Polisens registrering av romer

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Merko

Re: Polisens registrering av romer

Inlägg av Merko » ons 30 okt 2013, 17:12

Pär C skrev:
Merko skrev: Brott mot polisdatalagen 2 kap §10, 3 kap §10, troligtvis fler paragrafer men vi kan ju börja där. I princip samtliga poliser i Skåne torde falla inom den lägsta officiella graden av misstanke, "kan misstänkas". Detta då de haft tillgång till det olagliga registret och har haft möjlighet att lägga in uppgifter där.
Ingen av de bestämmelser som du nämner är straffbud så det är teoretisk omöjligt att vara misstänkt för brott mot dessa. Det är ca 80 personer vid polisen som haft tillgång till registret. Och det är ju naturligtvis nonsens att någon misstankegrad om det inte misstanken kan kopplas till någorlunda i tid och rum konkret handling.
Nu ägnar du dig åt extremt paragrafrytteri. Visst, det är antagligen personuppgiftslagen, §49, som de här poliserna borde dömas enligt. Men anledningen till att den lagen är tillämplig är att de inte följt polisdatalagen i åtminstone de paragrafer jag hänvisat till ovan, vilket innebär att de alltså inte haft rätt att frångå personuppgiftslagen.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 30 okt 2013, 17:13

Tompavan skrev:
Ergo Sum skrev:
Tompavan skrev:Jobbar man kriminellt med släktingar och bråkar med andra släkter av samma etnicitet så är ju sannolikheten stor att det förekommer en stor andel i registret av just den etniciteten.
Det där med släktfejder nämns inte alls i den källa du tidigare länkat till i tråden. Där nämns fakturabedrägerier, bostadsinbrott och åldringsbrott.
"I den ingick registret ”Konflikt, Staffanstorp, romer”.
Menar du på fullt allvar att 4000 romer har varit inblandade i en konflikt i Staffanstorp?

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 30 okt 2013, 18:04

Merko skrev:Var har jag påstått att det skulle röra sig om just "misstankeregister"? Det register över romer som diskuteras är ju uppenbarligen inte något misstankeregister, eftersom det även enligt polisen själva finns mängder av människor som aldrig varit misstänkta för något, inte ens på den lägsta
Nu får du ge dig. Du tyckte inte det sa så mycket att omkring hälften i det s k romregistret var misstänkta eller dömda för alla poliser i Skåne kan sägas vara misstänkta för att ha fört ett olagligt register. För att den jämförelsen ö h t ska vara meningsfull så är det misstankegraden för att förekomma i misstankeregister som är intressant eftersom det har varit måttet för de som förekom i registret.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 30 okt 2013, 18:24

Merko skrev:Nu ägnar du dig åt extremt paragrafrytteri. Visst, det är antagligen personuppgiftslagen, §49, som de här poliserna borde dömas enligt. Men anledningen till att den lagen är tillämplig är att de inte följt polisdatalagen i åtminstone de paragrafer jag hänvisat till ovan, vilket innebär att de alltså inte haft rätt att frångå personuppgiftslagen.
Nu var du som började slänga dig med paragrafer, inte jag. Då kan du gärna klaga på mig när du har fel. Inte heller 49 par PUL är rätt. För PDL gäller istället PUL om inte PDL hänvisar till PULs bestämmelser och det finns ingen hänvisning till 49 par. Det övergår mitt förstånd hur du kan uttala dig tvärsäkert om brottsmisstankar när du inte vet vilket brott som är aktuellt.

Nu var ju samtigt mina andra inväningar av, om du så vill, mer materiellt slag; det är inte alla poliser som haft tillgång till registret utan - och här ska rätta mig - cirka 90 och för att man ska tala om misstänkt så måste det vara konkritiserat.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 30 okt 2013, 19:33

Pär C skrev:För att den jämförelsen ö h t ska vara meningsfull så är det misstankegraden för att förekomma i misstankeregister som är intressant eftersom det har varit måttet för de som förekom i registret.
Har du någon källa på det? Nu verkar ju även polisen hålla med om att väldigt många i registret aldrig någonsin har varit misstänkt för något, på någon misstankegrad. Men jag antar att du menar de som polisen menar någonsin har varit misstänkta för någonting alls över huvud taget.

