Polisens registrering av romer

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst
Användarvisningsbild
Eon

Re: Polisens registrering av romer

Inlägg av Eon » ons 02 okt 2013, 20:00

En annan bortglömd faktor med registreringen av romer är att det ändrar radikalt variansen.

Ingen tvivlar på att romer har en viss överrepresentation i brottslighet jämfört med rikssnittet. Men om man har örnkoll på specifikt romer, och registrerar en herrans massa romer, så kommer det också vara mycket lättare att gripa romer som är kriminella (eftersom de är så påpassade). På så vis kommer registreringen att legitimera sig själv.

Antag att det finns en folklig föreställning att göteborgare generellt är tjuvaktiga. Vi inför ett stenhårt bevakningssystem och registrerar alla göteborgares göranden och låtanden. Givetvis kommer vi då att upptäcka (pga övervakningen) mer brottslighet bland göteborgarna än den övriga befolkningen. Vilket i sin tur bevisar riktigheten i att ha infört ett sådant register.

När jag bodde i USA för några år sedan var det samma debatt, fast det handlade om polisen vs unga svarta män. Trafikpoliser stoppade bilar för att kolla efter stöldgods och illegala vapen. Helt naturligt stoppade de oftare en bil med 4 svarta män i 18-20-årsåldern, eftersom polisen förställde sig att det är troligare att den bilen har stöldgods och vapen än om det sitter ensam vit tant i 70-årsåldern. Följden av denna profiling blev förstås att polisens razzior kom att bekäfta det polisen redan "visste", att svarta unga män är kriminella.

Precis som för unga svarta män i USA är det i Sverige lättare att åka fast som rom pga att de från början anses (kanske med all rätt, det spelar ingen roll) vara överrepresenterade i brottstatistiken.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

JackBlack

Inlägg av JackBlack » ons 02 okt 2013, 22:14

Knurd skrev:Av de uppskattningsvis 30 000 romer (vilket är högt räknat) som bor i Sverige, hur många bor i Skåne? Om det är så många som en tredjedel, så är det 40 procent av dem som hamnat i registret.

Förvisso är vissa personer i registret avlidna, men även om det är anmärkningsvärt, verkar det vara ett försvinnande litet antal.
Vad är det som säger att registret endast inkluderar romer bosatta i Skåne?
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » ons 02 okt 2013, 22:35

Eftersom det är Skånepolisen som upprättat registret, kan man förmoda att de flesta bor i Skåne.

Rikstäckande organiserad brottslighet brukar ligga hos Rikskrim.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 02 okt 2013, 22:45

Efter vad som rapporterats så är förmodligen majoriteten av de registrerade inte skåningar. Nu kan man ju tycka att om detta verkligen var ett legitimt polisiärt ärende så borde det organiseras via rikskrim. Men nu är det så att svensk polis är ett decentraliserat kaos där länspolismyndigheterna ofta inte samarbetar och inte litar på rikskrim, och ibland nästan demonstrativt sätter sig emot rpc. Så jag vet inte om man kan dra så mycket slutsatser av detta gällande just den här historien.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tor 03 okt 2013, 10:52

Eon skrev: Precis som för unga svarta män i USA är det i Sverige lättare att åka fast som rom pga att de från början anses (kanske med all rätt, det spelar ingen roll) vara överrepresenterade i brottstatistiken.
Reproduktion av normer spelar stor roll.

Den som vill köpa knark, har svårt att hitta en knarkbutik; de får leta efter någon på gatan som ser ut som en langare, eller ser ut att umgås med langare. I städer i USA fick svarta den rollen så tidigt som på 1950-talet, och den som på grund av sitt utseende blir tillfrågad om att sälja, kommer se en möjlighet. I Sverige brukar infödda svenskar med dreadlocks bombarderas av frågan. Å andra sidan kan langaren slippa polisen genom att inte se ut som en langare.

Jag har en gång i livet fått en seriös fråga om jag säljer cannabis, då i egenskap av standupkomiker efter att mitt gig var slut. Undrar om jag ska tolka det som en recension.
Senast redigerad av 2 Knurd, redigerad totalt 0 gång.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Tompavan

Inlägg av Tompavan » tor 03 okt 2013, 10:52

Någon med viss insyn har tyckt till om registreringen
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 03 okt 2013, 20:34

Knurd skrev: Jag har en gång i livet fått en seriös fråga om jag säljer cannabis, då i egenskap av standupkomiker efter att mitt gig var slut. Undrar om jag ska tolka det som en recension.
Jag har blivit tillfrågad ett antal gånger om jag säljer olika typer av knark. Betydligt oftare än vad folk frågat mig om jag vill köpa. Ingen aning om vad det beror på faktiskt. Det har hänt ett antal gånger i Sverige men också i Tyskland och Egypten, så det kan knappast vara något väldigt lokalt langarkännetecken som jag råkar ha.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 03 okt 2013, 20:37

Tompavan skrev:Någon med viss insyn har tyckt till om registreringen
Efter att ha läst två sidor som inte ger några som helst argument utan bara handlar om hur dumma alla människor med avvikande åsikter är, så var mitt förtroende för skribenten uttömt och mitt tålamod slut. Enligt min erfarenhet mycket osannolikt att något av värde ska komma senare i texten från en sådan uppenbarligen stollig skribent.

