Framtiden

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Framtiden

Inlägg av Anders » fre 07 jun 2013, 11:55

En inressant krönika i Aftonbladet som kan tjäna som utgångspunkt för en diskussion om framtiden. Kommer bara hälften av alla behöva jobba? Kommer vår butiker skötas helt av robotar, kommer nanoteknik bygga allt vi vill ha och allt vi vill äta, och om maten är gratis, behöver vi då verkligen jobba?

Jag är väl inte riktigt så optimistisk om robotars möjligheter som krönikan. Jag tror det dröjer länge innan autonoma robotar kan utföra enklare sysslor an att följa ett spå i golvet och läsa av och reagera på olika former av märken i golv, väggar eller tak. En robot som snyggt lägger upp gurkor i en butik, eller som dammar av böcker i en bokhylla, eller ger en injektion korrekt, får vi vänta länge på.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Re: Framtiden

Inlägg av Thomas P » fre 07 jun 2013, 13:35

Anders skrev:En robot som snyggt lägger upp gurkor i en butik, eller som dammar av böcker i en bokhylla, eller ger en injektion korrekt, får vi vänta länge på.
Robotar kan idag i alla fall dammsuga golv och klippa gräs. När det gällde injektioner roade jag mig med en snabb sökning på google och det tog inte många sekunder att hitta detta. Det är en gammal artikel och jag har ingen aning om vad som hänt sedan dess, men uppenbarligen jobbas det på problemet även om säkerhetskraven gör att det lär ta tid att få en maskin godkänd. Men visst har robotar sina risker i dagsläget.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 07 jun 2013, 15:01

Hur det än går med de där robotarna så är utvecklingen som skissas inte helt osannolik. En väldigt massa "halvkvalificerade" jobb, på bl.a. olika stöd- och övervakningsfunktioner har försvunnit och fortsätter att försvinna.

Detta kommer naturligtvis skapa väldiga konflikter mellan de som har jobb, inte sällan övermått av jobb, och de som får allt svårare att försörja sig på egen hand. De traditionella socialförsäkringssystemen bygger, precis som alla andra försäkringsystem, på att de flesta betalar IN till dessa system och att bara få behöver ta UT. När den förutsättningen inte längre gäller kollapsar dessa system under sin egen tyngd.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 07 jun 2013, 17:09

Jag tror en lösning kan vara att med robotar kan de flesta varor bli otroligt billiga, så pass billiga att alla med minimumbidrag har råd med att äta, bo och klä sig.

Tex En nanobot som bygger ett hus från grunden på 1 dag, med material den hämtar från marken där huset står, lär ju inte ha så höga hyror. Och mat som görs av en maskin i hemmet kostar inte mer än energin, som om man ska fortsätta spåret med framtida effektiva system, leveras från Fusionsreaktorer till mycket låga priser.

Men jag är fortfarande tveksam. Det behövs folk att utveckla dessa anvancerade system. Det behövs folk att serva dessa avancerade system. Och ärligt talat, vem vill gå på restuarang där man vet att en robot lagat maten?

Om nu robotar ska göra allt. Hur ska de lära sig att utföra dessa uppgifter? Vem ska ta hand om dem när de går sönder.

Men den största anledningen till att 50% arbetslöshet aldrig kommer fungera är att om det inte finns någon marknad, hur ska då företagen kunna tjäna några pengar att betala den andra hälften?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 07 jun 2013, 17:40

Anders skrev:Tex En nanobot som bygger ett hus från grunden på 1 dag, med material den hämtar från marken där huset står, lär ju inte ha så höga hyror.
Det beror på IP det. Den som designat roboten lär vilja ha sin andel. Att kopiera en film är idag i praktiken gratis rent tekniskt, men producenterna skall ha betalt ändå.
Och ärligt talat, vem vill gå på restuarang där man vet att en robot lagat maten?
Är du någon sorts rasist? Varför skulle det vara sämre med mat lagad av en robot?
Men den största anledningen till att 50% arbetslöshet aldrig kommer fungera är att om det inte finns någon marknad, hur ska då företagen kunna tjäna några pengar att betala den andra hälften?
Det finns redan idag gott om samhällen med en liten rik elit och stora fattiga grupper som står utanför systemet. Det är inte speciellt trevligt (i alla fall för de fattiga) men det fungerar för de rika och de har makten.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 07 jun 2013, 17:58

Anders skrev:Och ärligt talat, vem vill gå på restuarang där man vet att en robot lagat maten?
Du skulle slippa hår i maten.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 07 jun 2013, 18:01

Anders skrev:Kommer bara hälften av alla behöva jobba?
Det finns en historielöshet i detta antagande. Sedan jägerstenåldern har vi successivt lagt mer och mer av vår tid på att jaga föda, numera aka förvärvsarbeta, trots att utvecklingen drivits av en önskan att förenkla. Under industrialiseringen har flera gånger förutspåtts massarbetslöshet på grund av allt från ångmaskiner till dator och nu då robotar. Den som vill hävda att utvecklingen nu ska göra en "knyck" och dra i väg åt ett annat håll än tidigare behöver kommer med fräscha argument.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » fre 07 jun 2013, 19:07

Pär C skrev:
Anders skrev:Kommer bara hälften av alla behöva jobba?
Det finns en historielöshet i detta antagande. Sedan jägerstenåldern har vi successivt lagt mer och mer av vår tid på att jaga föda, numera aka förvärvsarbeta, trots att utvecklingen drivits av en önskan att förenkla. Under industrialiseringen har flera gånger förutspåtts massarbetslöshet på grund av allt från ångmaskiner till dator och nu då robotar. Den som vill hävda att utvecklingen nu ska göra en "knyck" och dra i väg åt ett annat håll än tidigare behöver kommer med fräscha argument.
Det som krävs är att det kan skapas nya tjänster och produkter som dels är tillräckligt billiga för att folk skall vilja köpa, dels generera tillräckligt med pengar för att kunna bära vettiga löner.

