Hur kan Stockholms bostadsbrist lösas?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Hur kan Stockholms bostadsbrist lösas?

Inlägg av Nemesis » sön 16 jun 2013, 12:33

Kan knappast vara en nyhet att Stockholm har akut bostadsbrist och skyhöga bostadspriser, samt en svart marknad för hyreslägenheter. Något som drabbar stadens invånare negativt, men som även skadar den ekonomiska utvecklingen. Något som inte alls tycks vara fallet i andra europeiska storstäder.

Högerns lösning är som jag förstått det mer marknad och mindre regleringar på bostadsmarknaden. Men skulle det lösa det faktum att väldigt många människor vill (eller känner sig tvungna) att bo i Stockholm? Om det i genomsnitt flyttar in en busslast människor i veckan, är det verkligen så enkelt som att marknadisering skulle lösa problemet?

Hur ser vänsterns lösning ut? Vänstern tenderar ju att gilla planekonomi och en "aktiv" politik på diverse områden, men det tycks inte fungera speciellt bra här. Andra europeiska städer har mig veterligen inte någon bostadspolitik som liknar den i Stockholm, och lider inte alls av samma problem.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Knurd

Re: Hur kan Stockholms bostadsbrist lösas?

Inlägg av Knurd » mån 17 jun 2013, 19:07

För all del kan man diskutera vilka upplåtelse- och finansieringsformer som är mest rättvisa och hållbara.

Men det går inte att trolla fram boyta genom att ändra lagar eller regler. Enda sättet att utöka bostadsbeståndet, är att sätta spaden i jorden.

Här är Lindhagenplanen 2.0, en vision för ett växande Stockholm. http://www.yimby.se/2012/09/lindhagenpl ... _1310.html
Adrumdrum.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 17 jun 2013, 19:43

Vad sägs om att man väljer ut en eller ett par andra städer i Sverige med bra läge, utrymmer för expansion och kommunikationer och satsar på att gynna dem så att de kan konkurrera med Stockholm i expansion? Måste halva Sveriges befolkning hamna i Stockholm?

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 17 jun 2013, 19:49

• 1. Marknadspriser.
    2. Tvångsflytta folk till lappland.
    3. Finansiera nya bostäder med skatter

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 17 jun 2013, 20:02

Thomas P skrev:Vad sägs om att man väljer ut en eller ett par andra städer i Sverige med bra läge, utrymmer för expansion och kommunikationer och satsar på att gynna dem så att de kan konkurrera med Stockholm i expansion? Måste halva Sveriges befolkning hamna i Stockholm?
I ett tjänstesamhälle produceras stora värden i kunskapskluster, där det finns många kompetenta människor på samma plats. Sådana platser är bl a Stockholms innerstad, Solna och Kista.

En viktig del av klustren är högskolor, som utgör statens kanske viktigaste regionala stimulansverktyg sedan värnplikten avskaffades. Men här finns ett politiskt dilemma: å ena sidan söker sig akademiker till de kluster där de finner flest kollegor, å andra sidan vill man sprida ut högskolorna över landet, av jämlikhetsskäl.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tis 18 jun 2013, 06:14

Nemesis skrev:Kan knappast vara en nyhet att Stockholm har akut bostadsbrist och skyhöga bostadspriser, samt en svart marknad för hyreslägenheter. Något som drabbar stadens invånare negativt, men som även skadar den ekonomiska utvecklingen. Något som inte alls tycks vara fallet i andra europeiska storstäder.
Jag vänder mig lite mot problembeskrivningen. Detta är absolut inte ett unikt problem för Stockholm. Tex städer som London och Amsterdam har exakt samma problem med höga bostadspriser.

Och ärligt talat. Att hitta en lägenhet i Stockholm är inte så svårt om man INTE vill bo innanför tullarna eller granne med en T-banestation. Ett lån på 1,5 miljoner klarar man om hushållet har en inkomst på 25 tusen per månad.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » ons 19 jun 2013, 20:46

Knurd skrev:I ett tjänstesamhälle produceras stora värden i kunskapskluster, där det finns många kompetenta människor på samma plats. Sådana platser är bl a Stockholms innerstad, Solna och Kista.

En viktig del av klustren är högskolor, som utgör statens kanske viktigaste regionala stimulansverktyg sedan värnplikten avskaffades. Men här finns ett politiskt dilemma: å ena sidan söker sig akademiker till de kluster där de finner flest kollegor, å andra sidan vill man sprida ut högskolorna över landet, av jämlikhetsskäl.
Man tycker ju likväl att det borde vara lite annorlunda, i ett så kallat 'post-industriellt' 'informations- och tjänstesamhälle'. Att 'plats' inte borde vara en så betydelsefull faktor i sammanhanget, längre...
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 19 jun 2013, 21:35

Det fysiska mötet är oersättligt. Det kan man se på många sätt.

Det är lättare än någonsin att arbeta på distans, men det är fortsatt hög efterfrågan på centrala kontorslokaler.
Det är lättare än någonsin att inhämta kunskap över Internet, men samtidigt är personlig kursverksamhet mer eftertraktad än någonsin.
Vi har tillgång till mer digital underhållning än någonsin, men samtidigt är efterfrågan på liveframträdanden större än någonsin.

