Jobbskatteavdrag ger 13.000 nya jobb?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Jobbskatteavdrag ger 13.000 nya jobb?

Inlägg av L. Mäkinen » lör 21 sep 2013, 15:59

Picea skrev:Vet du att maximal a-kassan är 14960 kr/månaden? Brutto. Genomsnittlig kommunalskatt i Sverige är 31,73% och inga jobbskatteavdrag får man. Netto blir det 10219 kr/mån. Hur mycket tjänar du? Skulle du klara dig på det här? Har man dessutom haft oturen att tjäna mindre än 18700 kr i månaden innan man blev arbetslös, så får man ännu mindre.
Jag tjänar mer för hade jag inte gjort det hade det varit ganska meningslöst att åka till jobbet. Under perioder har jag dock levt på det som då hette KAS (vet inte om det finns), men jag blev väl motiverad att söka jobb.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » lör 21 sep 2013, 17:08

L. Mäkinen skrev:Jag tror snarare att man får jobb än dålig fantasi.
Jo, men när den som anstränger sig får ett jobb så är de ju någon annan som blir utan. Vad har det här med den totala arbetslösheten att göra?

Personer som arbetsgivarna genast uppfattar som avvikande eller idioter (kanske med psykiatriska diagnoser) får nog inga jobb hur mycket de än söker. De bara belastar rekryterarna med meningslösa ansökningar.

biitar

Inlägg av biitar » lör 21 sep 2013, 18:56

Jag undrar hur många fler jobb och hur bättre Sverige skulle vara rustat för framtiden om pengarna istället hade satsats på underhåll av infrastruktur/utbyggnad av infrastruktur. Alliansens politik verkar mest handla om att sänka skatter så mycket som möjligt samt att investera/underhålla så lite som möjligt. Frågan hur bra denna politik är för Sverige ur ett längre perspektiv.

En annan femma är huruvida sänkt skatt alltid ger flest människor mer pengar i plånboken?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 21 sep 2013, 19:58

biitar skrev:Jag undrar hur många fler jobb och hur bättre Sverige skulle vara rustat för framtiden om pengarna istället hade satsats på underhåll av infrastruktur/utbyggnad av infrastruktur. Alliansens politik verkar mest handla om att sänka skatter så mycket som möjligt samt att investera/underhålla så lite som möjligt. Frågan hur bra denna politik är för Sverige ur ett längre perspektiv.

En annan femma är huruvida sänkt skatt alltid ger flest människor mer pengar i plånboken?
Jag ser väl inte större behov av särskilt mycket mer infrastruktur mer än normalt underhåll och uppgraderingar då och då. Eller tänker du på förbifarten i Stockholm nu?

Lägre skatt ger ju alltid mer pengar i plånboken så länge den offentliga servicen är den samma och så verkar det ju vara.

Och mer pengar i plånboken gör att folk handlar mer, vilket betyder fler jobb och mer momsinkomster. Så det är bara bra. Jag har mycket svårt att se att den offentliga sektorn skulle kunna använda pengar mer effektivt.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » lör 21 sep 2013, 21:29

Tony skrev:
Jo, men när den som anstränger sig får ett jobb så är de ju någon annan som blir utan. Vad har det här med den totala arbetslösheten att göra?
Menar du att det finns en absolut mängd arbetstillfällen att tillgå?
Det var länge sen jag hörde någon påstå något liknande.
Att fler jobbar ger i slutänden jobb åt andra.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 22 sep 2013, 20:05

L. Mäkinen skrev:
Tony skrev:
Menar du att det finns en absolut mängd arbetstillfällen att tillgå?
Det var länge sen jag hörde någon påstå något liknande.
Att fler jobbar ger i slutänden jobb åt andra.
Nej, men mängden jobb påverkas ju inte av att folk anstränger sig hårdare för att söka dem. Om vi nu undantar teoretiska situationer såsom att det sitter nån som har en extremt smal spetskompetens som ingen annan kan uppfylla, men där arbetsgivarna av någon anledning inte klarar av att skriva ut vad de söker i jobbannonser, så att matchningen enbart kan ske genom att denna märkliga person skickar ut tusentals ansökningar.