Själv tycker jag i och för sig att det är väldigt ointressant om de varit misstänkta, eftersom det blir självuppfyllande om polisen har rasistiska fördomar. De kommer då att misstänka folk som är romer bara för att de är romer. Och graden "skäligen misstänkt" kräver sannerligen inte mycket substans. Om de inte sedan blivit dömda skulle jag inte lägga något i detta över huvud taget. Men om det är som du säger att den misstankegrad som avsetts är "skäligen misstänkt" och att "kan misstänkas" inte räknats in, ja då får jag ju ge dig rätt i det avseendet.

Å andra sidan kan vi ju då ta in någon polishatande anarkist som får "skäligen misstänka" alla poliser på grund av sina fördomar mot poliser i allmänhet.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 30 okt 2013, 19:39

Merko skrev:
Tompavan skrev:
Ergo Sum skrev:Det där med släktfejder nämns inte alls i den källa du tidigare länkat till i tråden. Där nämns fakturabedrägerier, bostadsinbrott och åldringsbrott.
"I den ingick registret ”Konflikt, Staffanstorp, romer”.
Menar du på fullt allvar att 4000 romer har varit inblandade i en konflikt i Staffanstorp?
Med förgreningar i olika riktningar och med samröre med andra kriminella som har samröre med andra kriminella... så ja, det är inte orimligt. Givetvis finns inte alla dessa i Staffanstorp, men det utgår jag från att du begriper.
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 30 okt 2013, 19:45

Pär C skrev: Nu var du som började slänga dig med paragrafer, inte jag. Då kan du gärna klaga på mig när du har fel. Inte heller 49 par PUL är rätt. För PDL gäller istället PUL om inte PDL hänvisar till PULs bestämmelser och det finns ingen hänvisning till 49 par.
Ovanstående verkar vara felskrivet. Jag antar att du menar att PUL inte gäller om inte PDL hänvisar till PUL? Jag uppfattar det som att PDL bara gäller om man följer bestämmelserna i PDL för hur sådana register ska föras. Om man bryter mot dem så skulle i så fall PUL gälla i stället.

Jag menar, om jag upprättar ett olagligt register så kan jag ju inte komma undan genom att hänvisa till PDL. Jag kan ju hävda att nej det är klart, jag är ju inte polis, och jag har inte följt de andra reglerna heller, men hävdar minsann att mitt olagliga register är ett register för polisens brottsbekämpning så därför ska den lagen gälla!
Pär C skrev: Det övergår mitt förstånd hur du kan uttala dig tvärsäkert om brottsmisstankar när du inte vet vilket brott som är aktuellt.
Jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara lagligt för polisen att upprätthålla rasistiska register. Exakt hur man reder ut straffansvaret är mindre intressant. Om någon sticker ut dina ögon medelst en elefantbete så kan vi träta om huruvida detta är misshandel, mordförsök eller något annat, men att det är olagligt är ganska uppenbart.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 30 okt 2013, 19:50

Tompavan skrev:
Merko skrev: Menar du på fullt allvar att 4000 romer har varit inblandade i en konflikt i Staffanstorp?
Med förgreningar i olika riktningar och med samröre med andra kriminella som har samröre med andra kriminella... så ja, det är inte orimligt. Givetvis finns inte alla dessa i Staffanstorp, men det utgår jag från att du begriper.
Ja, jag begriper att de nog bara finns i din fantasi. Som påpekats många gånger i tråden så har polisen inte hävdat något sådant, utan det är ett mischmasch av olika typer av brottslighet som polisen inte hävdat skulle ha utförts av något gigantiskt kriminellt nätverk eller liknande.