Fixar man det, är problemet löst. Annars inte.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Thomas P

Inlägg av Thomas P » fre 07 jun 2013, 19:54

VeVeN skrev:Det som krävs är att det kan skapas nya tjänster och produkter som dels är tillräckligt billiga för att folk skall vilja köpa, dels generera tillräckligt med pengar för att kunna bära vettiga löner.
Och dels inte är billigare att producera med en robot.

Användarvisningsbild
Procentaren

Inlägg av Procentaren » fre 07 jun 2013, 20:39

Lite robotar som gör pannkakor.
Först en Lego-robot som spritsar ut pannkakor på en plåt.
http://www.youtube.com/watch?v=2aux0ZQJVBk

Proffsvarianten (13 minuter lång) som hämtar smeten. Steker pannkakan och serverar den, med bestick.
http://www.youtube.com/watch?v=4usoE981e7I

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 07 jun 2013, 22:03

Thomas P skrev:Det finns redan idag gott om samhällen med en liten rik elit och stora fattiga grupper som står utanför systemet. Det är inte speciellt trevligt (i alla fall för de fattiga) men det fungerar för de rika och de har makten.
Sant, men det beror inte på robotar, utan på krig, rasism, korruption, dvs helt mänskliga förhållanden. Det kanske inte ändras i framtiden, tyvärr.

Men att robotar skulle ta över har jag svårt att se. Inte ens inom bilindustrin har robatar tagit äver helt, Och ju närmare vi kommer service yrken desto längre in i framtiden tror jag robotar kommer hjälpa till.

Ang nonobpots så finns det ju möjlighet att använda olika nonobots. Och varför skulle inte en variant kunna vara en opensource-freeware-husbyggar-nanobot?

En dyr nanobot kanske ger lägnehter med fina badarum och bladguld och inybbyggd 108 tumms TV från Apple, medan en freeware nanobot ger bara det enklaste och ingen TV, knappt en toastol.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 07 jun 2013, 22:06

Procentaren skrev:Lite robotar som gör pannkakor.
Först en Lego-robot som spritsar ut pannkakor på en plåt.
http://www.youtube.com/watch?v=2aux0ZQJVBk

Proffsvarianten (13 minuter lång) som hämtar smeten. Steker pannkakan och serverar den, med bestick.
http://www.youtube.com/watch?v=4usoE981e7I
Vad tog det där, 20 minuter? Och två robotar. Samma sak görs av en människa på 2 minuter.

Men mycket imponerande måste jag säga. Dom får jobba lite på prestanda. Det ska inte ta 10 minuter att öppna en skåpsdörr. Jag förstår varför det går långsamt, och med snabbare processorer så kommer det gå blixsnabbt en vacker dag.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 07 jun 2013, 22:16

FudoMyoo skrev:
Anders skrev:Och ärligt talat, vem vill gå på restuarang där man vet att en robot lagat maten?
Du skulle slippa hår i maten.
Sant, det vore en stor fördel, även om det bara hänt mig kanske 3 ggr, två gånger som jag kan komma ihåg.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » lör 08 jun 2013, 00:44

Mycket intressant utveckling men....<<..........<<<<<<<<<1111<<<<<<<MYCKET INTRESSAN>T ERROR UT_ERROR MALFUNCT M;ESSAGE >Z<DISCENTING.z<z<<<<<OPINION.<<NOT.<<<<ALLOWED"2222222> UTVECKLING<<<<<<<<<<<<<<<-----221
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 08 jun 2013, 06:06

Anders skrev:
Thomas P skrev:Det finns redan idag gott om samhällen med en liten rik elit och stora fattiga grupper som står utanför systemet. Det är inte speciellt trevligt (i alla fall för de fattiga) men det fungerar för de rika och de har makten.
Sant, men det beror inte på robotar, utan på krig, rasism, korruption, dvs helt mänskliga förhållanden. Det kanske inte ändras i framtiden, tyvärr.
Med andra ord finns ingen garant mot att vi hamnar i ett samhälle med 50% arbetslöshet. Det skulle "fungera". Vi har senaste decennierna varit på väg åt det hållet i större delen av västvärlden.
Ang nonobpots så finns det ju möjlighet att använda olika nonobots. Och varför skulle inte en variant kunna vara en opensource-freeware-husbyggar-nanobot?
I den mån vi får sådana nanobotar, vilket är tvivelaktigt, lär de vapenklassas och drabbas av mycket hårda regleringar. Inse hur mycket skada du kan göra med den tekniken om du är illvillig, girig eller bara klantig. Säg att du gör ett litet programmeringsfel i din husbyggarbot så den inte slutar utan bara fortsätter bygga i all evighet. Så open source är inte så troligt.

Låst