Fri handel inte längre självklart mål, tvist om solpaneler

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Merko

Re: Fri handel inte längre självklart mål, tvist om solpanel

Inlägg av Merko » tis 22 okt 2013, 22:12

Anders skrev:
Merko skrev: Hur kan det vara statsreligion? Den fria rörligheten för människor begränsas ideligen. Undantag från allmänna principer införs närhelst det bedöms vara nödvändigt. Jag skulle vilja se färre sådana undantag för människor och fler undantag för pengar.
Hela EU bygger på fri rörlighet för människor. Det är väl i princip ingen skillnad för fri rörlighet av kapital. Vad just du vill se är inte så intressant. Du kallar A för statsreligion, men du tycker inte att B är statsreligion trots uppenbara likheter. Du ifrågasätter inte för en sekund din egen, mycket märkliga definition av statsreligion. Men det är den gamla vanliga Merko det. Man får inte ifrågasätta hans egna tankar och ideer, hur skulle det se ut!?!
Skillnaden är att den fria rörligheten för människor upphävs närhelst makthavarna tycker att det verkar lämpligt, på helt godtyckliga grunder.

Men du kanske kan ge mig exempel på när den fria rörligheten för pengar suspenderats på motsvarande vis?

Användarvisningsbild
Anders

Re: Fri handel inte längre självklart mål, tvist om solpanel

Inlägg av Anders » ons 23 okt 2013, 21:12

Merko skrev:Men du kanske kan ge mig exempel på när den fria rörligheten för pengar suspenderats på motsvarande vis?
Most UAE banks stop money transfers to Iran. Det finns fler exempel på det.

Men två fel blir inte ett rätt. Det trodde jag du visste. Det är lika fel att stoppa fri rörlighet för människor som för pengar eller tjänster. Vi människor bör jag friheten att göra vad vi vill med våra egna tillgångar. Du vill uppenbarligen minska vår frihet. Det ställer jag aldrig upp på. Så du får fortsätta din mission utan min medverkan.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Låst