Vilka juridiska kön skall finnas?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Vilka juridiska kön ska finnas?

Samma ordning som idag
8
47%
Inför ett tredje kön
1
6%
Avskaffa juridiska kön
8
47%
Annat
0
Inga röster

Antal röster: 17

Användarvisningsbild
Knurd

Vilka juridiska kön skall finnas?

Inlägg av Knurd » tor 09 maj 2013, 21:36

SVT Debatt handlar nu om juridiska kön. Kritiken handlar om att juridiska kön kan missbrukas för könsdiskriminerande lagstiftning.

Fyller juridiskt kön något syfte i ett modernt samhälle?

Ett ändamål som kan påpekas, är att en indelning i olika grupper kan vara nödvändig för att kartlägga implicit diskriminering mot dessa grupper. Detta kan användas som argument för att i antirasismens namn folkbokföra människor efter ras i länder som USA och Sydafrika.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Vilka juridiska kön skall finnas?

Inlägg av micke.d » tor 09 maj 2013, 21:42

Vad menas med juridiskt kön?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 09 maj 2013, 21:46

Wikipedia skrev:Juridiskt kön är det kön som lagen anser att en person har. I många länder innebär detta detsamma som det kön som finns registrerat i folkbokföringen eller liknande register. Ofta markeras denna juridiska tillhörighet på något sätt i de identitetshandlingar som är vanligast förekommande i landet, exempelvis pass.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 09 maj 2013, 21:50

För några år sen var det aktuellt att förändra betydelsen av personnummer, och då fanns det argument för att ta bort betydelsen av näst sista siffran så att den inte skulle koda kön.

Motargumentet var att det skulle försvåra insamling av könsrelaterad statistik vilket SCB är skyldiga att göra.

Crysis

Inlägg av Crysis » lör 11 maj 2013, 15:55

Spontant tycker jag att det låter utmärkt att skippa juridiskt kön öht. Å andra sidan inser jag att det lär uppstå problem rent internationellt med t.ex. pass. Vi kan ju inte räkna med att få med oss hela världen på en gång, om ens någon gång. Det borde väl kunna lösas med att man frivilligt registrerar ett juridiskt kön för att få ut internationellt gångbara pass och då har man ju att välja på de kön som rent internationellt är gångbara dvs. man och kvinna.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 11 maj 2013, 16:02

Jag föreslår de fem juridiska könen dönfur, tjerd, lömpa, öfrul och yaladus.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » sön 12 maj 2013, 10:05

Crysis skrev:Spontant tycker jag att det låter utmärkt att skippa juridiskt kön öht. Å andra sidan inser jag att det lär uppstå problem rent internationellt med t.ex. pass. Vi kan ju inte räkna med att få med oss hela världen på en gång, om ens någon gång. Det borde väl kunna lösas med att man frivilligt registrerar ett juridiskt kön för att få ut internationellt gångbara pass och då har man ju att välja på de kön som rent internationellt är gångbara dvs. man och kvinna.
När det gäller pass kan man se det som en beskrivning av en person. Könet är onekligen en väsentlig del av en utseendemässig beskrivning. Det borde inte vara konstigare än att det står hur lång en person är, vilket det gör i dagens pass trots att det inte finns någon juridisk uppdelning av människor med avseende på längd.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 12 maj 2013, 10:21

Knurd skrev:Fyller juridiskt kön något syfte i ett modernt samhälle?
En viss praktiskt ekonomisk funktion har det nog. Om exempelvis en våldtäkts-gärningsman söks. Så kan det vara lite billigare att genomsöka en grupp män (och exempelvis deras DNA), än en dubbelt så stor grupp män + kvinnor.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » sön 12 maj 2013, 11:47

Crysis skrev:Det borde väl kunna lösas med att man frivilligt registrerar ett juridiskt kön för att få ut internationellt gångbara pass [..]
vad vore vitsen med ett pass som inte är internationellt gångbart? känns lite som att sätta på sig en flytväst som inte håller upp ens vikt i vattnet.
Ordnung muss sein.

Etnavs

Inlägg av Etnavs » sön 12 maj 2013, 11:54

Jag röstade för samma ordning som idag.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 12 maj 2013, 13:31

Det är ju närmast ofrånkomligt att personens biologiska kön registreras någonstans. Exempelvis behöver sjukvården den informationen för att kunna ge adekvat behandling, och SCB behöver information om kön för att kunna ta fram könsbunden statistik (vilket de är ålagda att göra), liksom att epidemiologiska studier behöver sån information.

Att det i passet står en könstillhörighet är nog för att kunna identifiera vederbörande. En beskrivning.

Men ovanstående har väl egentligen inte med juridiskt kön att göra? Juridiskt kön har väl att göra med om det finns lagar eller regler som skiljer mellan kön och personer därför behandlas olika beroende på vilket kön de tillhör. Då måste ju var och en ha ett visst kön i lagens ögon för att lagen ska kunna tillämpas. Det är en annan sak än att det står något i passet eller i sjukjournalen eller i folkbokföringsregistret som beskriver personen. Dessa behöver inte ha med varandra att göra.

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » sön 12 maj 2013, 16:39

Kuk och Fitta tycker jag. Allt annat är överflödigt inom juridiken.
Till och med en usling som jag har fått "lite" kärlek av Pax! <3

Som skeptiker påbjuda vi (implicit) att alla döda (inkl.döende) plexiglasingjutes inom statlig försorg för att sedan smycka det offentliga rummet. Dit verkar det dock vara långt

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » sön 12 maj 2013, 16:41

Moridin skrev:Jag föreslår de fem juridiska könen dönfur, tjerd, lömpa, öfrul och yaladus.
Ångrar det jag skrev ovan. Moridin har rätt.
/Katinka (Yaladus)

Som skeptiker påbjuda vi (implicit) att alla döda (inkl.döende) plexiglasingjutes inom statlig försorg för att sedan smycka det offentliga rummet. Dit verkar det dock vara långt

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 12 maj 2013, 22:26

Katinka77 skrev:Kuk och Fitta tycker jag. Allt annat är överflödigt inom juridiken.
Men vi som har "kutta" då? :(
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Katinka77

Inlägg av Katinka77 » sön 12 maj 2013, 22:45

Victor_Von_Doom skrev:
Katinka77 skrev:Kuk och Fitta tycker jag. Allt annat är överflödigt inom juridiken.
Men vi som har "kutta" då? :(
Har själv kal kutta .. juridiken är snårigare än mitt ringa kön. Känns som att jag trasslar till det om jag försöker utveckla mer.

Låst