Jobbskatteavdrag ger 13.000 nya jobb?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Merko

Re: Jobbskatteavdrag ger 13.000 nya jobb?

Inlägg av Merko » ons 25 sep 2013, 23:21

Anders skrev:Incitamentet att hitta ett jobb ökar när skatten på arbete sänks. Det förbättra matchning, som tydligen SAP är inne på är viktigt. Enligt den forskning som Anders Borg hänvisar till så verkar det vara den bästa metoden att minska arbetslösheten.
Har du någon länk till denna "forskning"? Nuvarande regering är ju benägen att fullständigt förvränga all känd forskning och göra såsom är politiskt önskvärt. Se särskilt under Lena Ek, vargstammens storlek samt Jan Björklund, pedagogik. Det är väl en sak om man erkänner att det man vill göra förvisso, enligt all känd forskning, kommer att få vissa negativa konsekvenser, men man vill göra det ändå av något annat skäl. Men när en regering konsekvent ljuger om det aktuella forskningsläget så är det ganska illa.

Åtminstone har Gunilla Carlssonsbisarra idéer om bistånd nu förhoppningsvis nått vägs ände. Fast med en ny moderat vid rodret ska vi väl inte ha några stora förhoppningar. Mina erfarenheter inom svenskt bistånd är att det absolut finns många centerpartister, folkpartister och kristdemokrater som är ärligt och uppriktigt intresserade av bistånd. Men moderater intresserar sig ytterst sällan för detta område.

ilja

Inlägg av ilja » fre 27 sep 2013, 17:08

Anders skrev:
ilja skrev:Uppenbarligen är inte jobbskatteavdraget jobbskapande ändå.
Incitamentet att hitta ett jobb ökar när skatten på arbete sänks. Det förbättra matchning, som tydligen SAP är inne på är viktigt. Enligt den forskning som Anders Borg hänvisar till så verkar det vara den bästa metoden att minska arbetslösheten.
Enligt Reinfeldt kunde de inte genomföra jobbskatteavdrag eftersom de var tvungen att fokusera på jobbskapade reformer. Således ser inte Reinfeldt jobbskatteavdragen som jobbskapande.

För övrigt, att "incitamentet ökar" gör inte att fler jobb skapas i sig, bara att fler söker dem (som om folk skulle låta bli att söka jobb, helvete heller), vilket leder till hårdare konkurrens, och pga jobbskatteavdragen accepterar folk lägre löner. Med andra ord: Jobbskatteavdragen leder till lönedumpning. Det faktum att IFAU själva säger att det inte går att bedöma om det blivit fler jobb eller ej tar bort det argumentet med.

Bingo
Avstängd

Inlägg av Bingo » fre 27 sep 2013, 18:47

Att stimulera ekonomin med exempelvis ett femte jobbskatteavdrag så att hushållen får mer pengar fungerar inte, menar hon, eftersom pengarna läggs på importerade konsumtionsvaror.

–Vinsterna hamnar inte här och bidrar inte till att stärka svenska företags ekonomi och öka sysselsättningen. Och då kommer arbetslösheten fortsätta att bita sig fast på dagens höga nivå, säger Anita du Rietz.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 558320.svd

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 27 sep 2013, 19:04

Bingo skrev:
Att stimulera ekonomin med exempelvis ett femte jobbskatteavdrag så att hushållen får mer pengar fungerar inte, menar hon, eftersom pengarna läggs på importerade konsumtionsvaror.

–Vinsterna hamnar inte här och bidrar inte till att stärka svenska företags ekonomi och öka sysselsättningen. Och då kommer arbetslösheten fortsätta att bita sig fast på dagens höga nivå, säger Anita du Rietz.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 558320.svd
Jag ser flera fel med du Rietz' argumentation. För det första så betvivlar jag att större delen av pengarna skulle läggas på importvaror. För det andra så ger ökade importköp också svenska jobb eftersom en väldigt stor del av kostnaden stannar i handeln här i Sverige. För det tredje så är det inte var vinsterna hamnar som är intressant. Svenska företag har högre vinster än någonsin och det har inte haft någon som helst effekt på arbetslösheten. Problemen med jobbskatteavdraget är inte detta, utan dels att mycket av pengarna kommer att gå till sparande och därmed inte ger fler jobb, och att det pressar lönerna nedåt vilket gör att köpkraften inte ökar lika mycket som det kostar för statskassan.

Det som nämns i artikeln om att Afrika skulle kunna behöva tullmurar tror jag är riktigt. Det beror på att dessa ekonomier inte är tillräckligt utvecklade än för att kunna konkurrera med Europa, USA och Asien. Att införa tullmurar i Europa och Sverige däremot tror jag är helt fel. Det skulle bara bli en ond spiral av protektionism.