Eller har du någon framtidsvision som pekar åt ett annat håll?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 19 jun 2013, 23:35

Om distansarbete

Det har satts en väldigt massa förhoppningar till att man med hjälp bredband, mobiltelefoni, etc. skulle eliminera behovet av att resa till stan. Dessa har hittils inte infriats. Det direkta mötet är fortfarande svårt att slå. Och, hur går det till när fol jobbar hemifrån? Ja, det vanliga verkar vara att man jobbar hemifrån nåt i stil med nån dag i veckan, men är inne på kontoret (kontorsjobb, ja) den allra mesta tiden.

Distansarbetet har inte minskat trycket på våra storstäder alls.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 20 jun 2013, 09:37

Thomas P skrev:Vad sägs om att man väljer ut en eller ett par andra städer i Sverige med bra läge, utrymmer för expansion och kommunikationer och satsar på att gynna dem så att de kan konkurrera med Stockholm i expansion? Måste halva Sveriges befolkning hamna i Stockholm?
Bra ide men svårt att genomföra. Göteborg var väl tänkt som det när det grundades.

Kan tänka mig att Södertälje skulle behöva lite kärlek från regeringen, även Nyköping skulle kunna vara en sådan stad. Uppsala är redan tillräckligt stor och populär. Men det får inte var för långt från Stockholm.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 20 jun 2013, 09:52

Knurd skrev:För all del kan man diskutera vilka upplåtelse- och finansieringsformer som är mest rättvisa och hållbara.

Men det går inte att trolla fram boyta genom att ändra lagar eller regler. Enda sättet att utöka bostadsbeståndet, är att sätta spaden i jorden.

Här är Lindhagenplanen 2.0, en vision för ett växande Stockholm. http://www.yimby.se/2012/09/lindhagenpl ... _1310.html
Lindhagenplanen2.0 ser ju ut som de flesta större städer i världen, där nästan varje kvarter är fullt av liv och rörelse. Det jag tänker på nu är att det är nästan bara på platser där det är stora ytor mellan hus där jag känner mig otrygg.

Skogar och upphöjningar i miljön är nog mer till agg för människor än tätt mellan husen, som i Stockholm City just nu.

Men med de relger som finns nu så kommer många skriva på protestlistor när det ska byggas framför eller bakom sitt eget hus. Underskrifterna kommer kanske iband också från människor som månaden efteråt flyttar till en bottenvåning på östermalm...

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 20 jun 2013, 21:42

Anders skrev:Kan tänka mig att Södertälje skulle behöva lite kärlek från regeringen, även Nyköping skulle kunna vara en sådan stad. Uppsala är redan tillräckligt stor och populär. Men det får inte var för långt från Stockholm.
Södertälje tillhör Stockholmsregionen så det skulle isf ändå gynna Stockholm.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 22 jun 2013, 09:32

Nemesis skrev:
Anders skrev:Kan tänka mig att Södertälje skulle behöva lite kärlek från regeringen, även Nyköping skulle kunna vara en sådan stad. Uppsala är redan tillräckligt stor och populär. Men det får inte var för långt från Stockholm.
Södertälje tillhör Stockholmsregionen så det skulle isf ändå gynna Stockholm.
Meningen är väl att ingen ska missgynnas. Genom att Södertälje får fler snabba förbindelser till Stockholm kan fler bo i Södertälje och jobba i Stockholm, eller vice versa.

Jag tror det är mycket svårt att bygga en helt ny stad eller en nytt ekonomiskt centrum. Det finns väldigt få exempel på där sådan har lyckats.

Stockholms förstäder är ju avskräckande exempel. Ett centrum och runt centrumet tysta och skrämmande bostadskvarter. Burr!

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 25 jun 2013, 17:25

Det finns två sätt att angripa problemet med bostadsbristen här i Stockholm

Antingen ser man till att det byggs ner bostäder än idag. Med lämplig kollektivtrafiklösning. Går att göra.

Nån slags styrning av tillväxten till andra håll i Sverige. Skulle i praktiken kräva planekonomiska förflyttningar av verksamheter och människor. Inte särskilt realistsikt.

Regionalpolitik har vi haft här i Sverige i flera decennier. Effekten av den går väl att diskutera.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 25 jun 2013, 20:50

VeVeN skrev:Nån slags styrning av tillväxten till andra håll i Sverige. Skulle i praktiken kräva planekonomiska förflyttningar av verksamheter och människor. Inte särskilt realistsikt.
Inte realistiskt alls. De allra flesta jobb i Stockholm är genom privata företag, som staten inte kan bestämma var de ska placera sin verksamhet. Man kan (och har gjort) flytta ut olika myndigheter, men det är knappast något som på allvar förhindrar centreringen kring Stockholm.

Finns liknande processer i andra länder. I USA samlas IT-företagen i Silicon Valley, finansföretagen i New York, osv.

Låst