Positivt med invandring?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Litenklen

Re: Positivt med invandring?

Inlägg av Litenklen » ons 17 apr 2013, 22:28

Tompavan skrev:
manifesto skrev:Ett bra argument är väl just ålderspyramiden som Moridin är inne på. Räcker inte det?
Är det detta du tänker på?
Du verkar ha problem att uttrycka dig utan korkade länkar..
Har du funderat på att skriva ett inlägg utan att länka till en sida som inte säger annat än: jag har ingen aning om vad jag skriver...

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 22:32

Litenklen skrev:
Tompavan skrev:
manifesto skrev:Ett bra argument är väl just ålderspyramiden som Moridin är inne på. Räcker inte det?
Du verkar ha problem att uttrycka dig utan korkade länkar..
Har du funderat på att skriva ett inlägg utan att länka till en sida som inte säger annat än: jag har ingen aning om vad jag skriver...
Va? [rättade till citering igen]Handlade inte länken om ålderspyramid?
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 17 apr 2013, 22:33

Om man nu ska gå Tompavan till mötes. Ett stort problem är att det är vårt samhälles (Sverige) mest marginaliserade grupper som får bära den största bördan av en stor invandring. Det är där konkurrensen och friktionerna på kort sikt blir mest kännbara. Det är lättare att som välmående välutbildad medelklassmänniska blunda för det här eftersom man är skyddad i väl segregerade innerstäder eller villaområden. Det försvarar givetvis inte rasism eller hat-brott, men jag tror att man ska vara medveten om problemets klassaspekt, innan man förbehållslöst slår undan allt som luktar brunt.
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 17 apr 2013, 22:35

Tompavan skrev:
manifesto skrev:Edit: Dvs, jag utgår ifrån att dina bekanta inte är mottagliga för mer humanitära resonemang.
War is peace.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 22:39

manifesto skrev:Om man nu ska gå Tompavan till mötes. Ett stort problem är att det är vårt samhälles (Sverige) mest marginaliserade grupper som får bära den största bördan av en stor invandring. Det är där konkurrensen och friktionerna på kort sikt blir mest kännbara. Det är lättare att som välmående välutbildad medelklassmänniska att blunda för det här eftersom man är skyddad i väl segregerade innestäder eller villaområden. Det försvarar givetvis inte rasism eller hat-brott, men jag tror att man ska vara medveten om problemets klassaspekt, innan man förbehållslöst slår undan allt som luktar brunt.
Väl formulerat. Hur argumenterar man för nyttan med invandring i ljuset av detta? Hur bemöter man fientligheten på ett sakligt sätt utan att ta ordet "rasist" i munnen? För så snart någon har synpunkter på invandring/invandringspolitik så kommer ofelbart ordet rasist upp i argumentationen och sedan blir det bara pajkastning och inget konstruktivt kommer ur det.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 22:41

manifesto skrev:
Tompavan skrev:
manifesto skrev:Edit: Dvs, jag utgår ifrån att dina bekanta inte är mottagliga för mer humanitära resonemang.
Det humanitära har en underordnad funktion i det sammanhanget.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 17 apr 2013, 22:49

Tompavan skrev:Det humanitära har en underordnad funktion i det sammanhanget.
Jag förstår inte vad du menar här. Vad ville du säga med länken?
War is peace.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 17 apr 2013, 22:53

manifesto skrev:
Tompavan skrev:Det humanitära har en underordnad funktion i det sammanhanget.
Jag förstår inte vad du menar här. Vad ville du säga med länken?
Jag undrade om det var det du menade med ålderspyramiden.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 17 apr 2013, 23:10

Tompavan skrev:Jag undrade om det var det du menade med ålderspyramiden.
Jag orkar inte gå igenom allt som skrivs på den sajten. Vad jag förstår så är det för få som jobbar om 40- och 50-talisterna ska få ut sina pensioner.

