Folk är för dumma för demokrati

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Re: Folk är för dumma för demokrati

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 12 jul 2013, 13:54

Dûrion Annûndil skrev:
NeuraltNätverk skrev:Frågan är väl varför misantropiska åsikter räknas som "betraktelser"—oseriösa eller grundlösa inlägg.

Att säga att dessa åsikter har gott om bevis vore en enorm underdrift.
Ännu en tråd om "Jag är den enda som insett att alla andra är dumma i huvudet" känns inte som en givande diskussion.
Kanske inte. Men det innebär inte att för- eller slutsatserna är fel.

(Du och de andra verkar vilja undvika den där diskussionen.)

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » ons 17 jul 2013, 11:20

he assumed that voters' own leadership skills were distributed on a bell curve — some were really good leaders, some, really bad, but most were mediocre — and that each voter was incapable of recognizing the leadership skills of a political candidate as being better than his or her own.

Varför skulle jag vara oförmögen att bedöma om någon är en bättre ledare än vad jag är? Känns som en ganska kritisk brist i undersökningen.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 17 jul 2013, 13:18

dunkelbrink skrev:he assumed that voters' own leadership skills were distributed on a bell curve — some were really good leaders, some, really bad, but most were mediocre — and that each voter was incapable of recognizing the leadership skills of a political candidate as being better than his or her own.

Varför skulle jag vara oförmögen att bedöma om någon är en bättre ledare än vad jag är?
Varför inte? Talk is cheap. Bevisa det!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 17 jul 2013, 19:09

dunkelbrink skrev:he assumed that voters' own leadership skills were distributed on a bell curve — some were really good leaders, some, really bad, but most were mediocre — and that each voter was incapable of recognizing the leadership skills of a political candidate as being better than his or her own.

Varför skulle jag vara oförmögen att bedöma om någon är en bättre ledare än vad jag är? Känns som en ganska kritisk brist i undersökningen.
Det är ju en bra fråga. Varför antog han det? Med vilken grund?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 17 jul 2013, 20:32

Dûrion Annûndil skrev:

Det är ju en bra fråga. Varför antog han det? Med vilken grund?
Den allmänna Dunning-Kruger-effekten. Det finns exempel till och med här på forumet. Användaren Perfekt tror att "Watts Up With That" är en bra nyhetskälla om klimatförändring. Han förlorar ett vad om Arktis. Men han verkar inte alls kunna erkänna att andra är bättre på ämnet.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 17 jul 2013, 21:52

Vi lever inte längre på 1700- eller 1800-talet och det är förvånande hur mycket man måste veta för att vara informerad idag. Ens beslut kan nu i princip påverka hela världen. Att vara informerad kräver kunskap från fysik till psykologi till statsvetenskap. Jag har tid att lära mig sådant och det är fortfarande överväldigande!

Å andra sidan: the "MUH GAS PRICES" voter.

Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inlägg av dunkelbrink » ons 17 jul 2013, 22:05

NeuraltNätverk skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Den allmänna Dunning-Kruger-effekten.
Dunning-Kruger handlar om de inkompetenta, de lägre på bell kurvan, inte de normala MEN framförallt handlar den om förmågan att bedöma sig själv, inte om att bedöma andra.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 17 jul 2013, 22:40

dunkelbrink skrev:
NeuraltNätverk skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Den allmänna Dunning-Kruger-effekten.
Dunning-Kruger handlar om de inkompetenta, de lägre på bell kurvan, inte de normala
Difference of degree, not of kind.
dunkelbrink skrev:MEN framförallt handlar den om förmågan att bedöma sig själv, inte om att bedöma andra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2 ... t#Proposal
Dunning and Kruger proposed that, for a given skill, incompetent people will:
  1. tend to overestimate their own level of skill;
  2. fail to recognize genuine skill in others;
  3. fail to recognize the extremity of their inadequacy;
  4. recognize and acknowledge their own previous lack of skill, if they are exposed to training for that skill.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 17 jul 2013, 22:54

Perfekt är igen ett väldigt bra exempel på "fail to recognize genuine skill in others".

Och det där är Dunning-Kruger!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 18 jul 2013, 10:46

NeuraltNätverk skrev:
dunkelbrink skrev:Dunning-Kruger handlar om de inkompetenta, de lägre på bell kurvan, inte de normala
Q.E.D.

Så, varför anta att de flesta röstande skulle vara inkapabla att bedöma ledaregenskaper?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 18 jul 2013, 19:24

Dûrion Annûndil skrev:
NeuraltNätverk skrev:
dunkelbrink skrev:Dunning-Kruger handlar om de inkompetenta, de lägre på bell kurvan, inte de normala
Q.E.D.

Så, varför anta att de flesta röstande skulle vara inkapabla att bedöma ledaregenskaper?
Olika bevis.

Bild

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 18 jul 2013, 19:36

I'm just going to bump this so youse guys all see it:
NeuraltNätverk skrev:Vi lever inte längre på 1700- eller 1800-talet och det är förvånande hur mycket man måste veta för att vara informerad idag. Ens beslut kan nu i princip påverka hela världen. Att vara informerad kräver kunskap från fysik till psykologi till statsvetenskap. Jag har tid att lära mig sådant och det är fortfarande överväldigande!

Å andra sidan: the "MUH GAS PRICES" voter.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 18 jul 2013, 21:57

NeuraltNätverk skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Så, varför anta att de flesta röstande skulle vara inkapabla att bedöma ledaregenskaper?
Olika bevis.

*bild på Bush*
Med tanke på den amerikanska valprocessen säger inte det så mycket...

Så allvarligt talat, varför?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 18 jul 2013, 22:08

Dûrion Annûndil skrev:Med tanke på den amerikanska valprocessen säger inte det så mycket...
Amerika är inte särskilt ovanligt i detta avseende.

http://www.foreignpolicy.com/articles/2 ... active_map

Kom ihåg att det finns fortfarande inga populära politiker med ett kosmiskt perspektiv. If their plans all lead to a sterile planet, they may as well all be Bush.
Dûrion Annûndil skrev:Så allvarligt talat, varför?
Se ovan.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tor 18 jul 2013, 23:37

Anders G skrev:
NeuraltNätverk skrev:Frågan är väl varför misantropiska åsikter räknas som "betraktelser"—oseriösa eller grundlösa inlägg.

Att säga att dessa åsikter har gott om bevis vore en enorm underdrift.
Att bara sitta på röven, göra ingenting och bespotta alla andra som engagerat försöker göra något kan man göra i sin ensamhet. Det behöver man inte ett diskussionsforum till.
Misantropi innebär inte nödvändigtvis det du beskriver. Det kan lika gärna handla om att man anser att människor inte är kapabla till att ta ansvar och man därför själv behöver ta saken i egna händer. Steve Jobs var misantrop, samtidigt låg han också bakom ett av världens mest framgångsrika företag...

En misantropisk åsikt behöver inte heller nödvändigtvis vara fel. Det kan hända att mänskligheten är så pass inkompetent att en misantropisk beskrivning blir realistisk.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Låst