Utvecklingen i Ryssland

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
vils

Re: Utvecklingen i Ryssland

Inlägg av vils » sön 27 apr 2014, 21:59

Matte skrev:Så allt bygger således på andrahandsuppgifter från dem som tycker illa om RT? Utifrån sådana svepande omdömen kan vilket som helst Venn-diagram tillverkas.
Men varför envisas RT med att publicera högerextremister, konspirationsteoretiker, foliehattar och slikt folk?
Och nej, det bygger inte på andrahandsuppgifter. Jag besöker detta s.k. nyhetshus flera gånger i veckan.
Min uppfattning? Störda människor med en extremt driven politisk agenda.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 27 apr 2014, 22:15

Tack! Det antisemitiska skulle alltså vara att Mark Glenn citeras? Att döma av hans sajt är det en obehaglig typ, men det är i sig inte mycket att bygga anklagelser mot RT för antisemitism på. Inga utfall mot judar i allmänhet kan då jag utläsa i artikeln.

Man ska akta sig för att hamna på den så försåtliga guilt-by-association nivån. I Sverige har Israel Shamir stämplats som antisemit, men är det någon som anklagat Haaretz för antisemitism för att tidningen publicerat hans artiklar?

Dåligt omdöme skulle jag säga
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » sön 27 apr 2014, 22:32

Matte skrev:Tack! Det antisemitiska skulle alltså vara att Mark Glenn citeras?
Nej. Det antisemitiska ligger i att de frekvent publicerar slika skribenter. Det är ingen engångsföreteelse.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » fre 02 maj 2014, 12:51

Fick tips om denna text av Vladimir Sorokin.

http://www.dn.se/kultur-noje/skymning-over-ryssland/
Ukraina visade Ryssland vad det innebär att älska friheten och inte tolerera en lögnaktig banditmakt. Men i Ryssland lever arvet från både tsardöme och Sovjettid kvar och skapar uppgivenhet inför makten, skriver den ryske författaren Vladimir Sorokin.

I augusti 1991, under den misslyckade kuppen mot Gorbatjov då Sovjetimperiet krackelerade och föll sönder på tre dygn, stod jag och mina vänner på Lubjankatorget i Moskva, mittemot KGB:s skräckinjagande och mäktiga högkvarter. Den revolutionära folkmassan gjorde sig redo att välta den blodbesudlade myndighetens symbol – statyn av grundaren Dzerzjinskij, eller "Järn-Felix" som han kallades av sina bolsjevikiska vapenbröder. Några våghalsar klättrade upp på monumentet, virade rep runt halsen på statyn och så började folkmassan dra i repen under allt högre vrål.Fast plötsligt dök en Jeltsinanhängare upp på torget och ropade i en megafon att man inte skulle välta avgudabilden, eftersom huvudet kunde ”skada asfalten och förstöra viktiga underjordiska kommunikationer”. Mannen förklarade att en stor kran redan var på väg till Lubjanka och att den skulle lyfta av Dzerzjinskij från sockeln utan några som helst problem. Och den revolutionära folkmassan väntade i två långa timmar på kranen med paroller som "Ner med KGB"!

Under de där två timmarna förnam jag inom mig de första tvivlen på den framtida antisovjetiska revolutionen. Av någon anledning kom jag att tänka på fransmännen som den 18 maj 1871 stod och väntade på arkitekterna och arbetarna som skulle riva Vendômekolonnen på ett civiliserat vis. Jag skrattade åt mina tvivel. Och till slut kom kranen och man plockade ner Dzerzjinskij, lade statyn på ett lastbilsflak och körde i väg. Folk sprang bredvid och spottade på den. I dag står statyn i de nermonterade minnesmärkenas park i närheten av Nya Tretiakov-galleriet, och nyligen föreslog en av dumans deputerade att statyn borde ställas upp på sin ursprungliga plats. Efter de senaste tilldragelserna i vårt land kommer denna symbol för den bolsjevikiska terrorn med stor sannolikhet snart att återvända till Lubjanka.
En annan intressant bit:
Det bör understrykas att särskilt den ryska intelligentian är extremt oroad dessa dagar. Medan massorna på de statslojala manifestationerna ropar "Krim är vårt!”, fortsätter våra intellektuella sina sedvanliga ”defaitistiska” samtal:

– Snart börjar repressionerna, precis som '37...
– Han kommer inte att nöja sig med Ukraina...
– Det är nog dags att lämna landet nu...
– Man kan inte titta på teve längre – det är bara propaganda...
– Väst vänder ryggen åt oss...
– Ryssland är ett parialand i världen...
– Jag har blivit deprimerad av allt som händer...
– Snart kommer samizdat och "underground" tillbaka...

