Högre krav för att få meborgarskap?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Högre krav för att få meborgarskap?

Bör det absolut vara
7
44%
Bra som det är
9
56%
Jag har andra förslag
0
Inga röster

Antal röster: 16

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Högre krav för att få meborgarskap?

Inlägg av kipphebel3 » tor 12 sep 2013, 11:53

Sceariot, ingen chans till medborgarskap och dess avigsidor finns rätt bra beskrivet i Arrival City. Turkarna i Tyskland tex.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 12 sep 2013, 11:57

Dûrion Annûndil skrev:
Urquhart skrev:
Victor_Von_Doom skrev:I Nordamerika är man inte rädd för att det finns t.ex. Chinatowns och liknande där en hög koncentration av en minoritet-etnicitet har bott årtionden utan krav på att de ska "assimilera sig". Detta är alltså inget farligt.
Att maffiaorganisationer har vuxit sig så starka i USA beror bl.a. just på att människor bor/har bott i etniskt områden som Chinatowns, Little Italys etc., så jag skulle nog inte vilja påstå att dylika enklaver är ofarliga fenomen.
Men det är ju inte det att de bor i etniska områden i sig som orsakade kriminella organisationer, utan det beror ju på hur myndigheterna ställer sig till dem genom exempelvis rasism och alienering. Sådant tenderar att försvinna i takt med integrering, även när området framgent är en etniskt enklav (likt Chinatown idag).
Nej, det är riktigt att det är fattigdom och alienering som är huvudorsakerna. Enklaverna hjälper dock till. Myndigheterna hade extremt dålig koll på vad som hände i enklaverna och lokala partibossar, åldermän eller andra gamla gubar kunde styra efter eget godtycke som feodalherrar. Chinatowns fungerar f.ö. fortfarande som herresäten för tong, triader och snakeheads. De har ingalunda försvunnit, utan snarare utökat sin makt i Nordamerika. Att ha dylika samhällen i samhället är inget jag önskar.
Senast redigerad av 2 Urquhart, redigerad totalt 0 gång.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tor 12 sep 2013, 12:02

Knurd skrev:Var det inte alkoholförbudet som gjorde den amerikanska maffian stark? Och är den organiserade brottsligheten värre i USA idag än i Europa?
Maffian var stark redan innan förbudet (som dock gjorde det hela än mycket värre). Rötterna går tillbaka redan till mitten av 1800-talet med lokala politker och deras hejdukar i form av irländska gäng. Den amerikanska maffian har inte samma ursprung som maffian på Sicilien (även om de under åren haft mycket utbyte med varandra).
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 12 sep 2013, 16:11

Ytterligheterna är att vem som helst får svenskt medborgarskap direkt, eller att det är i princip omöjligt att få, för den som inte är född svensk. Ingetdera är önskvärt. Det är också svårt att se fem år, eller någon annan tidsrymd, som en naturlig gräns; den kan snarare tolkas som en balansering för att en typisk sökande ska ha hunnit bli lagom integrerad.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » mån 16 sep 2013, 09:05

Tony skrev:
Anders G skrev:För att bli medborgare räcker det i de flesta fall att födas, ett ännu lägre och helt slumpmässigt krav.
Det borde också ändras. Man kan återinföra studentexamen och ge medborgarskap bara till de som klarar det.
Det borde i så fall gälla alla, oavsett härkomst. Mycket märkligt förslag.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 16 sep 2013, 14:25

Röda Nejlikan skrev: Det borde i så fall gälla alla, oavsett härkomst. Mycket märkligt förslag.
Frågan är dock vad man gör med de som är födda i Sverige och som inte har något annat medborgarskap. Ska de bli statslösa? I övrigt så tycker jag det var ett dåligt förslag.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » mån 16 sep 2013, 17:27

JackBlack skrev:Frågan är dock vad man gör med de som är födda i Sverige och som inte har något annat medborgarskap. Ska de bli statslösa? I övrigt så tycker jag det var ett dåligt förslag.
Någon med fullt medborgarskap måste ju ha ansvaret för dem. Kanske de kan säljas till högstbjudande och användas till att utföra enklare jobb. Vi kan kalla dem trälar.

biitar

Inlägg av biitar » tis 17 sep 2013, 21:30

Knurd skrev:Ytterligheterna är att vem som helst får svenskt medborgarskap direkt, eller att det är i princip omöjligt att få, för den som inte är född svensk. Ingetdera är önskvärt. Det är också svårt att se fem år, eller någon annan tidsrymd, som en naturlig gräns; den kan snarare tolkas som en balansering för att en typisk sökande ska ha hunnit bli lagom integrerad.
Kravet på fem år är nog inte till för att folk ska "hinna integrera sig" utan snarare att de som kommer hit för att begå brott har större risk att straffa ut sig ju längre tid som krävs innan de är berättigad medborgarskap.Vi borde gå tillbaka till de krav som fanns innan(fem års permanent uppehållstillstånd + "klanderfritt" leverne). Idag kan du få medborgarskap efter lite mer än ett år i Sverige och eventuell brottsligt leverne ger dig i värsta fall "karantän" i några månader.

Ett annat problem i "medborgfrågan" är vilken typ av uppehållstillstånd man har. Jag vet en person som arbetat i Sverige i 10 år och har ännu inte fått något permanent uppehållstillstånd. Hade han "knullat sig" till medborgarskap så hade han haft det efter ca ett år(han hade den möjligheten med avböjde). En del asylsökandet har det troligtvis ännu värre. En som däremot "gifter sig(vilket innefattar de som betalar någon för att fejka ett giftermål)" får uppehållstillstånd/medborgarskap på ca ett år och varken den som tar hit någon eller den som kommer hit behöver kunna försörja sig själv(enligt lag).