Den här typen av verklighetsförfalskning, där man flagrant bryter mot lagar och bestämmelser, och sedan hittar på och ljuger och tar sig runt lagen därför att ena parten har all makt och motparten är utsatt och maktlös, är något av det äckligaste jag vet. Det finns knappast något som så totalt undergräver den demokratiska rättsstaten som den här sortens förföljelser och rättsmissbruk.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 30 okt 2013, 20:44

Merko skrev:
Tompavan skrev:
Merko skrev: Menar du på fullt allvar att 4000 romer har varit inblandade i en konflikt i Staffanstorp?
Ja, jag begriper att de nog bara finns i din fantasi. Som påpekats många gånger i tråden så har polisen inte hävdat något sådant, utan det är ett mischmasch av olika typer av brottslighet som polisen inte hävdat skulle ha utförts av något gigantiskt kriminellt nätverk eller liknande.

Den här typen av verklighetsförfalskning, där man flagrant bryter mot lagar och bestämmelser, och sedan hittar på och ljuger och tar sig runt lagen därför att ena parten har all makt och motparten är utsatt och maktlös, är något av det äckligaste jag vet. Det finns knappast något som så totalt undergräver den demokratiska rättsstaten som den här sortens förföljelser och rättsmissbruk.
Om man så "flagrant" bryter mot lagar och bestämmelser, hade inte åklagarämbetet redan satt hjulen i rullning då?

"Något sådant" vad menar du med det?

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 30 okt 2013, 21:17

Tompavan skrev:
Merko skrev:
Tompavan skrev:Med förgreningar i olika riktningar och med samröre med andra kriminella som har samröre med andra kriminella... så ja, det är inte orimligt. Givetvis finns inte alla dessa i Staffanstorp, men det utgår jag från att du begriper.

Om man så "flagrant" bryter mot lagar och bestämmelser, hade inte åklagarämbetet redan satt hjulen i rullning då?
Hahaha. Det krävs väldigt, väldigt mycket för att brott begångna av poliser ska utredas.
"Något sådant" vad menar du med det?
Att alla som fanns i registret skulle ha något samband med någon konflikt i Staffanstorp. I stället har det talats om inbrott, bedrägerier och så vidare. Summa summarum så är det uppenbarligen inte så att detta register handlar om något specifikt brott eller någon specifik liga, utan om romer i allmänhet.

Jag skulle tro att i princip alla människor i Sverige skulle kunna registerföras på motsvarande grunder. Vem har inte en farbror, granne, ex-kollega eller annan anknytning som någon gång ägnat sig åt brott eller åtminstone varit misstänkt för det. Så med den typen av ursäkter så är det fullständigt omöjligt att ha ett olagligt register, eftersom således alla är registrerbara, och vi bestämt oss för att den faktiska urvalsprocessen för ett visst register är irrelevant.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » ons 30 okt 2013, 21:58

Merko skrev: Hahaha. Det krävs väldigt, väldigt mycket för att brott begångna av poliser ska utredas.

Att alla som fanns i registret skulle ha något samband med någon konflikt i Staffanstorp. I stället har det talats om inbrott, bedrägerier och så vidare. Summa summarum så är det uppenbarligen inte så att detta register handlar om något specifikt brott eller någon specifik liga, utan om romer i allmänhet.

