Vad är egentligen vitsen med medborgarlön?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Anders

Re: Vad är egentligen vitsen med medborgarlön?

Inlägg av Anders » tor 13 jun 2013, 16:21

Zartax skrev:
Anders skrev:
Zartax skrev:Poängen var, som tydligen gick dig helt över huvudet, att ditt jobb inte är det enda vi kan dela på. Ditt argument var nämligen, "Kolla på mitt jobb! Det är för kvalificerat för att dela på!".
Och jag undrade var du hittar desssa jobb. Jag påpekade med ett exempel från mitt eget liv, som inte är helt olikt många andra och andra stora yrkesgrupper. Hur många tror du kan del en brandmans jobb, eller en sjuksköterskas, eller en kocks. Jag vill ha svar på exakt vilka jobb vi ska dela på! Jag kan inte tänka mig andra jobb än just de som bara kräver någon minsta gemensamma utbildning och erfarenhet.
Du menar alltså att alla de som inte arbetar nu är arbetsoförmögna? Inte att det inte finns lediga jobb, utan att det inte finns några jobb de kan utföra, alls?
Det vet jag inte, finns det arbetslösa brandmän? Men frågan är, vilka jobb tror du kan delas, och vilken ersättning ska de som tvingas till deltid få?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 13 jun 2013, 16:30

Många sjukhus drar ner på vården över sommaren, och vårdplatser har dragits in på många avdelningar landet runt på helårsbasis. De får inte tag på sjuksköterskor.

En sosse-idé är att ersätta "fas 3" med 'samhällsnyttiga arbeten'. De som visat sig långtidsoanställbara skall t.ex. gå med i vården och lalla runt där. Är inte sjuksköterskejobben mer kvalificerade än så? Det finns många oanställbara, felkompetenta, felutbildade och rent outbildade i vårt land. Måhända att hr Zartax inte upplever det så på sitt jobb, på min arbetsplats får vi inte tag på rätt kompetens då vi söker folk. Anders uppger samma sak.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tor 13 jun 2013, 20:03

Anders skrev:Du menar att det ska fungera som försörjningsbidrag gör idag, men aningen högre nivåer och lägre krav? Då handlar det ju inte om medborgarlön, utan om socialbidrag, eller hur?
Nej, inte riktigt.
Min uppfattning är nog att det bör vara lägre nivå än försörjningsstödet, samt ovillkorat. Det kommer inte kunna ersätta försörjningsstödet helt, men det skulle innebära att färre tvingas söka försörjninsstöd, och de som får försörjningsstöd skulle få en lägre tröskel att ta sig ur det.
För folk med inkomst tycker jag det vore rimligt att slopa grundavdraget, samt kanske ytterligare justeringar av skatten, så de inte påverkas i allt för stor omfattning.

Jag är ingen förespråkare av medborgarlön som man kan leva gott på. Möjligtvis en man kan överleva av, ett tag.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 13 jun 2013, 21:03

Du är alltså för stora klyftor i samhället, och att sparka på dem som ligger? "Inte leva gott på"... vad är det för moraliskt trams? Varför inte det? Är du frireligiös också?

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » tor 13 jun 2013, 22:08

Vi kanske kan göra en kompromiss?
Vi låter Anders G behålla sin höga medborgarlön, på villkor att han väljer att blunda för alla de som hamnar i fattigdom och svält på grund av haralds förslag till uschligt låg medborgarlön. Som bonus kan han få en plats i paradiset i livet efter detta.
Låter det bra?
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 14 jun 2013, 06:57

Du argumenterar ohederligt. Jag är MOT medborgarlön som begrepp öht, Du tramsar runt utan att ha förstått vilka förslag som ligger på bordet, från vem och vilka argument som används om ämnet.

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 14 jun 2013, 09:49

Anders skrev:Det vet jag inte, finns det arbetslösa brandmän? Men frågan är, vilka jobb tror du kan delas, och vilken ersättning ska de som tvingas till deltid få?
Alla jobb där det finns kvalificerade arbetslösa kan delas, och det borde vara rätt många. För jag tror knappast att alla arbetslösa är okvalificerade till alla jobb. Dessutom finns det inget som hindrar kortare yrkesutbildningar innan. Problemet nu är att det inte spelar någon roll med dessa utbildningar om det inte finns någon anställning att söka när utbildningen är klar.

Sen förstår jag inte varför vi skulle tvinga folk att gå ner i deltid, eller varför de skulle få en ersättning? Går 7 personer ner till 7 timmar får du in en extra person som också jobbar 7 timmar. Med minskade utgifter för arbetslöshetsersättning så kan man minska skatterna något. Så när dessa personer går ner 12.5% i arbetstid behöver de inte gå ner 12.5% i lön, utan kanske 7.5%. Tycker jag låter som en bra deal som jag skulle ta vilken dag som helst.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 14 jun 2013, 10:20

Jaja, enkel matematik. Arbetsgivaren har en viss lönebudget, du ökar löneutbetalningarna. Pengarna uppstår magiskt ur tomma intet.