En lösning här borde vara att någon som importerar en människa bör vara skyldig att kunna försörja personen ifråga. Alternativt att de första åren i Sverige kräver att individen har en betald sjukförsäkring. Det bör också vara möjligt att kunna bo och verka i Sverige(utan någon form av anhörighet eller dylikt) om man har ekonomiska medel att kunna försörja sig själv. Ta bort skatten på ränta så kanske folk även tar sig hit för att kunna förvara sina pengar här.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 17 sep 2013, 22:43

biitar skrev:Idag kan du få medborgarskap efter lite mer än ett år i Sverige
Hur då? Jag kan inte se att det skulle vara möjligt på mindre ä n fyra år. Möjligen tre, men det kräver att du redan bott tillsammans med en svensk medborgare i två år, så det blir fem år om du inte redan börjat med detta.
biitar skrev:och eventuell brottsligt leverne ger dig i värsta fall "karantän" i några månader.
Väldigt fel. Allvarliga brott begångna av icke medborgare leder vanligen till utvisning.

biitar

Inlägg av biitar » ons 18 sep 2013, 03:27

Merko skrev:
biitar skrev:Idag kan du få medborgarskap efter lite mer än ett år i Sverige
Hur då? Jag kan inte se att det skulle vara möjligt på mindre ä n fyra år. Möjligen tre, men det kräver att du redan bott tillsammans med en svensk medborgare i två år, så det blir fem år om du inte redan börjat med detta.
Det verkar som om man har skärpt till det där. Tidigare, så har jag för mig, så pekade samma sida på en tid på ca ett till två år. Men jag kan inte hitta något som tyder på en ändring gjorts så detta påstående får tas med en nypa salt.
Merko skrev:Väldigt fel. Allvarliga brott begångna av icke medborgare leder vanligen till utvisning.
Se Du måste ha levt ett skötsamt liv i Sverige. Jag fick för mig att dessa regler hade stramats upp sedan jag refererade till dem tidigare men som med mitt påstående ovan, så kan jag inte hitta något som stödjer en policy-ändring.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 20 okt 2013, 22:19

Idag är utdelningen av uppehållstillstånd godtycklig och rättsosäker.

Man kan tänka sig en mer generös utdelning av uppehållstillstånd till personer som har möjlighet att försörja sig, kompenserat av längre maximal väntetid på medborgarskap.

Ett återkommande argument mot arbetskraftsinvandring, är att det kan leda till lönedumpning för lågkvalificerade jobb. Det kan bemötas med ett avdrag på arbetsgivaravgiften på 25 kr/timme, åtminstone för yngre, nyanlända invandrare, och de som gått arbetslösa. Då blir det avgiftsfritt att anställa någon för 80 kr/timme. Det slår undan benen för svartjobb, och RUT-avdraget kan avvecklas. Den offentliga sektorns lönekostnad sjunker. Facket kan bemötas genom högre lönetariff för löntagare som kan svenska.
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 22 okt 2013, 06:14

Knurd skrev:Ett återkommande argument mot arbetskraftsinvandring, är att det kan leda till lönedumpning för lågkvalificerade jobb. Det kan bemötas med ett avdrag på arbetsgivaravgiften på 25 kr/timme, åtminstone för yngre, nyanlända invandrare, och de som gått arbetslösa. Då blir det avgiftsfritt att anställa någon för 80 kr/timme. Det slår undan benen för svartjobb, och RUT-avdraget kan avvecklas. Den offentliga sektorns lönekostnad sjunker. Facket kan bemötas genom högre lönetariff för löntagare som kan svenska.
Invandring (jag skriver invandring eftersom arbetsmarknaden inte skiljer på arbetskraftsinvandring och flyktinginvandring - alla behöver jobb) kan leda till både lönedumpning och arbetslöshet. Att införa skattelättnader för arbetsgivaren kan i slutändan ändå resultera i lägre löner. Det räcker med att någon regering tar bort skattelättnaderna.

När det gäller lågutbildade så har vi redan ett överutbud på arbetsmarknaden vilket har skapat en strukturarbetslöshet. Fortsatt invandring av lågutbildade bidrar till att problemet kvarstår.

När det gäller den offenliga sektorn så gynnas den därför inte av lågkvalificerad invandring. I den offenliga sektorn är det också ofta ganska höga krav för de yrken där det råder arbetskraftsbrist (tex många vårdyrken). Men även om det finns lågkvalificerade arbetstillfällen så kommer ett skatteavdrag också ge mindre skatteintäkter. Det innebär att besparingarna från de lägre lönerna inte ger någon positiv nettoeffekt. Sen kan man fråga sig vilken inkomst som krävs för att en medborgare inte ska bli en nettobelastning för den offentliga ekonomin.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 22 okt 2013, 09:47

När de konsumerar, betalar de ju moms på allt de köper.
Adrumdrum.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » tis 22 okt 2013, 09:58

Knurd skrev:När de konsumerar, betalar de ju moms på allt de köper.
Ja så är det men vad vill du ha sagt med det?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 22 okt 2013, 10:51

Även om vi sänker inkomstskatt och arbetsgivaravgift kraftigt för de arbetare som har de lägsta inkomsterna, kommer de betala skatt genom momsen.

Om man sänker arbetsgivaravgiften till den grad att redan lönsamma verksamheter blir ännu mer profitabla, så kan det hända att facket skruvar upp lönekraven. Men det kommer också uppmuntra legala verksamheter som tidigare bara var möjliga om lönen var svart.

Det finns ett egenvärde i att göra svarta jobb vita, även om det behövs skatterabatter. Man ger arbetarna chansen att ta upp meriter på sitt CV. Man ökar respekten för skattesystemet. Och framför allt fryser man ut organiserad brottslighet.
Adrumdrum.

Låst