Så, varför stänger inte Obama Guantanamo?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Så, varför stänger inte Obama Guantanamo?

Inlägg av kipphebel3 » tor 05 sep 2013, 15:21

Han har ju lovat? Naturligtvis är han en ond USA-imperalist som unte gör det bums! De som tycker så har antagligen en ganska luddig uppfattning om vilken reell makt en Amerikansk president har. Vidare så var det ju faktiskt inte Obama som skapadee hela Guantanamo, han ärvde det och han lovade avveckla det.

En amerikansk president må ha mycket makt, men det finns även begränsningar i det system som bestått i 200 år, kanske just därför har det bestått så länge. Presidenten är inte enväldig.

För en ganska objektiv genomgång av möjligheterna och svårigheterna kan man läsa Max Fisher's artiken i WP: Why hasn’t Obama closed Guantanamo Bay?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Re: Så, varför stänger inte Obama Guantanamo?

Inlägg av Thomas P » tor 05 sep 2013, 17:03

Jomenvisst, inget är ju någonsin kungens/presidentens/diktatorns/generalsekreterarens fel. De har bara "dåliga rådgivare" etc. :XP:

Obama är president och överbefälhavare och kan mycket väl stänga Guantanamo om han vill. Han får däremot betala ett politiskt pris för det och uppenbarligen anser han inte fångarnas väl värt detta.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 05 sep 2013, 17:08

Obama är president och överbefälhavare och kan mycket väl stänga Guantanamo om han vill
Du förefaller tro att USAs president har oinskränkt makt? Läste du överhuvutaget artikeln? Du är välkomen att föreslå hur det skulle gå till och konsekvenserna efter att du läst artikeln eller på annat sätt satt dig in i frågan.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 05 sep 2013, 17:48

kipphebel3 skrev:Du förefaller tro att USAs president har oinskränkt makt? Läste du överhuvutaget artikeln?
Det är väl bara stänga fängelset, släppa folk fria och i den mån det inte går att skicka dem till något annat land ge dem uppehållstillstånd i USA. Finns rimligen också möjlighet för Obama att gå till högsta domstolen och pröva om kongressens obstruerande lagar är förenliga med konstitutionen.

Ärligt talat skiter jag i hur han fixar det, om han så måste skicka några av kongressledamöterna till Guantanomo så de själva får hamna i det legala limbo de hjälpt till att skapa. Han är högsta ansvarig och kan han inte sköta sitt jobb får han avgå. Så länge han är president har han också ansvar.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 05 sep 2013, 18:18

Du vill således inte diskutera frågan seriöst. OK. Då säger vi så.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 05 sep 2013, 18:28

kipphebel3 skrev:Du vill således inte diskutera frågan seriöst. OK. Då säger vi så.
Vari ligger det oseriösa? Båda mina förslag i första stycket var helt seriösa. Sen finns säkert massor av juridiska finter Obama kan ta till som man behöver juridiska specialkunskaper för att hitta, men jurister har han inget problem att få tag på. Presidenter brukar inte ha problem att runda kongressen när de vill.

Vad tycker du själv? Vad skall Obama eller någon annan göra, eller skall vi bara acceptera att det är fel men att det inte är någons fel och att man inte kan göra något åt det?

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 05 sep 2013, 18:44

Vad skall Obama eller någon annan göra, eller skall vi bara acceptera att det är fel men att det inte är någons fel och att man inte kan göra något åt det?
Ständigt dessa förvrängningar :)

Jag har aldrig påstått att man inte skulle kunna göra något. Det är inte heller så att han inte gör något, men jag hade väntat mig en litet mera konstruktiv diskussion än att hänvisa till "bara göra det" och "juridiska finter", "Presidenter brukar inte ha problem att runda kongressen när de vill"

Så, förutom att jag anser att Gitmo aldrig skulle ha skapats,anser jag att man borde göra följande:
1. Sådana som anses som misstänkta för brott skall få en rättegång, en vanlig sådan i USA. Om de döms bör de få avtjäna sitt straff i USA.
2. Sådana som anses oskyldiga skall givetvis släppas och repatrieras såvida de kan sändas till ett land där de är säkra, alternativt ges medborgarskap i USA.