Med nuvarande nativitet så verkar det som att det finns i huvudsak tre lösningar på det:

1. Höjd pensionsålder, kanske med hela tio år.

2. Orealistisk/omöjlig ökning av produktiviteten.

3. Dramatiskt ökad invandring av i synnerhet unga arbetsföra personer.

Varför inte en kombination av det här?! Förklara sedan för dina bekanta att en stor invandring är nationalekonomiskt nödvändig ... att alternativet är att de får fortsätta knega till de blir 75 år gamla, och dubbelt så hårt.
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 18 apr 2013, 08:51

Duger det, Tompavan?
War is peace.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 18 apr 2013, 09:00

Slaskat.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » tor 18 apr 2013, 09:06

Ja det verkar vettigt. Fast man kan ju tycka det verkar lite orimligt med tanke på arbetslösheten vi har. Dessutom är det ju lite sent påtänkt med tanke på att 50-talisterna så smått är pensionsfärdiga och det kan bli svårt att hinna utbilda tillräckligt många innan det är för sent. Kontroller visar ju också att icke västerländska har betydligt svårare att bli anställda i Sverige. Så även om regeringen har aldrig så goda intentioner så är det ju inte så hela vägen till arbetsgivarna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 18 apr 2013, 09:13

Tompavan skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Tompavan skrev:Nej jag talar inte om några specifika länder utan jag talar om att hitta argument för nyttan av att ta in människor från andra länder för att det på något sätt ska gagna vårt land.
Vem ska annars städa våra toaletter?
Ska invandrare städa toaletter?
Stereotypt sett, ja. I vilket fall som helst gagnar alltid underklassen sitt land, även om det att de faktiskt arbetar inte verkar uppskattas eller ens märkas av de som gnäller på dem. För jag antog att det var de obildade invandrarna det gällde.
Tompavan skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Tompavan skrev:En helikopter kraschar på gränsen mellan Sverige och Norge, var begravs de överlevande?
Om de exempelvis är tyska turister begravs de väl i Tyskland?
Läs citatet igen.
Jag tolkade det som en bokstavlig fråga. Det beror väl alltid på medborgarskap och eventuellt vad familjen vill, så länge som det inte är oöverskridligt att frakta kropparna?
Tompavan skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Tompavan skrev:Vilka argument använder du för den ståndpunkten när du talar med fadern till en flicka som blivit våldtagen av 7 afghanska asylsökande pojkar?
Om du i äppelkorgen hittar ett ruttet äpple, slänger du då hela korgen?
Jag söker argument för situationen
Och jag gav ett lättförståeligt argument till fadern. Din fråga insinuerade ju att fadern skulle ha något problem med afghaner eller flyktingar i gemen bara för vad sju enskilda individer gjort, och då är väl ett klassiskt visdomsord om att inte döma en hel grupp för vad enstaka personer gjort lämpligt?
Senast redigerad av 1 Dûrion Annûndil, redigerad totalt 0 gånger.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 18 apr 2013, 09:14

Tompavan skrev:Ja det verkar vettigt. Fast man kan ju tycka det verkar lite orimligt med tanke på arbetslösheten vi har. Dessutom är det ju lite sent påtänkt med tanke på att 50-talisterna så smått är pensionsfärdiga och det kan bli svårt att hinna utbilda tillräckligt många innan det är för sent. Kontroller visar ju också att icke västerländska har betydligt svårare att bli anställda i Sverige. Så även om regeringen har aldrig så goda intentioner så är det ju inte så hela vägen till arbetsgivarna.
Bra. Då är det bara att sätta igång att folkbilda :smile2:
War is peace.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 18 apr 2013, 09:21

Tompavan skrev:En helikopter kraschar på gränsen mellan Sverige och Norge, var begravs de överlevande?
Dûrion Annûndil skrev:
Tompavan skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Om de exempelvis är tyska turister begravs de väl i Tyskland?
Läs citatet igen.
Jag tolkade det som en bokstavlig fråga. Det beror väl alltid på medborgarskap och eventuellt vad familjen vill, så länge som det inte är oöverskridligt att frakta kropparna?
Frågan handlar om de överlevande.

De kommer sannolikt att begravas i närheten av den plats där de bor, när de så småningom dör.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Låst