Israels militärindustriella komplex

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Thomas P

Israels militärindustriella komplex

Inlägg av Thomas P » tis 20 aug 2013, 10:02

The Lab verkar vara en intressant film om hur ockupationen av Palestina blivit big business för att utveckla vapen och fungera som marknadsföring.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Re: Israels militärindustriella komplex

Inlägg av J.K Nilsson » tis 20 aug 2013, 18:35

Tja, låter väl otroligt att ockupationen av Västbanken skulle vara till någon större succé för Israeliska vapentillverkare. Under offensiven mot södra Libanon användes fortfarande vapendelar såsom tändrör tillverkade på 80-talet.

Men däremot har moderna Israeliska vapen en riktigt hög kvalité i målföljare och styrautomat just för att vara selektiva i de fall man använder de mot mål i mer tätbefolkade områden. Dock påverkar det inte priset så mycket då man har mycket smarta och enkla lösningar på en rad problem.

Men allt som allt är det en förlust för den Israeliska staten att föra kriget, det är också en förlust för det militärindustriella komplexet då man inte får så mycket sålt utomlands vilket leder till korta tillverkade serier.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 20 aug 2013, 19:35

J.K Nilsson skrev:Tja, låter väl otroligt att ockupationen av Västbanken skulle vara till någon större succé för Israeliska vapentillverkare. Under offensiven mot södra Libanon användes fortfarande vapendelar såsom tändrör tillverkade på 80-talet.
Jag förstår inte riktigt relevansen.
Men allt som allt är det en förlust för den Israeliska staten att föra kriget, det är också en förlust för det militärindustriella komplexet då man inte får så mycket sålt utomlands vilket leder till korta tillverkade serier.
Wikipedia ger en något annorlunda bild av israelisk vapenindustri.
The Defense industry of Israel is a strategically important sector and a large employer, as well as major supplier of the Israel Defense Forces. Israel is one of the world's major exporters of military equipment, accounting for 10% of the world total in 2007. Three Israeli companies were listed on the 2010 Stockholm International Peace Research Institute index of the world's top 100 arms-producing and military service companies: Elbit Systems, Israel Aerospace Industries and RAFAEL.[1][2] The Defense industry in Israel is a strategically important sector and a large employer within the country. It is also a major player in the global arms market and is the 11th largest arms exporter in the world as of 2012.[3] Total arms transfer agreements topped 12.9 billion between 2004 to 2011.[4] There are over 150 active defense companies based in the country with combined revenues of more than 3.5 billion USD annually.[5] Israeli defense equipment exports have reached 7 billion U.S. dollars in 2012, making it a 20 percent increase from the amount of defense-related exports in 2011.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 20 aug 2013, 19:38

Du missförstår.... Israel skulle antagligen kunna sälja mera vapen om man inte krigade, litet som Sverige. Av denna orsak är kriget en förlust för industrin.

Israel ligger i topp på flera områden, tex IT, men även där ligger Israels agerande dem i fatet.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tis 20 aug 2013, 20:36

Thomas P skrev:
J.K Nilsson skrev:Tja, låter väl otroligt att ockupationen av Västbanken skulle vara till någon större succé för Israeliska vapentillverkare. Under offensiven mot södra Libanon användes fortfarande vapendelar såsom tändrör tillverkade på 80-talet.
Jag förstår inte riktigt relevansen.
Om man ska tjäna pengar så lär man ju måste sälja prylar, men eftersom den stora kunden fortfarande dras med lager ifrån 80-talet så är det inte så stora serier.
Thomas P skrev:
Wikipedia ger en något annorlunda bild av israelisk vapenindustri.
The Defense industry of Israel is a strategically important sector and a large employer, as well as major supplier of the Israel Defense Forces. Israel is one of the world's major exporters of military equipment, accounting for 10% of the world total in 2007. Three Israeli companies were listed on the 2010 Stockholm International Peace Research Institute index of the world's top 100 arms-producing and military service companies: Elbit Systems, Israel Aerospace Industries and RAFAEL.[1][2] The Defense industry in Israel is a strategically important sector and a large employer within the country. It is also a major player in the global arms market and is the 11th largest arms exporter in the world as of 2012.[3] Total arms transfer agreements topped 12.9 billion between 2004 to 2011.[4] There are over 150 active defense companies based in the country with combined revenues of more than 3.5 billion USD annually.[5] Israeli defense equipment exports have reached 7 billion U.S. dollars in 2012, making it a 20 percent increase from the amount of defense-related exports in 2011.
Tja om man räknar uppdateringssatser till MIG-21 som något inkomstbringande men jag tvivlar på att den totala exporten klarar av i någon större utsträckning att täcka utvecklingen av alla de godsaker som utvecklas och produceras i landet. I praktiken en egen version av F-16 flygplan, något fåtal Spicebomber. Ett knippe PV-robotar men den största succén är en laserutpekningskapsel som licenstillverkas kors och tvärs i världen. Tänk på att grejor som innehåller militär GPS köps ifrån USA i s.k. FMS-case (Foreign military sales), inte billigt.

