Detta är Sverigedemokraterna och islamofoberna.

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
herj

Detta är Sverigedemokraterna och islamofoberna.

Inlägg av herj » fre 26 jul 2013, 01:28

Med tanke på att tråden "Detta är islam". Tänkte jag att man även kan kolla upp lite vad motståndarna till personerna inom islam är för typer. Vi kan väl börja med att kolla vad dessa människor tycker om kvinnor.

För det är ju bland annat tal om hur dålig respekt invandrarna har för kvinnor. Ska vi kolla vad dessa människor har för inställning till en kvinna som påstår sig blivit våldtagen?

http://interasistmen.se/granskning/sd-o ... som-henne/

Frågan i tråden är egentligen. Vad är Sverigedemokraterna och islamofoberna och varför hatar dem människor med annan färg, läggning och kvinnor? Varför denna otroliga besatthet av feminiseter, vänster och deras egna favorituttryck pk? Varför hatar dem det?

Användarvisningsbild
Knurd

Re: Detta är Sverigedemokraterna och islamofoberna.

Inlägg av Knurd » mån 19 aug 2013, 10:01

Gammelpartiernas ställningstagande att frysa ut SD, framstår som allt mer vettigt.
Adrumdrum.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 19 aug 2013, 21:33

herj skrev:Tänkte jag att man även kan kolla upp lite vad motståndarna till personerna inom islam är för typer.
Så om man inte gillar islam (eller någon annan religion för den delen) så är man sverigedemokrat? :roll:
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 19 aug 2013, 21:49

Nemesis, nu hakar du upp dig på Herjs bristande språkkänsla. Sverigedemokrater omfamnar ju religion, i den mån den är av typ "fädernas kyrka". Snart är det kyrkoval, läs deras valmaterial och bli mörkrädd.
Men börja på http://www.interasistmen.se
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
herj

Re: Sv: Detta är Sverigedemokraterna och islamofoberna.

Inlägg av herj » mån 19 aug 2013, 23:35

Nemesis skrev:
herj skrev:Tänkte jag att man även kan kolla upp lite vad motståndarna till personerna inom islam är för typer.
Så om man inte gillar islam (eller någon annan religion för den delen) så är man sverigedemokrat? :roll:

Helt och hållet brister i min skrift. :'(

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 20 aug 2013, 01:41

Tydligen anser Dispatch International att svenska politiker inte ser "de stora farorna" med "islamiseringen" för att de har parasiter i hjärnan.

Någon borde kanske berätta för dem att Toxoplasma gondii hålls i schack av immunkompetenta individer utan att orsaka grava kognitiva symptom, vilket gör att deras konspirationsteori saknar vetenskaplig grund.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tor 05 sep 2013, 13:14

herj skrev:Med tanke på att tråden "Detta är islam". Tänkte jag att man även kan kolla upp lite vad motståndarna till personerna inom islam är för typer. Vi kan väl börja med att kolla vad dessa människor tycker om kvinnor.

För det är ju bland annat tal om hur dålig respekt invandrarna har för kvinnor. Ska vi kolla vad dessa människor har för inställning till en kvinna som påstår sig blivit våldtagen?

http://interasistmen.se/granskning/sd-o ... som-henne/

Frågan i tråden är egentligen. Vad är Sverigedemokraterna och islamofoberna och varför hatar dem människor med annan färg, läggning och kvinnor? Varför denna otroliga besatthet av feminiseter, vänster och deras egna favorituttryck pk? Varför hatar dem det?
Det är inte bara islam och jämställdhet som de har i sitt sikte. Flera kommer ut som klimatskeptiker också.

Jag tror att detta beror på deras värdekonservatism. Man vill att allt ska vara som det var förut. Familjen ska bestå av en man och en kvinna. Kvinnan ska sambeskattas och mannen ska försörja henne. Det verkar finnas en önskan om att koma tillbaka till den tid då män var män och kvinnor var kvinnor. Det förklarar också deras agg gentemot HBTQ. En annan del är den nationalistiska aspekten då de vill att det ska födas fler "svenska" barn så att nationen tryggas.Om detta ska genomföras så har inte kvinnor tid att göra karriär eller knappt arbeta. SD-kvinnor skriver faktiskt om detta på sin hemsida.

Detsamma gäller för islam. Islam representerar något konstigt, annorlunda och ibland farligt. Historiskt har vi haft relativt få invandrare i Sverige jämfört med många andra länder. Nu när det ändrats så vill den värdekonservative sverigedemokraten tillbaka till den tid då man inte behövde ta hänsyn till olika minoritetsgrupper. En tid där den enda minoritetsgruppen som ställde krav var romer, och som behandlades därefter (och fortfarande görs). Om man kastar ut invandrarna (företrädesvis muslimer) så kommer man att kunna återskapa det samhälle som de uppfattar en gång fanns

Den värdekonservative sverigedemokraten vill tillbaka till en tid där vädret var stabilt. Somrarna var vackra och varma. vintern snörik och kall och vill inte höra talas om att vädret kommer att bli blötare och varmare. Jag tror att det i grund och botten rör sig om ett slags förnekelse. Liknande tendenser kan man också se hos republikaner i USA.

