Vad är egentligen vitsen med medborgarlön?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Re: Vad är egentligen vitsen med medborgarlön?

Inlägg av FudoMyoo » tor 06 jun 2013, 14:12

Thomas P skrev:Du måste bo extremt billigt, annars är det helt enkelt inte möjligt.
Jodå, man kan jobba svart också vid sidan av. Det känner jag många som gör. En hel del av dem som extraknäcker svart röstar dessutom på vänsterblocket, lustigt nog.
Ordnung muss sein.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 06 jun 2013, 15:14

FudoMyoo skrev:
Thomas P skrev:Du måste bo extremt billigt, annars är det helt enkelt inte möjligt.
Jodå, man kan jobba svart också vid sidan av. Det känner jag många som gör. En hel del av dem som extraknäcker svart röstar dessutom på vänsterblocket, lustigt nog.
Det är en helt annan fråga. Här handlade det om hur mycket man kan leva på. Annars kan man lika gärna säga att alla skulle arbeta svart idag och så skulle samhället likafullt kollapsa pga brist på skatteintäkter.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tor 06 jun 2013, 15:21

Thomas P skrev: Annars kan man lika gärna säga att alla skulle arbeta svart idag och så skulle samhället likafullt kollapsa pga brist på skatteintäkter.
Alla kan arbeta svart idag utan att staten kollapsar, bara inte enbart.
Ordnung muss sein.

Lord Havelock Vetinari

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » tor 06 jun 2013, 20:07

Den här sidan förespråkar en basinkomst/medborgarlön som finansieras av en markvärdesskatt. Visionen som målas upp känns ganska utopisk, men jag tycker idéen är intressant. Om inkomstskatterna avskaffades så skulle incitamentet att arbeta fortfarande vara stort. Skulle det kunna fungera? Kan en markvärdesskatt dra in tillräckligt stora summor? Jag vet inte hur stort det samlade värdet av mark och naturresurser i Sverige är, men jag misstänker att skatten skulle behöva motsvara en ganska stor andel av värdet.

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » tor 06 jun 2013, 20:45

Lord Havelock Vetinari skrev:Den här sidan förespråkar en basinkomst/medborgarlön som finansieras av en markvärdesskatt. Visionen som målas upp känns ganska utopisk, men jag tycker idéen är intressant. Om inkomstskatterna avskaffades så skulle incitamentet att arbeta fortfarande vara stort. Skulle det kunna fungera? Kan en markvärdesskatt dra in tillräckligt stora summor? Jag vet inte hur stort det samlade värdet av mark och naturresurser i Sverige är, men jag misstänker att skatten skulle behöva motsvara en ganska stor andel av värdet.
Verkligen "intressant" för mig som är en ganska stor markägare, skall jag jobba som en galning för att folk ska kunna sitta hemma och måla akvareller?

Lord Havelock Vetinari

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » tor 06 jun 2013, 21:52

En förespråkare av markvärdesskatt skulle nog se det som att du betalar en rimlig ersättning till samhället för din ensamrätt till ett stycke mark som i grunden tillhör alla människor gemensamt :wink:

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 06 jun 2013, 22:04

FudoMyoo skrev:
Eon skrev:Å andra sidan, tillbaka till medborgarlön: ett enkelt räkneexperiment: 5000 kr x 5,5 miljoner arbetsföra = 27,5 miljarder kr. Det är det ju inte så stor kostnad.
Men vitsen med just medborgarlön är väl att den ska gå till alla medborgare, oavsett om man är arbetsför eller inte? Så då blir det snarare 5000 kr x 9 miljoner = 45 miljarder.
Det var också min åsikt men tydligen så finns det lite varianter på medborgarlön. Alla bör nog inte ens kallas för medborgarlön. Vi hade tidigare ett seminarium om medborgarlön och arbetstidsförkortning. Då framgick det lite olika tankar om medborgarlön. Exempel:

Medborgarlön ska ges till...
... alla.
... myndiga personer (6 miljoner invånare).
... de som inte har lönearbete.
... alla men lönearbete ska beskattas högre för att finansiera medborgarlönen.

Vissa tankar var mer utopiska än andra. De mest realistiska idéerna handlade om något som liknar dagens försörjningsstöd och som utan prestationskrav går till alla myndiga som inte har en inkomst.

