Hur kan Stockholms bostadsbrist lösas?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Hur kan Stockholms bostadsbrist lösas?

Inlägg av VeVeN » tis 25 jun 2013, 22:50

Nemesis skrev:
VeVeN skrev:Nån slags styrning av tillväxten till andra håll i Sverige. Skulle i praktiken kräva planekonomiska förflyttningar av verksamheter och människor. Inte särskilt realistsikt.
Inte realistiskt alls. De allra flesta jobb i Stockholm är genom privata företag, som staten inte kan bestämma var de ska placera sin verksamhet. Man kan (och har gjort) flytta ut olika myndigheter, men det är knappast något som på allvar förhindrar centreringen kring Stockholm.

Finns liknande processer i andra länder. I USA samlas IT-företagen i Silicon Valley, finansföretagen i New York, osv.
Urbaniseringen är definitivt ett globalt fenomen. Tydligt både i mer och mindre utveckade länder. Att stoppa detta skulle säkerligen kräva extraordinära åtgärder.

De finns ju i.o.f.s. de som hoppas på nån slags ändrad mentalitet, att en väldigt massa människor helt plötsligt skulle vilja dra ut på lander och iska självhushåll. Väntan på denna sttitydförändring kommer nog att bli låååååååång.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 26 jun 2013, 13:19

VeVeN skrev:Urbaniseringen är definitivt ett globalt fenomen. Tydligt både i mer och mindre utveckade länder. Att stoppa detta skulle säkerligen kräva extraordinära åtgärder.

De finns ju i.o.f.s. de som hoppas på nån slags ändrad mentalitet, att en väldigt massa människor helt plötsligt skulle vilja dra ut på lander och iska självhushåll. Väntan på denna sttitydförändring kommer nog att bli låååååååång.
Det verkar rätt uppenbart att folk inte längre uppskattar att "kura skymmning", dvs sitta och vänta på mörkret vid köksbordet. Pizzerior, barer, bingo, biografer, verkar folk gillar mer, för att inte talat om att slippa åka många mil för att träffa vänner och bekanta.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 26 jun 2013, 15:17

Det finns ju de som faktiskt flyttar ut på landet idag. Men då är det folk som bara är ute efter landsbygdens rymliga, tysta och prisvärda boende. Stadens utbud av nöjen, varor, tjänster, karriärmöjligheter etc. avatår de inte från. Då handlar det om bosättning på någotsånär rimligt pendlingsavstånd från stan. Ett slags stadsliv, fast på landet, alltså.

Funkar så länge man klarar av kostnaden för bilpendlingen. Vi får väl se hur det blir med den saken i framtiden.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 27 jun 2013, 06:00

VeVeN skrev:Det finns ju de som faktiskt flyttar ut på landet idag. Men då är det folk som bara är ute efter landsbygdens rymliga, tysta och prisvärda boende. Stadens utbud av nöjen, varor, tjänster, karriärmöjligheter etc. avatår de inte från. Då handlar det om bosättning på någotsånär rimligt pendlingsavstånd från stan. Ett slags stadsliv, fast på landet, alltså.

Funkar så länge man klarar av kostnaden för bilpendlingen. Vi får väl se hur det blir med den saken i framtiden.
Ja, men trenden är definitivt att folk flyttar till staden. Att det finns rika kufar som köper en herrgård 10 mil från Sundsvall ändrar inte det. Man åker inte 10 mil för att äta middag en vardagskväll på en medioker krog i Svergies 21:a stad.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Låst