Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator
Inlägg: 17568
Blev medlem: tor 21 jun 2007, 07:44

Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av kaxiga Z » mån 16 sep 2013, 18:36

Inspirerad av granntråden här, vill jag fråga om vad ni läst/hört om Dag Hammarskjölds flygkrasch, år 1961. En internationell kommission tycker att mycket tyder på att kraschen var ett attentat. Även förre ärkebiskopen K G Hammar är personligen involverad i undersökandet.
Ny Teknik skrev:Enligt kommissionen, där den svenske ambassadören Hans Corell ingår, förefaller det troligt att Dag Hammarskjölds plan antingen blev nedskjutet eller tvingades ner i skogen några kilometer från flygplatsen i Ndola. Vid kraschen dödades alla ombord. En av Hammarsjölds livvakter överlevde visserligen nedslaget, men han var så svårt brännskadad att han avled efter några dagar.

Tidigare undersökningar om vad som hände vid Hammarskjölds död har kommit fram till att krashen var en olyckshändelse, att piloten av någon anledning missbedömt höjden vid inflygningen och störtat i skogen. Kommissionen tror emellertid inte alls på att det berodde på ett pilotfel, och kräver att FN startar en ny undersökning. Det finns en rad vittnesmål som tyder på att planet sköts ner.

Det finns också radiokommunikation från ett icke namngivet flygplan över Ndola som uppsnappats av amerikanska säkerhetstjänsten NSA. En NSA-anställd vid namn Charles Southall arbetade 1961 på en lyssnarpost på Cypern var med på natten till den 18 september när inspelningen vidarelänkades till Washington. Piloten säger: “Jag ser ett transportplan som kommer in lågt. Alla ljusen är på. Jag går ner för att göra en överflygning. Ja, det är DC-6an från Transair. Det är planet.”

Därpå hörs eldgivning, varefter piloten upphetsat ropar: ”Jag träffade det. Det har fattat eld. Det går ner. Det kraschar.”

Hammarskjöldkommissionen har begärt att få ut tre dokument från NSA, men nekats med beskedet att de fortfarande är hemligstämplade efter 52 år. Kommissionen har krävt av amerikanska myndigheter att hemligstämpeln ska tas bort, men hittills har inget hänt.
Rapporten: http://www.hammarskjoldcommission.org/report/

Användarvisningsbild
Matte
Inlägg: 5980
Blev medlem: tor 30 nov 2006, 13:58
Ort: Norrbotten

Re: Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av Matte » tis 17 sep 2013, 11:53

En förklaring som lagts fram och som förefaller fullt realistisk är att piloterna var bakfulla. Detta enligt flygläkaren Åke Hassler som kom över hemligstämplat material via RAF. Säkerhetskulturen var på den tiden helt annorlunda och Hassler menar att piloter då kunde "supa som svin".

http://folket.se/folkifolket/1.616854

Han publicerade en utförlig artikel i Läkartidningen som jag dock inte lyckats hitta. Storyn ska ha mörkats - fullt förståeligt, av våra myndigheter.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator
Inlägg: 8933
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 23:03
Ort: Mölndal

Re: Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av Tryggve » tis 17 sep 2013, 12:19

Det finns en gammal tråd på historieforumet skalman om Hammarskjölds död.

forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=2912

Användarvisningsbild
kipphebel3
Inlägg: 6472
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 09:15
Ort: N60 E20

Re: Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av kipphebel3 » tis 17 sep 2013, 12:20

Japp, det var först efter ett antal svårade, alkoholrelaterade olyckor som kraven skärptes:

För 50 år sedan, den 3 januari 1961 störtade en DC3:a i Kvevlax. Besättningen och alla passagerare dog.