Att sedan tobinskatten tas upp som ett exempel på protektionism är ganska bisarrt. Ännu efter femton års debatt så har ingen på något seriöst sätt kunnat visa att det skulle påverka den reella handeln bortom finanssektorns exotiska värld. För sådan handel är tobinskatten rena felräkningspengar.

Zoltan

Inlägg av Zoltan » fre 27 sep 2013, 21:03

Anders skrev:Det har ju förklarats ovan. Om folk köper fler varor och tjänster måste dessa tillverkas eller utföras av någon. Så länge det inte är övertid så kommer folk anställas för att göra detta. Därför fler jobb. Tänk dig alternativet, om folk fick mindre pengar, då handlar dom mindre och företagen måste dra ner på produktionen.
Risken är väl att folk har så dåligt förtroende för ekonomin att de sitter på de extra pengarna, sparar dom. Nu verkar det dock som att fler ser ljusningar i ekonomin och kan då tänka sig att spendera lite mer.
Det finns en logik i argumentet att det blir mer pengar i omsättning som gynnar företag som då kan anställa.
Men hur vet man att det blir just +13.000 jobb. Eller bara +2000 jobb? eller -1500 jobb? Man borde väl ta reda på detta vetenskapligt innan man slår på stora trumman?
Ingår det inte i en skeptisk världsbild att vilja ha konkreta svar på dessa frågeställningar?

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » lör 28 sep 2013, 00:12

Zoltan skrev:
Anders skrev:Det har ju förklarats ovan. Om folk köper fler varor och tjänster måste dessa tillverkas eller utföras av någon. Så länge det inte är övertid så kommer folk anställas för att göra detta. Därför fler jobb. Tänk dig alternativet, om folk fick mindre pengar, då handlar dom mindre och företagen måste dra ner på produktionen.
Risken är väl att folk har så dåligt förtroende för ekonomin att de sitter på de extra pengarna, sparar dom. Nu verkar det dock som att fler ser ljusningar i ekonomin och kan då tänka sig att spendera lite mer.
Det finns en logik i argumentet att det blir mer pengar i omsättning som gynnar företag som då kan anställa.
Men hur vet man att det blir just +13.000 jobb. Eller bara +2000 jobb? eller -1500 jobb? Man borde väl ta reda på detta vetenskapligt innan man slår på stora trumman?
Ingår det inte i en skeptisk världsbild att vilja ha konkreta svar på dessa frågeställningar?
Tja, det är väl bara att räkna hur mycket mer pengar hushållen får, gissa hur mycket dom spenderar istället för att spara, och anta att tex 400 000 kr räcker till en heltidsanställd efter borträkning av effektiviseringar och om varor tas från lagret. Jag är inte ekonom men jag gissar att det är så dom räknar.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » lör 28 sep 2013, 11:17

Jag skulle också vara intresserad av hur de fått fram den exakta siffran. Det här är definitivt något som det går att räkna på och det finns "standardmodeller", som förvisso har stora osäkerheter. Dock litar jag ju inte på att regeringen använt konsensusmedelvärde snarare än någon egen glädjekalkyl, så det vore intressant att veta.

ilja

Inlägg av ilja » lör 28 sep 2013, 13:29

Som vanligt så hävdas det friskt av alliansen, de väljer ut lite siffror sen hävdar de att de ska få ett exakt resultat. Detta:
"Tja, det är väl bara att räkna hur mycket mer pengar hushållen får, gissa hur mycket dom spenderar istället för att spara, och anta att tex 400 000 kr räcker till en heltidsanställd efter borträkning av effektiviseringar och om varor tas från lagret. "
kan mycket väl vara så de räknar, fast de skippar säkert att räkna på hur mycket som sparas - varför skulle de det, då sjunker ju siffrorna? Särskilt med tanke på att de rikaste, som kan spara mest, också är de som får mest cash av skattesänkningarna. De lär även ignorera lönedumpningen det leder till och att de här skattesänkningarna finansieras genom utförsäljningar och nedskärningar som tar bort jobb.

Men hittills har ju alliansens "jobbskapande" politik fungerat helt uruselt, och främst lett till lönedumpningar, sämre anställningsskydd, ökade klyftor, ökad barnfattigdom etc etc etc. Alltihopa effekter som ligger helt i linje med vad vänstern i decennier kritiserat högern för att helt uppenbart eftersträva, och som högern nu då uppnår. Men det är såklart lätt att ignorera vad som hänt hittills och bara hoppas att den här gången kommer det gå "rätt".

