Varför älskar amerikaner Ronald Reagan?

Här kan du diskutera politiska ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Varför älskar amerikaner Ronald Reagan?

Inlägg av Vidugavia » sön 03 nov 2013, 23:22

Knurd skrev:I den mån subventioner till bostäder ska finnas, bör de riktas till att behövande människor kan få egen bostad över huvud taget. Den som vill ha en stor bostad, får gärna betala ur egen ficka.
Och då kommer vi till den spännande frågan. Kan man någonsin överkonsumera bostadsyta om man betalar den ut "egen ficka"?
Senast redigerad av 1 Vidugavia, redigerad totalt 0 gånger.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 03 nov 2013, 23:28

kipphebel3 skrev:
Så du menar att det hela kokar ner till att Knurd tycker att folk har för stora bostäder?
Inklusive han själv i så fall. Ja, det är ett sätt att se på saken. Om jag får komma med en motfråga: Finns det någon allmänt vedertagen standard för hur många kvadratmeter man behöver per person?
Nej inte vad jag vet. Det är därför jag frågar.

Tycker inte du att det är lite konstigt att uttrycka sina personliga preferenser gällande hur stora bostäder folk ska ha med följande mening:

"Likt Sverige, är boendet subventionerat i USA, vilket leder till överkonsumtion"

Vore det inte tydligare att skriva:

"Det är fel att staten i Sverige och USA ser till att medborgarna har en så stor bostadsyta."
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 04 nov 2013, 02:07

Vidugavia skrev:
Knurd skrev:I den mån subventioner till bostäder ska finnas, bör de riktas till att behövande människor kan få egen bostad över huvud taget. Den som vill ha en stor bostad, får gärna betala ur egen ficka.
Och då kommer vi till den spännande frågan. Kan man någonsin överkonsumera bostadsyta om man betalar den ut "egen ficka"?
Överkonsumtion är inte konsumtion ovanför någon kritisk nyttonivå där nödtorft övergår i lyx, utan konsumtion som är större än fallet hade varit utan subventioner.

Hyra är momsfri i Sverige. Det kan möjligen räknas som en subvention, åtminstone om man anser att skatt på konsumtion är naturligt berättigad.

Ett förstahandskontrakt i en bostad som är så eftertraktad att det finns en bostadskö, är en subvention, som fastighetsägaren (typiskt kommunen, ett kooperativ eller en stiftelse) betalar för.

Ränteavdrag är en subvention av bostadsägande. ROT-avdraget kan också räknas som subvention.

En skuldfri bostadsägare som inte nyttjar ROT-avdraget, eller en andrahandshyresgäst, kan nog anses ha betala boendet ur egen ficka. Liksom en andrahandshyresgäst, om mellanhanden är ärlig i sin skattedeklaration (vilket inte alltid är fallet). Om dessa personer har en väldigt stor bostad, så är det alltså inte överkonsumtion stimulerad av staten (fortfarande förutsatt att momsfrihet inte är en subvention).

Om vi vänder på kuttingen; vilka former av subventioner borde Sverige ha för bostäder? Och vilken effekt kan de tänkas ha?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 04 nov 2013, 12:01

Knurd skrev:Om dessa personer har en väldigt stor bostad, så är det alltså inte överkonsumtion stimulerad av staten (fortfarande förutsatt att momsfrihet inte är en subvention).
Men det var inte det min fråga gällde. Min fråga gällde inte staten. Jag upprepar. Kan man någonsin överkonsumera bostadsyta om man betalar den ut "egen ficka"?
Knurd skrev:Om vi vänder på kuttingen; vilka former av subventioner borde Sverige ha för bostäder? Och vilken effekt kan de tänkas ha?
Jag är inte intresserad av motfrågor. Särskilt som jag inte har särskilt bra koll på bostadsmarknaden. Jag försöker därför lära mig saker av dig som verkar ha koll. Det jag för närvarande försöker ringa in är vad "överkonsumtion" av bostadsyta är och under vilka omständigheter den är möjlig. Är överkonsumtion av bostadsyta möjlig utan statlig inblandning? Kan man någonsin överkonsumera bostadsyta om man betalar den ut "egen ficka"?

