Jobbskatteavdrag ger 13.000 nya jobb?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Anders

Re: Jobbskatteavdrag ger 13.000 nya jobb?

Inlägg av Anders » ons 02 okt 2013, 23:05

Merko skrev:
Englund skrev:
Merko skrev:Du kanske tycker att det är frihet när en cancerpatient tvingas söka jobb, själv tycker jag att tvång är motsatsen till frihet. Man kan väl se det olika antar jag.
Jag tror ytterst få anser att cancerpatienter ska vara tvungna att söka jobb. Det är bara löjligt när du drar ned diskussionen till den nivån!

Själv tycker jag inte att man ska tortera och avliva alla barn som inte klarar skolan ypperligt bra, men jag antar att du och jag har olika människosyn.
Nu är det ju så att tortyr och avlivning av barn inte har något samband med diskussionen, medan regeringens skattesänkningar har finansierats bland annat genom att man tvingar cancerpatienter att söka jobb. Givetvis vore det roligt, allt annat lika, om ingen behövde betala skatt och alla fick gratis tårtor. Men i den verkliga verkligheten får man faktiskt ställa olika saker mot varandra. Jag prioriterar att cancersjuka ska få sjukpenning. För mig är det en mycket större frihetsfråga än att jag som har det bra ska behöva betala lite mindre skatt.
Ge expempel på när svårt sjuka cancerpationer har tvingats söka jobb. Länkar går bra! Jag säger inte att det inte förekommit, jag undrar bara om det är så vanligt att det är normen.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 03 okt 2013, 00:28

Anders skrev:
Merko skrev: Jag frågade inte huruvida det finns lobbyister som håller med Anders Borg. Jag frågade efter forskning.
Dom hänvisade till forskning, läs inantill är du snäll!
Jag letade faktiskt fram forskningsrapporten som de förmodligen avser. Det var lite knepigt eftersom de stavat fel på en av författarnas namn. Nu kan jag ju inte veta att det var den rapporten, men den handlade om effekter från amerikanska EITC vilket är ganska likt de svenska jobbskatteavdragen. Dock kan jag inte se att den här rapporten stödjer lobbyisternas grundtes att denna typ av sänkt skatt skulle ge fler jobb. Det kan lika gärna vara så att det förändrar vem som arbetar, och/eller gör att folk tvingas arbeta mer utan att få mer betalt. Vilket väl kanske skulle kunna klassificeras som "mer jobb", men i så fall ger ju även slaveri "mer jobb", och det är väl inte det som avses.
Anders skrev: Men du har litat på tidigare finansminstrar med objektivt sätt mindre utbildning och mindre erfarenhet av nationalekonomi?
Tja, förutom Borg finns faktiskt ytterligare en finansminister i nära tid som inte klarade av sina gymnasiestudier, nämligen Bosse Ringholm. Men nu är det faktiskt så att det inte finns någon finansminister som jag litat på. Det hör nog lite till jobbet att försöka framställa siffrorna i en så positiv dager som möjligt. Det vore lite som att lita på en bilförsäljare. Nej, det är definitivt klokast att kontrollera uppgifter som kommer från dessa personer.
Anders skrev: Så där ja, ge oss exempel!
Jag har givit flera exempel tidigare i tråden. Titta på några av mina tidigaste inlägg.
Anders skrev:
Merko skrev: Du kanske tycker att det är frihet när en cancerpatient tvingas söka jobb, själv tycker jag att tvång är motsatsen till frihet. Man kan väl se det olika antar jag.
Du blandar som vanligt ihop äpplen och bananer. Sjukförsäkringen har inget med inkomstskatterna att göra.
Återigen, ingen betalar skatt och gratis tårtor åt alla vore trevligt. Försämringar i sjukförsäkringen är i själva verket kanske det främsta sättet på vilket den nuvarande regeringen finansierat sina skattesänkningar. Nu hade man kunnat tänka sig andra hypotetiska sätt att åstadkomma samma sak, men detta är vad de har gjort, och det är en prioritering som jag inte instämmer i. Just därför att jag värderar frihet högt.
Anders skrev: Jag måste fråga, är det bättre att förtidspensionera fullt friska människor?
Nej, och därför tycker jag att det är väldigt illa att alliansregeringen ökat antalet förtidspensioneringar av unga drastiskt. De borgerliga försöker trixa bort detta genom att på propagandasidor blanda ihop korten och bunta ihop förtidspensionerade med alla som får sjukpenning. Eftersom regeringen sett till att ändra reglerna så att många sjuka inte längre kan få sjukpenning så har naturligtvis den senare siffran minskat. Karl Rove skulle vara stolt över att de lyckas framställa det som något positivt att sjuka nu måste söka socialbidrag.
Anders skrev:Denna "inkompetens" har alltså tagit Sverige genom den värsta lågkonjnukturen sedan 30-talet med mycket lägre arbetslöshet än under 90-talets början? Du har sannerligen ett märkligt sätt att mäta inkompetens. Menar du att regeringen Persson var mindre inkompetent? Och vad var i så fall skillnaden?
Ja alltså, om du vill jämföra dagens regering med regeringen Bildt, som ju helt på egen hand orsakade massarbetslösheten i början på 90-talet, så är det klart att regeringen Reinfeldt framstår som ett under av kompetens. Nu tycker jag inte att regeringen Persson gjorde något särskilt bra jobb heller, men om vi bortser från de magplask jag redan nämnt så tål det ju att konstateras att enbart Nuon-affären kostat skattebetalarna betydligt mer än det ökända Stålverk 80, justerat för inflation. Något ens i närheten av detta inträffade aldrig under regeringen Persson.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 03 okt 2013, 15:06

