Guldmyntfot- bra eller dåligt?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Krona

Re: Guldmyntfot- bra eller dåligt?

Inlägg av Krona » fre 24 maj 2013, 11:44

Det skulle kunna bli problem om bara någon av världens valutor införde guldmyntfoten eftersom guldet kan variera kraftigt i pris i dollar och skulle kunna skicka upp den gultmyntfotbaserade valutan i skyn.

Egentligen är ju guldmyntfoten ett försök att lösa problemet med oansvariga politiker som gärna ser en ständig inflation.
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Wierd Al Haglund

Inlägg av Wierd Al Haglund » lör 25 maj 2013, 09:40

Okej, så systemet med guldmyntfot skulle inte fungera idag. Men vad säger ni då om den bild av historien som ekonomerna i dokumentären förmedlar. Är den helt nonsensartad, eller är den riktig.

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 26 maj 2013, 16:06

Finns väl inget som säger att guld är så mycket bättre än tulpaner och se hur det gick med den ekonomin: http://en.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania

Jag är förresten djävligt glad att jag sålde mitt guld i oktober, puh!

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 26 maj 2013, 16:42

Wierd Al Haglund skrev:Okej, så systemet med guldmyntfot skulle inte fungera idag.
"Fungera" är ett relativt begrepp. En guldmyntfot är inte omöjlig att införa. Frågan är bara om det är värt besväret.
Wierd Al Haglund skrev:Men vad säger ni då om den bild av historien som ekonomerna i dokumentären förmedlar. Är den helt nonsensartad, eller är den riktig.
Måste man välja ett av dessa två alternativ? Ett resonemang som slog mig som synnerligen nonsensartat var när en av gubbarna började babbla om hur den sinistra internationella inflationistbankeliten uppenbarligen stulit pengar från mannen på gatan eftersom man inte längre kan försörja en fru och åtta barn på en snickarlön.

En kombination av en total missuppfattning av hur arbetsdelning i en ekonomi fungerar och en bitter hemmafrunostalgi.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » mån 27 maj 2013, 07:42

skunkjobb skrev:Jag är förresten djävligt glad att jag sålde mitt guld i oktober, puh!
Grattis! :D
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » mån 27 maj 2013, 08:25

Jag är förvånad att UR sänder en sådan oblyg promotionfilm för att spekulera i guld. Notera att budskapet inte leder till någon förslag till ekonomisk-politisk lösning utan slutar en uppmaning att rädda sig själv genom att köpa guld för det är redan kört då nu när dollarn inte är utbytbart mot guld så är det fråga om ett irreversilbelt "ponzi scheme". Problembeskrivningar som att bensinen är för dyr i USA, säger ju en del om vilka filmen vill tala till. Hoppas i a f att UR slapp betala så mycket för sändningsrätten.

Själva grundproblemet att USA lånar för mycket och tillverkar för lite är ju riktigt i sig. Och det där kan förstås gå riktigt illa.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Låst