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 04 nov 2013, 12:09

Tycker inte du att det är lite konstigt att uttrycka sina personliga preferenser gällande hur stora bostäder folk ska ha med följande mening:

"Likt Sverige, är boendet subventionerat i USA, vilket leder till överkonsumtion"

Vore det inte tydligare att skriva:

"Det är fel att staten i Sverige och USA ser till att medborgarna har en så stor bostadsyta."
Jag är inte 100% säker på att jag förstår skillnaden. Rent allmänt anser jag att det är försvarbart att staten stöder bostadsanskaffande. Det är bra för de som bor och det leder till positiva bieffekter som sysselsättning. Däremot är det negativt i det fallen där det leder till en bostadsbubbla.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 04 nov 2013, 13:42

Vidugavia skrev:Men det var inte det min fråga gällde. Min fråga gällde inte staten. Jag upprepar. Kan man någonsin överkonsumera bostadsyta om man betalar den ut "egen ficka"?
Per definition nej, eftersom överkonsumtion i det här tillfället syftar på att subventioner gör konsumtionen högre, än den varit utan subventionerna. Jag hade förstås kunnat välja ett annat begrepp, till exempel ökad konsumtion.

Som jag ser det, är det ett problem att det är svårt att skaffa egen bostad i svenska storstäder. Samtidigt har Sverige den största boytan per capita i Europa. Därför vore det i mitt tycke lämpligt, om staten slutade subventionera stora bostäder. De pengarna skulle göra bättre nytta i en ekonomisk grundtrygghet, så att fler fick råd att hyra en enkel bostad; eller subventioner direkt inriktade på enkla bostäder (t ex en fast summa per lägenhet).
Adrumdrum.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 04 nov 2013, 18:40

Vidugavia skrev:Och då kommer vi till den spännande frågan. Kan man någonsin överkonsumera bostadsyta om man betalar den ut "egen ficka"?
Räknar du lån på marknadens villkor som ur egen ficka? Då skulle jag säga att USA platsar eftersom mycket av lånekarusellen där drevs privat av bankfolk som på alla nivåer fick provision baserat på lånevolym och därför utformade lån som var extremt billiga första tiden för att locka folk att låna mer än vad de egentligen hade råd med. Vill du hindra "överkonsumtion" får du hindra eller i alla fall starkt begränsa lånemöjligheter.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 04 nov 2013, 18:53

Räknar du lån på marknadens villkor som ur egen ficka?
Beror på vem som får betala i slutänden...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 05 nov 2013, 07:52

Undrar om inte denna tråd är den som är mest OT för tillfället?
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 05 nov 2013, 08:47

Undrar om inte denna tråd är den som är mest OT för tillfället?
Antagligen. Jag har begärt att den skall knoppas av för länge sedan...

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 05 nov 2013, 13:14

Thomas P skrev:Räknar du lån på marknadens villkor som ur egen ficka? Då skulle jag säga att USA platsar eftersom mycket av lånekarusellen där drevs privat av bankfolk som på alla nivåer fick provision baserat på lånevolym och därför utformade lån som var extremt billiga första tiden för att locka folk att låna mer än vad de egentligen hade råd med. Vill du hindra "överkonsumtion" får du hindra eller i alla fall starkt begränsa lånemöjligheter.
Huvudorsaken var snarast att bolån var statligt subventionerade, för att enligt den konservativa idén om ägarsamhället, slå undan benen för hyresbostäder. Likt Sverige, har man i USA mycket stor boyta per capita.

Att privata aktörer dessutom erbjuder konsumtionslån till hög effektiv ränta, innebär inte att folk är tvingade att ta dem.

Som tidigare nämnts, har både regeringar, företag och privatpersoner under efterkrigstiden vant sig vid att skulder krymper genom inflation och inkomstökning. Men det kommer inte vara så för alltid.
Adrumdrum.

Låst