Jag konstaterar att Vänsterpartiets ekonomiske taleskvinna, dvs Finansminister i Vs skuggregering, är Förskollärare.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 03 okt 2013, 15:10

Merko skrev:Ja alltså, om du vill jämföra dagens regering med regeringen Bildt, som ju helt på egen hand orsakade massarbetslösheten i början på 90-talet, så är det klart att regeringen Reinfeldt framstår som ett under av kompetens. Nu tycker jag inte att regeringen Persson gjorde något särskilt bra jobb heller, men om vi bortser från de magplask jag redan nämnt så tål det ju att konstateras att enbart Nuon-affären kostat skattebetalarna betydligt mer än det ökända Stålverk 80, justerat för inflation. Något ens i närheten av detta inträffade aldrig under regeringen Persson.
Två saker:
1) Krisen i början av 90-talet var ett resultat av regeringen Carlssons inkompetens när de helt släppte räntevapnet. Men jag förstår att du bortser från historien, det är bekvämt eller hur?
2) Noun-affären är vad som händer när Politiker leker företag. Hade Vattenfall varit i privata ägo så hade Nuon-affären aldrig ägt rum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 03 okt 2013, 20:30

Anders skrev: Två saker:
1) Krisen i början av 90-talet var ett resultat av regeringen Carlssons inkompetens när de helt släppte räntevapnet. Men jag förstår att du bortser från historien, det är bekvämt eller hur?
Det var en intressant hypotes som jag inte hört tidigare. Enligt Wikipedia så berodde krisen på avregleringarna av finansmarknaderna under 80-talet, som ju stöddes av båda blocken. Nu är ju tyvärr denna vansinniga politik knappast att betrakta som ett "misstag" eller "inkompetens" eftersom den fortfarande har brett politiskt stöd, kanske inte bland väljarna men inom eliten. Det hamnar nog snarare i kategorin "dålig politik". Det vansinniga kronförsvaret under Bildt däremot kostade i runda tal 100 miljarder och var uppenbarligen ett totalt misstag. Större delen dessutom mycket lätt att undvika då det inte saknades experter som i ett tidigt skede påpekade det vansinniga i politiken.
Anders skrev: 2) Noun-affären är vad som händer när Politiker leker företag. Hade Vattenfall varit i privata ägo så hade Nuon-affären aldrig ägt rum.
Ah. Klassisk högerpolitisk strategi: först klantar man sig, och sedan tar man sin egen obeskrivliga inkompetens som belägg för att ingen annan skulle kunna göra jobbet bättre.

För inga privata företag skulle ju någonsin kunna genomföra dåliga affärer. Time Warner köpte ju inte AOL, och Daimler köpte aldrig Chrysler. Eller kanske de här företagen i hemlighet styrs av en regeringskonspiration. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 03 okt 2013, 20:39

Merko skrev: Ah. Klassisk högerpolitisk strategi: först klantar man sig, och sedan tar man sin egen obeskrivliga inkompetens som belägg för att ingen annan skulle kunna göra jobbet bättre.

