Polisens registrering av romer

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Knurd

Polisens registrering av romer

Inlägg av Knurd » mån 23 sep 2013, 23:47

Måndagens toppnyhet i DN är att polisen i Skåne hållit ett register med drygt 4000 romer i Sverige, 1000 av dem barn, vissa av dem så unga som 2 år, och andra avlidna sedan länge. http://www.dn.se/nyheter/sverige/over-t ... tlaggning/

Nu undrar man på vilken nivå skandalen ligger. Rikspolisstyrelsen? Regeringen?

Och vem får sparken? Gissningsvis ryker Skånes länspolismästare. Beatrice Ask kommer grillas i KU.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Polisens registrering av romer

Inlägg av kaxiga Z » tis 24 sep 2013, 09:03

Polisen tycks skylla på en enda icke namngiven polisman.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 24 sep 2013, 10:17

kaxiga Z skrev:Polisen tycks skylla på en enda icke namngiven polisman.
Mållgan, antagligen...
---------------------
Hörde en polis på P1 i morse och han var fostrad att alltid kontrollera romer när de var ute i tjänst. Det är ju inte så konstigt om man hittar romer utan körkort om en stor andel av de man kontrollerar har sånt ursprung.
Jag vet inte hur det är med att de sägs hålla ihop inom sina släkter så att man kan finna en genom att ha koll på en annan. Står man utanför samhället kanske man tenderar att ty sig till de som inte behandlar en som avvikande.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 24 sep 2013, 10:26

kaxiga Z skrev:Polisen tycks skylla på en enda icke namngiven polisman.
Och i vilket fall som helst kommer denne enskilde polisman, om hen nu existerar, inte att bestraffas med mer än en tillsägelse. Hen har ju faktiskt inte ägnat sig åt väpnat rån på arbetstid.

Detta min kommentar ska inte tolkas som en vilja att generellt försämra polisers anställningstrygghet. I stort verkar de regelverk som kringgärdar poliser i teorin vara rätt adekvata. Praxis, förmodligen kopplad till en för stark kåranda, verkar dock leda till att det nästan är omöjligt att kännbart sätta dit en polis för att ha misskött sin relation gentemot medborgarna. Däremot skulle jag vilja att man på något sätt stärkte den enskilde polismannens ställning i förhållande till sina chefer.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 24 sep 2013, 15:42

På Flashbacks forum jublar många åt polisens arbete:
det är väl verkligen på tiden att polisen får lite ordning på dessa avskum
Eftersom Zigenare verkar i klanstrukturer i sin kriminella verksamhet tycker inte jag det här är konstigare än att polisen har liknande register över människor med olika kopplingar till diverse MC-gäng
Tycker de är bra med register över kriminella och framtida kriminella!
Att polisen inte kunde hålla listan hemlig var klantigt. Tror ingen kommer dömas för det...
Låter som ett bra initiativ.. romer begår nog en hel del brott.
Jag förstår inte varför folk tycker det är dåligt att man håller reda på packet.
Självklart så skall det finnas ett register på folk som notoriskt under 1000-tals med år är betraktade som paria i alla världsdelar. Sköter man sig inte så får man leva med att vara kontrollerad hela tiden.
https://www.flashback.org/t2225161

Antar att en stor del av polisens budget för nästa år kommer gå till någon reklambyrå.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 24 sep 2013, 15:51

Så nu anser rassarna att polisen är god, och inte längre legoknektar åt sionismen och PK-eliten?

Skånes länspolismästare Klas Johansson tillträdde i juni i år, och kommer gissningsvis förneka kännedom, och göra ett bondeoffer genom att omplacera några mellanchefer.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 24 sep 2013, 17:20

Är det klarlagt att det är ett brott begånget av polisen? Det sägs också att polislagen ger stora möjligheter att inhämta underrättelser.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 24 sep 2013, 17:40

Jag är inte jurist. Men om vi ser det till hur det skulle fungera om det var en vanlig person som var misstänkt, så borde det fungera så här. Polisen kan göra register som del i en utredning. Det kan då vara befogat att kartlägga personer som umgås med varandra, en familj, eller till och med en hel släkt om de har nära samröre med varandra.

I detta fall så har man dock kartlagt personer som saknar samband med någon brottsutredning, och som inte har något samröre med varandra eller med någon brottsmisstänkt. Det torde solklart falla utanför vad som är tillåtet för polisen.

Men nu är det så att en polis nästan aldrig kan bli fälld för något som görs i tjänsten. Poliser kan bli fällda om de begår brott civilt eller i riktigt extrema fall när de på enskilt initiativ misshandlar någon eller liknande. Det krävs dock väldigt mycket för att det ska hända. I sådana fall där flera poliser varit medvetna om att brottet utförs och inte gjort något känner jag inte till något fall där en polis dömts för brott. Det är andra poliser som utreder, och trycket på dem att inte utreda för bra är stort. Poliser är väldigt bra på lagen och vet hur domstolar fungerar, och kan hitta olika trix för att ingen ska kunna fällas. Troligt är att ingen kommer att kunna bindas till registret, alla kommer att hävda att de inte kände till det, många poliser kommer att vara beredda att gå ed på att de som uppenbarligen känt till registret inte kände till det, poliser och domstolar kommer att kunna hitta sätt att hävda att eftersom poliserna inte förstått att detta var olagligt så kan de inte dömas. Det kommer kanske att hävdas att registret aldrig upprättades medvetet utan att det slumpat sig så att olika poliser, okänt vilka, råkat lägga in orelaterade uppgifter i samma fil, utan att det funnits något uppsåt att koppla dem till varandra.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 24 sep 2013, 17:57

ulltand skrev:På Flashbacks forum jublar många åt polisens arbete:

Antar att en stor del av polisens budget för nästa år kommer gå till någon reklambyrå.
Varför inte till att kartlägga och registrera rassarna på Flashback? De ber ju om det, tror jag.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tis 24 sep 2013, 19:00

Thomas P skrev:
ulltand skrev:På Flashbacks forum jublar många åt polisens arbete:

Varför inte till att kartlägga och registrera rassarna på Flashback? De ber ju om det, tror jag.
För att två fel inte blir ett rätt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 24 sep 2013, 20:01

Thomas P skrev: Varför inte till att kartlägga och registrera rassarna på Flashback? De ber ju om det, tror jag.
Alla skåningar är redan registrerade hos Skatteverket.

Obs: sarkasm.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 25 sep 2013, 07:50

Är det ens möjligt att politiskt avsätta en Länspolismästare? Eller någon annan polischef för den delen. Jag undrar vad som kan hända om polisen vidhåller att det handlar om analysmaterial och inte något register, vad nu än skillnaden är i praktiken.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 25 sep 2013, 07:56

Jag undrar vad som kan hända om polisen vidhåller att det handlar om analysmaterial och inte något register, vad nu än skillnaden är i praktiken.
Som jag förstår det så:
1. Analysmaterial får inte sparas så länge
2. Man kan fråga sig vad spädbarn har där att göra?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 25 sep 2013, 08:35

Tja det verkar som någon har bestämt sig för att det finns några i den släkten som är kriminella och då är det förstås intressant att hålla reda på lojalitetsband. Men om barn är med tar det en stund innan de är aktuella så särskilt tillfälligt är ju inte materialet då. Finns det ingen bloggare som är advokat, hysteriska jämförelser med Förintelsen blir jag bara trött på.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 25 sep 2013, 08:46

hysteriska jämförelser med Förintelsen blir jag bara trött på.
Där kan jag hålla med, samtidigt som jag kan förstå att Romer har en välgrundad misstro mot samhället.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Låst