Ställer USA in betalningarna?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Ja
3
33%
Nej
6
67%

Antal röster: 9

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 15 okt 2013, 15:02

Vad tror ni? Kommer republikanerna i representanthuset ge efter i sista sekund eller blir det kaos?

Ergo Sum

Re: Ställer USA in betalningarna?

Inlägg av Ergo Sum » tis 15 okt 2013, 15:10

Mer spännande ändå är vadför tröstnapp republikanerna kommer att erbjudas av demokraterna.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 15 okt 2013, 16:10

Ergo Sum skrev:Mer spännande ändå är vadför tröstnapp republikanerna kommer att erbjudas av demokraterna.
Alternativet är uppror inom republikanerna. Det finns majoritet i representanthuset för att acceptera en temporär lösning, men de har lyckats införa en regel att ett sådant förslag bara får läggas fram av majoritetsledaren, Boehner, och han vägrar. Kan en grupp republikaner gå ihop med demokraterna och kicka Boehner för att komma förbi dödläget?

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 15 okt 2013, 16:46

Jag vågar inte gissa. Frågan är väldigt komplicerad. Det är möjligt att de inte lyckas rösta igenom en lösning idag, men att administrationen hittar något knep i sista minuten för att få pengarna att räcka några dagar till. Alternativt att Obama hänvisar till att det 14:e tillägget till konstitutionen säger att USA måste betala sina skulder, ignorerar kongressen och beordrar att skulderna ändå ska betalas. Eller att han beordrar att man ska tillverka ett platina-mynt värt en biljon dollar.

Om de ställer in betalningarna så blir det också intressant att se hur de gör. En variant är ju att de helt enkelt betalar de äldsta räkningarna först, så att alla krav på staten börjar släpa efter mer och mer. Republikanerna vill dock gärna att man i stället "prioriterar" så att investerare på Wall Street ska få betalt som vanligt, medan pensionärer, ensamstående mödrar, krigsveteraner, FBI-agenter och andra statsanställda får ta hela smällen. Detta vore antagligen olagligt, men kan verka lockande i och med att det på riktigt kort sikt antagligen skulle minska det resulterande kaoset på börserna något, och det är väl ofta det som våra politiker prioriterar allra högst i dagsläget.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 15 okt 2013, 21:18

Om det är någon som tänker blinka först har de lyckats hålla det hemligt. Väljarna är så polariserade så de kommer inte att rösta bort någon heller.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tis 15 okt 2013, 21:44

Att det inte skulle få några konsekvenser stämmer definitivt inte. Republikanerna håller nu på att tappa guvernörsposten i Virginia som de haft i många år, och skulle detta fortsätta så kan de glömma att vinna majoritet i senaten nästa år och till och med förlora sin "ointagliga" majoritet i representanthuset. Däremot är dynamiken så att de mest extrema krafterna i representanthuset kanske inte har något att förlora personligen - men däremot har många av deras kollegor det. I och med att extremisterna aldrig kommer att kompromissa eller vika ner sig inom eller utom partiet så krävs det alltså att de lite mer normala republikanerna är beredda att sätta hårt mot hårt.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 16 okt 2013, 10:41

Det skulle vara intressant att se om och i så fall hur kongressmännen investerat. De har ju rätt att göra insideraffärer baserat på framtida kongressbeslut. (Intressant specialregel det där).

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 16 okt 2013, 13:16

Ja vi får se, det svenska perspektivet är färgat av en del önsketänkande, amerikanska väljare resonerar inte som svenska journalister. Jag har sett en siffra på att så få som 20 republikaner kan tänkas gå emot sitt parti i kongressen.
There is no spoon.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 16 okt 2013, 14:31

Vitnir skrev:Ja vi får se, det svenska perspektivet är färgat av en del önsketänkande, amerikanska väljare resonerar inte som svenska journalister. Jag har sett en siffra på att så få som 20 republikaner kan tänkas gå emot sitt parti i kongressen.
20 republikaner i representanthuset räcker för att skifta majoriteten (232 vs 200), men Boehmer släpper inte frågan till omröstning.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 16 okt 2013, 14:50