För inga privata företag skulle ju någonsin kunna genomföra dåliga affärer. Time Warner köpte ju inte AOL, och Daimler köpte aldrig Chrysler. Eller kanske de här företagen i hemlighet styrs av en regeringskonspiration. Vad vet jag.
Typisk vänster propaganda! Tänk också på att Vattenfalls VD och Styrelseordförande var tillsatta av den Socialdemokratisk regering. Nu är ju du dock inte socialdemokrat, och med andra ord helt oviktig, men det är socialdemokrater och miljöpartister jag vill debatterar med, och förhoppningsvis läser också dom de här inläggen.

Ja, privata företag gör misstag, med det drabbar sällan oss skattebetalare. Det är därför företag skall drivas av privata intressen, inte staten. I privata företag är det ägarna som tar risken. Vad händer om ett företag ägs av Staten? Något jag tycker vi ska undvika. Alliansen har nu undvikt den risken i 8 fall, genom att sälja 8 st företag under de senaste 7 åren. Bra gjort!

Nu kommer du exemplifiera den fullständigt havererade privata sektorn med att banker för stöd och att Carema gör ett dåligt jobb, yada yada yada.

Det är fascinerande att vi kan vara så rörande överens om att folk ska ha frihet att få vara dom de är, men du vill vägra folk rättigheten att driva äldreboende, sjukhus och apotek.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 03 okt 2013, 22:16

Anders skrev:Tänk också på att Vattenfalls VD och Styrelseordförande var tillsatta av den Socialdemokratisk regering.
S ska definitivt ha del av skulden för att de misskött statligt ägda företag och behandlat dem utan minsta hänsyn till något vidare samhällsintresse, utan som passiva investeringar. Men nu var det alliansregeringen som godkände affären, trots tydliga varningar, och därmed hamnar skulden i allt väsentligt på alliansen.
Anders skrev: Nu är ju du dock inte socialdemokrat
Nej, jag är inte med i något parti. Å andra sidan, om jag måste välja ett parti att identifiera mig med, så blir det ju tvivelsutan socialdemokraterna. Även om jag är mycket kritisk till hur detta parti skötts under de senaste 40 åren eller så.
Anders skrev: Ja, privata företag gör misstag, med det drabbar sällan oss skattebetalare. Det är därför företag skall drivas av privata intressen, inte staten. I privata företag är det ägarna som tar risken.
Det är en grundprincip som jag ställer upp på, men som du verkar vara tveksam till, som vi ska se nedan.
Anders skrev: Nu kommer du exemplifiera den fullständigt havererade privata sektorn med att banker för stöd och att Carema gör ett dåligt jobb, yada yada yada.

Det är fascinerande att vi kan vara så rörande överens om att folk ska ha frihet att få vara dom de är, men du vill vägra folk rättigheten att driva äldreboende, sjukhus och apotek.
Nu har du fått mina åsikter fullständigt om bakfoten. Om privata företag vill driva äldreboende, sjukhus och apotek så bör de vara fria att göra detta. Däremot borde inte stat, landsting och kommuner finansiera detta och köpa tjänster från sådana företag. De får i så fall rikta sig till människor som vill betala för detta på egen hand. Det har visat sig vara en mycket ineffektiv metod att driva sådan verksamhet, vilket är ett av skälen till att det är misshushållning med skattemedel att köpa sådant. För det andra så har detta lett till omfattande korruption bland våra politiker, som fattar dåliga beslut i hopp om att få välavlönade jobb med mycket oklara arbetsuppgifter efter lång och trogen tjänst, såsom nu regelmässigt sker med de högsta topparna (förutsett att dessa försett det privata näringslivet med sköna miljarder ur skattekistan).

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 03 okt 2013, 22:47

Merko skrev: Nu har du fått mina åsikter fullständigt om bakfoten. Om privata företag vill driva äldreboende, sjukhus och apotek så bör de vara fria att göra detta. Däremot borde inte stat, landsting och kommuner finansiera detta och köpa tjänster från sådana företag. De får i så fall rikta sig till människor som vill betala för detta på egen hand. Det har visat sig vara en mycket ineffektiv metod att driva sådan verksamhet, vilket är ett av skälen till att det är misshushållning med skattemedel att köpa sådant. För det andra så har detta lett till omfattande korruption bland våra politiker, som fattar dåliga beslut i hopp om att få välavlönade jobb med mycket oklara arbetsuppgifter efter lång och trogen tjänst, såsom nu regelmässigt sker med de högsta topparna (förutsett att dessa försett det privata näringslivet med sköna miljarder ur skattekistan).
Problemet är att folk i allmänhet, de 99%-en, inte har råd att både betala skatt och betala för välfärdstjänster, så marknaden blir helt enkelt för liten. Ett ganska klart fall av hur staten lägger sig i den fria marknaden.