Men tittar vi i SIPRI Yearbook 2013 så anger dom att i perioden mellan 2008 till 2010 så var Israel den 10.e största exportören i världen med en andel av 2% av marknaden. Utgår vi från siffrorna ovan ifrån Wikin om israelisk vapenindustri så kan vi se att det påstås finnas över 150st vapentillverkare i Israel som ska dela på ett överskott om drygt 3,5 miljard US$ och exporterar för 7 Miljarder US$ så blir det inte mycket förtjänst för aktieägarna och staten Israel.

Min poäng är att det knappast finns ett militärindustriellt komplex i Israel som skär guld med täljkniv. Tittar vi på vad det kan kosta att utvärdera ett Weaponeering verktyg som hyllvara i Sverige så skulle de flesta baxna men bara resor för ett sånt här projekt kan lätt dra iväg till en miljon kronor. Och vem är det då som får inkomsterna? SAS, Arlanda express, American Airlines, inte mycket till militärindustriellt komplex.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 20 aug 2013, 20:51

kipphebel3 skrev:Du missförstår.... Israel skulle antagligen kunna sälja mera vapen om man inte krigade, litet som Sverige. Av denna orsak är kriget en förlust för industrin.
Det är en gissning, men filmen argumenterar för motsatsen, att krig och ockupation är bra möjlighet att testa vapen och reklam för att visa på deras användbarhet.
J.K Nilsson skrev:Om man ska tjäna pengar så lär man ju måste sälja prylar, men eftersom den stora kunden fortfarande dras med lager ifrån 80-talet så är det inte så stora serier.
Jag förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra.
Min poäng är att det knappast finns ett militärindustriellt komplex i Israel som skär guld med täljkniv.
Vem har talat om att skära guld med täljkniv? Du slåss mot halmdockor.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 20 aug 2013, 21:30

Thomas P skrev:
Min poäng är att det knappast finns ett militärindustriellt komplex i Israel som skär guld med täljkniv.
Vem har talat om att skära guld med täljkniv? Du slåss mot halmdockor.
Man får lätt intrycket av att din frågeställning gäller huruvida Israels aktioner på Västbanken och i Gazaremsan är ekonomiskt motiverade. Från din länk: The film reveals The Lab, which has transformed the Israeli military occupation of Gaza and the West Bank from a burden to a marketable, highly profitable, national asset.

Kanske ett förtydligande vore klargörande.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 20 aug 2013, 21:43

kipphebel3 skrev:Du missförstår.... Israel skulle antagligen kunna sälja mera vapen om man inte krigade, litet som Sverige. Av denna orsak är kriget en förlust för industrin.

Israel ligger i topp på flera områden, tex IT, men även där ligger Israels agerande dem i fatet.
"Agerandet" är då att de försvarar sig mot aggressiva grannar. Hamas och Hizbollah är inga existentiella hot, däremot har grannländerna tidigare varit det.

Men visst är det så att fred i regionen skulle gynna Israel som tvingas lägga absurd stor del av BNP på försvaret. Det skulle även gynna grannländerna (deras befolkningar åtminstone, kanske inte regimerna). Grannländerna skulle även gynnas av att undersöka om israelerna, som har det mest välfungerande, demokratiska, icke-korrupta, sekulära samhället i området, har något att lära dem om samhällsbyggnad. Vore en mycket bättre tidsinvestering istället för att försöka utplåna landet.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 20 aug 2013, 21:45

Långsiktigt skulle fred säkert vara bra för Israels industri. Men ingen i sådana kretsar tänker långsiktigt. Om de vill ha större ordrar närmaste halvåret så är det bra med krig. Alltså lobbar de för krig. Fungerar likadant i USA.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 21 aug 2013, 00:15

Tja, israels försvarsindustri har väl varit framgångsrik sedan 1980-talet, och storkunden är väl Indien. Och Kina, innan USA satte stopp för det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Defense_industry_of_Israel

Mycket av det som säljs nu är väl UAV:er, och det var väl Israelerna överlag rätt tidiga med.

