Märkliga asfaltläggare & deras vanor...

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 17 jun 2013, 12:06

Härifrån: http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=35& ... &start=465 /z

matsw skrev:
Poe skrev:Himmel och pankaka! Nu kommer det zigenare och gör stan osäker till råga på allt!

http://www.dn.se/sthlm/campare-tvingar-bort-studenter/
"Det ar inte förekommit några hot", och tydligen inget annat för då borde det rapporterats. Så vad är de rädda för?
Skulle du vilja ha hundra "campare" på utanför din portuppgång? Jag skulle i alla fall inte vilja ha det (särskilt inte asfaltsläggande såna).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
matsw

Re: Detta är islam

Inlägg av matsw » lör 22 jun 2013, 10:28

Urquhart skrev:
matsw skrev:
Poe skrev:Himmel och pankaka! Nu kommer det zigenare och gör stan osäker till råga på allt!

http://www.dn.se/sthlm/campare-tvingar-bort-studenter/
"Det ar inte förekommit några hot", och tydligen inget annat för då borde det rapporterats. Så vad är de rädda för?
Skulle du vilja ha hundra "campare" på utanför din portuppgång? Jag skulle i alla fall inte vilja ha det (särskilt inte asfaltsläggande såna).
Varför inte?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 22 jun 2013, 11:03

matsw skrev:Varför inte?
Kanske för att just dessa campare är otrevliga, hotar folk, skärpar ner. Detta är inte ett acceptabelt beteende, oavsett etnicitet, språk eller hudfärg.

Vore det hyper konservativa muslimska araber som campar på min gård skulle jag inte ha något emot detta, eftersom den gruppen av människor ofta är otroligt trevliga, renliga och definitvit aldrig berusade.

Det är icke rasism att vara avogt inställd till folk som beter sig illa!
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » mån 24 jun 2013, 13:18

matsw skrev:
Urquhart skrev:Skulle du vilja ha hundra "campare" på utanför din portuppgång? Jag skulle i alla fall inte vilja ha det (särskilt inte asfaltsläggande såna).
Varför inte?
Därför att de är otrevliga, skräpar ner nåt så innihelvete och inte drar sig för att lura och utpressa sina "kunder". Då har jag inte ens nämnt att dessa tatuerade tölpar från öarna väster om det europeiska fastlandet inte drar sig för att hålla på med lite gammeldags slaveri. Vill du fortfarande ha dem som grannar?

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » mån 24 jun 2013, 19:01

Urquhart skrev:
matsw skrev:
Urquhart skrev:Skulle du vilja ha hundra "campare" på utanför din portuppgång? Jag skulle i alla fall inte vilja ha det (särskilt inte asfaltsläggande såna).
Varför inte?
Därför att de är otrevliga, skräpar ner nåt så innihelvete och inte drar sig för att lura och utpressa sina "kunder". Då har jag inte ens nämnt att dessa tatuerade tölpar från öarna väster om det europeiska fastlandet inte drar sig för att hålla på med lite gammeldags slaveri. Vill du fortfarande ha dem som grannar?
vad prtar du om? Kunder?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 27 jun 2013, 13:02

Jag pratar om irländska resande och deras asfaltsjobb. Det är en farsot som kommer till östra Svealand och Gästrikland (hur det ser ut i övriga landet vet jag inte) varje vår. De slår sig ner någonstans och utför sedan "jobb". De skräpar ner överallt de håller hus, hotar folk, blåser "kunder" och, i vissa fall, låter slavar utföra deras undermåliga arbete. Jag skulle inte vilja ha deras husvagnar utanför min port.

Här är en artikel om deras senaste vistelse här i Uppsala: http://www.unt.se/uppsala/asfaltslaggar ... 06231.aspx
Jag åkte dit och kollade några dagar efter artikeln och stället såg ut som en soptipp.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 27 jun 2013, 13:16

Urquhart skrev:Jag pratar om irländska resande och deras asfaltsjobb. Det är en farsot som kommer till östra Svealand och Gästrikland (hur det ser ut i övriga landet vet jag inte) varje vår. De slår sig ner någonstans och utför sedan "jobb". De skräpar ner överallt de håller hus, hotar folk, blåser "kunder" och, i vissa fall, låter slavar utföra deras undermåliga arbete. Jag skulle inte vilja ha deras husvagnar utanför min port.

Här är en artikel om deras senaste vistelse här i Uppsala: http://www.unt.se/uppsala/asfaltslaggar ... 06231.aspx
Jag åkte dit och kollade några dagar efter artikeln och stället såg ut som en soptipp.
trappan ned till Allianshallens sprinklercentral används uppenbarligen som toalett. Här ligger högar med avföring och använt toalettpapper utspridda på trappstegen.
Mmm, det där med att använda olika platser som toalett, låter som ett riktigt otyg till tradition.
traveller culture (pdf) skrev:Cleanliness

Gypsies and Travellers believe the use of toilets within the vehicles to be unhygienic and the toilets are therefore removed when the vehicles are purchased.
Dessutom har jag hört från en irländare (vet ej säkert om han uppfattat saken rätt) att vissa romer traditionellt tycker/tyckte att det är orent att göra toalett i toaletter som ickeromer använder/någon gång har använt.