Ja, det är olyckligt att just privat sjukvård och välfärdstjänster har i så många fall tagits över och drivits av måttligt moraliska riskkapitalister. Jag skulle vilja se att tex personalen oftare tog över vårdcentraler och hemtjänster. Det har hänt, men lite för sällan.

Korruptionsanklagelserna ser jag inte som rimliga, Sverige ligger väldigt lågt när det gäller korruption.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 03 okt 2013, 23:09

Anders skrev:Problemet är att folk i allmänhet, de 99%-en, inte har råd att både betala skatt och betala för välfärdstjänster, så marknaden blir helt enkelt för liten. Ett ganska klart fall av hur staten lägger sig i den fria marknaden.
Vi kan väl i så fall jämföra med USA. Där får folk betala sin sjukvård ur egen ficka. Fast de får ändå betala mer för den i skatt för att täcka upp för akutsjukvård och liknande som ingen (utom Ron Paul) tycker att ett civiliserat samhälle kan vara utan. Så argumentet att folk skulle ha råd om vi inte skattefinansierade det är ju bara goja. Nästan ingen skulle ha råd att betala det ur egen ficka, och även om kanske två tredjedelar skulle ha råd med en försäkringslösning likt den i USA så är det ju uppenbart att det blir mycket, mycket dyrare. Plus då att man får en tredjedel som står utanför systemet och dör helt i onödan om de exempelvis får behandlingsbar cancer.
Anders skrev:Ja, det är olyckligt att just privat sjukvård och välfärdstjänster har i så många fall tagits över och drivits av måttligt moraliska riskkapitalister. Jag skulle vilja se att tex personalen oftare tog över vårdcentraler och hemtjänster. Det har hänt, men lite för sällan.
När det händer så blir de ju snart uppköpta av någon av jättarna. Det är uppenbart att detta kommer att hända. Jag vet inte om våra politiker är okunniga och naiva och inte förstår detta, eller om de är fullt medvetna om det men så korrumperade att de gömmer sig bakom de här teoretiska gulliga inrättningarna mot bättre vetande. Eller kanske en kombination. Nu vill faktiskt jag också gärna se att vårdcentraler och hemtjänst drivs av personalen, men det behövs inga privatiseringar för det, bara decentralisering. Störst chans för att detta händer är med en offentligt ägd vård och en politisk inriktning som går ut på att minska centralstyrning och småpetande och lita på personalens professionalitet.
Anders skrev: Korruptionsanklagelserna ser jag inte som rimliga, Sverige ligger väldigt lågt när det gäller korruption.
Det beror på att du bara räknar med olaglig korruption. Det är fullt tillåtet att tala om för en tjänsteman eller politiker att om du hjälper till att privatisera vården och skapa upphandlingsprocesser som ger konkurrensbefriade vinster till låtsasentreprenörer, så kanske du får ett välbetalt jobb hos oss senare.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 03 okt 2013, 23:54

Merko skrev:
Anders skrev:Ja, det är olyckligt att just privat sjukvård och välfärdstjänster har i så många fall tagits över och drivits av måttligt moraliska riskkapitalister. Jag skulle vilja se att tex personalen oftare tog över vårdcentraler och hemtjänster. Det har hänt, men lite för sällan.
När det händer så blir de ju snart uppköpta av någon av jättarna. Det är uppenbart att detta kommer att hända. Jag vet inte om våra politiker är okunniga och naiva och inte förstår detta, eller om de är fullt medvetna om det men så korrumperade att de gömmer sig bakom de här teoretiska gulliga inrättningarna mot bättre vetande. Eller kanske en kombination. Nu vill faktiskt jag också gärna se att vårdcentraler och hemtjänst drivs av personalen, men det behövs inga privatiseringar för det, bara decentralisering. Störst chans för att detta händer är med en offentligt ägd vård och en politisk inriktning som går ut på att minska centralstyrning och småpetande och lita på personalens professionalitet.
Anledning till att just välfärdstjänster så ofta tas över av stora bolag, jämfört med tex frisörer eller målarfirmor, är nog för att det är så väldans lönsamt. Det i sin tur beror på att stat, kommun, och landsting slänger pengar över all sådan verksamhet. Jag tycker det visar att den verksamheten kan drivas mycket billigare än idag.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » fre 04 okt 2013, 00:29