Thomas P skrev:
Vitnir skrev:Ja vi får se, det svenska perspektivet är färgat av en del önsketänkande, amerikanska väljare resonerar inte som svenska journalister. Jag har sett en siffra på att så få som 20 republikaner kan tänkas gå emot sitt parti i kongressen.
20 republikaner i representanthuset räcker för att skifta majoriteten (232 vs 200), men Boehmer släpper inte frågan till omröstning.
Du får gärna utveckla det här, för jag är pinsamt dåligt inläst på situationen och jänkarnas snåriga lagstiftning i allmänhet. Jag antar att Boehners position är analog till den svenska talmannen. Mig veterligen skulle en liknande situation inte kunna uppstå i Sverige och eftersom Riksdagsordningen kräver viss majoritet för att ändras är det inte så lätt. Men om jag har förstått det rätt så har republikanerna fått igenom någon sorts lag som ger Boehner rätt att enväldigt bestämma om vilka frågor som ska röstas om. Har han gett någon vettig anledning till att han inte släpper det till omröstning?

Ergo Sum

Inlägg av Ergo Sum » ons 16 okt 2013, 15:47

Det verkar faktiskt som att Boehner bestämmer vad som skall tas upp till omröstning i representanhuset. Det finns också en oskriven regel, att en omröstning inte ska utföras om det inte finns en majoritet redan bland republikanerna. Denna regel lär dock Boehner sagt sig villig att strunta i, om det skulle behövas för att höja skuldtaket.
Ockhams rakkniv alltid till hands.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 16 okt 2013, 15:53

Gambit skrev:Du får gärna utveckla det här, för jag är pinsamt dåligt inläst på situationen och jänkarnas snåriga lagstiftning i allmänhet.
Se länken i mitt inlägg från igår om du vill bli än mer förvirrad över procedurerna.
Har han gett någon vettig anledning till att han inte släpper det till omröstning?
Han har inte fått stopp på "Obamacare" som han kräver.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » ons 16 okt 2013, 15:56

Boehner säger ganska motstridiga saker. Men han bestämmer vad som ska röstas om. Jag antar att det finns något sätt för en majoritet att avsätta honom, men det är knappast aktuellt. Det finns ett 20-tal republikaner som offentligen har sagt att de skulle rösta för att öppna upp regeringen igen och höja skuldtaket, utan att få igenom något av sina krav i utbyte. Men det kan finnas många fler som tycker samma sak men inte vågat säga det offentligt.

Republikanerna har internt den så kallade Hastert-regeln efter en tidigare talman. Boehner har dock brutit mot den vid ett antal tillfällen tidigare för att få igenom förslag som få normala människor skulle ifrågasätta, såsom hjälpinsatser efter orkanen Sandy, men som extrema republikaner inte kan få sig till att stödja.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 16 okt 2013, 15:57

Thomas P skrev:
Gambit skrev: Har han gett någon vettig anledning till att han inte släpper det till omröstning?
Han har inte fått stopp på "Obamacare" som han kräver.
"Vettig" skrev jag :P Det känns bara så främmande att en individ kan ha så pass mycket makt över lagstiftningsprocessen. Särskilt i USA som traditionellt sett är bäst i klassen på Montesquieusk maktdelningslära.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » ons 16 okt 2013, 16:05

Merko skrev:
Republikanerna har internt den så kallade Hastert-regeln efter en tidigare talman. Boehner har dock brutit mot den vid ett antal tillfällen tidigare för att få igenom förslag som få normala människor skulle ifrågasätta, såsom hjälpinsatser efter orkanen Sandy, men som extrema republikaner inte kan få sig till att stödja.
Ok, jag antog att det fanns någon form av åtminstone informellt krav på att talmannen ska vara något så när opolitisk, som i Sverige. I USA är det tydligen tvärtom, talmannen är uttalat politisk och själva tanken är att hen ska stödja sitt partis agenda. Tja, vill de ha det så, så får de väl...

Låst