Zoltan

Inlägg av Zoltan » lör 28 sep 2013, 14:24

Det är ju troligt att konsumtionen planar ut också när folk har köpt det som de vill ha. Och det har ju de flesta råd med nu för tiden. Iaf de flesta som har heltidsjobb.
Jag själv har 2-3 datorer nu, ny surfplatta, ny mobil, 55" TV osv. Har råd att köpa fler saker, men vet inte riktigt vad jag behöver mer.
En nyare bil kanske, men det känns så extremt oekonomiskt att satsa på.
Så jag sparar ganska mycket pengar och det leder ju inte till så många nya jobb.
Kanske dags att bidra lite mer genom nytt kök t.ex!?

ilja

Inlägg av ilja » lör 28 sep 2013, 15:09

Zoltan skrev:Det är ju troligt att konsumtionen planar ut också när folk har köpt det som de vill ha. Och det har ju de flesta råd med nu för tiden. Iaf de flesta som har heltidsjobb.
Jag själv har 2-3 datorer nu, ny surfplatta, ny mobil, 55" TV osv. Har råd att köpa fler saker, men vet inte riktigt vad jag behöver mer.
En nyare bil kanske, men det känns så extremt oekonomiskt att satsa på.
Så jag sparar ganska mycket pengar och det leder ju inte till så många nya jobb.
Kanske dags att bidra lite mer genom nytt kök t.ex!?
Alliansen, och delvis sossarna&MP, jobbar ju dock hårt på att avskaffa heltidslönen. Genom provanställningar, FAS3, vid behovs-anställningar, sänkt lön för ungdomar etc kan de effektivt behålla heltidsarbete men betala ut en långt lägre lön, dels genom lönedumpningen som kommer med noll anställningstrygghet och delvis för att folk kan behöva stå på standby så arbetsköparen inte behöver betala förutom de minutrarna som hen får profit. Systemet McDonalds hade med att tvinga folk checka ut när det var lite kunder t.ex., kommer nog bli mer eller mindre standard om vi inte bjuder till motstånd. Och en nyanställd ung undersköterska kan väl tjäna 14000 i månaden före skatt? På heltidsarbete med ungdomslönerna då, det kommer en inte sådär jättelångt på direkt, särskilt inte när bostadsbristen och avregleringen av andrahandsuthyrningar, ökad a-kassekostnad, osv osv äter upp en stor del av inkomsten.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 29 sep 2013, 08:55

Merko skrev:
Anders skrev:Incitamentet att hitta ett jobb ökar när skatten på arbete sänks. Det förbättra matchning, som tydligen SAP är inne på är viktigt. Enligt den forskning som Anders Borg hänvisar till så verkar det vara den bästa metoden att minska arbetslösheten.
Har du någon länk till denna "forskning"? Nuvarande regering är ju benägen att fullständigt förvränga all känd forskning och göra såsom är politiskt önskvärt. Se särskilt under Lena Ek, vargstammens storlek samt Jan Björklund, pedagogik. Det är väl en sak om man erkänner att det man vill göra förvisso, enligt all känd forskning, kommer att få vissa negativa konsekvenser, men man vill göra det ändå av något annat skäl. Men när en regering konsekvent ljuger om det aktuella forskningsläget så är det ganska illa.

Åtminstone har Gunilla Carlssonsbisarra idéer om bistånd nu förhoppningsvis nått vägs ände. Fast med en ny moderat vid rodret ska vi väl inte ha några stora förhoppningar. Mina erfarenheter inom svenskt bistånd är att det absolut finns många centerpartister, folkpartister och kristdemokrater som är ärligt och uppriktigt intresserade av bistånd. Men moderater intresserar sig ytterst sällan för detta område.
1 minuts googling gav denna länk. Jag är långt ifrån ekonom, och ännu längre från nationalekonom. Dessa frågor är helt enkelt för svåra för mig. Jag litar dock på Anders Borg, han verkar vara mycket kompetent inom området.

Dessutom resonerar jag så här, vad säger att högre skatter ger fler jobb?

Förutom de effekter sänkt skatt gör på incitamenten för att söka jobb, ger det också mer frihet för enskilda personer. Det uppskattar jag något enormt.

Vad har biståndet med detta att göra?!?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 01 okt 2013, 23:58

Jag frågade inte huruvida det finns lobbyister som håller med Anders Borg. Jag frågade efter forskning.
Anders skrev: Jag är långt ifrån ekonom, och ännu längre från nationalekonom. Dessa frågor är helt enkelt för svåra för mig. Jag litar dock på Anders Borg, han verkar vara mycket kompetent inom området.
Jag litar inte ett dugg på Anders Borg. Han har inte formell utbildning på området, hans bakgrund är inom en snävt särintresse som av allt att döma har format hans bisarra bild av ekonomins funktionssätt, och han har en historia av att fullständigt hitta på och uppfinna siffror och liknande.
Anders skrev: Dessutom resonerar jag så här, vad säger att högre skatter ger fler jobb?
Det beror naturligtvis helt på vilka skatter man höjer och vad man använder skatterna till.
Anders skrev: Förutom de effekter sänkt skatt gör på incitamenten för att söka jobb, ger det också mer frihet för enskilda personer. Det uppskattar jag något enormt.
Du kanske tycker att det är frihet när en cancerpatient tvingas söka jobb, själv tycker jag att tvång är motsatsen till frihet. Man kan väl se det olika antar jag.
Anders skrev: Vad har biståndet med detta att göra?!?
Jag drog bara några andra exempel på inkompetens och kunskapsförakt från den sittande regeringen.