Jag skulle tro att i princip alla människor i Sverige skulle kunna registerföras på motsvarande grunder. Vem har inte en farbror, granne, ex-kollega eller annan anknytning som någon gång ägnat sig åt brott eller åtminstone varit misstänkt för det. Så med den typen av ursäkter så är det fullständigt omöjligt att ha ett olagligt register, eftersom således alla är registrerbara, och vi bestämt oss för att den faktiska urvalsprocessen för ett visst register är irrelevant.
Bra, då vet jag vilken nivå du ligger på. Slutdiskuterat från detta hållet.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 30 okt 2013, 22:04

Tompavan skrev:Bra, då vet jag vilken nivå du ligger på. Slutdiskuterat från detta hållet.
Det är lite svårt att diskutera med folk vars argument består i att om en polis säger att cirklar är runda, då måste det vara så och vi bör genast sluta fundera över saken då den minsann är avgjord.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 30 okt 2013, 22:34

Förresten, denna roliga detalj i skånepolisens svar till Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden förtjänar att uppmärksammas.
Polismyndigheten i Skåne skrev: Med register avses i polisiär verksamhet uppgiftssamlingar som förs enligt särskild så kallad registerlagstiftning.
Jag har nog aldrig sett "no true Scotsman" som officiell policy. Men det är ju väldigt fiffigt att olagliga register alltså inte är att betrakta som register i polisiär mening!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 30 okt 2013, 22:41

Merko skrev:
Pär C skrev:För att den jämförelsen ö h t ska vara meningsfull så är det misstankegraden för att förekomma i misstankeregister som är intressant eftersom det har varit måttet för de som förekom i registret.
Har du någon källa på det? Nu verkar ju även polisen hålla med om att väldigt många i registret aldrig någonsin har varit misstänkt för något, på någon misstankegrad. Men jag antar att du menar de som polisen menar någonsin har varit misstänkta för någonting alls över huvud taget.

Själv tycker jag i och för sig att det är väldigt ointressant om de varit misstänkta, eftersom det blir självuppfyllande om polisen har rasistiska fördomar. De kommer då att misstänka folk som är romer bara för att de är romer. Och graden "skäligen misstänkt" kräver sannerligen inte mycket substans. Om de inte sedan blivit dömda skulle jag inte lägga något i detta över huvud taget. Men om det är som du säger att den misstankegrad som avsetts är "skäligen misstänkt" och att "kan misstänkas" inte räknats in, ja då får jag ju ge dig rätt i det avseendet.

Å andra sidan kan vi ju då ta in någon polishatande anarkist som får "skäligen misstänka" alla poliser på grund av sina fördomar mot poliser i allmänhet.
Okey. Innan vi går vidare. Detta innebär då alltså att du menar att omkring hälften av alla romer överlag förekommer som dömda eller skäligen misstänkta och anledning till detta är att polisen är rasistisk och därför för misstankeregistret rasistiskt.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 31 okt 2013, 00:42

Pär C skrev: Okey. Innan vi går vidare. Detta innebär då alltså att du menar att omkring hälften av alla romer överlag förekommer som dömda eller skäligen misstänkta och anledning till detta är att polisen är rasistisk och därför för misstankeregistret rasistiskt.
Om polisen är rasistisk så kommer det givetvis att ge utslag i misstankeregistret, ja. Detta då det inte finns någon som helst meningsfull kontroll eller granskning över vilka som ska befinnas vara "skäligen misstänkta" och därmed finnas i registret. Det finns ingen som för den utpekat misstänktes talan, ingen oberoende instans som bedömer rimligheten i att personen ska misstänkas. Detta är i sig inte så konstigt, det skulle knappast gå att bedriva polisarbete på ett rimligt vis om de behövde gå igenom en byråkrati för att misstänka folk. Men vad detta innebär är också att ingen människa någonsin borde läggas till lags för det blotta faktum att de någonsin blivit misstänkta av polisen. Misstanke är inte skuld. De flesta personer som blir misstänkta är förmodligen helt oskyldiga.

Det skånepolisen här har gjort är att när skånepolisen misstänkts för att ha gjort fel, så har skånepolisen själva gjort ett urval av registret, och så har de kommit fram till att registret var korrekt eftersom skånepolisen har lagt in ungefär hälften av det här urvalet i ett annat register.

Det är vidare extremt retoriskt ohederligt av skånepolisen att redovisa det som personer som blivit dömda eller misstänkta.

Låst