Nämndemän/jurister - besparingar och neutralitet

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Thomas P

Re: Vilka åtstramningar kan det offentliga Sverige göra?

Inlägg av Thomas P » sön 05 maj 2013, 13:05

biitar skrev:Som sagt, det är lite meningslöst att diskutera med personer som öht inte förstår ståndpunkten man utgår från. Det du säger är irrelevant då systemet har en stor inbyggd risk och fördelarna är minimala. Min utgångspunkt är mao att systemet är feluppbyggt och skapar en större risk för orättssäkerhet.
Din åsikt är dock baserad helt på hypotetiska fall och jag ser inget som tyder på att du har någon större koll på hur det fungerar i verkligheten.
2. Gå tillbaka till tidigare system där nämndemännen satt med och har som uppgift att vara kontrollanter, inte beslutsfattare, men att dessa inte utnämns/tillsätts av politiska partier.
Kvarstår då frågan hur de istället skall utses och vad skillnaden egentligen blir. Om de säger till domaren att de avser underkänna hans dom om den inte blir som de tycker så är det rätt likt att de röstar ned honom.
Det största problemet vi har i Sverige är att representanterna för lagstiftning/beslutsfattning också sitter och har makt i instutionen som ska döma/verkställa makten. Det är ett system som helt går emot grundprincipen om maktuppdelning.
Jag tycker det är ett rätt försumbart problem. Vill du ha ett större, vad sägs om konstitutionsutskottet där riksdagsmajoriteten bestämmer om riksdagsmajoriteten agerar författningsenligt?

Användarvisningsbild
Knurd

Re: Nämndemän/jurister - besparingar och neutralitet

Inlägg av Knurd » tis 07 maj 2013, 16:07

Mitt första förslag är som sagt att flytta valberedningen från partigrupperna till kommunfullmäktige.

Ett annat förslag är en formell möjlighet att kombinera rollen som nämndeman med en juridisk grundutbildning (JIK eller JÖK) under ett halvår. På så sätt skulle man få in fler unga i nämnderna.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Nämndemän/jurister - besparingar och neutralitet

Inlägg av Vidugavia » tis 07 maj 2013, 16:32

Knurd skrev:Mitt första förslag är som sagt att flytta valberedningen från partigrupperna till kommunfullmäktige.
Ett problem med det är att det mycket väl skulle kunna leda till en ökad politisering av tillsättningen och en mindre varierad nämndemannakår. Tillsättningen underställs kommunfullmäktiges sedvanliga politiska dragkamper, och andelen moderater och sossar ökar.

Man kan dock kanske börja och pröva med att ge kommunfullmäktige en del av valberedningsansvaret.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Låst