Värdekonservatismen bygger på en kraftig idealisering av "förr i tiden". Detta utnyttjar de oskcå i sin marknadsföring med en rågblond flicka på en grusväg vid ett böljande vetefält en varm sommardag. Hela den bilden sammanfattar vad SD vill återskapa.

Problemet, som de själva inte inser är att denna bild, just är en reklambild och inte en korrekt beskrivning av verkligheten.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 05 sep 2013, 13:24

Min uppfattning är att klimatskepticism inte hänger ihop med någon av de klassiska ideologierna. Bland de väljargrupper som traditionellt röstat på S eller V, finns många klimatskeptiker.

Snarare handlar det om att hålla fast vid en fossilberoende livsstil, där biltrafik, flyg, gles bebyggelse, motordrivna fritidsfordon och energiintensiv industri är viktiga delar.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 05 sep 2013, 13:47

[quote="Knurd"]Min uppfattning är att klimatskepticism inte hänger ihop med någon av de klassiska ideologierna. Bland de väljargrupper som traditionellt röstat på S eller V, finns många klimatskeptiker./quote]

Min uppfattning är att du nog försöker blanda bort korten genom att prata om "väljargrupper" för att ge stöd åt dina uppfattningar om hur ideologier är.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tor 05 sep 2013, 14:04

Knurd skrev:Min uppfattning är att klimatskepticism inte hänger ihop med någon av de klassiska ideologierna. Bland de väljargrupper som traditionellt röstat på S eller V, finns många klimatskeptiker.

Snarare handlar det om att hålla fast vid en fossilberoende livsstil, där biltrafik, flyg, gles bebyggelse, motordrivna fritidsfordon och energiintensiv industri är viktiga delar.
Dessa är viktiga för en värdekonservativ för att de alltid varit det. De supporterar en livsstil som är värd att konservera. Att tänka på miljön skulle begränsa och tvinga en värdekonservativ att tänka om och ändra sitt liv. Jag tror inte att en värdekonservativ är särskilt villig att förändra något om det inte går bakåt.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 05 sep 2013, 18:54

På vilket sätt är värdekonservatism en ideologi?

Är det ett antal godtyckliga idéer som går att associera med varandra, ad hoc?

Eller är det en institutionaliserad teoretisk beskrivning av samhället? Vilka institutioner, skrifter och personer är dess företrädare, i så fall?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » tor 05 sep 2013, 19:08

Röda Nejlikan skrev:
Knurd skrev:Min uppfattning är att klimatskepticism inte hänger ihop med någon av de klassiska ideologierna. Bland de väljargrupper som traditionellt röstat på S eller V, finns många klimatskeptiker.

Dessa är viktiga för en värdekonservativ för att de alltid varit det. De supporterar en livsstil som är värd att konservera. Att tänka på miljön skulle begränsa och tvinga en värdekonservativ att tänka om och ändra sitt liv. Jag tror inte att en värdekonservativ är särskilt villig att förändra något om det inte går bakåt.
Det finns å andra sidan en naturromantisk falang hos många konservativa rörelser som idealiserat det rurala livet som på så sätt motiverats att vara miljövänner.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tor 05 sep 2013, 19:32

Victor_Von_Doom skrev:
Röda Nejlikan skrev:

Det finns å andra sidan en naturromantisk falang hos många konservativa rörelser som idealiserat det rurala livet som på så sätt motiverats att vara miljövänner.
Tja, själv har jag flytt Stockholm för landsbygden i Norrland... Tillbaka till naturen så att säga. Fast jag ser mig inte som konservativ även om jag tilltalas av naturromantiken och miljötänket. Jag är dock inte jordbrukare

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tor 05 sep 2013, 19:35

Knurd skrev:På vilket sätt är värdekonservatism en ideologi?

Är det ett antal godtyckliga idéer som går att associera med varandra, ad hoc?

Eller är det en institutionaliserad teoretisk beskrivning av samhället? Vilka institutioner, skrifter och personer är dess företrädare, i så fall?
Jag tror inte att det behöver vara en ideologi, men i SDs fall är det en ideologi. Kanske hänger det ihop med fascismens nationalism och människoideal?
En teoretiskt idealiserande bild i så fall. Man längtar tillbaka till postkontor fast man minns inte hur irriterande det var att stå i kö på posten och blundar för hur smidigt det är att hämta ut sitt paket på ICA

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 05 sep 2013, 19:43

Röda Nejlikan skrev:I SDs fall är det en ideologi.
I vilken betydelse? Institutionaliserad teoretisk världsåskådning, eller godtycklig samling av idéer?

Nu är inte jag den som försvarar SD, men har de verkligen propagerat för att återinföra postkontoren?

Och finns det någonting kvar i deras agenda som är fascism, i ordets rätta mening? Vad, och hur?
Adrumdrum.

Låst