Counterjihadrörelsen

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Counterjihadrörelsen

Inlägg av Nemesis » sön 21 apr 2013, 14:03

I framför allt västvärlden så finns denna rätt löst organiserade grupp (verkar faktiskt ännu lösare organiserad än organiserade skeptiker/ateister/humanister) kallad counterjihad i media med mera. På ytan verkar det vara rätt så skilda grupper med olika mål som har gemensamt att islam och/eller muslimer i någon form ses som en fiende. De stora grupperna inom rörelsen som finns verkar vara nationalister i Europa som ogillar invandring från muslimska länder, sedan kristna i USA som ser islam som en konkurrent (islam och kristendomen är som bekant de mest missionerande och exkluderande av de stora världsreligionerna). Sedan finns det även mindre grupper, t ex israeliska hökar som vill ha en hårdare linje mot palestinierna och därför vill underminera islams anseende globalt, hindunationalister vars fiender är muslimer, och även en del sekularister från muslimska länder verkar ha hittat dit, framför allt med rötterna i Iran (att iranier i väst är så pass sekulariserade och ofta avståndstagande från islam är ett intressant ämne i sig som förtjänar en egen tråd). Vanligt förekommande för rörelsen är att man alltid tar ställning för sidan som inte är muslimsk i diverse konflikter i världen (Israel-Palestina, Kashmir, Tjetjenien, Thailand, etc). Inte efter analys, utan av princip.

Så vad har denna brokiga rörelse för effekt i praktiken? Har de uppnått något konkret? De verkar iaf ha lyckats skapa enighet bland grupper som annars inte har så mycket gemensamt. Varför skulle en sverigedemokrat bry sig om konflikten mellan Israel och palestinierna då denna fråga knappt alls påverkar invandringen av muslimer till Sverige?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

garozzo

Re: Counterjihadrörelsen

Inlägg av garozzo » sön 21 apr 2013, 14:47

Så vad har denna brokiga rörelse för effekt i praktiken? Har de uppnått något konkret?
De flesta parlament i västeuropa innehåller ju idag partier som mer eller mindre omfattar sådana tankar.
Tex är den här mannen svensk riksdagledamot.
http://kentekeroth.se/category/islamisering-2/

Så något har de uppnått.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 21 apr 2013, 15:04

SD är ju oftast höger och har uppenbarligen svårt för folk som har svart hår. Judar anses vitare, och så är Israel allierat med USA ( = världens höger-symbol).

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 21 apr 2013, 15:30

kaxiga Z skrev:SD är ju oftast höger och har uppenbarligen svårt för folk som har svart hår. Judar anses vitare, och så är Israel allierat med USA ( = världens höger-symbol).
Njaa, den höger som gillar USA (liberaler oftast) är inte den höger sd tillhör. Sd har tvärtom 50-talets Sverige som ideal. Har inte sd någon punkt i sitt program mot amerikanisering?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 21 apr 2013, 15:33

garozzo skrev:
Så vad har denna brokiga rörelse för effekt i praktiken? Har de uppnått något konkret?
De flesta parlament i västeuropa innehåller ju idag partier som mer eller mindre omfattar sådana tankar.
Tex är den här mannen svensk riksdagledamot.
http://kentekeroth.se/category/islamisering-2/

Så något har de uppnått.
Fast det verkar inte göra avtryck i politiken.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 21 apr 2013, 16:00

Nemesis skrev:Fast det verkar inte göra avtryck i politiken.
Det var just en socialdemokrat som vart petad för att någon hade stenkoll på exakt vad olika muslimer som besökt Sverige sagt vid helt andra tillfällen. Att sprida sådan information (mer eller mindre korrekt) är en funktion som passar bra för lösa nätverk.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 21 apr 2013, 16:09

kaxiga Z skrev:SD är ju oftast höger och har uppenbarligen svårt för folk som har svart hår. Judar anses vitare, och så är Israel allierat med USA ( = världens höger-symbol).
Å andra sidan har du SD-are som förnekar Holocaust, så något entydigt gillande av judar tror jag knappast du hittar bland SD-arna.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Wierd Al Haglund

Inlägg av Wierd Al Haglund » sön 21 apr 2013, 16:22

Det som förenar den mycket heterogena Counterjihadrörelsen är en övertygelse om att Europa håller på att tas över av muslimer (en uppfattning som jag inte tror särskilt mycket på) och att sharia är något dåligt (en uppfattning som jag håller med om till hundra procent). Annars är som sagt rörelsen mycket heterogen (i rörelsen finns det allt från Pat Condell-ateister till kristna fundamentalister).

