"The World's Worst Place to be Gay"

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

"The World's Worst Place to be Gay"

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 27 jun 2013, 03:13

http://www.youtube.com/watch?v=c_-dnh5dhMY

En BBC-dokumentärfilm om hur det är att vara homosexuell i Uganda. Inte vackert!

Jag tycker att de som identifierar sig som "social justice warriors" borde vara tvungna att gå med i Fredskåren eller nåt så där och erfara livet i ett u-länd som Uganda direkt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: "The World's Worst Place to be Gay"

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 jun 2013, 07:40

NeuraltNätverk skrev:http://www.youtube.com/watch?v=c_-dnh5dhMY

En BBC-dokumentärfilm om hur det är att vara homosexuell i Uganda. Inte vackert!
En lite mer tragikomisk internetfluga var ju den här videon för några år sedan: Eat the poo poo!

NeuraltNätverk skrev:Jag tycker att de som identifierar sig som "social justice warriors" borde vara tvungna att gå med i Fredskåren eller nåt så där och erfara livet i ett u-länd som Uganda direkt.
Vore det inte ännu bättre om man skickade dit de som är motståndare mot gay-rights?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 27 jun 2013, 08:35

Dûrion Annûndil skrev:
NeuraltNätverk skrev:Jag tycker att de som identifierar sig som "social justice warriors" borde vara tvungna att gå med i Fredskåren eller nåt så där och erfara livet i ett u-länd som Uganda direkt.
Vore det inte ännu bättre om man skickade dit de som är motståndare mot gay-rights?
Nej, eftersom de inte kommer lära sig något. Det blir dock ett smärtsamt uppvaknande för SJWs i kritiska vithetsstudier och sådant.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 jun 2013, 09:36

Jag förstår inte hur du resonerar. Det skulle ju bara bekräfta att de hade rätt från början och deras eventuella "krigande" i sådana frågor är rättfärdigt och behövs i slutändan.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 27 jun 2013, 09:49

Dûrion Annûndil skrev:Det skulle ju bara bekräfta att de hade rätt från början och deras eventuella "krigande" i sådana frågor är rättfärdigt och behövs i slutändan.
Märk väl: "peace corps burn out" och "peace corps disillusioned" auto-kompletterar i Google. Och människorna som går med i Fredskåren är nog mer disciplinerade än tumblr-feminister och dylikt. Tror du alltså att en massa gnälliga SJWs skulle komma tillbaka från ett u-land där folket har en absolut motbjudande kultur med en starkare tro? I don't think so, Tim.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 27 jun 2013, 10:14

Ah, nu förstår jag mer hur du tänkte. Om någon som är en poser eller fake vad gäller att exempelvis "hjälpa fattiga människor i Afrika", åker till Uganda, så skulle de få en sådan negativ syn på ugandier att de ger upp sin falska "liberal-persona"?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 27 jun 2013, 10:30

Dûrion Annûndil skrev:Ah, nu förstår jag mer hur du tänkte. Om någon som är en poser eller fake vad gäller att exempelvis "hjälpa fattiga människor i Afrika", åker till Uganda, så skulle de få en sådan negativ syn på ugandier att de ger upp sin falska "liberal-persona"?
Det finns en jättebra bok som föreslår något dylikt:
Similarly, people may experience or claim to experience "quasi-emotions" that differ from genuine emotions in that they have no implications for action. Some people who claim to be indignant over third-world poverty and yet never reach for their wallet may enjoy their indignation as a consumption good, because it makes them think well of themselves.
Bild

Låst