Vad är egentligen vitsen med medborgarlön?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Vad är egentligen vitsen med medborgarlön?

Inlägg av VeVeN » tis 11 jun 2013, 18:45

Man kan sammanfatta det såhär:

Man ska inte underskatta folks vilja att hjälpa de som av olika skäl hamnat i svårigheter. Till och med då folk har gjort mindre begåvade livsval.

Men, man måste vara väldigt naiv om man tror att hårt arbetande människor skulle vara beredd att försörja folk som "prioriterar andra saker i livet än karriären". Det skulle kräva en lojalitet mot "systemet" som är långt bortom det realistiska.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 11 jun 2013, 20:08

Anders G skrev:Inte en spänn vill jag lägga på arbetsovilliga. Och som sagt, där faller hela grundidén. Ni kan "kräva" vad ni vill i fattigstugan, det är jag som har plånboken.
Du blandar inte ihop dig själv med Anders B?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 11 jun 2013, 20:50

Jag tror snarare du blandar ihop din plånbok med min. Men ingen fara, jag har koll.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 11 jun 2013, 21:09

Jag vet inte. Men ifall du är sugen på att byta plånbok så är den jag har här ganska sleten.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 11 jun 2013, 21:29

Min är hyfsat välfylld, och som sagt: Jag öppnar den villigt för behövande, absolut inte för latdrögar.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tis 11 jun 2013, 21:56

Latdrögarna kostar pengar, hur man än gör. Frågan är bara vilken strategi som lättast får dem att komma i arbete.
Att folk skall leva gott på medborgarlön tycker inte jag heller är en bra lösning. Men dagens behovsprövade försörjningsstöd har också en massa avigsidor.

Jag betalar gärna en slant, ifall det kan leda till att folk börjar försörja sig själva.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 12 jun 2013, 01:31

Sannolikheten för att detta slags system skulle göra folk mer benägna att komma i arbete torde vara rätt minimnal. VI borde kunna dra erfarenheter frånn andra länder där man varit inriktade mer på socialbidrag än det vi har varit vana med här i Sverige, mera aktiva åtgärder för att få folk i arbete. Passiva bidrag, även om de är låga, gör inte folk benägna att aktivt söka arbete.

Folk vänjewr sog helt enkelt vis att leva knapert. Och i och med att kraftigt segregerat boende är det normala ute i världen har man bostadsområden där i princip hela den vuxna generationen lever på socialbidrag. De unga som väder upp där har därför ingen kring sig som har någon kontakt med arbetsmarknaden, och kommer därför själva att med stor sannnolikhet att själva leva på socialbidrag.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 12 jun 2013, 06:06

harald skrev:Latdrögarna kostar pengar, hur man än gör. Frågan är bara vilken strategi som lättast får dem att komma i arbete.
Att folk skall leva gott på medborgarlön tycker inte jag heller är en bra lösning. Men dagens behovsprövade försörjningsstöd har också en massa avigsidor.

Jag betalar gärna en slant, ifall det kan leda till att folk börjar försörja sig själva.
Det gör du ju redan. En del av det du betalar i olika skatter går till Arbetförmedlingen, högskolor, vuxenutbildning. Om jag vore, och nu är jag ju rätt intresserad av att jobba, lite sämre utbildad, och arbetslös, så skulle jag inte ha några som helst problem att få nästan vilken utbildning jag vill, plus en massa stöd under tiden från A-kassa och Arbetsförmedlingen.

Men ibland verkar det som många tycker att de miljarder som går till utbildning och Arbetsförmedlingen inte räcker till.

Frågan är, vad ska man lägga mer pengar på för att få de lata att börja bli intresserade av att jobba igen?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 12 jun 2013, 08:58

Anders skrev:Frågan är, vad ska man lägga mer pengar på för att få de lata att börja bli intresserade av att jobba igen?
Tja, vi kan ju låta de arbetslösa göra en del av det arbete som redan görs, för att fördela bördan så att säga. Visst, jag kommer få lägre månadslön eftersom jag kommer jobba mindre, men det får jag ju redan eftersom en del av min lön går till att försörja de som inte jobbar. Kontentan borde blir att jag får lite mindre pengar (för folk kommer ju inte jobba för A-kassenivåer) och jobbar mycket mindre. Win-win?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » ons 12 jun 2013, 10:05

Anders skrev:Frågan är, vad ska man lägga mer pengar på för att få de lata att börja bli intresserade av att jobba igen?
Folk som får försörjningsstöd saknar ofta ekonomisk motivation att ta de jobb de skulle kunna ta, eftersom de i många fall till att börja med inte kan utgöra någon full försörjning, och därmed inget ekonomiskt tillskott.
Den tröskeleffekten gäller inte svartarbete, och min bild av verkligheten säger att det inte är så jätteovanligt bland dessa människor.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 12 jun 2013, 11:35

