Politiska uttryck under OS och andra sportevenemang

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Politiska uttryck under OS och andra sportevenemang

Inlägg av Knurd » tor 15 aug 2013, 15:30

Det politiska läget i Ryssland har kastat en skugga över det pågående friidrotts-VM i Moskva, och det stundande OS i Sotji. Emma Greens regnbågsnaglar står mot Jelena Isinbajevas sympatiförklaring för de skärpta "antihomolagarna". http://bloggar.aftonbladet.se/wennerhol ... k-pa-emma/

Man skulle kunna dra en parallell till Black Power-incidenten i Mexico City 1968. http://en.wikipedia.org/wiki/1968_Olymp ... wer_salute

På Balkan har flera idrottare drabbats av påföljder för att visa nationalistiska fingergester under matcher och ceremonier.

Finns det någon gräns för vilka manifestationer som är lämpliga under ett idrottsevenemang? Ska tävlande få bära symboler för eller mot kärnkraft? För eller mot abort? Ska det finnas en lista över åsikter som är tillåtna att uttrycka?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Politiska uttryck under OS och andra sportevenemang

Inlägg av Anders G » tor 15 aug 2013, 17:51

Min åsikt är att de ryska atleterna kunde föregå med gott exempel, och visa i TV vilka sexuella varianter som är lämpliga. Får hon ligga uppepå? Är det lämpligt bakifrån? De behöver ju inte böga runt i bild, och bryta mot sitt lands lagar.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 15 aug 2013, 20:05

Frågan är också om det går att kräva större humanitärt ansvar av OS, än av världsmästerskap av olika slag.

Olika internationella idrottsförbund har olika organisationsform, och olika mål. IAAF är ett typiskt internationellt idrottsförbund, som styrs av en kongress med delegater från varje lands friidrottsförbund.

IOK är däremot en invalsförening, som gör lite som de vill.

Det är inte självklart vilken sorts organisation som en folkopinion lättast kan påverka.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 15 aug 2013, 21:10

Stephen Fry får nog inte sin önskan uppfylld:
http://www.stephenfry.com/2013/08/07/an ... d-the-ioc/
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 15 aug 2013, 21:49

Knurd skrev:Finns det någon gräns för vilka manifestationer som är lämpliga under ett idrottsevenemang? Ska tävlande få bära symboler för eller mot kärnkraft? För eller mot abort? Ska det finnas en lista över åsikter som är tillåtna att uttrycka?
Jag tycker man kan sträva efter att hedra FN-stadgan och deklarationen om de mänskliga fri- och rättigheterna. Deltagarländerna har rimligen godkänt dessa redan, så det inte blir tjafs om godtycklighet. Alltså är Black-power tillåtet, xenofobisk nationalism otillåtet, kärnkraft irrelevant, abort tillåtet. :smile2:
I vilket fall som helst borde idrottsorganisationer kunna förväntas invända mot att massor av deras medlemmar inte egentligen är välkomna till värdlandet pga sin läggning.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » fre 16 aug 2013, 08:43

Oftast en dålig idé. Idrottspubliken är den kulturellt mest lågstående massa som existerar.
I vilket fall som helst borde idrottsorganisationer kunna förväntas invända mot att massor av deras medlemmar inte egentligen är välkomna till värdlandet pga sin läggning.
Vad grundar du det på? Ryssarna avkriminaliserade manlig homosexualitet på 90-talet och kvinnlig dito har såvitt jag vet aldrig varit förbjudet. Den nu aktuella lagen är problematisk på ett annat vis, nämligen att den kan godtyckligt utnyttjas för begränsning av yttrandefriheten,
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 16 aug 2013, 09:49

Isinbajeva sjönk rejält i mina ögon när jag läste det där igår. Hennes uttalande påminner om vad man kan få höra från ultrakonservativa kristna... eller John Bouvin.

Aregawi bör f.ö. byta religion, så att hon slutar ha så inskränkta åsikter om kärlek mellan människor.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » fre 16 aug 2013, 10:25

Matte skrev:Oftast en dålig idé. Idrottspubliken är den kulturellt mest lågstående massa som existerar.
Vad grundar du det på? Ryssarna avkriminaliserade manlig homosexualitet på 90-talet och kvinnlig dito har såvitt jag vet aldrig varit förbjudet. Den nu aktuella lagen är problematisk på ett annat vis, nämligen att den kan godtyckligt utnyttjas för begränsning av yttrandefriheten,
...avkriminaliserade, och har nu stiftat en hatlag som återkriminaliserar beteendet I PRAKTIKEN.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 16 aug 2013, 10:27

Ryssland är nog rena himmelriket för HBT-människor. Det är ju inte ens kriminellt att vara bög.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 16 aug 2013, 10:49

Urquhart skrev:Isinbajeva sjönk rejält i mina ögon när jag läste det där igår.
Hon verkar börja dra öronen åt sig.
Urquhart skrev:Aregawi bör f.ö. byta religion, så att hon slutar ha så inskränkta åsikter om kärlek mellan människor.
Gäller det alla kristna eller bara de som tolkar bibeln som Aregawi?

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 16 aug 2013, 10:58

pwm skrev:quote="Urquhart"]Aregawi bör f.ö. byta religion, så att hon slutar ha så inskränkta åsikter om kärlek mellan människor.
Gäller det alla kristna eller bara de som tolkar bibeln som Aregawi?[/quote][/quote]
Jag borde preciserat mig mer. Det är det senare jag menade. Jag skulle dock inte sörja om alla kristna blev ateister/agnostiker i morgon. :smile2:
Senast redigerad av 1 Urquhart, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 16 aug 2013, 10:59

Matte skrev:
Dûrion Annûndil skrev:I vilket fall som helst borde idrottsorganisationer kunna förväntas invända mot att massor av deras medlemmar inte egentligen är välkomna till värdlandet pga sin läggning.
Anders G skrev:...avkriminaliserade, och har nu stiftat en hatlag som återkriminaliserar beteendet I PRAKTIKEN.
Jag och Anders G är överens.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » fre 16 aug 2013, 11:03

pwm skrev:
Urquhart skrev:Isinbajeva sjönk rejält i mina ögon när jag läste det där igår.
Hon verkar börja dra öronen åt sig?
Frågan är vilken av versionerna som är hennes egna åsikt och vilken som hon är tillsagd att säga av sin manager/pr-ansvarige/politiska kommisarie?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » fre 16 aug 2013, 11:10

Javisst är det så.

Låst