Vänsterpartiet i Stockholm vill förbjuda utomhusreklam

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Re: Vänsterpartiet i Stockholm vill förbjuda utomhusreklam

Inlägg av Nemesis » ons 09 okt 2013, 20:10

Dûrion Annûndil skrev:
Knurd skrev:Den som hävdar att utomhusreklam förfular, kan gärna posta en bild med ett exempel, så kan vi ta diskussionen därifrån.
Bild
Men jag får nog säga att det är långt ifrån Tokyo i Stockholm, kan inte säga att jag stört mig på reklam som skymmande där.
Min subjektiva åsikt är att reklamen på bilden inte förfular. Hade sett mycket gråare ut om det enda som syntes var byggnader.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 09 okt 2013, 20:11

kipphebel3 skrev:
Det där stämmer inte, såvida man inte i själva verket ifrågasätter ganska grundläggande saker. Reklam/marknadsföring är intimt förknippat med förutsättningarna för produktutveckling och effektiv konkurrens.
Jag håller med. Problemet med "reklam" är att det kan betyda så många saker. I en kommandoekonomi behövs ingen reklam, men i ett samhälle med konkurrens i tillverkningen måste en tillverkare kunna informera om sina produkter. Med det menar jag inte att man skall få göra vad som helst som reklam.
Undrar hur stor del av reklammotståndarna som önskar sig en kommandoekonomi? Ingen? En? Hälften? Alla?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 09 okt 2013, 20:41

Undrar hur stor del av reklammotståndarna som önskar sig en kommandoekonomi? Ingen? En? Hälften? Alla?
En bråkdel. Jag misstänker att de flesta helt enkelt inte tänkt tanken fullt ut. Vad som förvånar mig är att SL ändå får in så litet i reklamintäkter? Jag har för mig att målet är var satt mycket högre. Vill minnas att jag hört siffror i stil med att lokaltrafiken var skattefinansierad till 95%, men att man vlle ha ned det till 50%
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Spiring

Inlägg av Spiring » fre 11 okt 2013, 10:33

Thomas P skrev:Varför är det rätt att sälja ut namnet på arenor men inte på torg?
Här kommer jag osökt att tänka på Jan Stenbecks Torg i Kista centrum. Om det som antyds på Wikipedia stämmer behövde dock inte Kinnevik betala ett öre till Stockholms stad för detta. (Å andra sidan är det, så nytt det är, förmodligen ett av landets fulaste "torg" - lappat och lagat i olika färger redan från start. Så jag vet inte om det ska ses som hedrande att få en sån plats uppkallad efter sig.)
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » fre 11 okt 2013, 11:45

Torget heter Jan Stenbecks torg, inte Kinnevikstorget, MTG-torget eller Tele2-torget.

Det är alltså uppkallat efter en avliden person som hade en avgörande roll i att utveckla den svenska IT-branschen, inte efter något företag eller varumärke. Torgets ursprungliga namn var "Cyber Plaza".

Vad jag vet behövde inte Socialdemokraterna öppna plånboken för att Olof Palmes gata skulle få sitt nuvarande namn, så det jämnar ut sig.
Adrumdrum.

Låst