"Flygkaptenen och styrmannen hade festat runt hela natten och enligt obduktionsprotokollet hade kaptenen åtminstone 2 promille och styrmannen 1,56 promille alkohol i blodet vid tidpunkten för olyckan. Olyckan skedde på morgonen ca 8 km från landningsbanan i Vasa. Efter en halvtimmes vansinnesfärd på flyghöjder som tidvis var under 100 meter störtade planet i Kvevlax, antagligen pga en för tvär svängning eller så stallade planet efter ett försök att snabbt öka flyghöjden. 22 passagerare, en flygvärdinna, kaptenen och styrmannen miste livet."
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator
Inlägg: 8933
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 23:03
Ort: Mölndal

Re: Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av Tryggve » tis 17 sep 2013, 12:22

Det finns en gammal tråd på historieforumet skalman om Hammarskjölds död.

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... kj%C3%B6ld

Användarvisningsbild
Hans S
Inlägg: 1614
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 21:26
Ort: Utrikes

Re: Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av Hans S » tis 17 sep 2013, 12:24

Tryggve skrev:Det finns en gammal tråd på historieforumet skalman om Hammarskjölds död.

forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=22&t=2912
http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f ... sk%C3%B6ld Funkar nog bättre :wink:

MVH

Hans

Edit: Du hann ändra men jag låter mitt inlägg ligga kvar för att retas :P
Detta innefattar inte X eller Y.

biitar
Inlägg: 1838
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 16:43

Re: Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av biitar » tis 17 sep 2013, 21:47

Tror att Jonas Waern i sin bok Katanga tar upp frågan och tar upp varför han tror något inte gick rätt till. Var länge sedan jag läste boken men har för mig att han trodde mer på tanken om nedskjutning än fylla ...

Alternativt så kan det varit i boken om en av Sveriges mest okända "FN-hjältar" Stig von Bayer(Bwana Kabamba : Svensk FN-officer bland kannibaler och minor : Kongo 1949-1964) som tar upp detta.

biitar
Inlägg: 1838
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 16:43

Re: Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av biitar » tis 17 sep 2013, 21:51

kipphebel3 skrev:Japp, det var först efter ett antal svårade, alkoholrelaterade olyckor som kraven skärptes:

För 50 år sedan, den 3 januari 1961 störtade en DC3:a i Kvevlax. Besättningen och alla passagerare dog.

"Flygkaptenen och styrmannen hade festat runt hela natten och enligt obduktionsprotokollet hade kaptenen åtminstone 2 promille och styrmannen 1,56 promille alkohol i blodet vid tidpunkten för olyckan. Olyckan skedde på morgonen ca 8 km från landningsbanan i Vasa. Efter en halvtimmes vansinnesfärd på flyghöjder som tidvis var under 100 meter störtade planet i Kvevlax, antagligen pga en för tvär svängning eller så stallade planet efter ett försök att snabbt öka flyghöjden. 22 passagerare, en flygvärdinna, kaptenen och styrmannen miste livet."

Hur kan supande finländska piloter vara ett "bevis" för tesen supande svenska piloter på FN-uppdrag i Kongo?!

Användarvisningsbild
kipphebel3
Inlägg: 6472
Blev medlem: ons 10 okt 2012, 09:15
Ort: N60 E20

Re: Kommission kräver utredning om Dag Hammarskjölds död

Inlägg av kipphebel3 » ons 18 sep 2013, 06:09

Hur kan supande finländska piloter vara ett "bevis" för tesen supande svenska piloter på FN-uppdrag i Kongo?!
Det lades inte fram som något "bevis", utan närmast som illustration till hur attityder till alkohol och droger inom flyget ändrat sedan 60-talet. Tror inte det var speciellt annorlunda i Sverige och Finland än i tex USA:
The FAA instituted the 8-hour “bottle-to-throttle” rule in 1971, when alcohol was
cited as a contributing factor in 12.6% of all fatal accidents on flights other than on airliners
or military aircraft. In 1985, the FAA adopted an 0.04 Alcohol Concentration on-duty
threshold for flight crews.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Låst