(amerikaner kan ibland muttra en del över att amerikanska skattepengar har gått till att stödja Israelisk teknikutveckling, och att dessa produkter sedan konkurrerar med produkter från amerikanska företag).

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 21 aug 2013, 07:58

pwm skrev:Man får lätt intrycket av att din frågeställning gäller huruvida Israels aktioner på Västbanken och i Gazaremsan är ekonomiskt motiverade. Från din länk: The film reveals The Lab, which has transformed the Israeli military occupation of Gaza and the West Bank from a burden to a marketable, highly profitable, national asset.
Tesen är att de tjänar pengar på det, vilket inte är detsamma som att de "skär guld med täljkniv" utan bara att de tjänar mer med ockupation än utan. Utan tvivel finns det individer och företag som tjänar väldigt mycket pengar, vad Nilsson försökte göra var dock att se det hela ur nationellt perspektiv, att för Israel som helhet är vinsterna inte avgörande, men sådant har aldrig hindrat lobbyister från dem som tjänar pengar.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 21 aug 2013, 08:07

Nemesis skrev:"Agerandet" är då att de försvarar sig mot aggressiva grannar. Hamas och Hizbollah är inga existentiella hot, däremot har grannländerna tidigare varit det.
Skall vi behöva komma in på Israels historia och vem som varit ett hot mot vem egentligen? Du talar om ett land av invandrare som reste ned och erövrade ett land och drev ut större delen av den infödda befolkningen. Hamas bildades som svar på Israels ockupation av Palestina, Hizbollah som svar på Israels ockupation av södra Libanon. Israel har bevisligen varit det existentiella hotet.
Men visst är det så att fred i regionen skulle gynna Israel som tvingas lägga absurd stor del av BNP på försvaret.
Eftersom Israel inte har några planer på vare sig att lämna Palestina eller ge folket där medborgarskap är fred omöjligt. Inte heller verkar de speciellt angelägna att lämna tillbaka ockuperat syriskt territorium.
Grannländerna skulle även gynnas av att undersöka om israelerna, som har det mest välfungerande, demokratiska, icke-korrupta, sekulära samhället i området, har något att lära dem om samhällsbyggnad.
Kanske är Israel det bäst fungerande landet i området, men det är ändå ett extremt korrupt samhälle. Skall grannländerna hitta förebilder verkar det dumt att vända sig till just Israel. Det skulle vara syriska regimen som kanske skulle vilja lära sig lite "terroristbekämpning" från Israel, ett område på vilket de är världsledande.
Vore en mycket bättre tidsinvestering istället för att försöka utplåna landet.
Suck! Vem försöker utplåna Israel?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » ons 21 aug 2013, 20:43

Thomas P skrev: Tesen är att de tjänar pengar på det, vilket inte är detsamma som att de "skär guld med täljkniv" utan bara att de tjänar mer med ockupation än utan. Utan tvivel finns det individer och företag som tjänar väldigt mycket pengar, vad Nilsson försökte göra var dock att se det hela ur nationellt perspektiv, att för Israel som helhet är vinsterna inte avgörande, men sådant har aldrig hindrat lobbyister från dem som tjänar pengar.
Det var alltså ett trivialt påstående och inte en inbjudan till debatt.

Carry on gents, circulate, there is nothing to be seen here.

J.K Nilsson

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 21 aug 2013, 21:15

J.K Nilsson skrev:Carry on gents, circulate, there is nothing to be seen here.
Jo, det är visst din standardrespons så fort det kommer någon form av kritik mot Israel. Jag minns ditt famösa påstående om att Israel inte stoppade varor till Gaza.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 21 aug 2013, 22:32

Thomas P skrev:
pwm skrev:Man får lätt intrycket av att din frågeställning gäller huruvida Israels aktioner på Västbanken och i Gazaremsan är ekonomiskt motiverade. Från din länk: The film reveals The Lab, which has transformed the Israeli military occupation of Gaza and the West Bank from a burden to a marketable, highly profitable, national asset.
Tesen är att de tjänar pengar på det, vilket inte är detsamma som att de "skär guld med täljkniv" utan bara att de tjänar mer med ockupation än utan. Utan tvivel finns det individer och företag som tjänar väldigt mycket pengar, vad Nilsson försökte göra var dock att se det hela ur nationellt perspektiv, att för Israel som helhet är vinsterna inte avgörande, men sådant har aldrig hindrat lobbyister från dem som tjänar pengar.
Ahh, som sovjetrysslands intervention i Afghanistan menar du.

Låst