Användarvisningsbild
harald

Inlägg av harald » fre 14 jun 2013, 11:09

Anders G skrev:Du argumenterar ohederligt. Jag är MOT medborgarlön som begrepp öht, Du tramsar runt utan att ha förstått vilka förslag som ligger på bordet, från vem och vilka argument som används om ämnet.
Jasså. Det var själva begreppet som var ditt huvudproblem.
Är det något riktigt hemskt liggande förslag som du tycker jag missat?
Att jag har en avvikande uppfattning jämfört med flertalet förslag om vilken nivå som är bäst torde väl ha framgåt med all tydlighet i alla fall?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 14 jun 2013, 12:40

Zartax skrev:Alla jobb där det finns kvalificerade arbetslösa kan delas, och det borde vara rätt många. För jag tror knappast att alla arbetslösa är okvalificerade till alla jobb. Dessutom finns det inget som hindrar kortare yrkesutbildningar innan. Problemet nu är att det inte spelar någon roll med dessa utbildningar om det inte finns någon anställning att söka när utbildningen är klar.
De flesta arbetslösa är de som har kort eller ingen gymnasieutbildning, som är något mindre begåvade, de som är allt detta samt över 55 år. Yrkesutbildning erbjuds alla som vill ha det i Fas 1 och Fas 2 av arbetsmarknadsåtgärderna.

Sen förstår jag inte varför vi skulle tvinga folk att gå ner i deltid, eller varför de skulle få en ersättning? Går 7 personer ner till 7 timmar får du in en extra person som också jobbar 7 timmar. Med minskade utgifter för arbetslöshetsersättning så kan man minska skatterna något. Så när dessa personer går ner 12.5% i arbetstid behöver de inte gå ner 12.5% i lön, utan kanske 7.5%. Tycker jag låter som en bra deal som jag skulle ta vilken dag som helst.
Jag ser detta som oöverstiglit komplicerat och skulle kräva överjävlig adminstration.

Dessutom, jag tror du hittar jämförelsefå personer bland dagens arbetslösa som verkligen har den disciplin det krävs att behålla ett jobb. Om dessa desutom ska hålla reda på komplicerad kvoträkning och procenträkning tror jag många kommer tröttna rätt snabbt. Även om du tycker det är bra att gå ner i tid och lön så kanske inte alla tycker så. Det finns många som uppskattar sitt arbete och trivs bra där under 40 h per vecka, och inte kan tänka sig att gå ner i lön för att få mer ledighet.

Jag skulle kunna acceptera detta om alla som vill får göra det. Men i princip kommer det bara vara myndigheter som arbetsgivare som kommer acceptera detta, av ovan skäl, för att de måste. Privata arbetsgivare är nog inte så intreserade av mer administrationskostnader.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 14 jun 2013, 13:17

Anders skrev:De flesta arbetslösa är de som har kort eller ingen gymnasieutbildning, som är något mindre begåvade, de som är allt detta samt över 55 år. Yrkesutbildning erbjuds alla som vill ha det i Fas 1 och Fas 2 av arbetsmarknadsåtgärderna.[\quote]

Fast yrkesutbildning är ju värdelöst om det inte finns några jobb inom det yrket att få.

Anders skrev:Jag ser detta som oöverstiglit komplicerat och skulle kräva överjävlig adminstration.

Dessutom, jag tror du hittar jämförelsefå personer bland dagens arbetslösa som verkligen har den disciplin det krävs att behålla ett jobb. Om dessa desutom ska hålla reda på komplicerad kvoträkning och procenträkning tror jag många kommer tröttna rätt snabbt. Även om du tycker det är bra att gå ner i tid och lön så kanske inte alla tycker så. Det finns många som uppskattar sitt arbete och trivs bra där under 40 h per vecka, och inte kan tänka sig att gå ner i lön för att få mer ledighet.

Jag skulle kunna acceptera detta om alla som vill får göra det. Men i princip kommer det bara vara myndigheter som arbetsgivare som kommer acceptera detta, av ovan skäl, för att de måste. Privata arbetsgivare är nog inte så intreserade av mer administrationskostnader.
Om du tror det kräver överjävlig administration har du missuppfattat något. Det kommer inte kräva någon extra administration alls utöver att ha en extra anställd. Vilken kvot- och procenträkning är det du syftar på förresten? Den minskade skatten gäller givetvis inte bara de som går ner i arbetstid. Den är ett resultat av minskade utgifter för arbetslösa och går på alla som betalar inkomstskatt. Dvs, minskad skatt generellt pga. minskade utgifter för staten.

Givetvis ska alla (anställda) som vill få göra det. Problemet nu är att vi har en lagstadgad arbetsdag på 8 timmar och det slår åt båda hållen. Jag t.ex. får inte gå ner i arbetstid eftersom min arbetsgivare inte är intresserad av det. Om vi istället skulle föra in en lagstadgad rättighet att arbeta 7 timmar, om den anställde vill, så skulle nog många ta den chansen, vilket skulle öppna upp många arbetstillfällen.

Ja, många trivs bra med sina jobb och vill inte jobba färre timmar, men många känner nog inte så. Dessutom har vi många barnfamiljer som säkert vill spendera mer tid med barn/familj istället för på jobbet. 5 timmar per vecka är hela fredag eftermiddag, t.ex. Men du kanske har rätt i att ingen skulle nappa på det. Men jag ser inte att vi har något att förlora på att föra in möjligheten.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » lör 15 jun 2013, 18:52

Arbetslösheten beror ju inte på att det skulle finna någon brist på arbetsuppgifter, utan på att de arbetslösa är svåra att matcha mot de jobbb som finna. Om de som har jobb, och inte sällan övermått av jobb, skulle det särför knappast hjälpa några srbetslösa.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Låst