Åsa Linderborg ger Reinfeldt en eloge.

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
garozzo

Åsa Linderborg ger Reinfeldt en eloge.

Inlägg av garozzo » sön 02 jun 2013, 10:56

I dagens AB skriver Åsa Linderborg en krönika där hon ger Reinfeldt ett erkännande för att
han inte kohandlat med SD.
Det är intressant på många sätt, framförallt eftersom Linderborg av många avfärdas som en extremist utan nyanser.
Slutorden är anmärkningdvärda:
Svensk höger är inte som den i Danmark eller Holland, kanske för att man har sett facit med sån politik. Reinfeldt skulle kunna vara, men är inte, som David Cameron. I ett internationellt perspektiv är den svenska högern en anomali. Det är, trots allt, en höger som vänstern måste vara rädd om.
http://www.aftonbladet.se/kultur/kronik ... 6882871.ab

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Re: Åsa Linderborg ger Reinfeldt en eloge.

Inlägg av Victor_Von_Doom » sön 02 jun 2013, 12:34

Oväntat och kul mitt i all demonisering och polemik som annars präglar svensk blockpolitisk debatt.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 02 jun 2013, 13:13

Jag är faktiskt positivt överraskad av hur alliansen hanterat relationen till SD. När de först kom in i riksdagen såg jag hemska scenarier framför mig gällande vilken roll de skulle ge SD. Att de sedan oftast röstar liknande i riksdagen är dock inget som alliansen bör lastas för. Att man delar en del synsätt med avskyvärda människor behöver inte betyda att man själv är avskyvärd.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » sön 02 jun 2013, 15:31

Vidugavia skrev:Att de sedan oftast röstar liknande i riksdagen är dock inget som alliansen bör lastas för. Att man delar en del synsätt med avskyvärda människor behöver inte betyda att man själv är avskyvärd.
Det har ju även delvis med ett praktiskt minoritetsstyre att göra. Förslag där regeringen vet att SD röstar med resten av oppositionen struntar man i princip att lägga fram, eftersom man inte vill förlora allt för många omröstningar i riksdagen.
Underligt nog har troligen SD:s inträde i riksdagen medfört en lite generösare flyktingpolitik, genom att regeringen tvingats samarbeta med MP i den frågan. M har ju t.ex. lutat lite åt en mer restriktiv anhöriginvandring förut.
Så¨om man vill säkra en fortsatt generös invandringspolitik i Sverige så skall man kanske rösta på SD. :-)
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 02 jun 2013, 17:26

Vidugavia skrev:Jag är faktiskt positivt överraskad av hur alliansen hanterat relationen till SD. När de först kom in i riksdagen såg jag hemska scenarier framför mig gällande vilken roll de skulle ge SD. Att de sedan oftast röstar liknande i riksdagen är dock inget som alliansen bör lastas för. Att man delar en del synsätt med avskyvärda människor behöver inte betyda att man själv är avskyvärd.
Det var ju så man sade att man skulle hantera SD?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 03 jun 2013, 01:21

Det finns mycket berättigad kritik mot alliansens fyra partiledare.

Men Reinfeldt, Lööf, Hägglund och Björklund verkar samtliga ha ett starkt personligt patos mot SD. Skillnaden mot de rödgröna ledarna är att de nog kan uttrycka en klädsam artighet mot Jimmie Åkesson och sitta i samma sminkloge. Men knappast i samma regering.

Sedan finns det nog gott om allianspolitiker som hade saknat sådana skrupler om de var partiordförande.

Bland många debattörer finns också en destruktiv variant av önsketänkande. De kan hoppas att det elände man varnar för, faktiskt inträffar, så att de kaxigt kan säga "Äntligen, vad var det vi sa?" (Autentiskt citat från en partianställd sverigedemokrat, efter självmordsbomben på Drottninggatan.)
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 06 jun 2013, 22:18

Knurd skrev: Bland många debattörer finns också en destruktiv variant av önsketänkande. De kan hoppas att det elände man varnar för, faktiskt inträffar, så att de kaxigt kan säga "Äntligen, vad var det vi sa?" (Autentiskt citat från en partianställd sverigedemokrat, efter självmordsbomben på Drottninggatan.)
Sverigedemokratens uttalande är visserligen inte bra men det finns ett talesätt som lyder: "hoppas på det bästa, planera för det värsta".

