Sveriges utrikespolitik eller Bildts utrikespolitik?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Sveriges utrikespolitik eller Bildts utrikespolitik?

Inlägg av Suresh » mån 06 maj 2013, 22:06

Carl Bildts tweets just nu är mest "buhu, ingen förstår mig" och "varför skulle jag be om ursäkt"?

Det är bra Calle, jobba på din självbild.

CBildt 1h
I dag har jag intervjuats av tre olika redaktioner på Sveriges Radio. Vissa arga på att jag talat med fel redaktion vid fel tid. Oerhört…
Expand
Carl Bildt ‏@CBildt 5h
Det är en myt att jag skulle ha bett om ursäkt för att jag ringt Ring P1. Varför skulle jag ha gjort det? Konstig tanke.
Expand
Carl Bildt ‏@CBildt 6h
Fortfarande så att Ekot missuppfattat - anförandet i fråga handlade inte om att kärnvapen skulle förbjudas. http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... um=twitter
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » mån 06 maj 2013, 23:57

garozzo skrev:Den här händelsen illustrerar något jag funderat på ett tag.
Det verkar som att Reinfeldt låter Bildt bestämma utrikespolitiken på egen hand,
sedan kommer regeringen och godkänner hans beslut i efterhand.
Är det verkligen så det skall gå till?
Är det inte statsministern och regeringen som skall bestämma huvuddragen i utrkespolitiken,
inte utrikesministern på egen hand.
Det är regeringen som bestämmer huvuddragen i utrikespolitiken och utrikesministern handhar implementerandet av densamma. Carl Bildt bestämmer inget av vikt utan en föredragning för Reinfeldt och ofta men inte alltid de andra partiledarna. Helt klart är att han har mindre stränga tyglar än vad en utrikesminister brukar ha, men så är också Bildt mer kunnig och har ett kontaktnät större än vad utrikesministrar brukar ha. Bildts kontaktnätet är antagligen större än alla andra borgerliga politiker sammanlagt.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 07 maj 2013, 06:25

Bildts kontaktnätet är antagligen större än alla andra borgerliga politiker sammanlagt.
Mycket troligt. Du kanske tom får inkludera några socialdemokrater med :)

Det du säger låter vettigt, regeringen bestämmer de breda penseldragen, UM och utrikesministern implementerar inom de ramarna. Sedan kommer mycket att bero på personer och hur de agerar. Den anonyma sagesperson som inte gillade honom kan mycket väl ha ett horn i sidan till honom om de rykt ihop på jobbet. Att han har problem som chef har påpekats. Att har har ett brett kontaktnät är det få som förnekar.

Det är annars kul med kunnga, pålästa Utrikesministrar, som kontrast till sådana som bara har sin partibok att stöda sig på. En av mina absoluta favoriter är annars Erkki Tuomioja, som väl kan mäta sig med Bildt i pålästhet och engagemang. Han saknar dock Bildts arrogans. Och om någon undrar, Tuomioja är sosse... Kanske tom aningen till vänster om mittfåran.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 07 maj 2013, 06:42

Eon skrev: Bildts kontaktnätet är antagligen större än alla andra borgerliga politiker sammanlagt.
Bättre argument för ett regeringsskifte har jag inte hört.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 07 maj 2013, 06:45

Bättre argument för ett regeringsskifte har jag inte hört.
Tror nog Alliansen sitter kvar då det är det minst dåliga av två dåliga alternativ...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

garozzo

Inlägg av garozzo » tis 07 maj 2013, 07:49

Bildt är ju inte helt okontroversiell ens hos sina alliansbröder.
Det såg man i våras under folkpartistämman när Per Ahlmark framträdde och tog heder och ära
av Bildt. Det var iofs inget nytt, de åsikterna har Ahlmark haft länge.
Det intressanta var ombudens reaktion, Ahlmark möttes av stående ovationer.
Detta trots att det är en minister i deras egen regering.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 07 maj 2013, 09:30

garozzo skrev:Bildt är ju inte helt okontroversiell ens hos sina alliansbröder.
Det såg man i våras under folkpartistämman när Per Ahlmark framträdde och tog heder och ära
av Bildt. Det var iofs inget nytt, de åsikterna har Ahlmark haft länge.
Det intressanta var ombudens reaktion, Ahlmark möttes av stående ovationer.
Detta trots att det är en minister i deras egen regering.
Det är sant att Bildt utsatts för krypskytte från de israeldyrkande folkpartisterna. Det gör honom inte till en sämre utrikesminister utan en bättre.

Men även de stora drakarnas borgerliga ledarsidor har hängt på: genom att hacka på Bildt (i åratal) söker de upprätthålla sin legitimitet; de vill visa (för sig själva) att de inte bara är propagandister utan kapabla till kritik mot den sittande regeringen. Att mobba en lone wolf som Bildt blir då taktiskt perfekt.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Låst