Varför älskar amerikaner Ronald Reagan?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Varför älskar amerikaner Ronald Reagan?

Inlägg av Nemesis » sön 27 okt 2013, 17:29

Även folk på (den amerikanska) vänsterkanten tycks dra sig för att kritisera honom.

Han lyckades ofta ha ett bra anseende hos allmänheten och i valet 1984 fick han majoriteten av rösterna i alla delstater utom en, inklusive massvis av delstater som nästan alltid röstar demokratiskt i presidentval.

Vad var det egentligen som var så fantastiskt med honom? Han lämnade en enorm statsskuld efter sig och hade ett stort finger i att föra in religionen i politiken.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: Varför älskar amerikaner Ronald Reagan?

Inlägg av kipphebel3 » sön 27 okt 2013, 17:37

Jag tror att det ganska mycket är av samma orsak som en del Ryssar älskar Stalin..... Tidens tand har lagt ett gyllene skimmer över det hela..

edit:
The Ronald Reagan Obsession: Making Of a Myth
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

JackBlack

Inlägg av JackBlack » sön 27 okt 2013, 18:03

Min hypotes: Han var en populär skådespelare innan han blev president. Hans bakgrund bidrog säkert också till utstrålning och övertygelse i talen.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 27 okt 2013, 20:09

Clean Air Act!

...oh wait.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 28 okt 2013, 13:24

JackBlack skrev:Min hypotes: Han var en populär skådespelare innan han blev president. Hans bakgrund bidrog säkert också till utstrålning och övertygelse i talen.
Hans skådespelarkarriär var väl inte direkt sensationell, men den gav honom en alldeles utmärkt grundkurs i offentligt uppträdande. Han var ju bra på att säga sånt som lät bra och gick hem hos folk.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

garozzo

Inlägg av garozzo » mån 28 okt 2013, 16:57

Det är inte alla amerikaner som älskar Reagan:
http://www.youtube.com/watch?v=imjL8dfJVkA

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 29 okt 2013, 19:56

Enligt dokumentären Altered Statesmen började Reagan utveckla Alzheimers snart efter mordförsöket 1981; enligt en radikal tolkning var han inne i dimman under större del av sin regeringstid, och hans rådgivare stod för beslutsfattandet.

Reagan kanske hade bondturen att ha hamnat vid makten under en högkonjunktur utan allvarliga kriser, medan Sovjetunionen föll samman inifrån.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 29 okt 2013, 22:06

Kollar man listningen av presidenter enligt olika undersökningar så placerar sig Reagan rätt olika, från plats 1 till plats 11 i de undersökningar som presenteras.

http://en.wikipedia.org/wiki/Historical ... ted_States

Ser man t ex till denna undersökning från 2007 på de presidenter som ses som "most favoruable" så är han på plats 9, om jag räknar rätt.
According to a Rasmussen poll conducted in 2007, six presidents—George Washington, Abraham Lincoln, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt, Franklin D. Roosevelt, and John F. Kennedy—were rated favorably by at least 80% of Americans. [35]
Så frågan är väl kanske om amerikaner älskar Reagan egentligen. :smile2:

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 30 okt 2013, 19:26

Tryggve skrev:Kollar man listningen av presidenter enligt olika undersökningar så placerar sig Reagan rätt olika, från plats 1 till plats 11 i de undersökningar som presenteras.

Ser man t ex till denna undersökning från 2007 på de presidenter som ses som "most favoruable" så är han på plats 9, om jag räknar rätt.
According to a Rasmussen poll conducted in 2007, six presidents—George Washington, Abraham Lincoln, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt, Franklin D. Roosevelt, and John F. Kennedy—were rated favorably by at least 80% of Americans. [35]
Det är väl rätt bra, med tanke på att Obama är den 44:e (tror jag) presidenten? Alltid inom det 25%-iga toppskiktet.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Johannes

Inlägg av Johannes » tor 31 okt 2013, 10:10

Reagan var president under en period när det gick ekonomiskt bra för USA. Utrikespolitiskt är det många amerikaner som ser honom som den ledare som vann det kalla kriget.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 31 okt 2013, 12:36

Nemesis skrev:
Tryggve skrev:Kollar man listningen av presidenter enligt olika undersökningar så placerar sig Reagan rätt olika, från plats 1 till plats 11 i de undersökningar som presenteras.

Det är väl rätt bra, med tanke på att Obama är den 44:e (tror jag) presidenten? Alltid inom det 25%-iga toppskiktet.
Jo, han placerar sig ju bra, det var det att amerikanerna över lag älskar honom som jag är lite mer tveksam till.

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » tor 31 okt 2013, 15:04

Jag tror det i grunden är rätt enkelt. Reagan införde en politik som gick ut på att öka såväl statsskulden som de privata skulderna för att finansiera skattesänkningar, populära reformer och höjd levnadsstandard. Detta såldes med stolliga ekonomiska teorier om att det minsann skulle lösa sig, vilket de flesta seriösa ekonomer tvivlade på men som troligen övertygade stora delar av befolkningen genom rent önsketänkande samt att ingen tidigare president gjort något så ekonomiskt oansvarigt.

Baksmällan kom ju senare, men de flesta amerikaner har inte associerat detta med Reagan, åtminstone inte än.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 31 okt 2013, 15:08

Om jag letar tillräckligt länge hittar jag säkert ett nummer av MAD från den tiden. De hade ett frågeformulär som skulle bestämma om man hörde till "The truly needy" som skulle få socialhjälp. Frågorna var i stil med:

Is the only running water in your house the drool from grandpa's chin?
What is the color of sirloin steak? Black/red/plaid?

etc...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 31 okt 2013, 15:09

Johannes skrev:Reagan var president under en period när det gick ekonomiskt bra för USA. Utrikespolitiskt är det många amerikaner som ser honom som den ledare som vann det kalla kriget.
Jo, det är väl just detta som gör honom så pass populär som han ändå är. Inget konstigt i det, egentligen.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 31 okt 2013, 15:13

Reagan var president under en period när det gick ekonomiskt bra för USA
Varför får jag associationer till Peter Englunds "Myten om fältherren"? :)

Låst