Högre krav för att få meborgarskap?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Högre krav för att få meborgarskap?

Bör det absolut vara
7
44%
Bra som det är
9
56%
Jag har andra förslag
0
Inga röster

Antal röster: 16

Användarvisningsbild
Knurd

Re: Högre krav för att få meborgarskap?

Inlägg av Knurd » ons 11 sep 2013, 10:50

Zoltan skrev:
Knurd skrev:* Att pappan är svensk medborgare
Pappan? Vad ligger bakom detta? Voffenskap? Knappast vetenskap.
Ett barn föds till svensk medborgare om
* mamman är svensk medborgare, eller
* pappan är svensk medborgare och gift med mamman, eller
* pappan är svensk medborgare och barnet föds i Sverige.

Om pappan är död så gäller den status han hade när han dog.

I fallet barnafödande kan det nog vara rimligt att skilja föräldrarnas roler åt.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 11 sep 2013, 11:35

Är det ett problem idag att folk får medborgarskap när de inte borde?

Jag ifrågasätter motivationen hos de som ser ett behov av att ändra reglerna.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » ons 11 sep 2013, 11:36

...och om pappan är en dansk spermabank? Nu är ni sådär heteronormativa igen.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » ons 11 sep 2013, 12:10

JackBlack skrev:Med tanke på hur enkelt det är att ta en studentexamen idag så känns det som ett ganska dåligt kriterium.
Hur kan det vara enkelt att ta studentexamen idag när den togs bort 1968 och inte finns kvar längre?

JackBlack

Inlägg av JackBlack » ons 11 sep 2013, 13:40

Tony skrev:
JackBlack skrev:Med tanke på hur enkelt det är att ta en studentexamen idag så känns det som ett ganska dåligt kriterium.
Hur kan det vara enkelt att ta studentexamen idag när den togs bort 1968 och inte finns kvar längre?
Äh, jag varken läste eller tänkte rätt. Tack för rättelsen! :)
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 11 sep 2013, 14:39

Många andra länder i västvärlden har språk- och kunskapsprov som absolut krav för medborgarskap, så det verkar rimligt att använda sådana prov för att förkorta väntetiden.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 11 sep 2013, 14:57

Knurd skrev:Många andra länder i västvärlden har språk- och kunskapsprov som absolut krav för medborgarskap, så det verkar rimligt att använda sådana prov för att förkorta väntetiden.
Varför? Vad är problemet som ska lösas? Är det verkligen så att sådana prov förkortar väntetiden, handlar det inte snarare om att resa hinder? Idag är det 2-4 år som gäller. USA, som har tester, kräver 3-5 år (den lägre tiden gäller i bägge fallen när man har en partner som är medborgare).

JackBlack

Inlägg av JackBlack » ons 11 sep 2013, 20:15

Merko skrev:
Knurd skrev:Många andra länder i västvärlden har språk- och kunskapsprov som absolut krav för medborgarskap, så det verkar rimligt att använda sådana prov för att förkorta väntetiden.
Varför? Vad är problemet som ska lösas? Är det verkligen så att sådana prov förkortar väntetiden, handlar det inte snarare om att resa hinder? Idag är det 2-4 år som gäller. USA, som har tester, kräver 3-5 år (den lägre tiden gäller i bägge fallen när man har en partner som är medborgare).
Problemet är att bristande allmänbildning och språkkunskaper gör människor svårintegrerade. Serverar man för mycket gratis så finns det också människor som helt enkelt struntar i att anstränga sig.

Språk- och kunskapsprov förkortar givetvis inte väntetiden i förhållande till att inte ha några prov alls men i förhållande till att ha någon längre utbildning som krav så kan det förkorta tiden. Det kan även förkorta tiden om man väger in hela integrationsprocessen. Ett problem idag är sannolikt att det är för mycket daltande och för lite krav på människor öht (inte bara invandrare utan även svenskar, speciellt ungdomar). Det behövs en lagom piska och en lagom morot.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 11 sep 2013, 20:25

Idén är att ett godkänt språkprov ska ge rabatt på väntetiden.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 12 sep 2013, 06:44

Många jag möter i det dagliga livet är inte allmänbildade. De är infödda svenskar. Nej, JackBlack, du får komma med bättre motiveringar till dina brun-gröna åsikter.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 12 sep 2013, 07:06

Jag skulle snarare säga att de invandrare jag mött varit mera allmänbildade än många infödda....
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 12 sep 2013, 09:47

Victor_Von_Doom skrev:I Nordamerika är man inte rädd för att det finns t.ex. Chinatowns och liknande där en hög koncentration av en minoritet-etnicitet har bott årtionden utan krav på att de ska "assimilera sig". Detta är alltså inget farligt.
Att maffiaorganisationer har vuxit sig så starka i USA beror bl.a. just på att människor bor/har bott i etniskt områden som Chinatowns, Little Italys etc., så jag skulle nog inte vilja påstå att dylika enklaver är ofarliga fenomen.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 12 sep 2013, 10:42

Urquhart skrev:
Victor_Von_Doom skrev:I Nordamerika är man inte rädd för att det finns t.ex. Chinatowns och liknande där en hög koncentration av en minoritet-etnicitet har bott årtionden utan krav på att de ska "assimilera sig". Detta är alltså inget farligt.
Att maffiaorganisationer har vuxit sig så starka i USA beror bl.a. just på att människor bor/har bott i etniskt områden som Chinatowns, Little Italys etc., så jag skulle nog inte vilja påstå att dylika enklaver är ofarliga fenomen.
Men det är ju inte det att de bor i etniska områden i sig som orsakade kriminella organisationer, utan det beror ju på hur myndigheterna ställer sig till dem genom exempelvis rasism och alienering. Sådant tenderar att försvinna i takt med integrering, även när området framgent är en etniskt enklav (likt Chinatown idag).
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 12 sep 2013, 10:47

Var det inte alkoholförbudet som gjorde den amerikanska maffian stark? Och är den organiserade brottsligheten värre i USA idag än i Europa?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 12 sep 2013, 11:48

Jag kan inte se att det skulle vara ett problem att det tar upp till 4 år att få medborgarskap idag. Det innebär att man missar ett riksdagsval och det skulle jag betrakta som högst rimligt. Jag skulle då se det som ett mycket större problem om vi fick grupper som trots att de bott i Sverige mycket länge utestängs från medborgarskap, exempelvis på grund av att de har svårt att lära sig perfekt svenska. Vilket många har oerhört svårt för vid vuxen ålder, i synnerhet när deras modersmål är väldigt annorlunda.

Låst