Vill inte försvara något sådant beteende, bara förklara att det inte endast är nonchalans det beror på.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » tor 27 jun 2013, 19:22

kaxiga Z skrev:Dessutom har jag hört från en irländare (vet ej säkert om han uppfattat saken rätt) att vissa romer traditionellt tycker/tyckte att det är orent att göra toalett i toaletter som ickeromer använder/någon gång har använt.

Vill inte försvara något sådant beteende, bara förklara att det inte endast är nonchalans det beror på.
Såvitt jag förstår är de här asfaltsläggarna inte romer. (Vilket varken ursäktar något, eller gör saken värre.)

För ett par år sen var det en grupp som slog sig ner på en trist parkering i Kista industriområde. De dumpade mycket riktigt både byggsopor och egna sopor på parkeringen och i skogen runt om... inte konstigt att det blir billigt att anlita dem då. Jag gick förbi där ibland på min lunchpromenad och blev beklämd av att se små barn leka bland bilarna på den där trista platsen.

Frågan är vad detta har med islam att göra... "Detta är katolicism"?
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 28 jun 2013, 07:56

Spiring skrev:Såvitt jag förstår är de här asfaltsläggarna inte romer.
Nej, de är resande (tattare på gammelsvenska). De har förvisso likheter med romer i hur de lever och jag tror att resande på de brittiska öarna har kontakter med brittiska romer, men de två grupperna är inte etniskt lika.

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 28 jun 2013, 09:31

Urquhart skrev:
Nej, de är resande (tattare på gammelsvenska). De har förvisso likheter med romer i hur de lever och jag tror att resande på de brittiska öarna har kontakter med brittiska romer, men de två grupperna är inte etniskt lika.
Beträffande svenska resande så har det ju diskuterats flitigt huruvida de har romskt ursprung, eller om de är mer att betrakta som en samhällsgrupp utan någon särskild etnicitet. Det verkar som att de flesta, såväl lärda i ämnet som de resande själva, idag anser att de verkligen har romskt ursprung. Om inte annat så tyder språket på det. De brittiska "travellers" tycks dock inte ha någon påvisad genetisk eller språklig koppling till romer.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Re: Märkliga asfaltläggare & deras vanor...

Inlägg av Vitnir » fre 28 jun 2013, 09:39

Det är ju ett brott att skräpa ned och det är inte tillåtet att campa hur som helst, det verkar ju rätt simpelt att komma åt det här problemet.
There is no spoon.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » fre 28 jun 2013, 15:31

Vitnir skrev:Det är ju ett brott att skräpa ned och det är inte tillåtet att campa hur som helst, det verkar ju rätt simpelt att komma åt det här problemet.
Tyvärr är det svårare än man tror och det är samma visa varje år.
Olovliga campare har invaderat Hedåsbadet skrev: Hedåsbadet i Sandviken är sedan midsommarveckan invaderat av olovliga campare. Badets arrendator, Mikael Rosén, säger till GD att han har bett dem lämna campingen, men svaret är lika kort som otrevligt: ”We dont give a shit about you.”
...
Mikael Hedström, polisens presstalesman, säger att om det handlar om ett avhysningsärende så är det inte polisens sak.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

malen
Avstängd

Inlägg av malen » fre 28 jun 2013, 15:33

Romsk pojke möter svensk flicka. Kärlek uppstår och båda blir utfrusna från sina klaner. De får barn som även alieneras hos båda klanerna. Resandesläkte välkomnar med öppna dörrar för sina gelikar. I dag är en annan tid och i Sverige har vi gjort rent hus med denna vidriga klassificering. I vart fall hos ickeromer.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 28 jun 2013, 15:44

Spiring skrev:
Urquhart skrev:
Beträffande svenska resande så har det ju diskuterats flitigt huruvida de har romskt ursprung, eller om de är mer att betrakta som en samhällsgrupp utan någon särskild etnicitet. Det verkar som att de flesta, såväl lärda i ämnet som de resande själva, idag anser att de verkligen har romskt ursprung. Om inte annat så tyder språket på det. De brittiska "travellers" tycks dock inte ha någon påvisad genetisk eller språklig koppling till romer.
Gällande svenska resande så tror jag att man helt enkelt inte vet. Gruppen har, liksom romerna, ingen skriftlig tradition, vilket gör att källorna inte är så goda. Jag kan mycket väl tänka mig att i alla fall en del av de svenska resandefolket inte alls har samma ursprung som romerna.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 28 jun 2013, 15:45

Vitnir skrev:Det är ju ett brott att skräpa ned och det är inte tillåtet att campa hur som helst, det verkar ju rätt simpelt att komma åt det här problemet.
Det enda polisen verkar ha som motmedel är att varna varje år i de lokala tidningarna samt att försöka få packet att flytta på sig till något annat län (vilket bara medför att problemen fortsätter och blir en annan polismästares besvär).

Låst