Privatisera Vatten

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Privatisera Vatten

Inlägg av Anders » tis 23 apr 2013, 12:49

Det är sånt här som ger oss nyliberaler dåligt rykte:

Han vill privatisera vattnet
Innebörden av hans uttalande är att tillgången på vatten inte är en självklar rättighet för jordens befolkning. I videoinspelningen (från 2005 red.anm.) menar han att denna ”extrema” åsikt endast härrör från välgörenhetsorganisationer.
Visst, privata vatten verk, privat försäljning av vatten på flaska, men själva vattentäckterna ska nog inte kunna ägas. Men det finns nog mycket att diskutera om detta...
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
HerrEkberg

Re: Privatisera Vatten

Inlägg av HerrEkberg » tis 23 apr 2013, 13:05

Jag är inte så insatt i det där, men det verkar vara dålig journalistik snarare än ond kapitalism i just detta fall.

http://deepedition.com/2013/04/21/nestl ... selt-jobb/
All bildning står på ofri grund till slutet, blott woo var en gång fosterländskt.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 23 apr 2013, 13:25

Mycket intressant och bra att SvD lagt till en fotnot där de bl.a. skriver att det "finns en omfattande kritik mot källkritiken i artiklarna, som går att läsa mer om här" och där länkar till Deep Edition-artikeln. Kudos!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 23 apr 2013, 13:35

DI:s artikel var missvisande men nog fan vill karln ha privat ägande av vattenresurserna.
"The fact is they [activists] are talking first of all only about the smallest part of the water usage," he says. "I am the first one to say water is a human right. This human right is the five litres of water we need for our daily hydration and the 25 litres we need for minimum hygiene.

"This amount of water is the primary responsibility of every government to make available to every citizen of this world, but this amount of water accounts for 1.5% of the total water which is for all human usage.

"Where I have an issue is that the 98.5% of the water we are using, which is for everything else, is not a human right and because we treat it as one, we are using it in an irresponsible manner, although it is the most precious resource we have. Why? Because we don't want to give any value to this water. And we know very well that if something doesn't have a value, it's human behaviour that we use it in an irresponsible manner.
Att sätta "värde" på något är klassiskt marknadsliberalt lingo för att privatisera saker. Ansvarsfullt vattenanvändande blir därför de fattigas ansvar då de förnurligt nog inte har råd med så mycket vatten.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 23 apr 2013, 13:55

Det är nog Deeped Strand som missförstår. Visst vill Nestléordf. privatisera vatten.

http://www.globalresearch.ca/the-privat ... ht/5332238

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tis 23 apr 2013, 16:05

Okej 30 liter per person och dygn är en mänsklig rättighet men utöver det så bör man betala för att alla ska kunna få sina 30 litrar. I min värld helt OK, precis som karln säger så använder man vatten för att pressa upp olja, även i vattenfattiga delar av världen tvättar de som har råd med infrastrukturen sina bilar, de fattiga får nöja sig med en smutsig brunn. Vi ser golfbanor och andra vattenvansinnes projekt som slösar och förstör bristvatten.

Nog tycker jag det låter som att det finns en möjlighet att låta betala för den 31litern och uppåt.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 23 apr 2013, 16:36

J.K Nilsson skrev:Okej 30 liter per person och dygn är en mänsklig rättighet men utöver det så bör man betala för att alla ska kunna få sina 30 litrar. I min värld helt OK, precis som karln säger så använder man vatten för att pressa upp olja, även i vattenfattiga delar av världen tvättar de som har råd med infrastrukturen sina bilar, de fattiga får nöja sig med en smutsig brunn. Vi ser golfbanor och andra vattenvansinnes projekt som slösar och förstör bristvatten.

Nog tycker jag det låter som att det finns en möjlighet att låta betala för den 31litern och uppåt.

J.K Nilsson
Så att det i ännu större grad blir de rika som får slösa på vatten, eller vad menar du?`

Till vem ska man förresten betala för den 31:a litern och uppåt och till vem ska dessa betalningsmottagare betala för den 31:a litern och uppåt?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 23 apr 2013, 17:02

kaxiga Z skrev:Det är nog Deeped Strand som missförstår. Visst vill Nestléordf. privatisera vatten.

Jo, GMO är ju också farligt, allt enligt ovan länk.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 23 apr 2013, 17:35

Anders skrev:
kaxiga Z skrev:Det är nog Deeped Strand som missförstår. Visst vill Nestléordf. privatisera vatten.

Var står det i artikeln? Gör det i sådana fall påståendet om privatisering av vatten mindre sant?

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 23 apr 2013, 19:21

men har ingen fattat än att problemet inte är privatiserandet av vatten, utan det är ju själva lösningsförslaget på tragedy of the commons-problematiken som uppstår när ingen äger en viss resurs? den väsentliga diskussionen borde ju handla om huruvida riktigt fattiga får tillgång till vatten eller ej, och i den frågan så föreslår ju representanten för den onda kapitalismen att tillgången till vatten ska subventioneras så att de allra fattigaste får fri tillgång till vatten för sina grundläggande behov.
Senast redigerad av 1 FudoMyoo, redigerad totalt 0 gånger.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 23 apr 2013, 19:27

FudoMyoo skrev:men har ingen fattat än att problemet inte är privatiserandet av vatten, utan det är ju själva lösningsförslaget på tragedy of the commons-problematiken som uppstår när ingen äger en viss resurs? den väsentliga diskussionen borde ju handla om huruvida riktigt fattiga får tillgång till vatten eller ej, och i den frågan så föreslår ju representanten för den onda kapitalistem att tillgången till vatten ska subventioneras så att de allra fattigaste får fri tillgång till vatten för sina grundläggande behov.
Det är väl så jag har förstått det, men Kaxiga Z och Vidugavia har ju andra uppfattningar, kan dom ha fel :o

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 23 apr 2013, 19:27

Vidugavia skrev:
Anders skrev:

Var står det i artikeln? Gör det i sådana fall påståendet om privatisering av vatten mindre sant?
Har samma fråga.

Att jag håller med Nestléordf. om GMO, gör inte att jag skulle hålla med honom om vatten-privatisering.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 23 apr 2013, 19:38

kaxiga Z skrev: Har samma fråga.

Att jag håller med Nestléordf. om GMO, gör inte att jag skulle hålla med honom om vatten-privatisering.
Men nu vill han ju inte privatisera vatten, det är väl det som framkommit rätt klart i tråden. Eller har Fudo fel?

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 23 apr 2013, 19:43

Anders skrev:Men nu vill han ju inte privatisera vatten, det är väl det som framkommit rätt klart i tråden. Eller har Fudo fel?
Jag tolkar det som han vill privatisera vatten (och framförallt sätta ett pris på vattnet). Men om du läser vad jag skrev igen så framgår det kanske att det inte är det som är problemet.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 23 apr 2013, 19:50

FudoMyoo skrev:
Anders skrev:Men nu vill han ju inte privatisera vatten, det är väl det som framkommit rätt klart i tråden. Eller har Fudo fel?
Jag tolkar det som han vill privatisera vatten (och framförallt sätta ett pris på vattnet). Men om du läser vad jag skrev igen så framgår det kanske att det inte är det som är problemet.
Men det skulle ju också kunna lösas genom att staten tar hand om ägandet av vattnet, om nu många tycker att privat ägande är ett problem.

Låst