, forskning har visat att humanare samhälle (t.ex. stater utan dödsstraff) här lägre förekomst av t.ex. mord, kontrollerat för troliga störfaktorer.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 20:40

Moridin skrev:
Tompavan skrev:Mmm, men argumenten man får emot sig då är ju att vi ju har arbetslöshet. Arbetskraft finns utan invandring. Den som inget arbete har betalar ingen skatt.
Så hur ska dessa personer ha det? Kommer invandrarna hit och "tar våra jobb" eller tar de inga jobb och bara går på socialbidrag? Dessutom så finns det faktiskt brist på arbetsföra personer och du glömmer problemet med ålderspyramiden.
Jag tror inte det handlar om att ta jobb eller inga jobb utan argumenten är mer att man tar in outbildade människor som inte tillför något egentligen, analfabetism och avsaknad av utbildning överhuvudtaget ses inte som en tillgång direkt och det är det jag har svårt att hitta argument för nyttan av.
Moridin skrev:
Humanare samhälle och fördelaktigare smältdeglar är mjuka värden och inget man kan argumentera med.
Nej, forskning har visat att humanare samhälle (t.ex. stater utan dödsstraff) här lägre förekomst av t.ex. mord, kontrollerat för troliga störfaktorer.
Jo, det kan så vara men hur kan man applicera det i argumentationen om nyttan med invandring?

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 20:45

Anders skrev:Jag tycker frågan är lite konstigt ställd. Vill du ha en lång tabell, eller räcker det med några mer generiska gruppindelnigar, typ:
1) Arbetsinvandring
2) flyktingar
3) anhöriga

Det är väl för stat och kommun en falland skala för "lönsamheten".

Men både 2) och 3) kan mycket väl och så är det i de allra flesta fall, jobba och betala skatt och handla saker som är bra för näringslivet. Det är väl bara i fallet när 2) och 3) är äldre och inte hinner jobba innan de går i pension som det är "olönsamt". Men det är svårt att prata om olönsamhet när det handlar om flyktingar. De flyr ju från något så då har vi ett moraliskt ansvar för att ta hand om dem.
Njae tabell.. men mer en funktionell argumentering om nyttan med invandring. Jag förstår ju att det är bra att öka folkmängden och potentiella skattebetalare men jag har svårt att argumentera för det så det är det jag behöver lite assistans med. Visst är det bra att vi tar emot flyktingar ur ett humanitärt perspektiv men jag kan inte hitta orden för vilka positiva effekter det har för Sverige.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 17 apr 2013, 20:51

Tompavan skrev:Jag tror inte det handlar om att ta jobb eller inga jobb utan argumenten är mer att man tar in outbildade människor som inte tillför något egentligen, analfabetism och avsaknad av utbildning överhuvudtaget ses inte som en tillgång direkt och det är det jag har svårt att hitta argument för nyttan av.
Nu pratar du om asylinvandring från vissa specifika länder och det är inte alls representativt för gruppen invandrare som helhet. Sedan så glömmer du att det tar, säg, ~20 år för att få in en genomsnittlig svenskfödd person i arbetsmarknaden efter att de anlänt. Så även om det tar i snitt, säg, 7 år för den genomsnittliga invandraren så är det inget trovärdigt argument. Till och med 3x den tiden för extremfall blir det approximativt samma tid.
Jo, det kan så vara men hur kan man applicera det i argumentationen om nyttan med invandring?
Invandring kan leda till ett humanare samhälle, men fördelar utifrån detta.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 21:12

Moridin skrev:
Tompavan skrev:Jag tror inte det handlar om att ta jobb eller inga jobb utan argumenten är mer att man tar in outbildade människor som inte tillför något egentligen, analfabetism och avsaknad av utbildning överhuvudtaget ses inte som en tillgång direkt och det är det jag har svårt att hitta argument för nyttan av.
Nu pratar du om asylinvandring från vissa specifika länder och det är inte alls representativt för gruppen invandrare som helhet. Sedan så glömmer du att det tar, säg, ~20 år för att få in en genomsnittlig svenskfödd person i arbetsmarknaden efter att de anlänt. Så även om det tar i snitt, säg, 7 år för den genomsnittliga invandraren så är det inget trovärdigt argument. Till och med 3x den tiden för extremfall blir det approximativt samma tid.
Nej jag talar inte om några specifika länder utan jag talar om att hitta argument för nyttan av att ta in människor från andra länder för att det på något sätt ska gagna vårt land.
Moridin skrev:Sedan så glömmer du att det tar, säg, ~20 år för att få in en genomsnittlig svenskfödd person i arbetsmarknaden efter att de anlänt.
En helikopter kraschar på gränsen mellan Sverige och Norge, var begravs de överlevande?
Moridin skrev:
Invandring kan leda till ett humanare samhälle, men fördelar utifrån detta.
Vilka argument använder du för den ståndpunkten när du talar med fadern till en flicka som blivit våldtagen av 7 afghanska asylsökande pojkar?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 17 apr 2013, 21:58

Tompavan skrev:Nej jag talar inte om några specifika länder utan jag talar om att hitta argument för nyttan av att ta in människor från andra länder för att det på något sätt ska gagna vårt land.
Vem ska annars städa våra toaletter?
Tompavan skrev:En helikopter kraschar på gränsen mellan Sverige och Norge, var begravs de överlevande?
Om de exempelvis är tyska turister begravs de väl i Tyskland?
Tompavan skrev:Vilka argument använder du för den ståndpunkten när du talar med fadern till en flicka som blivit våldtagen av 7 afghanska asylsökande pojkar?
Om du i äppelkorgen hittar ett ruttet äpple, slänger du då hela korgen?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 22:15

Dûrion Annûndil skrev:
Tompavan skrev:Nej jag talar inte om några specifika länder utan jag talar om att hitta argument för nyttan av att ta in människor från andra länder för att det på något sätt ska gagna vårt land.
Vem ska annars städa våra toaletter?
Ska invandrare städa toaletter?
Dûrion Annûndil skrev:
Tompavan skrev:En helikopter kraschar på gränsen mellan Sverige och Norge, var begravs de överlevande?
Om de exempelvis är tyska turister begravs de väl i Tyskland?
Läs citatet igen.
Dûrion Annûndil skrev:
Tompavan skrev:Vilka argument använder du för den ståndpunkten när du talar med fadern till en flicka som blivit våldtagen av 7 afghanska asylsökande pojkar?
Om du i äppelkorgen hittar ett ruttet äpple, slänger du då hela korgen?
Jag söker argument för situationen

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 17 apr 2013, 22:17

Ett bra argument är väl just ålderspyramiden som Moridin är inne på. Räcker inte det?

Edit: Dvs, jag utgår ifrån att dina bekanta inte är mottagliga för mer humanitära resonemang.
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 17 apr 2013, 22:19

Du försöker inte ens seriöst besvara argument utan sysslar med känslomässigt drivna anekdoter. Varför ska något försöka argumentera med dig?

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 22:21

manifesto skrev:Ett bra argument är väl just ålderspyramiden som Moridin är inne på. Räcker inte det?
Är det detta du tänker på?

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 22:22

Moridin skrev:
Du försöker inte ens seriöst besvara argument utan sysslar med känslomässigt drivna anekdoter. Varför ska något försöka argumentera med dig?
Nej jag söker seriösa argument att använda i den situationen.

Låst