Bortsett från ett fåtal sektorer, där arbetslösheten för de som är kvalificerade troligen ligger nära noll, så är det väl i så fall bättre att de som av någon märklig anledning inte vill jobba får vara utan jobb, än att de som vill jobba inte får det och de som inte vill blir tvingade på något vis.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » sön 22 sep 2013, 21:03

Merko skrev:Bortsett från ett fåtal sektorer, där arbetslösheten för de som är kvalificerade troligen ligger nära noll, så är det väl i så fall bättre att de som av någon märklig anledning inte vill jobba får vara utan jobb, än att de som vill jobba inte får det och de som inte vill blir tvingade på något vis.
Så länge de som inte vill jobba har skaffat sig möjligheter att leva utan att övriga belastas så är det helt OK för mig.

De flesta arbetsuppgifter kan utföras av i princip vem som helst med lite träning.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » sön 22 sep 2013, 21:23

L. Mäkinen skrev:Så länge de som inte vill jobba har skaffat sig möjligheter att leva utan att övriga belastas så är det helt OK för mig.
I och med att vi har massarbetslöshet så innebär det att några alltid kommer att leva på bidrag och så vidare. Det spelar alltså ingen roll om sådana individer som inte vill jobba söker jobb eller ej. Det finns ändå så många andra som vill jobba. Det belastar alltså inte övriga, för om de arbetsovilliga skulle ta ett jobb skulle det bara leda till att någon arbetsvillig fick leva på bidrag i stället.
L. Mäkinen skrev: De flesta arbetsuppgifter kan utföras av i princip vem som helst med lite träning.
Precis. Alltså spelar det ingen roll om folk söker jobb eller ej, så länge som vi har massarbetslöshet och ett överflöd av normala människor som är extremt intresserade av att få ett jobb.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 24 sep 2013, 09:08

L. Mäkinen skrev:Jag tjänar mer för hade jag inte gjort det hade det varit ganska meningslöst att åka till jobbet. Under perioder har jag dock levt på det som då hette KAS (vet inte om det finns), men jag blev väl motiverad att söka jobb.
OK, så för din skull skall uppsagda småbarnsföräldrar leva på existensminimum, helst ännu sämre, för att du skall bli motiverad att göra nytta i samhället. Skall jag se det som typiskt borgerligt att bara tänka på sig själv och sina förutsättningar?

Hade du KAS så hade du aldrig haft ett jobb innan, och får se det enbart som en bonus, till skillnad från a-kassan som är en försäkring från inkomstbortfall. Att bli uppsagd med familj att försörja och plötsligt sänka inkomsterna med 10000 kr/mån är milsvid skillnad mot att leva på KAS några månader i ungdomen. Prova det och återkom sen! Kanske t.o.m. du skulle inse att en minskning av inkomsten på 5000 kr/mån, inklusive utanförskapet det innebär att sitta hemma och känna sig onyttig medan andra går till jobbet, skulle räcka gott och väl för att de flesta välanpassade människor skulle göra sitt yttersta för att få ett jobb.

Jag tror på den borgerliga inställningen att människor i regel vill arbeta. Fast de är inte trovärdiga när deras politik säger något annat.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 24 sep 2013, 09:16

L. Mäkinen skrev:Anser man att man inte kan formulera ansökningen väl kan man lägga tid på att få hjälp med det.
Gärna!!! :D Hjälper du mig om jag inte lyckas få jobb efter min anställning går ut vid nyår? Jag kan tänka mig att betala en slant för det, det borde löna sig i längden!

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 24 sep 2013, 10:24

Picea skrev:Hade du KAS så hade du aldrig haft ett jobb innan, och får se det enbart som en bonus, till skillnad från a-kassan som är en försäkring från inkomstbortfall.
Tyvärr stämmer det inte. Jag hade ett jobb innan som gav någonstans runt 17-18 kkr/mån efter skatt, men endast i 5 månader och 28 dagar.
Nu har jag givetvis en försäkring som täcker upp det som A-kassan inte skulle ge. Det kostar lite extra, men skatterna har ju sjunkit så jag kan kosta på mig det.

Om du verkligen tror att jag skulle kunna frisera din ansökan så hjälper jag gärna till med det. De senaste jag har hjälpt har haft 50% hit-rate när det gäller att få komma på intervju. Därifrån är det svårare att konsulta.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 24 sep 2013, 17:18

L. Mäkinen skrev:Tyvärr stämmer det inte. Jag hade ett jobb innan som gav någonstans runt 17-18 kkr/mån efter skatt, men endast i 5 månader och 28 dagar.
Nu har jag givetvis en försäkring som täcker upp det som A-kassan inte skulle ge. Det kostar lite extra, men skatterna har ju sjunkit så jag kan kosta på mig det.
Ja, man måste visst jobba 6 månader, och man kan ju alltid ifrågasätta huruvida den gränsen är rätt satt eller ej.

