Alkoholskadeavgift?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Låst

En skadeavgift är bra

En liten ja
1
11%
Nej en stor
2
22%
Den ska täcka vad det kostar
2
22%
Inte alls
4
44%
Jag har ett annat förslag
0
Inga röster

Antal röster: 9

Användarvisningsbild
Al Gårman
Avstängd

Alkoholskadeavgift?

Inlägg av Al Gårman » fre 27 sep 2013, 02:14

Jag hörde att skadorna kostar 100-200 miljarder och skatten ger 20. Istället för skatt skulle en avgift för skadorna vara mer pedagogisk, men blir stor om den ska täcka skadorna.
Muslimer och vi som är nästan nykterister överlever ändå, risken för övergång till narkotika måste övervägas men folk brukar vara lagliga.
Alkoholen glädjer i rätt mängder och kan vara hälsosam i små som de flesta inte behärskar, jag undrar om druvsaft kan vara lika bra.
Men skadorna är enorma som fall för vård lidande och brottslighet mm.
Hur ska vi komma tillrätta med det.

För en snabböversikt har jag lagt en röstning som kan ändras, helst i nyktert tillstånd!
Al Gårman goes on like an Al Gore man

Användarvisningsbild
zsuffa

Re: Alkoholskadeavgift?

Inlägg av zsuffa » fre 27 sep 2013, 02:22

Varför bara avgiftsbelägga människor med alkoholskador och inte privatisera sjukförsäkringen helt? Hur ser du på att människor med alkoholproblem inte sällan dör i förtid, och därför belastar pensionssystem och äldreomsorg mindre?

Användarvisningsbild
Al Gårman
Avstängd

Inlägg av Al Gårman » fre 27 sep 2013, 02:43

zsuffa skrev:Varför bara avgiftsbelägga människor med alkoholskador och inte privatisera sjukförsäkringen helt? Hur ser du på att människor med alkoholproblem inte sällan dör i förtid, och därför belastar pensionssystem och äldreomsorg mindre?
Inte människor, alkoholen och vi kan aldrig neka vård oavsett försäkring eller ej. Har vi en obligatorisk skadetarifferad försäkring, lär mycket hamna hos kronofogden men vara preventivt och kan lika gärna lika kvar hos Försäkringskassan i så fall.
Kostnadernas kalkyl bör innefatta alla faktorer och det lönar sig om folk utan arbete dör men de kan dö som produktiva också.
Al Gårman goes on like an Al Gore man

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 14 okt 2013, 17:36

Frågan om internaliserande punktskatter har varit uppe på forumet många gånger.

Deras verkan utforskades på 1920-talet av Arthur Pigou (därav namnet pigouvianska skatter) och har tillämpats på många olika områden sedan dess.

Ett problem med punktskatter, särskilt på en så lättproducerad och populär vara som alkohol, är risken för skattefusk.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 14 okt 2013, 19:16

Vi har ju redan en betydande alkoholskatt. Den är i Sverige proportionell till alkoholhalten, och då den absoluta mängden alkoholintag har visat sig korrespondera bra mot skadorna verkar detta rimligt. Givetvis blir inte detta perfekt, men mer rättvist än någon annan relevant punktskatt jag kan tänka mig.

Användarvisningsbild
Stollan

Inlägg av Stollan » mån 14 okt 2013, 19:41

En alkoholskatt som skulle höjas så extremt mycket skulle sannolikt göra att smugglingen av alkohol från andra länder skulle öka markant, likaså skulle säkert hembränningen öka. Det skulle krävas att alla länder i EU skulle införa samma beskattning för att det skulle få effekt, men det är knappast troligt.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » mån 14 okt 2013, 20:17

En bättre lösning är nog att se till att beroendevården är evidensbaserad.

Vetenskap och Folkbildning har tidigare varit inblandad i ämnet och faktiskt fått till förändringar.
http://forum.vof.se/viewtopic.php?f=16&t=13476 (Edit: Tror jag länkade rätt nu)

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 14 okt 2013, 21:10

Som tidigare nämnts, borde Sverige införa skattemärken på spritflaskor, och ta bort avdragsrätten för alkohol. Separera också alkoholservering från spelautomater.

I gengäld kan man avskaffa danstillstånd, så folk uppmuntras att exercera kroppen på krogen, i stället för att supa.
Adrumdrum.

Låst