Zartax skrev:
Tja, vi kan ju låta de arbetslösa göra en del av det arbete som redan görs, för att fördela bördan så att säga. Visst, jag kommer få lägre månadslön eftersom jag kommer jobba mindre, men det får jag ju redan eftersom en del av min lön går till att försörja de som inte jobbar. Kontentan borde blir att jag får lite mindre pengar (för folk kommer ju inte jobba för A-kassenivåer) och jobbar mycket mindre. Win-win?
Mmm, för att göra det jobb jag gör fick organisationen leta folk över hela världen och hittade till slut lilla mig, 100-tals mil från kontoret. Tror du på fullaste allvar att en arbetslös kan ta över delar av mitt jobb, eller någon annan som har motsvarande erfarenhet och utbildning? Om du inte anser att vässa pennor och hämta lunch är något arbetslösa ska göra...

Som exempel, jag gissar att i princip alla som kan programmera Java för att göra ldap calls över ssl har jobb idag. Men om du hittar en enda långtidsarbetslös som kan göra det så hade han eller hon haft en till två dagars jobb där jag jobbar.

Om jag vore arbetslös gymnasieingenjör, inte helt osannolikt om jag gjort andra val för 20 år sedan, tror du att jag hade kunnat delat jobb med en operationssjuksköterska?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 12 jun 2013, 11:39

harald skrev:
Folk som får försörjningsstöd saknar ofta ekonomisk motivation att ta de jobb de skulle kunna ta, eftersom de i många fall till att börja med inte kan utgöra någon full försörjning, och därmed inget ekonomiskt tillskott.
Den tröskeleffekten gäller inte svartarbete, och min bild av verkligheten säger att det inte är så jätteovanligt bland dessa människor.
Helt riktigt. Det är också därför tex långtidssjukskrivna för behålla en del av bidraget en tid efter de har börjat jobba. Det är ju framförallt skatterna som ger upphov till detta. Jag tycker vi borde ta bort alla skatter för inkomster upp till 15-20 tusen i månaden. Politisk jättesvårt, då folk i medelklassen knappast accepterar skattehöjningar.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 12 jun 2013, 12:09

Anders skrev:Mmm, för att göra det jobb jag gör fick organisationen leta folk över hela världen och hittade till slut lilla mig, 100-tals mil från kontoret. Tror du på fullaste allvar att en arbetslös kan ta över delar av mitt jobb, eller någon annan som har motsvarande erfarenhet och utbildning? Om du inte anser att vässa pennor och hämta lunch är något arbetslösa ska göra...

Som exempel, jag gissar att i princip alla som kan programmera Java för att göra ldap calls över ssl har jobb idag. Men om du hittar en enda långtidsarbetslös som kan göra det så hade han eller hon haft en till två dagars jobb där jag jobbar.

Om jag vore arbetslös gymnasieingenjör, inte helt osannolikt om jag gjort andra val för 20 år sedan, tror du att jag hade kunnat delat jobb med en operationssjuksköterska?
Ja, för högutbildade är de enda som jobbar övertid. Tillåt mig hånle. :roll:
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 12 jun 2013, 12:58

Anders skrev:Det gör du ju redan. En del av det du betalar i olika skatter går till Arbetförmedlingen, högskolor, vuxenutbildning. Om jag vore, och nu är jag ju rätt intresserad av att jobba, lite sämre utbildad, och arbetslös, så skulle jag inte ha några som helst problem att få nästan vilken utbildning jag vill, plus en massa stöd under tiden från A-kassa och Arbetsförmedlingen.
Nästan vilken utbildning som helst, är väl inte riktigt sant. Har du tur med handläggaren, så kanske. Men annars får du nog bara välja bland de mer praktiskt inriktade utbildningar som Arbetsförmedligen själv erbjuder, tillsammans med andra företag. Högskolan kan du inte välja särskilt lätt - om du vill få ersättning från Arbetsförmedlingen. I övrigt är det även många som inte har A-kassa. Många av de arbetslösa har aldrig tidigare haft ett jobb - eller så har de aldrig lyckats bevara ett jobb i någon längre tid.
Vilka 'lata'? Vilken jävla retorik...
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 12 jun 2013, 13:17

Med "lata" menas i detta sammanhang (medborgarlön) miljöpartister som vill ha betalt för att göra ingenting.

I övrigt finns faktiskt lata i verkligheten, och de är ett otyg. De flesta icke arbetsföra har en rimlig anledning till att de behöver, och skall ha rätt till, en skälig levnadsnivå.

Låst