Inkomstbortfallsförsäkring får man inte om man inte är tillsvidareanställd. Det spelar ingen roll hur mycket man har jobbat och betalat skatt tidigare i livet. Du satte fingret precis på problemet med system där man får förlita sig på privata snarare än skattefinansierade försäkringar: de som bedöms behöva dem bäst får dem inte, alternativt får betala en mycket högre premie. Så det är verkligen inget likvärdigt alternativ till välfärdssystemet.
L. Mäkinen skrev:Om du verkligen tror att jag skulle kunna frisera din ansökan så hjälper jag gärna till med det. De senaste jag har hjälpt har haft 50% hit-rate när det gäller att få komma på intervju. Därifrån är det svårare att konsulta.
Du kan i alla fall inte vara sämre än de "coacher" som arbetsförmedlingen tillhandahåller. Allvarligt, om du kan uttala dig så positivt om möjligheten att få jobb så hugger jag på den här kroken. Jag har några ansökningar som jag tänkte skriva i dagarna, får jag pm:a dig?

ilja

Inlägg av ilja » ons 25 sep 2013, 10:57

Alliansen kan säkert hävda att det kommer ge 13000 jobb, det är nämligen i princip omöjligt att veta om jobbskatteavdrag har någon effekt öht:
http://www.flamman.se/ingen-vet-om-jobb ... t-ger-jobb

Precis som kreationister förlitar sig borgarna som vanligt på att "kan det inte motbevisas så är det sant!". Knappast en ny taktik. En rolig kommentar finns dock att hämta från Reinis här:
http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter ... 503255.ece
”Jag upplever inte att det funnits utrymme att lägga fram ett så stort förslag eftersom vi behöver få fram en del jobbskapande åtgärder”

Uppenbarligen är inte jobbskatteavdraget jobbskapande ändå.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 25 sep 2013, 22:54

ilja skrev:Uppenbarligen är inte jobbskatteavdraget jobbskapande ändå.
Incitamentet att hitta ett jobb ökar när skatten på arbete sänks. Det förbättra matchning, som tydligen SAP är inne på är viktigt. Enligt den forskning som Anders Borg hänvisar till så verkar det vara den bästa metoden att minska arbetslösheten.

Jag förstår faktiskt inte varför folk är så emot skattesänkningar. Tror folk verkligen att den offentliga servicen minskar då? Det gör den ju inte. Skatteintäkterna sedan 2006 har ökat 150 miljarder, trots 4 inkomstskattesänkningar. Vad ska SAP med 130 miljarder extra i budgeten. Starta statliga företag som skall anställa annars o-anställbara personer i Fas3? Med det har vi Samhall till.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 25 sep 2013, 23:09

Anders skrev: Jag förstår faktiskt inte varför folk är så emot skattesänkningar. Tror folk verkligen att den offentliga servicen minskar då? Det gör den ju inte. Skatteintäkterna sedan 2006 har ökat 150 miljarder, trots 4 inkomstskattesänkningar. Vad ska SAP med 130 miljarder extra i budgeten.
I budgetförslaget för 2006 låg intäkterna på 747 miljarder. Korrigerat för inflation så innebär det att budgetförslaget för 2014, på 824 miljarder, inte har ökat alls. Sveriges BNP har däremot ökat. Större delen av Sveriges befolkning tycker, om man får tro opinionsundersökningar, att det är vettigt att satsa åtminstone en del av detta ökade välstånd på offentliga nyttigheter såsom vård, omsorg, utbildning och forskning. Nuvarande regering har alltså inte satsat någonting alls på detta.
Anders skrev: Starta statliga företag som skall anställa annars o-anställbara personer i Fas3? Med det har vi Samhall till.
De kunde väl bygga några nya Stålverk 80. Betydligt billigare än den nuvarande regeringens Nuon-fiasko (korrigerat för skillnaden i penningvärde). Hoppas verkligen att vi fortfarande kommer att referera till borgarnas obeskrivliga inkompetens med Nuon om 30 år. Jag menar, om vi inte gör det kan det ju bara bero på att media är extremt vinklad till förmån för borgarna, eller hur?

Låst