Användarvisningsbild
Markus

Re: Sv: Polisens registrering av romer

Inlägg av Markus » tor 03 okt 2013, 21:50

Innebörden kan sammanfattas, det har pågått en släktfejd under en längre tid. Polisen behöver ett släktträd för att utreda denna fejd.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Användarvisningsbild
Merko

Re: Sv: Polisens registrering av romer

Inlägg av Merko » tor 03 okt 2013, 22:53

Markus skrev:Innebörden kan sammanfattas, det har pågått en släktfejd under en längre tid. Polisen behöver ett släktträd för att utreda denna fejd.
Nyckelmeningen tycks vara denna:
Peter Forsman skrev: Sökresultat i skånska tidningar, varav jag fått säkerställt att flertalet är relaterade till denna släktfejd
(min fetning)

Notera att Forsman inte på något vis förklarar hur han skulle ha fått detta "säkerställt". Att kategorisera dessa anonymiserade tidningsklipp från en tidsperiod på nästan tio år framstår som en enorm uppgift. Med tanke på att Forsmans argumentationsteknik tycks gå ut på att upprepa sin ståndpunkt, ondgöra sig över att alla tyvärr inte förstår vad han förstår, och tillämpa fetstil och versaler på de ställen i texten som han tycker är viktiga att folk håller med om, men som han inte har några sakargument för, så är jag tveksam till att han skulle ha utfört detta arbete. Att göra en sökning på "släktfejd" i tre skånska tidningar är förstås inget man får journalistpriset för direkt.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » lör 12 okt 2013, 03:44

Veckans brott (8 oktober) tog upp registreringen av romer.

http://www.youtube.com/watch?v=VJpgPkjTTok
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

biitar

Inlägg av biitar » fre 18 okt 2013, 16:07

Merko skrev:Det finns en bra förklaring: De har ännu inte hunnit registreras. Det är ju bara romer som (Skåne-)polisen råkat snubbla över på ena eller andra sättet som kan finnas i registret.
Fel, det Skånepolisen har gjort är att ha "ansvaret" för registret. Dock är det andra polislän som samlat in information från sina distrikt, och om jag minns rätt, så har de länen fått denna uppgift från RPS. Detta började troligtvis som ett spaningsregister, som tydligen max 11 personer ska få ha tillgång till. När sedan polis fullföljt uppgiften har man gjort vad som är brukligt. Man har behållt uppgifterna för att "de är bra att ha" och sedan har man flippat ut ordentligt och gett access till alla möjliga individer.

Dvs polisen har troligtvis gjort som de brukar ...

Nu vill Beatrice Ask(dvs den lagstiftande församlingen RPS) öka mängden information som ska vara möjligt att registrera.
Merko skrev:Övertrampet består ju av att endast romer kan hamna och faktiskt har hamnat i registret.
De har hamnat i det som beskrivs som "resanderegistret". Det finns med stor sannolikhet ett HA-register där det finns en stor risk att du hamnar om du råkar ha valt fel syskon eller föräldrar.

biitar

Inlägg av biitar » fre 18 okt 2013, 16:20

Knurd skrev:Eftersom det är Skånepolisen som upprättat registret, kan man förmoda att de flesta bor i Skåne.

Rikstäckande organiserad brottslighet brukar ligga hos Rikskrim.
Nej, det ska vara Skånepolisen som har haft hand om registret men underlag kommer också från andra polislän, 500+ från Stockholm och ca 380 från Göteborg. Sen nu är det nog inte lika het med kurder som blir registrerade, men det finns troligtvis också ett kurdregister hos Skånepolisen.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 23 okt 2013, 20:08

Polisens utvecklade förklaring har nu kommit: http://polisen.se/Skane/Aktuellt/Nyhete ... -dec/lars/

I runda slängar hälften de som förekommer i registret (döda och > 15 år undantagna) är brottsmisstänkta eller lagförda. Anledningen till att barn under 15 år förekommer beror på att det underlättar i fall där identitetsbyten förekommer, samt att de är aktuella som gärningsmän såväl som brottsoffer.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 23 okt 2013, 21:26

Tja det var ju mycket värre än vad jag kunde tänka mig.
There is no spoon.

Låst