Jag tycker det i grunden är ett bra resonemang. I kontrast till det verkar svensk politik till stor del handla om "hoppas på det bästa, planera inte alls, förträng allt dåligt". Personligen tror jag att en optimistisk och risktagande politik är ett större hot än en pessimistisk och försiktig politik. Det senare skapar nämligen marginaler ifall något går fel.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 07 jun 2013, 22:03

Vidugavia skrev:Jag är faktiskt positivt överraskad av hur alliansen hanterat relationen till SD. När de först kom in i riksdagen såg jag hemska scenarier framför mig gällande vilken roll de skulle ge SD. Att de sedan oftast röstar liknande i riksdagen är dock inget som alliansen bör lastas för. Att man delar en del synsätt med avskyvärda människor behöver inte betyda att man själv är avskyvärd.
Tyvärr är "guilty by assocation" i princip en norm för många inom politiken. Jag önskar själv att VoF och andra blandade sig in i politiken för att balansera ut detta samt kräva en mer evidensbaserad politik.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 04 jul 2013, 00:07

Reinfeldt hade en största-blocket-vinner-pakt med Mona Sahlin, och vill ha en likadan med Löfven, trots att opinionssiffrorna går honom emot.

Det kan låta självuppoffrande att han lovar att avgå hellre än att stödja sig på SD, om rödgröna blocket blir större än alliansen. Men har Reinfeldt något att förlora? Om något block får egen majoritet, så är SD ute i kylan i vilket fall. Om alliansen är störst blir regeringen kvar. Och om de rödgröna får störst minoritet så kommer de ändå behöva göra sig beroende av alliansen. Som skulle avgå från regerinsmakten med ett visst mått av heder i behåll.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Åsa Linderborg ger Reinfeldt en eloge.

Inlägg av amandaduregard » tor 04 jul 2013, 03:16

Reinfeldt däremot gick i sin tur rätt hårt åt Löfven, och menade att (S) inte tagit tillräckligt avstånd från (SD). Hade han någon grund för det? Min första tanke var att han bara försöker använda (SD) som ett slagträ mot väderkvarnar?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Anders

Re: Sv: Åsa Linderborg ger Reinfeldt en eloge.

Inlägg av Anders » tor 04 jul 2013, 05:47

amandaduregard skrev:Reinfeldt däremot gick i sin tur rätt hårt åt Löfven, och menade att (S) inte tagit tillräckligt avstånd från (SD). Hade han någon grund för det? Min första tanke var att han bara försöker använda (SD) som ett slagträ mot väderkvarnar?
Löfen har inte sagt samma sak om SD och har inte gått med på att låta största blocket få makten. Vi får väl se när det blir S dag, Söndag, i Almedalen om detta ändras något. Innan dess har vi V, men de verkar vara lika mycket paria som SD idag. Sa Fridolin något om SD?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 04 jul 2013, 13:56

Även om Löfven skulle få partiets förtroende sälja ut sig till Åkesson, så skulle V och MP vägra stödja en sådan regering. Alliansen behöver alltså inte frukta en röd-grön-brun koalition.

SD har också ett mörkare historiskt arv än Fremskrittspartiet, Dansk Folkeparti och PVV.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 04 jul 2013, 22:57

Knurd skrev:Även om Löfven skulle få partiets förtroende sälja ut sig till Åkesson.
Skulle aldrig heller kunna hända. De sossar jag känner hade hellre kastrerat sig själva.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

garozzo

Inlägg av garozzo » fre 05 jul 2013, 15:17

Reinfeldt hade en största-blocket-vinner-pakt med Mona Sahlin, och vill ha en likadan med Löfven, trots att opinionssiffrorna går honom emot.

Det kan låta självuppoffrande att han lovar att avgå hellre än att stödja sig på SD, om rödgröna blocket blir större än alliansen. Men har Reinfeldt något att förlora? Om något block får egen majoritet, så är SD ute i kylan i vilket fall. Om alliansen är störst blir regeringen kvar. Och om de rödgröna får störst minoritet så kommer de ändå behöva göra sig beroende av alliansen. Som skulle avgå från regerinsmakten med ett visst mått av heder i behåll.
Det finns ett problem med hela det upplägget.
Om det skall vara någon poäng med "en största-blocket-vinner-pakt" så borde också det förlorande blocket släppa igenom huvudlinjerna i motståndarens politik.
Det är ju ingen mening med att släppa fram en regering som sedan faller direkt när de inte får igenom budgeten.
Detta har ju inte blivit aktuellt under den här mandatperioden eftersom sd har röstat med regeringen i sådana frågor där en förlust skulle leda till regeringskris.
Frågan är om de är lika generösa mot en alliansregering nästa mandatperiod.
En rödgrön regering kommer nog sd att göra allt för att fälla.
Man får inte glömma att det finns en hel del "sossehatare" i sd.
Ni vet sådana där människor som ser ondskefulla sossar bakom alla problem i samhället.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 05 jul 2013, 17:45

Vi får kanske vänja oss vid att ha en riksdag med tre block i stället för två, de blåa, de rödgröna och de bruna, där inget av dem får egen majoritet.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Låst