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 21 apr 2013, 17:59

micke.d skrev:Å andra sidan har du SD-are som förnekar Holocaust, så något entydigt gillande av judar tror jag knappast du hittar bland SD-arna.
När väl muslimerna är borta är judarna nästa vilket många judar inser (dock inte de som gav Ekeroth Hertzl Award), men för närvarande är judar en allierad i det viktigare kriget mot Islam.

garozzo

Inlägg av garozzo » sön 21 apr 2013, 18:36

När väl muslimerna är borta är judarna nästa vilket många judar inser (dock inte de som gav Ekeroth Hertzl Award), men för närvarande är judar en allierad i det viktigare kriget mot Islam.
Sedan har du det riktiga hardcore gänget som hävdar att "islamiseringen" är ett judiskt påfund :banghead:

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 21 apr 2013, 18:55

garozzo skrev:Sedan har du det riktiga hardcore gänget som hävdar att "islamiseringen" är ett judiskt påfund :banghead:
Dem har jag missat. Några exempel?

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 21 apr 2013, 19:00

Thomas P skrev:
garozzo skrev:Sedan har du det riktiga hardcore gänget som hävdar att "islamiseringen" är ett judiskt påfund :banghead:
Dem har jag missat. Några exempel?
Det är väl nazister som gör det om jag inte har fel.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 21 apr 2013, 19:03

micke.d skrev:
Å andra sidan har du SD-are som förnekar Holocaust, så något entydigt gillande av judar tror jag knappast du hittar bland SD-arna.
När det gäller sd så är toppskiktet mycket Israelvänligt. Men å andra sidan så om jag minns rätt visade någon undersökning att av alla riksdagspartiers sympatisörer så var sd:s väljare mest antisemitiska. Jag tror att sd kan leva med den här spänningen dels för att det finns väldigt få judar i Sverige, dels för att partiet inte gör något i sak för Israel förutom att deklarera sympati. Sen så tror jag att även antisemitiska sd-väljare ser islam som ett större hot.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 21 apr 2013, 19:23

Nemesis skrev:När det gäller sd så är toppskiktet mycket Israelvänligt. Men å andra sidan så om jag minns rätt visade någon undersökning att av alla riksdagspartiers sympatisörer så var sd:s väljare mest antisemitiska.
Det finns inget motsatsförhållande mellan att var antisemit och att gilla Israel. T ex kan man tycka att judarna inte hör hemma i Sverige och att det då är bra om de har ett eget land att flytta till. De flesta SD:are är trots allt nationalister som tycker varje folk skall ha sitt eget land snarare än folkmördare som vill utplåna hela folkgrupper.

Delar av den amerikanska högern är som vanligt värst här med att de ser Israel som en förutsättning för Jesus återkomst men kallt räknar med att det skall gå under i påföljande armageddon. Samtidigt som de stödjer Israel är de övertygade om att antikrist är/kommer att vara jude.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tis 23 apr 2013, 09:49

Thomas P skrev:
Nemesis skrev:När det gäller sd så är toppskiktet mycket Israelvänligt. Men å andra sidan så om jag minns rätt visade någon undersökning att av alla riksdagspartiers sympatisörer så var sd:s väljare mest antisemitiska.
Det finns inget motsatsförhållande mellan att var antisemit och att gilla Israel. T ex kan man tycka att judarna inte hör hemma i Sverige och att det då är bra om de har ett eget land att flytta till.
Hexmaster eller annan "nazist-expert" (OBS: neutralt uttryck) kan väl rätta mig, men innan gaskamrarna kom på tapeten hade väl till och med NSDAP planer på att ge judarna ett eget land, i Madagaskar?

Låst