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 02 maj 2014, 18:59

Enligt HBL så vill man nu förbjuda Astrid Lindgrens böcker. Tydligen är Karlsson på taket för revolutionär för den nya värld som Putin et consortes vill bygga?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 02 maj 2014, 20:19

Det är bra att vara tydlig gällande vem "man" är. Dessutom så hänvisar ju HBL till Sveriges radio så vi behöver inte gå över östersjön.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5851388

Astrid Lindgrens lagom runde och aningen självgode figur Karlsson på taket är mycket populär i Ryssland. Men nu vill det ryska utbildningsdepartementet förbjuda utländsk barnlitteratur som anses opatriotisk och i strid med traditionella familjevärderingar. Och där ligger Karlsson i farozonen. Nyligen diskuterades ett eventuellt förbud i rysk tv.

– De anser att den kände Karlsson i Astrid Lindgrens bok skapar oönskade dåliga relationer mellan barn och föräldrar och är inte i linje med ryska värderingar, säger programledaren som bjudit in fyra att diskutera det förbud tjänstemän vid utbildningsdepartementet förberett.
Faktiskt utmärkt att de håller på med dylika dumheter. Typiskt sådant som kan irritera Ivan Ivanovitj, vilket är bra. Att visa sig stark mot utlandet är åtminstone kortsiktigt ett säkert kort för Putin o Co. Att börja ge sig på etablerade och folkkära barnböcker är en helt annan grej.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 02 maj 2014, 20:27

kipphebel3 skrev:Enligt HBL så vill man nu förbjuda Astrid Lindgrens böcker. Tydligen är Karlsson på taket för revolutionär för den nya värld som Putin et consortes vill bygga?
Har sett den nyheten lite varstans, dock ej i original.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » fre 02 maj 2014, 20:30

Jag hoppades att Anna-Lena (Lauren) skulle ha något nytt om Karlsson, men hon har bara litet mera info om översten i Slovjansk
Igor Strelkov, kommendören för separatisterna i Slovjansk, är inte underrättelseofficer. Däremot rysk officer med stor krigserfarenhet. Det skriver Komsomolskaja Pravda i dag, efter att för några dagar sedan ha publicerat en stor intervju med den så kallade överesten som leder den väpnade milisen i Slovjansk.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 02 maj 2014, 21:12

Karlsson på taket är inte i riskzonen på allvar. Det hela verkar vara ett utlopp för utbildningsministeriets försök att i patriotisk yra förhålla sig till Putins vaga uttalanden om ryska värderingar. Dessvärre kan det ge Putin möjlighet att stiga in och faderligt ta ansvariga i örat för sina "excesser". Gammal beprövad stil i rysk kulturpolitik.

För övrigt så vill jag påminna om att den sovjetiska censuren sällan handlade om att direkt förbjuda böcker. Censurprocessen var i regel mer informell och därför mer effektiv. Under stalintiden satt förläggare och distributörer inte sällan och funderade över vilken litteratur det egentligen var ok att publicera sant vilken kulturpolitik som egentligen gällde. Stalins maktposition gick mycket ut på att ge rätt vaga riktlinjer och sedan se vad de underlydande tog sig till. De tilltag som blev för impopulära eller på annat sätt inte föll Stalin i smaken låg naturligtvis utanför riktlinjerna.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » lör 03 maj 2014, 09:20

Tryggve skrev:Fick tips om denna text av Vladimir Sorokin.
Samma text som jag länkade till här. :smile2:

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » lör 03 maj 2014, 09:27

vils skrev:
Tryggve skrev:Fick tips om denna text av Vladimir Sorokin.
Samma text som jag länkade till här. :smile2:
Ah, missade den. Jag hade för mig att den faktiskt var länkad till här tidigare, men sökte väl slarvigt. :-)

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » sön 04 maj 2014, 10:27

Matte skrev:Så allt bygger således på andrahandsuppgifter från dem som tycker illa om RT? Utifrån sådana svepande omdömen kan vilket som helst Venn-diagram tillverkas.
Searchlight skrev förra lördagen om RT:
The Hypocrisy of Putin's Mouthpiece RT
Is there no end to the duplicity of the activities of RT, the mouth piece of the Russian regime? As we warned earlier, the TV channel is notorious for its links to the international extreme right.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » sön 04 maj 2014, 11:09

Kunde vara intressant med några förstahandskällor som visar på att Russia Today (RT) rapporterar sakligt och balanserat. :)
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » sön 04 maj 2014, 11:46

Varsågod!

http://rt.com/shows/worlds-apart-oksana ... ction-665/

Nu vet jag inte om Anna Arutunyan finns på vils lista över otäcka högerextremister, men den som menar att det skulle vara exempel på fursteslickande är politisk analfabet.

Visa mig gärna en lika balanserad och informativ bild av Putins Ryssland i svenska media. Eller ge förslag på något som man inte kan beskylla Putin för och komma undan med det. Häromdagen hörde jag en svensk minister i TV-soffan tala om Putins prickskyttar i Kiev utan att ens hans motdebattör höjde ögonbrynen.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 04 maj 2014, 12:52

Matte skrev:Häromdagen hörde jag en svensk minister i TV-soffan tala om Putins prickskyttar i Kiev utan att ens hans motdebattör höjde ögonbrynen.
Stämmer det inte då?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Låst