Englund

Inlägg av Englund » ons 02 okt 2013, 07:06

Merko skrev:Du kanske tycker att det är frihet när en cancerpatient tvingas söka jobb, själv tycker jag att tvång är motsatsen till frihet. Man kan väl se det olika antar jag.
Jag tror ytterst få anser att cancerpatienter ska vara tvungna att söka jobb. Det är bara löjligt när du drar ned diskussionen till den nivån!

Själv tycker jag inte att man ska tortera och avliva alla barn som inte klarar skolan ypperligt bra, men jag antar att du och jag har olika människosyn.
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 02 okt 2013, 12:39

Englund skrev:
Merko skrev:Du kanske tycker att det är frihet när en cancerpatient tvingas söka jobb, själv tycker jag att tvång är motsatsen till frihet. Man kan väl se det olika antar jag.
Jag tror ytterst få anser att cancerpatienter ska vara tvungna att söka jobb. Det är bara löjligt när du drar ned diskussionen till den nivån!

Själv tycker jag inte att man ska tortera och avliva alla barn som inte klarar skolan ypperligt bra, men jag antar att du och jag har olika människosyn.
Nu är det ju så att tortyr och avlivning av barn inte har något samband med diskussionen, medan regeringens skattesänkningar har finansierats bland annat genom att man tvingar cancerpatienter att söka jobb. Givetvis vore det roligt, allt annat lika, om ingen behövde betala skatt och alla fick gratis tårtor. Men i den verkliga verkligheten får man faktiskt ställa olika saker mot varandra. Jag prioriterar att cancersjuka ska få sjukpenning. För mig är det en mycket större frihetsfråga än att jag som har det bra ska behöva betala lite mindre skatt.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 02 okt 2013, 23:03

Merko skrev:
Jag frågade inte huruvida det finns lobbyister som håller med Anders Borg. Jag frågade efter forskning.
Dom hänvisade till forskning, läs inantill är du snäll!
Anders skrev: Jag är långt ifrån ekonom, och ännu längre från nationalekonom. Dessa frågor är helt enkelt för svåra för mig. Jag litar dock på Anders Borg, han verkar vara mycket kompetent inom området.
Merko skrev: Jag litar inte ett dugg på Anders Borg. Han har inte formell utbildning på området, hans bakgrund är inom en snävt särintresse som av allt att döma har format hans bisarra bild av ekonomins funktionssätt, och han har en historia av att fullständigt hitta på och uppfinna siffror och liknande.
Men du har litat på tidigare finansminstrar med objektivt sätt mindre utbildning och mindre erfarenhet av nationalekonomi?
Anders skrev: Dessutom resonerar jag så här, vad säger att högre skatter ger fler jobb?
Merko skrev: Det beror naturligtvis helt på vilka skatter man höjer och vad man använder skatterna till.
Så där ja, ge oss exempel!
Anders skrev: Förutom de effekter sänkt skatt gör på incitamenten för att söka jobb, ger det också mer frihet för enskilda personer. Det uppskattar jag något enormt.
Merko skrev: Du kanske tycker att det är frihet när en cancerpatient tvingas söka jobb, själv tycker jag att tvång är motsatsen till frihet. Man kan väl se det olika antar jag.
Du blandar som vanligt ihop äpplen och bananer. Sjukförsäkringen har inget med inkomstskatterna att göra. Jag måste fråga, är det bättre att förtidspensionera fullt friska människor?
Anders skrev: Vad har biståndet med detta att göra?!?
Merko skrev: Jag drog bara några andra exempel på inkompetens och kunskapsförakt från den sittande regeringen.
Denna "inkompetens" har alltså tagit Sverige genom den värsta lågkonjnukturen sedan 30-talet med mycket lägre arbetslöshet än under 90-talets början? Du har sannerligen ett märkligt sätt att mäta inkompetens. Menar du att regeringen Persson var mindre inkompetent? Och vad var i så fall skillnaden? Eller är du sån där kommunist som anser att allt annat än ren Stalinism är inkompetens, det låter ofta så.

Låst