Problemen är att kongressen blockerat #1. Ditt förslag på lösning av #2 är naturligtvis lockande, men även om presidenten i teorin kan ge medborgarskap genom en Executive Order, så behövs det bara enkel majoritet i Kongressen för att upphäva denna. Jag säger inte att Obama gort allt han kan, men att antyda att han inte gjort något eller att det hela skulle vara enkelt vittnar om okunskap om hur det Amerikanska systemet fungerar, men visst vore det enklare för Putin :)

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 05 sep 2013, 19:08

kipphebel3 skrev:Så, förutom att jag anser att Gitmo aldrig skulle ha skapats,anser jag att man borde göra följande:
1. Sådana som anses som misstänkta för brott skall få en rättegång, en vanlig sådan i USA. Om de döms bör de få avtjäna sitt straff i USA.
Vad jag kan se började inte lagen som hindrar rättegångar i USA gälla förrän 2011 och Obama hade lovat stänga Guantanamo redan 2009. Obama gjorde inget medan han kunde så man kan inte bara skylla på kongressen som nu blockerat 1. Sen tycker jag för min del att det alternativet är ett passerat kapitel. Efter att de suttit fängslade under så lång tid är orimligt att dra den inför rätta oberoende av vad de möjligen gjort. Det är bara släppa dem med ett rejält skadestånd.
2. Sådana som anses oskyldiga skall givetvis släppas och repatrieras såvida de kan sändas till ett land där de är säkra, alternativt ges medborgarskap i USA.
De behöver inte ens få medborgarskap, bara permanent uppehållstillstånd. Ja, i praktiken knappast ens det, bara hotet om att de skall få bosätta sig i USA torde få kongressen att dra tillbaka sina orimliga krav på de länder som tar emot dem.
Jag säger inte att Obama gort allt han kan, men att antyda att han inte gjort något eller att det hela skulle vara enkelt vittnar om okunskap om hur det Amerikanska systemet fungerar, men visst vore det enklare för Putin :)
Så du väljer istället att lägga skulden på kongressen istället för Obama, men den "konstruktiv diskussion" diskussion du säger dig eftersträva ser jag inga spår av. Allt du har att komma med är att säga att mina förslag inte håller och att du själv inte har några bättre.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tor 05 sep 2013, 19:31

Är det inte bara att släppa ut fångarna där de tog dem? På områden talibanerna kontrollerar borde de väl vara välkomna? Det finns redan miljoner människor som hatar USA och vill spränga dem i luften. Vad gör 166 eventuella terrorister till för skillnad? Dessutom vet ju amerikanerna redan hur de ser ut så att de lätt kan stoppas om de försöker resa någonstans.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 05 sep 2013, 20:00

Tony skrev:Är det inte bara att släppa ut fångarna där de tog dem? På områden talibanerna kontrollerar borde de väl vara välkomna?
Varför då? Du är medveten om att en hel del av fångarna där greps av en slump eller helt enkelt såldes av någon som hade en ovän och ville tjäna en hacka? Många kommer från andra länder, och en del kanske slogs på talibanernas sida (för det mesta i så fall mot lokala krigsherrar, inte mot USA), men det är inte säkert de idag vill tillbaka till Afghanistan eller har något de kan göra där.
Det finns redan miljoner människor som hatar USA och vill spränga dem i luften. Vad gör 166 eventuella terrorister till för skillnad?
Inte mycket. De där Guantanamofångarna har i alla fall ett bra skäl att hata USA. Jag vet inte ens om man skall kalla dem terrorister om de nu tar upp vapen. De VET att USA är en skurkstat som skiter i mänskliga rättigheter, så varför skall de behöva bry sig om dessa?
Dessutom vet ju amerikanerna redan hur de ser ut så att de lätt kan stoppas om de försöker resa någonstans.
Så även om man släpper dem för att de inte begått något brott kan man alltid fortsätta straffa dem genom ett flygförbud på livstid. Så human du är :XP:

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 05 sep 2013, 20:28

Så du väljer istället att lägga skulden på kongressen istället för Obama, men den "konstruktiv diskussion" diskussion du säger dig eftersträva ser jag inga spår av. Allt du har att komma med är att säga att mina förslag inte håller och att du själv inte har några bättre.
Kan du vara snäll och visa var jag lägger skulden på kongressen? Jo, jag eftersterävar en konstruktiv diskussion. Så vitt jag vet så är det inte större skillnad mellan permanent uppehållstillstånd och medborgarskap om det skall beviljas av en president genom en Executive Order. Du kan jämföra med vilket ramaskri som det skulle bli i sverige om Reinfeldt skulle lägga sig migrationsverkets arbete...
kongressen att dra tillbaka sina orimliga krav på de länder som tar emot dem.
Att de inte skall fängslas dödas eller torteras? Eller menar du något annat?

