Strejk i kollektivtrafiken

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Strejk i kollektivtrafiken

Inlägg av Knurd » ons 19 jun 2013, 14:23

Sedan midnatt pågår en strejk i kollektivtrafiken i Storstockholm och Umeå. Facket har varslat om strejk i tågtrafiken från natten till torsdag. http://www.dn.se/ekonomi/strejkens-forsta-timmar/

Fria Moderata Studentförbundet kör gratisbussen "Amalthealinjen" i Stockholm, vilket provocerar Kommunal och deras sympatisörer. Nog kan man tycka att namnvalet är olämpligt, men något strejkbryteri är det inte. Busslinjen är ju inte på något sätt gynnsam för arbetsgivaren.
https://www.facebook.com/FrihetsbussarnaKiTillSos
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Strejk i kollektivtrafiken

Inlägg av Moridin » ons 19 jun 2013, 16:19

Bör man avskaffa möjligheten till att strejka på ett sådant sätt som äventyrar viktiga samhällsfunktioner? Är syftet med möjligheten till strejk att sjukvården och kollektivtrafiken ska kunna hållas gisslan (med sjukdom, dödsfall och enormt ekonomiskt bortfall som följd) för att folk är giriga och vill ha mer betalt?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 19 jun 2013, 16:43

Det finns ju en del yrekesgrupper som har arbetsplikt, men att utöka den gruppen tycker jag inte. Föreningsfrihet, inklusive fackföreningar, är en otroligt viktig demokratisk rättighet. Så länge vi är förskonade från politiska strejkercså tycker jag strejkvapnet är ok.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Mr Shark

Inlägg av Mr Shark » ons 19 jun 2013, 16:50

Moridin skrev:Bör man avskaffa möjligheten till att strejka på ett sådant sätt som äventyrar viktiga samhällsfunktioner?
Det är det redan :-)

Sen är det väl en definitionsfråga om det är strejkbryteri, en av strejkvapnets uppgifter är ju att påverka tredje part så att man får uppmärksamhet (och förhoppningsvis sympati) för sin sak och om då någon erbjuder ett alternativ till tjänsten ifråga så att tredje part inte drabbas så kan man nog se det som strejkbryteri (sen finns det en mycket smalare juridisk definition av strejkbryteri men den sammanfaller nog inte med den folkliga definitionen).

Sen tycker jag att namnet på busslinjen är smaklöst men det brukar väl FMS vara ganska ofta vill jag minnas från studenttiden.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 19 jun 2013, 16:56

Mr Shark skrev:
Moridin skrev:Bör man avskaffa möjligheten till att strejka på ett sådant sätt som äventyrar viktiga samhällsfunktioner?
Det är det redan :-)
Givetvis inte enligt den definitionen jag antydde i mitt inlägg (i och med att viss sjukvårdspersonal och de som arbetar inom kollektivtrafiken kan göra det.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 20 jun 2013, 07:39

Knurd skrev:Fria Moderata Studentförbundet kör gratisbussen "Amalthealinjen" i Stockholm, vilket provocerar Kommunal och deras sympatisörer. Nog kan man tycka att namnvalet är olämpligt, men något strejkbryteri är det inte. Busslinjen är ju inte på något sätt gynnsam för arbetsgivaren.
Det kan man väl hålla med om. Fast något som förvånar mig är - går de inte emot en grundsten i sin ideologi, dvs att man ska kunna tjäna pengar på allt i möjligaste mån? Varför tar de inte betalt av sina resenärer?
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 20 jun 2013, 07:49

Spiring skrev:Det kan man väl hålla med om. Fast något som förvånar mig är - går de inte emot en grundsten i sin ideologi, dvs att man ska kunna tjäna pengar på allt i möjligaste mån? Varför tar de inte betalt av sina resenärer?
Ideellt arbete ingår i deras ideologi. Det är skattefinansiering de ogillar. Fattiga skall helst leva på välgörenhet, inte på bidrag.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 20 jun 2013, 08:31

Ifall de strejkande verkligen beklagar att tredje man drabbas -det har jag hört strejkande säga på TV-nyheterna- borde de inte ha något emot FMS:s initiativ. Det skyddar i någon liten mån tredje man men hjälper inte deras motpart.

Att både påstå att man beklagar att trejde man drabbas och sedan kritisera FMS:s initiativ luktar hyckleri.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 20 jun 2013, 09:13

Thomas P skrev:
Spiring skrev:Det kan man väl hålla med om. Fast något som förvånar mig är - går de inte emot en grundsten i sin ideologi, dvs att man ska kunna tjäna pengar på allt i möjligaste mån? Varför tar de inte betalt av sina resenärer?
Ideellt arbete ingår i deras ideologi. Det är skattefinansiering de ogillar. Fattiga skall helst leva på välgörenhet, inte på bidrag.
Hur som helst så är det väl bra att även de får prova på att utföra lite samhällsnyttigt arbete. :twisted:
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 20 jun 2013, 09:35

Bah, de skickar väl ut sin chaufför?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 20 jun 2013, 09:54

Spiring skrev:Hur som helst så är det väl bra att även de får prova på att utföra lite samhällsnyttigt arbete. :twisted:
Jag kan garantera att de flesta av medlemmarna FMS kommer bidra med mer skatt på 10 år än vad busschaförerna gör under hela sitt liv.

Men du kanske inte tycker att det är samhällsnyttigt att betala skatt?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 20 jun 2013, 11:07

Nu pratade den lille djävulen på min axel inte om att betala skatt så att samhällsnyttigt arbete kan utföras, utan om att utföra själva det samhällsnyttiga arbetet. Men det skrev jag ju redan ovan, så det måste väl ha framgått med all önskvärd tydlighet?

Jag kan för övrigt garantera dig att en busschaufför kör mer buss på en vecka än vad 10 FMS-medlemmar gör under ett helt liv, vilket är ungefär lika irrelevant i sammanhanget som din garanti. (Om inte strejken pågår i månader, förstås... jävlar vad de kommer att få köra buss! Nejvisstja, de har slutat nu. Att köra, alltså.)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 20 jun 2013, 11:11

Sensemaker skrev:Ifall de strejkande verkligen beklagar att tredje man drabbas -det har jag hört strejkande säga på TV-nyheterna- borde de inte ha något emot FMS:s initiativ. Det skyddar i någon liten mån tredje man men hjälper inte deras motpart.

Sensemaker
Det håller jag i stort sett med om, så fackvänlig jag är. Ibland går retoriken på rutin.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 20 jun 2013, 14:20

Spiring skrev:Nu pratade den lille djävulen på min axel inte om att betala skatt så att samhällsnyttigt arbete kan utföras, utan om att utföra själva det samhällsnyttiga arbetet. Men det skrev jag ju redan ovan, så det måste väl ha framgått med all önskvärd tydlighet?

Jag kan för övrigt garantera dig att en busschaufför kör mer buss på en vecka än vad 10 FMS-medlemmar gör under ett helt liv, vilket är ungefär lika irrelevant i sammanhanget som din garanti. (Om inte strejken pågår i månader, förstås... jävlar vad de kommer att få köra buss! Nejvisstja, de har slutat nu. Att köra, alltså.)
Men jag menar att samhällsnyttigt arbete, icdet komplicerade samhälle vi har idag, öven kan utföras av tjäntemän.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 20 jun 2013, 16:10

Tågstrejken blev avblåst; i det fallet verkar avtalsrörelsen ha fungerat.

Några dagars strejk på vissa busslinjer vart femte år, är ganska lindrigt jämfört med andra länder.
Adrumdrum.

Låst