IQ i olika länder

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Re: IQ i olika länder

Inlägg av Röda Nejlikan » tor 05 sep 2013, 09:46

kaxiga Z skrev:Ändrade rubriken till: "IQ i olika länder",

för att inte flamma hit fler rasister.
Tack!
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 05 sep 2013, 10:07

I någon annan tråd häromveckan, berättade någon om experiment, där man lät bönder göra IQ-test under olika år.
De år som de fick en dålig skörd, skrev de mycket sämre resultat, än under de goda åren.

Vilket kan vara ett tecken på att det inte är låg IQ som gör att folk är fattiga, utan tvärtom: Har man mycket att oroa sig för ekonomiskt, så presterar man sämre på olika test. Den oron ligger hela tiden i bakhuvudet, och tar över hjärnkapaciteten.

Men jag vet ej källan till ovanstående.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 05 sep 2013, 10:19

ren spekulation:

I de kulturer där man inte äger land, på samma vis som här borta, har man kanske inte lika nitisk uppdelning av saker och ting, geometriskt, vilket gör att man kanske inte övar på de färdigheterna i stor utsträckning. Mönster, kvadrater, rektanglar, etc.

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » tor 05 sep 2013, 10:53

kaxiga Z skrev:ren spekulation:

I de kulturer där man inte äger land, på samma vis som här borta, har man kanske inte lika nitisk uppdelning av saker och ting, geometriskt, vilket gör att man kanske inte övar på de färdigheterna i stor utsträckning. Mönster, kvadrater, rektanglar, etc.
Dessa argument är väl kända och i mina ögon helt rimliga. Jag vänder mig dock emot de slutsatser som dras av dessa studier. I artikeln från Dispatch finns också ett youtubeklipp från en debatt mellan Rushton och Suzuki i ämnet. När jag nu ser den så får jag många av de svaren jag eftersökte. Den är värd att titta på även om den är lite gammal
http://www.youtube.com/watch?v=tu3z_xOBJ8U#t=475
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Låst