I övrigt så bör ni räkna per år. 45 miljarder i månaden är mer än halva statsbudgeten.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Englund

Inlägg av Englund » tor 06 jun 2013, 23:08

JackBlack skrev:Medborgarlön ska ges till...
... alla.
Är inte de tre sistnämnda alternativen en delmängd av den förstnämnda?
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » tor 06 jun 2013, 23:24

Lord Havelock Vetinari skrev:En förespråkare av markvärdesskatt skulle nog se det som att du betalar en rimlig ersättning till samhället för din ensamrätt till ett stycke mark som i grunden tillhör alla människor gemensamt :wink:
Ensamrätt! Jo tjena, det kallas allemansrätt i Svedala...

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tor 06 jun 2013, 23:57

fråntaiga skrev:
Lord Havelock Vetinari skrev:Den här sidan förespråkar en basinkomst/medborgarlön som finansieras av en markvärdesskatt. Visionen som målas upp känns ganska utopisk, men jag tycker idéen är intressant. Om inkomstskatterna avskaffades så skulle incitamentet att arbeta fortfarande vara stort. Skulle det kunna fungera? Kan en markvärdesskatt dra in tillräckligt stora summor? Jag vet inte hur stort det samlade värdet av mark och naturresurser i Sverige är, men jag misstänker att skatten skulle behöva motsvara en ganska stor andel av värdet.
Verkligen "intressant" för mig som är en ganska stor markägare, skall jag jobba som en galning för att folk ska kunna sitta hemma och måla akvareller?
Jag gissar att markvärdet skulle gå ner en bit, med en sådan skatt.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
fråntaiga

Inlägg av fråntaiga » fre 07 jun 2013, 00:02

AndersY skrev:
fråntaiga skrev:
Jag gissar att markvärdet skulle gå ner en bit, med en sådan skatt.
Lika väl skänka marken till staten/partiet...

Lord Havelock Vetinari

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » fre 07 jun 2013, 08:29

fråntaiga skrev:
Lord Havelock Vetinari skrev:En förespråkare av markvärdesskatt skulle nog se det som att du betalar en rimlig ersättning till samhället för din ensamrätt till ett stycke mark som i grunden tillhör alla människor gemensamt :wink:
Så det går bra för vem som helst att t.ex. hugga ner eventuell skog på marken i fråga?

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 07 jun 2013, 09:14

Englund skrev:
JackBlack skrev:Medborgarlön ska ges till...
... alla.
Är inte de tre sistnämnda alternativen en delmängd av den förstnämnda?
JackBlack räknar upp alternativ på vilka som ska få medborgarlön. Antingen alla, eller bara myndiga, eller osv...
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 07 jun 2013, 09:27

Lord Havelock Vetinari skrev:
fråntaiga skrev:
Så det går bra för vem som helst att t.ex. hugga ner eventuell skog på marken i fråga?
Schysst bil du köpt, Lord Havelock. Jag tar en sväng. Se till att den är tankad vid tiotiden i morgon, och röj ur din bråte.
Vad är det för skillnad på någons mark och "din" bil?
They don't like it up'em, you know!

Lord Havelock Vetinari

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » fre 07 jun 2013, 09:49

Mark är en begränsad resurs. När någon hävdar äganderätt till ett stycke mark kan andra människor inte längre använda den på samma sätt som de skulle kunna använda en allmänning. Eftersom mark är en ändlig resurs så blir det mindre mark kvar för andra människor att använda eller själva göra anspråk på. Förespråkare av en markvärdesskatt tycker därför att det är rimligt att markägaren betalar en avgift till samhället för sitt markinnehav, proportionellt mot markvärdet.

Jag har inte hävdat att man bör få använda privatägd mark hur som helst, i fall det framstod så. Exemplet med skog på marken skulle bara visa att allemansrätten inte betyder att ägaren saknar ensamrätt till (avkastningen från) marken.

Edit: Jag är inte heller någon övertygad förespråkare av markvärdesskatt eller medborgarlön heller för den delen, men jag har förståelse för hur anhängarna resonerar och jag tycker inte att en markvärdesavgift är mer omotiverad än t.ex. skatt på inkomst.

Låst