Anders skrev:Anledning till att just välfärdstjänster så ofta tas över av stora bolag, jämfört med tex frisörer eller målarfirmor, är nog för att det är så väldans lönsamt. Det i sin tur beror på att stat, kommun, och landsting slänger pengar över all sådan verksamhet. Jag tycker det visar att den verksamheten kan drivas mycket billigare än idag.
Ja, det är ju enkelt. Man bara låter folk dö i stället för att ge dem dyr vård. Problemet här är ju att det inte är kunden som betalar. Eller ja, man har ju sådana här hittepå-"upphandlingar", men det har inget med normal marknadsekonomi att göra. Om man gjorde så att kunden betalade så skulle det innebära att folk dog på löpande band, eftersom de flesta som blir sjuka inte kan betala. Eftersom detta inte är politiskt (eller mänskligt) acceptabelt så måste vi se till att betalningen sker offentligt. Därmed drar vi undan hela grunden för ett marknadsbaserat system, vilket är skälet för att marknadsbaserade system fungerar dåligt i denna sektor och det i stället bör drivas offentligt.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 04 okt 2013, 08:52

Merko skrev:
Anders skrev:Anledning till att just välfärdstjänster så ofta tas över av stora bolag, jämfört med tex frisörer eller målarfirmor, är nog för att det är så väldans lönsamt. Det i sin tur beror på att stat, kommun, och landsting slänger pengar över all sådan verksamhet. Jag tycker det visar att den verksamheten kan drivas mycket billigare än idag.
Ja, det är ju enkelt. Man bara låter folk dö i stället för att ge dem dyr vård. Problemet här är ju att det inte är kunden som betalar. Eller ja, man har ju sådana här hittepå-"upphandlingar", men det har inget med normal marknadsekonomi att göra. Om man gjorde så att kunden betalade så skulle det innebära att folk dog på löpande band, eftersom de flesta som blir sjuka inte kan betala. Eftersom detta inte är politiskt (eller mänskligt) acceptabelt så måste vi se till att betalningen sker offentligt. Därmed drar vi undan hela grunden för ett marknadsbaserat system, vilket är skälet för att marknadsbaserade system fungerar dåligt i denna sektor och det i stället bör drivas offentligt.
Jag vet inte om du är medveten om detta, men alla människor dör förr eller senare.

Problemet med att själv betala sin äldrevård är att man betalar redan dryga 50% av sin inkomst i skatt, så det blir inga pengar över för att själv kunna betala sin vård. Man kan lösa detta på flera sätt. Jag tycker Sverige har gjort det på ett dåligt sätt.

Men jag gillar inte din stil där du använder grova halmgubbar. Kan du läsa någonstans i mina inlägg att lösningen är att "bara låter folk dö i stället för att ge dem dyr vård"? Om inte, varför tror du att jag förordar en sådan, något omänsklig, lösning?

Edit: ett ä skulle vara ett ö, har ändrats

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » fre 04 okt 2013, 11:46

Anders skrev:Jag vet inte om du är medveten om detta, men alla människor dör förr eller senare.
Anders skrev:Men jag gillar inte din stil där du använder grova halmgubbar.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 04 okt 2013, 14:12

Eon skrev:
Anders skrev:Jag vet inte om du är medveten om detta, men alla människor dör förr eller senare.
Anders skrev:Men jag gillar inte din stil där du använder grova halmgubbar.
När blev det en halmgubbe att påpeka självklarheter. De må vara dålig debatt-teknik av mig, men inte en halmgubbe enligt definitionen.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 04 okt 2013, 14:14

Anders skrev:2) Noun-affären är vad som händer när Politiker leker företag. Hade Vattenfall varit i privata ägo så hade Nuon-affären aldrig ägt rum.
Hade det varit ett statligt icke vinstdrivande verk så hade det definitivt inte ägt rum. Energioligopolet är det sämsta tänkbara för alla politiska system.

Låst