Handelsbojkott emot klimatskadliga länder?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Ribo
Avstängd

Handelsbojkott emot klimatskadliga länder?

Inlägg av Ribo » sön 15 sep 2013, 23:29

Al Gore och Christian Azar mfl. har föreslagit att vi ska hota eller börja med handelsbojkott, emot länder som har och ökar sina stora utsläpp, i första hand Kina och sedan Indien. Är det fler?

Jag tyckte det verkade vara en bra tanke då klimatet måste vara prio ett och kanske en del av våra jobb hittar hem igen. De som säljer på Kina vill naturligtvis inte hålla med och ska vi sluta köpa där måste andra sälja billigt eller priserna kan stiga, dvs den förhatliga inflationen.

Det kan inte vara vår uppgift att lyfta livet för Kinesiska bönder till priset av en klimatkatastrof, så hur skulle det gå med en handelsbojkott. Sverige klarar sig bra men övriga?

Går lite ihop med andra tråden men detta förtjänar en egen och rätt rubrik.

Användarvisningsbild
Merko

Re: Handelsbojkott emot klimatskadliga länder?

Inlägg av Merko » mån 16 sep 2013, 00:05

En handelsbojkott vore helt förkastlig, kontraproduktiv och farlig.

Vidare menar jag att det är helt orealistiskt och omöjligt att rättfärdiga att vi på något vis skulle hålla kineser och indier på en koldioxidkonsumtion per capita som understiger vår egen. Vi bör uppmuntra och hjälpa dessa länder att utvecklas klimatsmart och inte upprepa våra misstag, men inte hindra deras utveckling.

Bojkott vore helt fel, men jag menar att det behövs omfattande koldioxidskatter. För att detta ska fungera krävs tariffer mot sådana länder som inte har motsvarande skatter. Det är förstås svårt att exakt uppskatta mängden koldioxidutsläpp om ursprungslandet inte samarbetar, och då får man ta till schabloner och räkna i överkant, för att på så vis uppmuntra till samarbete. För länder som tar ut motsvarande koldioxidskatt och där det kan verifieras att detta efterlevs så bör inga tariffer tas ut, vilket skulle ge ett mycket starkt incitament för fler länder att införa sådana skatter.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 16 sep 2013, 07:34

Ribo skrev:Al Gore och Christian Azar mfl. har föreslagit att vi ska hota eller börja med handelsbojkott, emot länder som har och ökar sina stora utsläpp, i första hand Kina och sedan Indien. Är det fler?
Kina och Indien kommer lång ner på listan över koldioxid utsläpp. Den toppas av länder som Luxemburg, USA, Australien, Kanada, Estland och Finland.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 16 sep 2013, 09:06

Hm ... har du någon källa på att Azar föreslagit handelsbojkott mot Kina et al?

googling ger bara ett par träffar, på debattinlägg på Familjeliv etc, allihopa skrivna av samma person, exakt likadant formulerade, med detta påstående. Har du ngn källa?

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 16 sep 2013, 09:36

Jag tror att handelsbojkott är en för extrem åtgärd. Jag tror mer på successiva förändringar som eftersträvar en optimering både för miljön och dessa länders utveckling. Sen är det viktigt att de framväxande ekonomierna inte väljer samma dåliga väg som vi gjort.

Man får inte heller glömma att västs inflytande över ekonomi och miljö kan minska. En bojkott kan leda till att Kina söker nya handelspartners eller satsar mer på den inhemska marknaden. Då har väst tappat greppet. Det kan liknas lite med tjuvjakten i Afrika där Asiens efterfrågan är boven. Då spelar det inte längre någon roll hur hårda restriktioner vi har här i väst. Tyvärr upplever jag att den globala maktförskjutningen har gjort att vi i väst allt mer överskattar vår roll i världen. Tex beräknas den genomsnittliga kinesen idag överkonsumera, alltså räcker det inte längre att vi i väst sänker vår konsumtion - vi måste även övertyga kineserna att göra det.
pwm skrev:
Ribo skrev:Al Gore och Christian Azar mfl. har föreslagit att vi ska hota eller börja med handelsbojkott, emot länder som har och ökar sina stora utsläpp, i första hand Kina och sedan Indien. Är det fler?
Kina och Indien kommer lång ner på listan över koldioxid utsläpp. Den toppas av länder som Luxemburg, USA, Australien, Kanada, Estland och Finland.
Tyvärr är det så att vissa inte vill räkna per capita eftersom det innebär att Kina och Indien hamnar långt ned. Sen håller jag inte riktigt med om din "topplista", flertalet oljeproducenter ligger nämligen över flera av de länder du listar. Väger man även in förändrad markanvändning blir det en helt annan topp för då hamnar länder som Belize, Malaysia, Guyana, Papua New Guinea och Brunei även i toppen. Det beror på att de har en omfattande avskogning som bidrar till enorma koldioxidutsläpp. Det är visserligen till stor del kopplat till konsumtionen i väst och BRIC men det är ändå viktigt att belysa det.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 16 sep 2013, 19:49

Ribo skrev:Al Gore och Christian Azar mfl. har föreslagit att vi ska hota eller börja med handelsbojkott, emot länder som har och ökar sina stora utsläpp, i första hand Kina och sedan Indien.
Jag måste få fråga var du har läst detta; hittar ingen källa genom googling, varken i fallet Al Gore eller Christian Azar, att de föreslagit något sådant.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 16 sep 2013, 20:14

kaxiga Z skrev: Jag måste få fråga var du har läst detta; hittar ingen källa genom googling, varken i fallet Al Gore eller Christian Azar, att de föreslagit något sådant.
Dessutom verkar det väldigt osannolikt att någon av de personerna skulle föreslå något sådant. Dumt av mig att inte påpeka detta i mitt första inlägg.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 16 sep 2013, 20:23

kaxiga Z skrev:Jag måste få fråga var du har läst detta; hittar ingen källa genom googling, varken i fallet Al Gore eller Christian Azar, att de föreslagit något sådant.
Azar är på tjänsteresa och svarar nog inte på mejl förrän framåt slutet av oktober, så vi får ge oss till tåls, såvida Ribo inte har stake nog att ta bladet från munnen.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 17 sep 2013, 13:24

Varför är jag inte överraskad?
Bild

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 18 sep 2013, 09:07

Ribo blev tydligen avstängd i natt. H*n kan inte längre svara i tråden.

Låst