Mohamed Omars nya liv

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Nemesis

Mohamed Omars nya liv

Inlägg av Nemesis » ons 21 aug 2013, 20:57

Tydligen är han numera radikal kommunist.

Först mediasveriges moderata muslim. Sedan radikal islamist och förintelseförnekare. Sedan gjorde han avbön (men kommer knappast in i värmen igen). Numera, som sagt, radikal kommunist. Allt detta inom loppet av några år. Känns som en rätt djupgående identitetskris.

Nedan en bild från hans Facebook:

Bild
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Mohamed Omars nya liv

Inlägg av kipphebel3 » tor 22 aug 2013, 06:54

Han är med andra ord vad vi brukar kalla en sökare. Han kommer antagligen att bli besviken med kommunismen med, det ligger liksom i sökarens natur och kanske hoppa på SD som nästa.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 22 aug 2013, 09:34

Det är sant att Kommunistiska Partiet försvarar Stalin och Nordkorea. Och att de reflexmässigt ställer sig på den sida som är mest mot USA. De är riktiga stollar politiskt sett. Det ofta upprepade påståendet i bloggen "Vänsterextremism lika illa som högerextremism" är helt enkelt inte sant dock, åtminstone inte i Sverige idag. Högerextremister mördar folk lite då och då, vilket vänsterextremister inte gjort på generationer. Antalet personer som blir misshandlade av högerextremister är mycket större än antalet som blir misshandlade av vänsterextremister. Och för att klargöra så misshandlar Kommunistiska Partiets anhängare ingen alls, de är fredliga stollar som ägnar sig åt halsbrytande argumentation, men inte fysiskt våld. Vi kan misstänka att det inte skulle gå så bra om de fick politisk majoritet, men det kommer de ju aldrig att komma i närheten av så det blir ju bara spekulationer.

Skillnaden i praktik är avgörande. Men det finns också en skillnad i teori: medan högerextremister aktivt förespråkar våld, så ägnar sig KP och liknande figurer på sin höjd åt att passivt ursäkta våld. Det vill säga: Stalin mördade inte så många som vissa påstår, det var svåra tider, alla begår misstag och liknande. De hävdar till skillnad från extremhögern inte att våld mot oliktänkande är bra.

Ursäkter för folkrättsbrott är naturligtvis inte heller okej. Jag har väldigt svårt att ta folk på allvar intellektuellt om de ägnat sig åt den typen av intellektuella krumbukter, även om det var länge sedan. Å andra sidan har jag lika svårt för folkpartister och moderater som kommer med ursäkter för USA:s folkrättsbrott. Så även där tycker jag att det finns en skillnad mellan extremhögern och extremvänstern: inom vänstern är sådana resonemang bannlysta till små ytterlighetspartier, inom högern är det välkommet inom mainstream-partierna.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 22 aug 2013, 10:33

Det ofta upprepade påståendet i bloggen "Vänsterextremism lika illa som högerextremism"
Det var nu inte riktigt det jag menade och för att skingra ev missförstånd så brukar sökare deras till företeelser på kanten, dvs rörelser i utkanten av den politiska eller religiösa skalan.

Från min sida sett så var exemplen valda från vad jag anser ändorna av skalan, men man kan naturligtvis diskutera nyanser, kanske jag borde skrivit "r-are" i stället?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 22 aug 2013, 10:44

kipphebel3 skrev: Från min sida sett så var exemplen valda från vad jag anser ändorna av skalan, men man kan naturligtvis diskutera nyanser, kanske jag borde skrivit "r-are" i stället?
Det var inte min mening att tillskriva dig allt som står i det där blogginlägget. Det fanns ju också mycket relevant information där och som helhet tycker jag att det är ett bra inlägg, även om jag inte instämmer i just den rubriken.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 22 aug 2013, 10:58

Det var inte min mening att tillskriva dig allt som står i det där blogginlägget.
Sorry, jag kanske överreagerade. Yrkesskada :)

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 30 aug 2013, 23:15

Merko skrev:Det är sant att Kommunistiska Partiet försvarar Stalin och Nordkorea. Och att de reflexmässigt ställer sig på den sida som är mest mot USA. De är riktiga stollar politiskt sett. Det ofta upprepade påståendet i bloggen "Vänsterextremism lika illa som högerextremism" är helt enkelt inte sant dock, åtminstone inte i Sverige idag. Högerextremister mördar folk lite då och då, vilket vänsterextremister inte gjort på generationer. Antalet personer som blir misshandlade av högerextremister är mycket större än antalet som blir misshandlade av vänsterextremister. Och för att klargöra så misshandlar Kommunistiska Partiets anhängare ingen alls, de är fredliga stollar som ägnar sig åt halsbrytande argumentation, men inte fysiskt våld. Vi kan misstänka att det inte skulle gå så bra om de fick politisk majoritet, men det kommer de ju aldrig att komma i närheten av så det blir ju bara spekulationer.

Skillnaden i praktik är avgörande. Men det finns också en skillnad i teori: medan högerextremister aktivt förespråkar våld, så ägnar sig KP och liknande figurer på sin höjd åt att passivt ursäkta våld. Det vill säga: Stalin mördade inte så många som vissa påstår, det var svåra tider, alla begår misstag och liknande. De hävdar till skillnad från extremhögern inte att våld mot oliktänkande är bra.

Ursäkter för folkrättsbrott är naturligtvis inte heller okej. Jag har väldigt svårt att ta folk på allvar intellektuellt om de ägnat sig åt den typen av intellektuella krumbukter, även om det var länge sedan. Å andra sidan har jag lika svårt för folkpartister och moderater som kommer med ursäkter för USA:s folkrättsbrott. Så även där tycker jag att det finns en skillnad mellan extremhögern och extremvänstern: inom vänstern är sådana resonemang bannlysta till små ytterlighetspartier, inom högern är det välkommet inom mainstream-partierna.
Ja det viktiga här i livet är ju att plocka politiska poäng och framhäva sitt eget politiska lägers förträfflighet.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Låst