Kongressen har naturlitvis ett ansvar, liksom presidenten, liksom högsta domstolen, liksom det Amerikanska folket. Men att antyda att Obama inte gör något eller att han "enkelt" kan göra något som du gör är en grav förenkling. Men visst du får gärna utveckla närmare hur tu tänkte att "Det är väl bara stänga fängelset", "skicka några av kongressledamöterna till Guantanomo" skulle förverkligas i praktiken.

Om du funderar efter... Anser du att de påståendena är seriösa?

Faktum är att Obama utfärdade en executive order att stänga Guantanamo redan 2009.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 05 sep 2013, 20:42

Guantanamobasen stängs nog inte så länge Kuba styrs av kommunister. Fängelset däremot kommer säker stängs så småningom.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 05 sep 2013, 20:46

Ja, det var bl a det han gick till val på 2008, att stänga Guantanamo Bay. Nu är det 2013.

Antar att väljargruppen fängelseinterner och deras anhöriga är väldigt liten, väldigt liten andel av befolkningen. Antagligen inte speciellt rik heller, inga förlorade sponsorpengar m a o.

Krasst.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tor 05 sep 2013, 21:20

kipphebel3 skrev:Jo, jag eftersterävar en konstruktiv diskussion.
Var är då dina konstruktiva förslag? Du verkar mest intresserad av att säga att jag har fel, ja, hela den här tråden tillkom uppenbarligen i det syftet.
kongressen att dra tillbaka sina orimliga krav på de länder som tar emot dem.
Att de inte skall fängslas dödas eller torteras? Eller menar du något annat?
Läste du överhuvutaget artikeln? "Recent congressional legislation allows the Pentagon to get a special “waiver” allowing it to ship detainees to third countries, but only if a senior administration official pledges that the receiving country can guarantee that the detainee will never take up (or, in some cases, return to) terrorism against the U.S."
Anders skrev:Guantanamobasen stängs nog inte så länge Kuba styrs av kommunister.
Basen tillkom genom utpressning efter spansk-amerikanska kriget så det är tveksamt om den försvinner ens om regimen på Kuba blir utbytt. Diego Garcia är en annan sån där ö där USA har militärbas och troligen fångläger där de inte har någon rätt att vara. Den gången var det britterna som drev ut lokalbefolkningen för att kunna hyra ut ön till USA.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 06 sep 2013, 06:23

Var är då dina konstruktiva förslag? Du verkar mest intresserad av att säga att jag har fel, ja, hela den här tråden tillkom uppenbarligen i det syftet
Jag tror att du överdriver din egen betydelse något. Tråden tillkom för att kunna diskutera de formella möjligheterna som Obama har att stänga Guantanamo. Något som jag alltid ansett att han skall göra. Du får dessutom acceptera att bli emotsagd nar du kommer med dåliga argument eller förslag typ: "Det är väl bara stänga fängelset", "skicka några av kongressledamöterna till Guantanomo"...
Läste du överhuvutaget artikeln? "Recent congressional legislation allows
Naturligtvis, men du kanske noterade att det fanns andra och mera humanitär hänsyn som spelade in?

Jag medger bredvilligt att jag inte har tillräckliga kunskaper om smådetaljerna i den Amerikanska författningen för att kunna ge mera konkreta förslag än att Obama borde försöka övertala kongressen eller HD, dvs USA styrs av tre makter och majoritet bestämmer. Kongressen kan bli svårt, även om det finns ljuspunkter:
He compared the detention of suspects in Guantanamo Bay to "awful times" in American history, when black people were lynched without a trial or when Japanese-Americans were kept in camps during World War II. He added that Republicans need to “stand up for our system.
. Att göra det via HD är en mycket komplex process och framförallt långdragen.

Sedan har Kaxiga Z alldeles rätt i att Guantanamo inte är någon hjärtefråga för Amerikanerna.
I’ve been told that the administration decided against taking a stand on this issue because their internal research indicated that Americans didn’t care all that much.

Låst